[WN] Cutting ook voor paarden zonder cow sense??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinderx

Cutting ook voor paarden zonder cow sense??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 13:38

Ik vroeg me af of het zin heeft om cutting te gaan doen met paarden zonder cow sense (geen quarters, appaloosa, arabieren)

En zijn er mensen die met andere rassen cutting doen? Ik ben wel benieuwd hoe dat leerproces ging en of het te doen is.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes, Vlinder

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:03

Er zullen vast wel paarden zijn die niet van het de bovengenoemde rassen zijn, die wel natuurlijk cow sensen hebben? En niet alle quarters hebben ook cow sense. Je moet trouwens eens echt cutting gefokte quarters bekijken, die zien er heel anders uit dan quarters gefokt voor reining of pleasure of... Als je die ziet lopen, dat zijn bijna katten, die sluipen bijna. Heel speciaal.

Ik heb niet veel ervaring met koeien. Ik heb 1 clinic gedaan met mijn pinto (welsh/warmbloed). Ik kan je verzekeren dat hij dat heel leuk vond. Hij stond niet rond te springen als enkele cutting quarters die er bij waren. Maar ik was al blij, die mensen hadden die paarden al bijna niet meer onder controle. Beetje te enthousiast :D .
Ik ben zeker van zin om het in de toekomst nog te doen.

Ivm het leerproces. Als jij je paard goed onder controle kan houden, liefst basis reining (ivm met kort wenden, vertrekken, stoppen, roll back, backup), en goed kan rijden op zit en benen en dan ben je al een eind vertrokken ivm het koeien werken. En dan natuurlijk hopen dat je paard niet zo'n heilige schrik heeft van koeien dat die nog niet in de buurt wil komen van een koe :D .
Ik leg het nu heel simplistisch uit zenne, er komt heel wat bij kijken en dat vergeten sommige mensen wel eens.

crazycactus

Re: Cutting ook voor paarden zonder cow sense??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:29

@vlinder, je kan zo vooraf niet zeggen dat je paard geen cowsense heeft, dat zul je moeten uittesten. Ik ken meerdere paarden die geen Q,P of A zijn die zeker over een flinke dosis cowsense beschikken (denk aan nrps, kwpn, nederlandse appie, Arabier) Of je daar ook echt aan een los teugeltje mee kan cutten ligt aan de mogelijkheden die jij hebt om te trainen, en aan de begeleiding die je daarbij krijgt.

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 16:17

Ik weet het niet of hij dat heeft.

Ik heb een KWPNruin waarmee ik inmiddels zo'n 5 jaar aan reining doe. Hij zal natuurlijk nooit op het niveau van een quarter kunnen meedraaien maar hij pakt het heel goed op.
Het belangrijkste voor mij is dat hij er plezier in heeft. En dat heeft ie.
Bovendien is hij erg leergierig. Ik moet hem af en toe gewoon uitdagen met nieuwe dingen, dan leeft ie op en gaat ie het uit zichzelf vaak al doen wanneer hij iets leuk vindt.

Hij is zeker niet bang voor koeien of andere dieren en eerlijk gezegd denk ik dat hij het wel zou kunnen tot een bepaalde mate maar ik vraag me af of ik hem kan leren om iets of iemand te volgen/tegen te houden. Ik zie regelmatig trainingen met kunstkoeien en mensen maar hoe krijg je een paard zover dat hij het wil volgen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:20

een paard zonder cowsense kan niet cutten.enigst niet Q/P/A/ die ik weet, die wel cowsense heeft, is de PRE.
zonder cowsense zijn het aangeleerde bewegingen, en die zijn altijd te langzaam van reactie..
ik geloof ook niet dat er veel andere rassen lopen bij de NCHA.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 19-02-13 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:32

Cutting is inderdaad een tak apart bij de koeien. En daar kan ik Spicegirl zeker in volgen.
Maar er zijn genoeg andere takken waarbij je met koeien kan werken zonder dat je paard die echt cow sense heeft, zeker als het juist voor de fun is!

