endurance persee met speciaal zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveNappi

endurance persee met speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 18:06

hoi,
ik ga in juni misschien meedoen aan een endurancewedstrijd in renkum en ik vroeg me af of je voor het rijden van zo'n wedstrijd persee een speciaal endurance zadel nodig hebt.
en zo ja aan wat voor zadel zou ik dan moeten denken?
en waar kan je die kopen? want ik wil natuurlijk niet iets wat veel en veel te duur is.
groetjes!!

Kaus

Re: endurance persee met speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:11

Ik ben zelf geen endurance ruiter maar weet er wel het een en ander over.
Dit is absoluut niet per se nodig!
Wel kan het zijn dat als je een leren zadel hebt, dit lelijker kan worden doordat je water over de nek van het paard heen gooit voor koeling. Als dit op het zadel komt kan leer daar niet zo goed tegen als bijvoorbeeld kunst leer van het merk Wintec.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 18:15

oke, volgens mij heb ik kunst leer maar heb je dan wel een speciaalhoofdstel nodig?
en een martigaal? (want dat zie je op de meeste foto's)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:50

Alles mag en alles kan - zolang het veilig is, eerlijk is (voor het paard) en goed past (voor jou en je paard).
Als je met een halster en een dressuurzadel wilt rijden, kan dat. Of met een complete Westernuitrusting: ook prima. Of met een 3e hands veelzijdigheidszadel en een simpel Pagony hoofdstel van de Divoza: ook goed. Als het maar past, werkt, en je je paard er mee onder controle kunt houden.
De meeste mensen die beginnen, rijden gewoon met waar ze ook thuis mee buitenrijden. Simpel hoofdstel met een trensje en een gewoon veelzijdigheidszadel.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:29

ik rijd al 13 jaar met een Euroriding Diamant dressuurzadel

de meeste endurance zadels zijn van leer

je koelt het paard tijdens de rit (op de groompunten) voornamelijk op de hals en dit kan soms op het zadel terrecht komen, daarom is het wel noodzakelijk om je zadel regelmatig goed in te vetten

je kunt gewoon met je eigen zadel rijden, wat goed op je paard ligt, waar je zelf fijn op rijdt en in zit

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:53

Ik heb vorig jaar met een dressuur zadel gereden!
hoop dit jaar een boomloos zadel te gaan gebruiken ipv mn dressuur
maar nog lang geen echt endurance zadel nodig !

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:56

Het belangrijkste is, dat je zadel goed past.
Een paard moet er een flink eind mee lopen namelijk...

jij gaat ook geen flinke wandeling met schoenen van een maat te klein lopen, toch?

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 19:12

oke. dus bijvoorbeeld een boomloos zadel zal wel fijn zitten vor mij en voor hem???

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:21

Boomloos vind ik niet zo geschikt voor endurance.
Merk toch vaak dat het 'typische' endurance zadel minder en minder voorkomt. Persoonlijk ben ik van een podium overgeschakeld naar een dressuurzadel. Nieuwe modellen endurancezadels hebben toch vaker een basis van het model dressuurzadel. Vooral de kniesteun is welkom en die miste ik toch bij de podium.

@loveNappi : in uw geval geen probleem je weegt maar een pluimpje

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:27

Iets waar rekening mee gehouden moet worden met een boomloos zadel, is dat de druk minder wordt verdeeld over je paard zijn/haar rug. Iets wat dus zeker op lange afstanden, niet het aller ideaalste is. Maar voor alsnog er zijn genoeg paarden waar boomloos veel beter op ligt, dus dan gaat het er nog steeds om, wat ligt echt goed op je paard. Op de langere afstanden kan je eventueel gaan selecteren op het gewicht van je zadel. Bedoel hoe lichter je zadel, hoe minder je paard hoeft mee te sleuren :) En wat al veel helpt voor de lange ritten zijn endurance beugels! Heerlijk!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:53

Ik denk vooral dat het geen goed idee is om nu "ineens" een nieuw zadel aan te gaan schaffen. In de eerste plaats omdat je paard en jij beiden nog niet aan dat zadel gewend zijn bij de wedstrijd en daar heb je meer last dan gemak van. In de tweede plaats omdat het pas je eerste start is en je het misschien wel niet leuk genoeg vindt om mee door te gaan. Dat is dan zonde van je centen :)

Het belangrijkste is inderdaad dat het goed past. Past het zadel waar je nu regelmatig mee rijdt, jullie beiden goed? Dan gewoon daar mee rijden :j

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 19:54

het zadel waar ik nu mee rijd rijdt heel hard en heeft een wat aan de kleine kant zitting dus k zat er zowiso al over te denken.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:20

Als je huidige zadel niet zo lekekr rijdt, kun je inderdaad denken over een nieuwe. Want met endurance zit je meerdere uren achter elkaar op je zadel, dat moet voor jezelf en je paard prettig rijden. Als ie alleen te hard is, kun je een zadelbontje proberen.
Voor alles geldt: niet op of vlak voor een wedstrijd iets nieuws proberen, zorg dat je dat al veel eerder allemaal gedaan hebt. Dus zadelbontje uitproberen, nieuw zadel weken van te voren al hebben en mee rijden, ook zo met nieuwe dekjes.
Martingaal alleen als je paard het nodig heeft (of eigenlijk: als jij het nodig hebt).
Soort zadel maakt niet uit, zeker niet in klasse 1 en 2. Echt niet. Als het maar lekker zit voor jezelf en je paard voor meerdere uren. En qua reglementen mag er vanalles, als het maar veilig is.

Tip: ga eerst een keer op een wedstrijd vrijwilligen of groomen, dan maak je alles mee en kun je veel vragen stellen. En het is erg leuk!