Heerlijke les gehad vandaag, aan mijn houding gewerkt, en eigenlijk gewoon lekkere rondjes gesprongen. Dakar springt het simpel rond, staakt niet, weigert niet etc. De laatste keer was hij iets minder braaf, beetje ondeugend aan het doen en pakte dan het bit vast. Sinds het najaar heb ik een mexicaans hoofdstel + dikke kneveltrens enkel gebroken. Loopt hij voor het springen erg fijn op.
Aan het begin van de les vroeg Rob: 'Heb je nog gesprongen deze winter?' Nee dit had ik niet, alleen gedressuurd. Wel 2 klasses vooruit gegaan in de dressuur, dus wel een hoop verbeterd. Maar het viel Rob niets tegen in deze les, laat Alphen-Chaam (24 maart) maar komen
Aan het einde was Dakar goed moe, maar toch bleef hij fijn werken. Heerlijk dier is het om mee te rijden. Hij heeft na de waterbak 2x een flinke bok gegeven. Schijnt door het water te komen.
Ik heb een hele charmante foto, mijn verlichte zit moest beter. Niet mijn kont uit het zadel, dus meer contact houden met het paard. Was even wennen.
Beugels moeten korter, maar moet andere beugelriemen eraan doen. Handen niet op de hals laten leunen en mijn kont nog verder naar achteren
(Hoor je ook in de filmpjes dat ik daar steeds aan herinnert wordt. http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0208_n.jpg
Het zijn 4 filmpjes. De eerste is halverwege gemaakt geloof ik. De rest is aan het einde gemaakt.
Hier zie je dat ik me hakken dus niet uit druk, en hij springt de eerste sprong wat vreemd. Hij zag het water. Hij geeft hier verder niets om (een rivier in zijn eigen weide...) maar als je iets moet springen is dat wel vreemd

Verder minder staan in mijn beugels en dichter bij het paard blijven.
Rond de 50 seconden wordt hij wat traag in de dubbel. Ik moet er zelf op zo'n moment meer aan blijven rijden, maar uitkijken dat ik niet teveel wil gaan doen. (Na deze sprong is het rondje ook klaar).
Hier weer de trakhener voor het eerst sinds lange tijd meenemen. Ik ga dan zelf teveel eraan denken en daardoor kwam hij wat terug. Toch springt hij het wel.
In filmpje 4 doe ik 2x hetzelfde rondje. In-uitje voor het eerst meenemen en dan in een hoek naar een dubbel. Water insprong in plaats van gewoon het water inlopen. Eerste rondje was dit wat spannend, tweede rondje ging dit al beter. Ook de haag naast de trakhener meegenomen in plaats van de trakhener zelf. Eerste keer dat ik die sprong staat er niet op. Alleen de 2e en 3e keer. Eerste keer ging ook prima alleen kwam hij teveel terug door mij.
Heb je tips: zeker welkom. Ik doe hard mijn best alleen lukt het allemaal nog niet gelijk. Ik ga lekker thuis oefenen aan het paard nog sterker maken, conditie trainen en aan mijn verlichte zit die niet goed was.
edit:
Ter vergelijking, vorig jaar:
[SGW-ITP] Crosstraining Kring Rivierengebied met Dakar!

tijd tijd en nog eens tijd. En zorgen dat je ze heel houd!
!