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 16:57

Okay Spicegirl, maar is het mogelijk om die beweging aan te leren? Dat is mijn vraag. Ik ben niet van plan om achter een kudde koeien aan te gaan maar meer om het leren van iets nieuws.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:01

ook dat zal er van afhangen.de koudbloedige rassen zal wat lastiger zijn denk ik.
maar dat is geen cutting imo.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:25

@vlinder in welke omgeving woon je?? In friesland zijn er wel lokaties waar je met vee kan werken, en in het zuiden ook wel.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:21

spicegirl schreef:
een paard zonder cowsense kan niet cutten.enigst niet Q/P/A/ die ik weet, die wel cowsense heeft, is de PRE.
zonder cowsense zijn het aangeleerde bewegingen, en die zijn altijd te langzaam van reactie..
ik geloof ook niet dat er veel andere rassen lopen bij de NCHA.

Camargue ook dacht ik en Criollo's zeker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:43

Nou, mijn New Forest heeft zeker geen cow sense, maar als ''spel'' weleens wat gespeeld achter de shet, mijn zoon en mijn man aan. Apart per keer. De shet is zijn vaste vriend en ze zijn super met elkaar. Het is ook een hele rustige, lieve pony, zal ook een mens nooit kwaad doen, maar............Als ik hem achter de shet of man/zoon aanzet, komt er wel een kop op en wordt ie wel fanatiek. Ik hou het wat in en stop na paar keer, maar zie wel mogelijkheden. Waarom hij het doet??? Geen idee, hij zal idd het ''spel'' wel doorhebben. Heb zelf 0,0 cutting ervaring, dus beperk het tot een spelletje ene keer. Maar hij heeft me wel verbaasd in zijn reactie.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:59

Citaat:
enigst niet Q/P/A/ die ik weet, die wel cowsense heeft, is de PRE.

Er zijn toch wel meer 'werkrassen'...

Criollo bijvoorbeeld, en ik kan mij voorstellen dat een Australian Stockhorse ook een soort cowsense zal hebben. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:03

Dan is er nog de vraag wat je wil. Achter een koe aanlopen en gemotiveerd zijn om die min of meer te willen vangen zal zeker bij meer rassen aangeleerd kunnen worden. Het bijzondere inzicht en weten waar een koe naartoe gaat voor die het echt doet wat je bij de echte toppers ziet zal zeker aangeboren zijn. Maar dat wil niet zeggen dat je niet met een paard uit de eerste categorie erg leuk met koeien kan spelen..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:25

criollo en camargue horen ook zeker in het rijtje thuis :j

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:01

Vlinderx schreef:
Okay Spicegirl, maar is het mogelijk om die beweging aan te leren? Dat is mijn vraag. Ik ben niet van plan om achter een kudde koeien aan te gaan maar meer om het leren van iets nieuws.

Ja dat is zeker mogelijk, ook de cuttingpaarden krijgen een bepaalde basis mee (i.e. op de juiste manier rollbacken) waarmee de trainer de cowsense van het paard 'verder ontwikkeld'.
Om het heeft zwart-wit uit te drukken: die basis op een paard met veel cowsense ontwikkeld zich in een cutter zoals je op een cutting show ziet. Bij een paard met weinig cowsense is het meer mechanisch en om die reden zal het paard nooit zo goed worden en zeker niet zo 'spectaculair'.

Maar voor je eigen plezier en ontwikkeling van jou en je paard, gewoon lekker meenemen naar een cuttingles van een goede trainer, en wie weet heeft je kwpner toch een beetje cowsense.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:07

cutting met een paard zonder cow sense is als moto rijden met een Harley zonder motor : men noemt dat ook wel fietsen bv. cutting is een sport waar enerzijds het atletisch vermogen beoordeelt wordt maar anderzijds vooral het vermogen van het paard om de koe te lezen en daarop te anticiperen (oftewel de dosis cow sense)

maw, je kan elk paard leren om over en weer te springen voor een bewegend object, je kan enkel een paard MET cow sense leren cutten.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:50

