[WN] Beginnen met westernrijden, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceHolly

Beginnen met westernrijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:25

Hallo bokkers,
Ik ga binnenkort beginnen met westernrijden (pleasure) en heb wat tips nodig. Ik rijd op een quarter horse, die al western is aangeleerd. Ik heb zelf al 7 jaar lang dressuur gereden en ga dit er 1x in de week bijdoen en heb wat tips nodig.
Wat doe je aan je houding? enz. enz.
Bedankt!

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:34

Alles moet losjes!
Ik rijdt zelf Western! Ik heb ook al dressuur gereden, ik vindt dat stresserend.. :D
Bij Western.. Is het zo losjes.. Verder de overgang van dressuur-Western? Weet ik niet veel, sorry! }:0
Ik weet wel dat het leuk is.. :+

JoyceHolly

Re: Beginnen met westernrijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:41

Oh oke, is de houding ook heel anders? En hoe houd je je hand? Hoe zit het met de hulpen?
Veel vragen, maar ik wil goed voorbereid zijn met wat kennis ;)

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:45

De houdig is relaxter, eigenlijk :o
handen laag, ga jij met 1 hand rijden? Of met 2?
Hulpen? Ik.. GEEN ZWEEP OF SPOREN! Puur met m'n stem en benen.. Oh.. Ja uiteraard ook sturen met de benen.. :D
Er is zoveel eigenlijk.. :P
Het is wel heel leuk.. Misschien een meer gerichte vraag? Want zo in het algemeen.. Best veel..

JoyceHolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:50

Ik ga met 2 handen rijden, dus dat is volgens mij makkelijker bij een 4-jarige knol :)
maar... Ze reageert al makkelijk op mijn stem en benen.
Even een belangrijk vraagje, wat houd pleasure allemaal in, welke oefeningen doe je?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:14

@Joyce pleasure is op zich een soort bestgaand rijpaard. Hierbij moet je dus je paard zowel links als rechtsom in walk, jog, lope en wellicht extended jog tonen. Van hand veranderen gebeurt door een kleine rechts of linksomkeer (teardrop) Klinkt allemaal heel eenvoudig, maar zelf vind ik het een van de moeilijkste onderdelen wat er is. Je paard moet namelijk aan een los teugeltje ontspannen en verzameld rondlopen terwijl andere paarden om je heen rijden die wellicht harder gaan.

JoyceHolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:18

Oh oke! Bedankt voor de info! Ik wist namelijk niet echt wat dat pleasure nou inhield. Bedankt!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:27

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:29

Succes.

Ik wil niet weten hoe vaak mijn baas (werkte op westernstal) me gezegd heeft; HANDEN LAAG EN BREED, en nog geen rondje later zat ik weer netjes met mijn handen hoog naast elkaar. :')
Maar goed, moet zeggen dat het wel een omschakeling was, maar dat het me allemaal best goed af ging (deed reining, paarden inrijden).

Deed het allebei, mijn eigen paarden en trainingspaarden dressuur. De paarden van mijn werk, inrijden - doorrijden, western. :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:31

@joscaa in de westernsport heb je veel stromingen hoor, ik zie je handen liever hoog, omdat je ooit eens op 1 hand moet gaan rijden en dat dus veel moeilijker wordt als je je handen eerst laag en breed gehouden hebt.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:04

@CC: bij een 4 jarige kunnen ze nog wel (iets) breed om paard wat te helpen. is voor de beginnende wnruiter ook wel zo makkelijk.

mij is altijd verteld dat je een dienblad vast had met bier er op, en dat mag je niet morsen.

zoek eerst maar van alles over pleasure op. je kan iets niet uitvoeren als je niet weet wat je aan het doen bent. dan weet je niet wat men van je verwacht.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:04

Sorry maar ik houd er gewoon niet van om ze daar te houden, maar daarom zeg ik er zijn meerdere stromingen. Ieder zijn ding ;)

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:08

Je kan ook kijken op youtube dan kan je een beter beeld krijgen van wat pleasure inhoudt.... ik doe dat altijd als ik iets wil weten over hoe een bepaald onderdeel gaat.

bijvoorbeeld dit...
https://www.youtube.com/watch?v=eOLV7Mj0OUw dit is wel een amerikaanse wedstrijd...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:23

nee ik ook niet marjon, maar bij een vier jarige wil ik ze daar nog wel eens hebben om ze te begeleiden. dan ben ik wel al naar centraal aan het werken. je hebt dan immers nog 2 jaar voor je over MOET... behalve bij WRAN

Trailblazer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:38

Als je wilt dat je paard met een lage (pleasure) halshouding gaat lopen en het paard heeft de neiging om omhoog te komen dan zul je je handen iets lager en breder moeten pakken. Zodra het paard dat door heeft gaan je handen steeds meer naar elkaar toe en omhoog maar blijven voor de zadelknop. Als je je handen hoog houdt, krijg je hem alleen naar beneden door druk op te bouwen met je benen en de teugels. Daarmee krijg je alleen maar verzet en dat wil je niet.

Bij de koeienonderdelen worden inderdaad de paarden vaak hoger gereden , zoek idd maar eens wat filmpjes op en zoek een instructeur op die je kan helpen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:23

Trailblazer schreef:
Als je wilt dat je paard met een lage (pleasure) halshouding gaat lopen en het paard heeft de neiging om omhoog te komen dan zul je je handen iets lager en breder moeten pakken.

Ik zou niet weten waarom eigenlijk, je kan je paard ook gemakkelijk lager vragen door je handen op knophoogte te houden en been te geven.
Als je dit vanaf begin af aan doet en je paard de juiste reactie laat geven dan werkt het net zo goed.

Mijns inziens is het dat ook puur een stijlkwestie c.q. wat vind je zelf beter/mooier. Beide werkt.

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:25

Ik zou gewoon les nemen van een goede instructrice. Ik heb ook de switch gemaakt en de lessen bij mijn instructrice zijn echt top! Weet niet waar je woont?