[WN] Westernrassen overbouwd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

Westernrassen overbouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 19:04

Gisteren een tamelijk vreemde situatie gehad. Ik was rustig met mijn paard wat aan het grondwerken, toen 2 meisjes die ik niet kende kwamen kijken.
Vraagt de een plots hoe oud mijn paard is, 4 antwoord ik, krijg ik daar de reactie dat ze dan toch wel erg slecht gebouwd is, 'totaaaal overbouwd' om precies te zijn.
Mijn merrie is een Quarab ( 3/4 Paint - 1/4 Arab ) die tamelijk naar het stock type nijgt.

Echt verstand heb ik nu niet van de perfect bouw bij paarden, maar het lijkt me toch wel logisch dat westernrassen wat anders in elkaar zitten dan engelse rassen?
Een warmbloed wiens kont boven z'n schoft uitkomt overbouwd, ja. Een Quarter/Paint wiens kont over z'n schoft uitkomt overbouwd? Ik dacht eerlijk gezegd dat dit bij deze rassen net de standaard was, of vergis ik me nu zo?

edit: Sorry als dit verkeerd staat.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 07:40

Poeky schreef:
Gisteren een tamelijk vreemde situatie gehad. Ik was rustig met mijn paard wat aan het grondwerken, toen 2 meisjes die ik niet kende kwamen kijken.
Vraagt de een plots hoe oud mijn paard is, 4 antwoord ik, krijg ik daar de reactie dat ze dan toch wel erg slecht gebouwd is, 'totaaaal overbouwd' om precies te zijn.
Mijn merrie is een Quarab ( 3/4 Paint - 1/4 Arab ) die tamelijk naar het stock type nijgt.

Echt verstand heb ik nu niet van de perfect bouw bij paarden, maar het lijkt me toch wel logisch dat westernrassen wat anders in elkaar zitten dan engelse rassen?
Een warmbloed wiens kont boven z'n schoft uitkomt overbouwd, ja. Een Quarter/Paint wiens kont over z'n schoft uitkomt overbouwd? Ik dacht eerlijk gezegd dat dit bij deze rassen net de standaard was, of vergis ik me nu zo?

edit: Sorry als dit verkeerd staat.

Die opmerking hebben wij met onze paint merrie ook al enkele keren gehad van mensen die niet vertrouwd zijn met quarters en paints.
Ik vermoed dat de oorzaak moet gezocht worden in de compactere bouw met een stevigere achterhand dan het doorsnee Europese paard.
Op zijn vier jaar zal je paard mogelijk nog wel wat veranderen van bouw maar dan vooral in de breedte.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 07:45

Mooi hoor, iemand gaan zeggen dat haar paard slecht gebouwd is :7 Daar had ik me niet eens vragen bij gesteld, geef die maar gewoon de wind van voren, zodat dat ze hun bemoeienissen steken waar de zon niet schijnt :D :Y)

Mri

Re: Westernrassen overbouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:31

Omdat het topic op WN beter op zn plek is verplaats ik het daarheen!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:33

ik vind hun bouw net mooi :o al zou ik wel schrikken van zo'n reactie...heb zelf een quarter helaas niet een heel erg stevig gebouwd type maar de kont heeft ie wel :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:34

Vreemd dat je het kont boven de schoft uitsteken bij een engels paard wel overbouwd mag noemen en bij een western paard niet volgens jou :?

Het blijft gewoon overbouwd (=Kont hoger dan schoft) alleen is het bij engelse paarden een 'probleem' en bij western paarden niet/minder.

Belachelijke opmerking trouwens, laat ze zich lekker met hun eigen paarden bemoeien :roll: Niks van aantrekken :(:)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:35

Over het algemeen hebben de cowpony's een dikkere reet en een minder geprononceerde schoft dan een KWPNer en die spieren steken dus wat uit naar boven :) dan lijkt het overbouwd maar is het niet.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:35

Ik dacht dat eigenlijk de schoft en de kont min of meer op dezelfde lijn moeten staan. Sommige hebben ook een vrij gespierde kont daarmee dat hij misschien iets hoger komt ? (sorry als ik verkeerd ben, ben nog vrij nieuw in de paardenwereld)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:38

Ik vind het quater ras totaal niet overbouwd.Al vind ik ze wel lelijk gebouwd.Maar ze zijn erg compact en goed gebouwd voor vroeger.Met paarden jagen/vangen enz. Dus van die tutholas denken dat dit ras overbouwd is(veel mensen denken dit vrijwel bij elk westernras)En een painthorse is ook niet mijn favo ras. :p Ik vind de bouw niet mooi.Maar wel compact! Maar een quater x paint vind ik dan wel weer erg misvormd en overbouwd.Dan kloppen de verhoudingen niet meer :pMaar zolang het leeft en gezond is niks mis mee! Gewoon negeren.