Cow sense is niet nieuw en niet uniek voor de Q/P/A. Deze rassen zijn niet uit het niets ontstaan. En elders in de wereld wordt ook gewerkt met koeien en paarden.
Vergeet ook niet dat Q/P/A een fikse dosis Engelse Volbloed bezitten. De King Ranch is één van de hoekstenen van het hedendaagse cutting paard. Het fokprogramma van de King Ranch heeft altijd bestaan uit paarden met een fikse scheut Engelse Volbloed. Denk maar aan Old Sorrel en de Lazarus merries ( "the Lazarus mares had been purchased from Sam Lazarus of Fort Worth. Lazarus, president of the Quanah, Acme, and Pacific Railroad Company, had put together a band of racing Thoroughbreds").
http://005.organix.de/project/000000000 ... glish.html
http://www.cascadehorseman.com/articles ... 093840.txt

Misschien is de manier waarop dit soort paarden werkt niet meer wat er in de hedendaagse cutting wordt gevraagd. Maar dit heeft dan niet zozeer te maken met de cow sense (ook al wordt daar natuurlijk ook steeds verder op gefokt), maar met de bouw (cutting paarden waren vroeger geen pony-maat zoals je vandaag veel ziet), trainingmethodes en misschien zelfs HERDA (soepelheid).

"Buster Welch (Texas trainer of outstanding cow horses like Mr. San Peppy, Dry Doc, Marions Girl and Little Peppy) says cow sense is nothing new. “I saw an early clay sculpture of a guy jumping off a running horse onto an ox, similar to our bulldogging today. The horse has his ears laid back and his neck laid over onto the ox, really working that ox! That sculpture was created more than 2,000 years ago! Ever since people started handling livestock on horseback, there’s been some horses that had cow,” says Welch."

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:35

ben het helemaal eens met dofuzz! :j

in de begin dagen van de quarterhorse, werd er veel met EV gekruist, om ze sneller te maken.omdat ze er toen nog quarter mile races meegedaan werd, waaraan ze hun naam hebben te danken.
de EV werd alleen gefokt voor snelheid en races, dus ik zie niet de meerwaarde ervan in, i.v.m. cowsense..

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:13

Niet voor de snelheid wordt met Volbloed gefokt maar veel meer voor de duur zodat ze de sprint over een langere afstand vol houden. Er is nl geen enkele Volbloed op de baan sneller dan een Quarter als het gaat over 400 meter sprint. Er staan filmpjes op internet van wedstrijden tussen Quarters en Volbloeden en dan zie je dat als een Quarter zijn snelheid over een langere afstand zou kunnen vast houden geen enkel volbloed ook maar in de buurt komt.
De grote racers onder de Quarters halen als top snelheid nl 88km/h volbloeden max 72km/h..
Aan die verschillen zie je meteen dat de Volboed niet nodig is om Quarters sneller te maken :D ;)

Maar om op het onderwerp terug te komen. Je kunt best trainen met een paard wat geen cow sence heeft. Vaak gaan ze het spelletje snappen en vinden ze het gewoon leuk met je samen te werken. Ik heb een paard met en een zonder cow sence. Het paard met cow sence voel je situaties in gaan schatten, koeien gaan lezen en je merkt dat ze vooruit denkt. Maar mijn paardje zonder cow sence heeft er ook echt lol in en snapt ook echt het spelletje wel ze is attentent en volgt precies op wat je van haar vraagt. Dat ze nooit zo gedreven worden en zelf denkend als een paard met cow sence is denk niet zo belangrijk. Als je er samen maar lol in hebt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:40

Met Dofuzz eens, cutting met een paard zonder cowsense kan niet, net zo min als je met een hond zonder "sheep' ( heet dat zo?) een kudde schapen bij elkaar kan drijven.
Team/ cattlepenning kan bijv. wel. Al is een stukje cowsense daarin wel handig.

