[SGW] angst voor afsprongen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bente_11

angst voor afsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 14:17

ik plaats mijn topic nog maar een keertje hier waar die hoort :)

zoals de titel eigenlijk al zegt heb ik echt een angst voor afsprongen, ik ben ooit een keer met mijn pony en al ervan af gevallen en vindt het vanaf dat moment echt verschrikkelijk eng..
heeft iemand dit zelfde probleem? of weet iemand hoe je dit het best kunt oplossen?
het gewoon doen werkt niet echt namelijk.. heb ik het nog wel paar keer gedaan maar blijf het doodeng vinden en twijfel heel erg waardoor mijn paard ook erg gaat twijfelen.. ik wil hier graag vanaf dus hoop dat iemand mij kan helpen! want we willen dit jaar ook meer gaan crossen en daar zullen we ook echt afsprongen gaan tegenkomen!

ik hoop dat er iemand mij kan helpen!

hetismij

Re: angst voor afsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:17

Ik vind afsprongen zelf ook best spannend (eerste keer dat ik het deed keihard eraf geknald), maar wat bij mij heel erg helpt is erop af rijden, been eraan en heel erg overdreven omhoog kijken. Zolang je maar niet in het "gat" kijkt valt het bij mij heel erg mee in ieder geval. En beginnen met hele lage sprongetjes zodat je eigen angst beter gaat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:21

Spannend vinden is normaal, twijfelen niet.

Zijn er in het bos (?) bij jou in de buurt geen lage afsprongen (naast een bergafgaand pad ...?)
Heb met die van mij ook eens een uitrit alle mogelijke sprongen en afsprongen meegepakt (nooit iets gedaan van SGW) en die waren zo'n 80 cm tot 1 meter cm hoog waardoor het dus makkelijk was, dan is het ook niet zo angstig.

Even wennen, rustig tempo etc?

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 16:41

hetismij schreef:
Ik vind afsprongen zelf ook best spannend (eerste keer dat ik het deed keihard eraf geknald), maar wat bij mij heel erg helpt is erop af rijden, been eraan en heel erg overdreven omhoog kijken. Zolang je maar niet in het "gat" kijkt valt het bij mij heel erg mee in ieder geval. En beginnen met hele lage sprongetjes zodat je eigen angst beter gaat.

Oke dankjewel voor de tip!

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 16:42

xSlvna schreef:
Spannend vinden is normaal, twijfelen niet.

Zijn er in het bos (?) bij jou in de buurt geen lage afsprongen (naast een bergafgaand pad ...?)
Heb met die van mij ook eens een uitrit alle mogelijke sprongen en afsprongen meegepakt (nooit iets gedaan van SGW) en die waren zo'n 80 cm tot 1 meter cm hoog waardoor het dus makkelijk was, dan is het ook niet zo angstig.

Even wennen, rustig tempo etc?

er zijn 2 echte afsprongen een van 70 cm en een van 1 meter maar deze durf ik dus niet zo goed..
ja ik denk het.. ik hoop binnenkort een keertje naar een crossterrein te kunnen waar ook gewoon van 30 cm tot een 1 meter afsprongen zijn om het zo te oefenen.

Horsemaniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:03

mijn tip is: ga er met een goede ervaren cross instructeur mee aan de slag! als het goed is gaan zij jou helpen een goede houding en zit te creeeren zodat je de rare beweging die je moet volgen bij de afsprong goed kan mee komen maar niet vooruit of er achteraan beweegd. misschien kun je die houding dan ook eens droog oefenen. totdat je het gevoel hebt dat het echt een makkelijke houding wordt waar je controle over hebt. begin met lage afspringetjes die je in stap kan nemen...
ik hoop dat je er wat aan hebt!

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 09:49

Horsemaniac schreef:
mijn tip is: ga er met een goede ervaren cross instructeur mee aan de slag! als het goed is gaan zij jou helpen een goede houding en zit te creeeren zodat je de rare beweging die je moet volgen bij de afsprong goed kan mee komen maar niet vooruit of er achteraan beweegd. misschien kun je die houding dan ook eens droog oefenen. totdat je het gevoel hebt dat het echt een makkelijke houding wordt waar je controle over hebt. begin met lage afspringetjes die je in stap kan nemen...
ik hoop dat je er wat aan hebt!

Bedankt voor de tip! Ik ga als het beter weer is hier zeker mee aan de slag!

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:05

Inderdaad wat Horsemaniac zegt, ga aan de slag met een goede ervaren crossinstructeur!

Ik heb zelf ook last gehad van angst bij afsprongen (50cm of hoger). Ik ben er ook een aantal keer bij afgevallen en dat deed mijn vertrouwen geen goed. Later bleek het aan mijn zadel te liggen. Ik had een veelzijdigheidszadel waarvan de lepel iedere keer bij de sprong in mijn rug duwde. Dus toen heb ik een springzadel aangeschaft met een platte/ lagere lepel en toen ging het al een stuk beter.
Om weer mijn vertrouwen te krijgen ben ik telkens in stap de afsprongen af gesprongen en later in een rustige draf.

NU vind ik afsprongen leuker en makkerlijker dan opsprongen :+ Ik ben soms bang dat mijn crosstinkertje zijn benen vergeet op te tillen al we omhoog springen :')

In het topic in mijn onderschrift zie je ook in het filmpje mij eerst samen met met instructeur in stap de afsprong afgaan en later drufde ik het ook al alleen in draf. (Dit is wel al met mijn springzadel)

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:10

Ik had hetzelfde nadat ik er meerdere keren af was gevallen bij een afsprong! ik heb toen eens meegedaan aan de regiotrainingen die deels in Ermelo werden gegeven. Daar heb je enkele hele lage afsprongen om in stap mee te beginnen. Toen dat eenmaal iets vertrouwder werd ben ik ook de iets hogere gaan doen. Nu vind ik het nog steeds wel eng, maar weet ook dat we het wel kunnen! Dit heb ik olv ervaren cross instructeurs gedaan en dat gaf mij wel genoeg vertrouwen! Succes!

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 09:49

Dankjulliewel voor jullie reacties! Het is heel fijn om te horen dat meerdere mensen met dit probleem zitten/zaten en ook nog fijner dat jullie het 'overwonnen' hebben! Ik hoop echt snel een keer te kunnen gaan trainen en hier ook vanaf te komen zodat we meer kunnen gaan crossen :)!

AmberB_ wat een gaaf topic! leuk paardje heb je!

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:48

Haha dankjewel :D

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:47

toch wel veel oefenen maar onder begeleiding en laag beginnen.
Nu heb ik het tegenover gestelde probleem opsprongen. (met paard en al gevallen en in het ziekenhuis terecht gekomen)
maar gaat nu al steeds beter maar ik heb dit dan ook alleen met dat paard waar mee ik gevallen ben.
Met het andere paard maakt het me niks uit.