[WN] Tips voor een nieuwe westernruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Videl

Tips voor een nieuwe westernruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:15

Hallo allemaal,
Ik zou graag wat tips willen ontvangen over mijn rijden. Ik rijd sinds een paar weken western en vind het echt zo tof! Ik heb hiervoor heel kort dressuur gereden maar dat vond ik na verloop van tijd niet meer zo leuk. Western ligt me in ieder geval echt heel goed!

Nu rijd ik niet zo lang, en dat kun je ook wel merken. Maar voornamelijk met doorzitten voel ik me echt een ontzettende stuiterbal en ik weet niet hoe ik ervanaf kom! De ene keer is het meer als de andere keer. Een jogje is nog wel door te zitten, maar zodra het draven harder gaat ben ik echt ontiegelijk aan het stuiteren voor mijn idee. Ik probeer dan juist lekker ontspannen te zitten, maar dan bungelt mijn lichaam, en vooral mijn benen echt alle kanten op. Ik probeer ook om mijn bekken wat te kantelen met doorzitten, nu helpt dat wel een beetje, maar nog ziet het doorzitten er niet zo fraai uit als dat ik graag zou willen. Dit is trouwens allemaal goed te zien in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=YVaIy9GlAac Overigens heb ik echt killing spierpijn de dagen daarna, ben echt niks gewend denk ik :P

Op het filmpje stuiter ik heel erg, op sommige momenten wat meer dan de ander. Nou pak ik het rijden allemaal lekker rustig op en probeer ik iedere week weer wat te verbeteren en heb zeker geen haast, maar tips zouden erg welkom zijn! Ik krijg overigens harstikke top les hoor! Op dit filmpje mocht ik alleen een keer een uurtje vrij rijden. Galopperen doe ik nog niet zo lang, dus dat is ook nog voor verbetering vatbaar, en andere tips zijn ook welkom hoor! Western is echt heel leuk!

Dankjulliewel alvast! :)

troi

Re: Tips voor een nieuwe westernruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:02

Waarom wil je doorzitten als het dier vlotter draaft? Ik ga dan altijd lichtrijden.. Is bij western net zo goed toegestaan hoor!

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 20:32

Ja dat klopt, alleen bij wedstrijden wordt er volgens mij ook niet lichtgereden, en ik wil het doorzitten graag beter leren oefenen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:35

Maar bij wedstrijden, ik neem aan dat je pleasure bedoeld, rijdt je vrijwel altijd alleen in jog. Een langzame en zeer verzamelde draf. Geen middendrafjes of zoiets. Ik zou je energie ergens anders in steken.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:42

Het ligt aan diverse dingen. Je moet je houding nog vinden. Misschien zit je zelfs wel te ontspannen. Je moet wel iets druk op je voeten hebben, dan zwabberen ze minder en hobbel je ook minder. Ook je benen netjes naast je paard houden en niet afsteken. Ook als het paard met een gespannen rug loopt ga je meer stuiteren. Zoals al gezegd werd, indien het wat meer up tempo gaat, gewoon lichtrijden.
Daarnaast het aloude oefening baart kunst, veel meters maken. Heb geduld, komt goed.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:48

tipje: hang er eerst lekker een snaffletje in, die shank is nog nergens voor nodig ;)
verder valt me op dat je je onderbenen erg ver naar voren hebt (stoelzit), probeer die wat meer naar achter te leggen. verder is dat doorzitten gewoon een kwestie van oefenen (miss. een keer zonder beugels rijden)?
daarbij zal je paard naarmate je langer western rijd (en goede instructie krijgt) ook anders gaan lopen. meer verzameld en ontspannen. dit is ook een stuk makkelijker uit te zitten.
jullie zijn wel een leuke combi, en verder ziet het er al leuk uit :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:55

Nu even tijd om het filmpje te bekijken. Is dit je eigen paard die nog omgeschoold moet worden of is dit een ervaren westernpaard?