Er zijn echt wel meer rassen waar paarden Cowsense hebben, net als er Q/P/A zijn zonder Cowsense.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:46

Adrienne schreef:
Niet voor de snelheid wordt met Volbloed gefokt maar veel meer voor de duur zodat ze de sprint over een langere afstand vol houden. Er is nl geen enkele Volbloed op de baan sneller dan een Quarter als het gaat over 400 meter sprint. Er staan filmpjes op internet van wedstrijden tussen Quarters en Volbloeden en dan zie je dat als een Quarter zijn snelheid over een langere afstand zou kunnen vast houden geen enkel volbloed ook maar in de buurt komt.
De grote racers onder de Quarters halen als top snelheid nl 88km/h volbloeden max 72km/h..
Aan die verschillen zie je meteen dat de Volboed niet nodig is om Quarters sneller te maken :D ;)

Maar om op het onderwerp terug te komen. Je kunt best trainen met een paard wat geen cow sence heeft. Vaak gaan ze het spelletje snappen en vinden ze het gewoon leuk met je samen te werken. Ik heb een paard met en een zonder cow sence. Het paard met cow sence voel je situaties in gaan schatten, koeien gaan lezen en je merkt dat ze vooruit denkt. Maar mijn paardje zonder cow sence heeft er ook echt lol in en snapt ook echt het spelletje wel ze is attentent en volgt precies op wat je van haar vraagt. Dat ze nooit zo gedreven worden en zelf denkend als een paard met cow sence is denk niet zo belangrijk. Als je er samen maar lol in hebt.

Absoluut niet mee eens. Van waar komt de snelheid dan? Als je vergelijkt welke QH gebruikt worden voor speed-gerelateerde onderdelen en welke voor niet speed-gerelateerde onderdelen, zal je zien dat de speed-gerelateerde onderdelen gedomineerd worden door qh met een hoog percentage Engelse Volbloed. Bv Racing, Barrel-racing. In de niet speed-gerelateerde onderdelen, bv reining en cutting, zie je dat minder.
Bekijk enkel nog maar de invloed van Three Bars op de racing industrie. Rocket Bar. Later Dash For Cash (achterkleinzoon van Three Bars x EV merrie). Of Leo.

De QH en de EV hebben een zelfde achtergrond. Er zijn EV die je niet uit een kudde quarters haalt. Afton Creek, Carrara Marble, Mito Paint, Three Bars, Depth Charge, Direct Win, Silver Thistle, Azure Te, allemaal EV die eruitzien als quarters. Welke andere invloed in het QH zou anders verantwoordelijk zijn voor de snelheid? De Percheron of de mustang misschien?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:01

Reiners en cowhorses hebben het niet nodig om die topsnelheden lang vol te houden. Dat zijn de sporten waar korte snelheids explosies worden gevraagd niet snelheid over een langere afstand.

De volbloeden zijn echt ingefokt om de snelheid over een langere periode vol te kunnen houden niet om de snelheid te verhogen.
Je kunt een ras nl niet sneller maken door er een "trager" ras bij in te kruisen...

Die snelheid is door selectief fokken. Quarter horses heten zo omdat ze begonnen zijn als de ranch paarden die in wedstrijdjes over 400m het snelst waren. De zo geheten Quarter mile race horses. Natuurlijk zat ook daar veel Volbloed tussen want de volbloed staat net als wat andere rassen natuurlijk aan de basis van het Quarter ras.
Die combinaties leverden korte afstands sprinters op. Om die renbaan Quarters meer "duur" te geven zonder in snelheid in te boeten wordt er weer volbloed bij terug gekruist.

Maar als het puntje bij paaltje komt hebben Quarters zelfs wetenschappelijk aantoonbaar een ander spier-metabolisme dan Volbloeden. Wat op zijn beurt weer het verschil verklaard tussen de lange en korte afstand racer. Ook dat er dus wel degelijk verschillen zijn tussen Quarters en Volbloeden ook al worden er weer volbloeden ingekruist dan nog blijven Quarters hun ras eigen spiermetabolisme houden wat ze super geschikt maakt voor de korte afstand sprint en het explosieve reactie vermogen wat nodig is voor de verschillende takken van de westernsport.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:47

Wat bedoel je met ras? Thoroughbreds en quarter horses delen gewoon dezelfde oorsprong, dus hoe kan je het ene "ras" dan sneller noemen dan het andere? Er zijn meerdere types binnen de Thoroughbreds, ook nu nog.
Hoe verklaar je dat in elke legendarische hengst in de aqha race industrie erg hoge percentages Thoroughbreds voorkomen? Three Bars, Easy Jet, Dash For Cash, Beduino, ga zo maar door. Zeker in de VS.