edit; verbeterd.
Laatst bijgewerkt door JasmijnJoy op 14-02-13 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:40

JasmijnJoy schreef:
Ik vind het quater ras totaal niet overbouwd.Al vind ikz e wel lelijk gebowud.Maar ze zijn erg compact en goed gebouwd voro vroeger.Met paarden jagen enz. DUs van dei tutholas dneken dat dit ras overbowud is(veel mensen denken dit vrijwel bij elk westernras)En een painthorse is ook niet mijn favo ras. :p Ik vind de bouw neit moi.Maar wel compact! Maar een quater x paint vind ik dan wel weer erg misvormd en overbouwd.Dan kloppen de verhoudingen niet meer :pMaar zolang het leeft en gezond is niks mis mee! Gewoon negeren.

Leuke reactie dit _O- Heb je geen spellingcheck op je pc?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:44

Ook een westernpaard hoort niet overbouwd te zijn.

Wel kan het op het oog wat vertekenen doordat Quarters/paint behoorlijke bespiering hebben op hun kont waardoor het lijkt dat ze overbouwd zijn maar de ruggegraad ligt dan wat lager.
Wat ook mee kan spelen is dat veel westernpaarden weinig schoft hebben en ook dan krijg je snel een beeld van overbouwd

Een 4jarige kan trouwens nog best flink uitgroeien, juist nog van voren, de schoft komt er dan vaak nog uit en dan klopt het plaatje vanzelf weer.

Wat niet wil zeggen dat je ook slecht gebouwde westernpaarden hebt, helaas.
Er wordt nog steeds veel op elkaar gezet zonder goed fokbeleid.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:47

JasmijnJoy schreef:
Ik vind het quater ras totaal niet overbouwd.Al vind ikz e wel lelijk gebowud.Maar ze zijn erg compact en goed gebouwd voro vroeger.Met paarden jagen enz. DUs van dei tutholas dneken dat dit ras overbowud is(veel mensen denken dit vrijwel bij elk westernras)En een painthorse is ook niet mijn favo ras. :p Ik vind de bouw neit moi.Maar wel compact! Maar een quater x paint vind ik dan wel weer erg misvormd en overbouwd.Dan kloppen de verhoudingen niet meer :pMaar zolang het leeft en gezond is niks mis mee! Gewoon negeren.

Oh ja zeker, een quarter x paint is duidelijk énórm misvormd..... jij hebt er duidelijk verstand van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:49

Tja, het is iets dat fokkers van western paarden blijkbaar graag zien; een flinke kont.
Maar daarbij is balans wel belangrijk.

Want je ziet het in de wereld van hondenfokkers nu heel veel gebeuren; dat rassen zó ver op een ideaal worden door gefokt, dat het de gezondheid gaat schaden.

En dat is met een overbouwd paard natuurlijk precies zo.
In principe mag een stevige kont natuurlijk wel. Maar een paar dat écht een hogere achterhand dan schoft heeft, zal daar vroeger of later problemen mee kunnen krijgen.

Er zijn wel meer rassen met een gespierde kont.... Maar een gespierde kont betekend niet automatisch dat 't paard dan overbouwd moet/mag zijn.
Trekpaarden, friezen, tinkers, haflingers... allemaal rassen waarbij je ook zo'n typische puntige kont kunt zien. Maar deze zijn (als ze correct van exterieur zijn) níet overbouwd.

Een overbouwd paard is een "foutje" en zou als incorrect gezien moeten worden.
Goede bespiering van de achterhand mag worden gestimuleerd, maar niet tot óver de lijn dat het een fout is en de achterhand daadwerkelijk hoger gefokt is dan de schoft.

En dat gebeurd in de wereld waar mensen op uiterlijk fokken helaas wel vaker, bij verschillende dieren en rassen.

Persoonlijk... Als ik een paard zou kopen, zou ik er inderdaad ook nooit eentje kopen die flink overbouwd is. En er zéker niet mee fokken.

Maar als je bijv. naar foto's van Amerikaanse halter westernpaarden kijkt, zie je extreem overbouwde paarden (helaas) vaak.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:50

mang schreef:
JasmijnJoy schreef:

Kan de helft zelfs niet lezen :(

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:52

dat ga je helaas vaker gaan horen vrees ik haha, al heb ik trouwens een volle quarter :7 .

ik heb het zelf ook al een paar keer gehoord.
De meest voorkomende vragen bij mijn zijn tot nu toe
"hoe oud is ze/hij?". (klein hoofdje, mooie stevige kaak)
"Hij is wel erg overbouwd he?". (reiner he)
"ze waggelen met hun voorbenen". (als ze joggen)

kan der wel om lachen het is vaak gewoon het missen van de juiste kennis :')

Dit werd 'overbouwd' genoemd..