Verder kun je redelijk goed zien dat je een beginner bent op western gebied (bedoel ik niet slecht hoor! Want het enthousiasme is ook goed te zien) en dat icm het rijden op een stang en deels eenhandig is een beetje de wereld omdraaien, daarmee bedoel ik dat je eerst leert om je paard goed te verzamelen en netjes aan de hulpen te hebben om een snaffle en dan pas eenhandig gaat rijden op een stangetje. Dat is dus als het ware de laatste stap in de opleiding, een beetje vergelijkbaar met stang en trens bij dressuur.
Het lijkt dus alsof jij aan de verkeerde kant begint.

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:02

Hoi bedankt voor de reacties.
@beestenfreak. Met shank bedoel je dan het bit? Zit daar veel verschil tussen. Sorry ik heb zelf geen paarden dus ik zou het niet weten. Mijn instructrice rijdt zelf op hoogste niveau western en ik denk dat dit het enige bit is wat zij heeft.

Van die stoelzit klopt idd! Dat viel me ook op. Ik was eigenlijk heel lomp aan het doen steeds met het sturen, benen veel te ver naar voren.

Het is overigens een geweldig paard, luistert heel goed en reageert, mits ik het goed doe, heel goed op de hulpen. Het is dus heel makkelijk, wanneer het paard niet luistert, doe ik toch zelf iets fout, want hij is heel goed getraind. heel handig om jezelf te corrigeren :P

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:12

troi schreef:
Nu even tijd om het filmpje te bekijken. Is dit je eigen paard die nog omgeschoold moet worden of is dit een ervaren westernpaard?

Verder kun je redelijk goed zien dat je een beginner bent op western gebied (bedoel ik niet slecht hoor! Want het enthousiasme is ook goed te zien) en dat icm het rijden op een stang en deels eenhandig is een beetje de wereld omdraaien, daarmee bedoel ik dat je eerst leert om je paard goed te verzamelen en netjes aan de hulpen te hebben om een snaffle en dan pas eenhandig gaat rijden op een stangetje. Dat is dus als het ware de laatste stap in de opleiding, een beetje vergelijkbaar met stang en trens bij dressuur.
Het lijkt dus alsof jij aan de verkeerde kant begint.

Het is een ervaren westernpaard. Haha ja het is nu mijn vierde les, dus ziet er idd nog niet uit, om het zomaar te zeggen :P Van het rijden met een snaffle of stang heb ik totaal geen verstand, maar ik kan er wel uit opmaken wat jij ermee bedoelt. Ik weet alleen niet of mijn instructrice een ander bit heeft, aangezien zij zelf op hoog niveau rijdt, maar ik kan het natuurlijk eens aan haar vragen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:34

Je beugels zijn in ieder geval veel te kort :)
Hierdoor krijg je een erge stoelzit, die het doorzitten zeker niet makkelijker maakt.

Hier is een methode die ook veel in de engelse sport wordt gebruikt:
http://www.horsesaddleshop.com/correct- ... ength.html

Voor verschillende disciplines houden mensen wel verschillende lengtes aan, maar dat is ook een beetje persoonlijke voorkeur.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:21

Videl schreef:
Het is een ervaren westernpaard. Haha ja het is nu mijn vierde les, dus ziet er idd nog niet uit, om het zomaar te zeggen :P Van het rijden met een snaffle of stang heb ik totaal geen verstand, maar ik kan er wel uit opmaken wat jij ermee bedoelt. Ik weet alleen niet of mijn instructrice een ander bit heeft, aangezien zij zelf op hoog niveau rijdt, maar ik kan het natuurlijk eens aan haar vragen.

Ziet er helemaal niet niet uit! Voor een beginner in de western vind ik het zeker netjes hoor, is toch logisch dat je dingen moet leren. Volgens mij vind je het heel erg leuk en dat is de eerste voorwaarde die nodig is om goed te leren rijden, gaat dus zeker goed komen! Vind de fjord trouwens erg leuk, maar goed fjorden zijn een soort van stiekeme liefde van me :o

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:10

Als je paardje in de jog zit, proberen om een beetje mee te rijden, dus beetje steunen in de beugels.
En proberen als je neerkomt het op te vangen met je buikspieren.

Dat is mij altijd geleerd :) maar het ziet er helemaal niet slecht uit hoor voor iemand die net begonnen is ;)