"Long before the TB breed came into existence, they were racing short horses, of the Galloway and Hobby breeds. After several hundred years of breeding, there was a breed called the Running Horse, or Running Hobby, which was a short horse, up to 440 yards. This breed eventually became the foundation of the modern TB, and the Quarter Running Horse we now have, owes it origin to this same breed. In the 1600's there were 16 mares and a couple of stallions of this Running Horse breed sent to a man named Berkley in the new colonies of America. When the famous sire Janus arrived in America, the colonists had been running quarter-mile races for well over 100 years. The sprinters of the time that were bred to Janus were of this original Running Horse breed. The early breeders of this Running Horse breed that became the foundation of the TB and QH was established by breeding traits, inbreeding, linebreeding, just as the breeds of dogs were established. But the trait they wanted in this early breed was "speed"."

en uit een artikel over speed en de genetische oorsprong:

"The results show that the 'speed gene' entered the Thoroughbred from a single founder, which was most like a British mare about 300 years ago when local British horse types were the preeminent racing horses," Hill said.

Dominating genes

But that finding didn't explain how the C allele became so widespread in modern thoroughbreds. To find out, the researchers examined the pedigrees of 56 elite-performing C/C and T/T horses. They found that the genetic data converged on one horse, Nearctic, born in 1954 to a stallion named Nearco, who was known as one of the best racehorses of the era. Nearctic, in turn, sired a horse named Northern Dancer, in 1961.

Northern Dancer never came in lower than third in his time as a racehorse, and he won 14 of the 18 races he ran. When he retired, he became the most influential stud horse of the era, according to the National Thoroughbred Racing Association. At one point in the 1980s, it cost $1 million to have Northern Dancer breed with a mare.

Northern Dancer's prolific breeding allowed the C allele to spread far and wide among thoroughbreds, the researchers found. But it wasn't just good looks and luck that made Northern Dancer popular. In the late 1800s and into the 1900s, horses began at racing younger and younger ages, starting at 2 rather than 5 or 6. At the same time, races were becoming shorter. The C allele, which leads to fast muscle growth early in life, made for good sprinters for this new type of racing.

This little gene means big bucks for horse breeders and owners. The winnings of all of Northern Dancer's 635 registered foals, for example, exceeded $26 million at the time of their sire's death in 1990. Hill is a co-founder of Equinome, a company which tests for the C and T alleles. This test is used by the racing industry to determine the optimal racing distances for individual Thoroughbreds."

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:52

"Almost all quarter horses are CCs, almost all Egyptian Arabians are TTs. Thoroughbreds, elite graded stakes winning horses, show what you would expect, more CTs than anything else, your basic normal distribution, slightly skewed in favor of CCs"

Dus op het gebied van myostatine klopt het dat quarters meer CC hebben, maar uit deze info blijkt dat er wel degelijk heel wat TBs ook CC zijn. Dus net zo geschikt voor korte afstand, genetisch dan, als de QH. Als de bouw dan ook nog goed zit, maakt het register waarin ze zijn ingeschreven niet uit.

""speed gene" is actually a gene that controls the expression of the muscle growth factor, myostatin. Despite its nickname, the gene doesn't really play a role in how fast a horse runs, but rather how far it likes to run. Horses homozygous of one allele of the gene—the so-called CC horses—are sprinters, she says. The CC means the horse has two copies of the DNA base cytosine on a particular place on the myostatin site. Those homozygous for the DNA base, thymine, at that site (the TT horses) are endurance performers. And those with one C and one T can be either one"