Afbeelding
Twister mijn ruintje.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:57

Puagaus12 schreef:
dat ga je helaas vaker gaan horen vrees ik haha, al heb ik trouwens een volle quarter :7 .

ik heb het zelf ook al een paar keer gehoord.
De meest voorkomende vragen bij mijn zijn tot nu toe
"hoe oud is ze/hij?". (klein hoofdje, mooie stevige kaak)
"Hij is wel erg overbouwd he?". (reiner he)
"ze waggelen met hun voorbenen". (als ze joggen)

Dit werd 'overbouwd' genoemd..

[ Afbeelding ]
Twister mijn ruintje.

Ziet er mij uit als een "normale quarter", heel mooi paardje trouwens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:59

Puagaus12 schreef:

Maar ook lang niet altijd.
Ik kan me enorm ergeren aan bijv. de écht foutieve 4-tact galop die in de western-scene vaak getoond wordt en zelfs beloond wordt!

Als een jury dat verschil niet kan/wil zien, dan gaat er wat fout.
Zelfde verhaal met de "jog"... Die ziet men graag zo traag mogelijk.

Maar ontzettend veel ruiters trainen hun paard alleen maar om langzaam te lopen en verliezen daarbij echt álle vorm van tact en kracht.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een goede africhting en training, maar juist het tegenovergestelde.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:02

mang schreef:
JasmijnJoy schreef:

Haha bedankt! :') Sorry werd even te enthousiast in het typen :pEn niet nagelezen.Nee op deze browser niet.Op google chrome wel :)
Ik zal het even verbeteren :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:03

@Puagaus12 Nou.. ik vind hem niet overbouwd hoor en ik heb geen verstand van western rassen :Y)

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:04

Femke schreef:
Maar ook lang niet altijd.
Ik kan me enorm ergeren aan bijv. de écht foutieve 4-tact galop die in de western-scene vaak getoond wordt en zelfs beloond wordt!

Als een jury dat verschil niet kan/wil zien, dan gaat er wat fout.
Zelfde verhaal met de "jog"... Die ziet men graag zo traag mogelijk.

Maar ontzettend veel ruiters trainen hun paard alleen maar om langzaam te lopen en verliezen daarbij echt álle vorm van tact en kracht.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een goede africhting en training, maar juist het tegenovergestelde.

@Femke daar heb je zeker gelijk in. Het is ook inderdaad weten wat je doet en een goede instructeur kan je ook flink op weg helpen.

SmartBH schreef:
Ziet er mij uit als een "normale quarter", heel mooi paardje trouwens ;)

Bedankt! *\o/* ik zelf vind het ook totaal niet overbouwd.

Maar hoor het helaas wel vaak zat om me heen, dus TS je verhaal in herkenbaar :j

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:06

cissy schreef:
JasmijnJoy schreef:

Oh ja zeker, een quarter x paint is duidelijk énórm misvormd..... jij hebt er duidelijk verstand van!

Sarcasme? :')

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:12

@puagaus12: Twister is een knapperd en zeker niet overbouwd!

@jasmijnjoy: een beetje sarcasme kan nooit kwaad, zeker als je zo kort door de bocht gaat omtrent de kruising paint x quarter, die zijn heus niet allemaal overbouwd hoor :) dat het niet je favo-rassen zijn kan ik begrijpen, maar best niet zo'n reactie plaatsen op een western-topic hihi..

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:14

Haha indeed. Vind het ook niet erg hoor.Maar ik ken een quaterx paint.En de vader is Samrt Little Lena. DUs die is heel goed.Maar door die paint is het echt ene ontzettend lelijk paard geworden (naar mijn mening)En dat weten de eigenaren.Dat ik niet zo van hun paardje houdt :')En ik heb er dus inderdaad 0,0 verstand van :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:21

De meeste dressuurruiters zijn gewent aan aan een paard met veel front(hoge lange gespierde hals) en een opwaartse romp dat in het rechthoeksmodel staat.
Dat is voor een dressuurpaard heel functioneel.

Een westernpaard moet dat juist niet hebben. Die heeft meer aan een compacte bouw, horizontale halsrichting en een zwaarbespierde achterhand.

Verkeerd gebouwd vind ik paarden die standafwijkingen heeft en/of kenmerken vertoont die niet bij dat type paard horen. en zaken als een hazehak, over of onderbeet.

En zomaar iemands paard beginnen af te kraken vind ik not done.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 14-02-13 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:22

NatasjavE schreef:
[...]
Verkeerd gebouwd vind ik paarden die standafwijkingen heeft en/of kenmerken vertoont die niet bij dat type paard horen. en zaken als een hazehak, over of onderbeet.

En zomaar iemand paard beginnen af te kraken vind ik not done.

^THIS :j