[WN] Omscholen van dressuur naar western, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irene18

Omscholen van dressuur naar western, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:07

Hallo allemaal!

Sinds een tijdje ben ik aan het twijfelen om over te gaan naar western.
Ik weet er vrij weinig van en wat het allemaal inhoud, en of mijn paard er uberhaupt wel geschikt voor is, dus daarom leek het mij een goed idee om dat hier maar eens te vragen.
Zijn er meer mensen die hun paard hebben omgeschoold?
En is het voor mij haalbaar omdat ik geen western gefokt paard heb. (natuurlijk kan je met elk paard wel western rijden, maar ik wil wel graag iets doen waar we allebei een beetje goed in kunnen zijn, omdat het jammer zou zijn als we ergens blijven steken).

Dus als concrete vragen:
Zijn er meer mensen hier die ervaring hebben met omscholing, en bevalt het goed?
Kan het uberhaupt nog of ben ik te laat?
Is het wel verstandig omdat we er allebei geen ervaring in hebben?
En nu ik toch bezig ben met vragen stellen, weet iemand eventueel een goede instructie die aan huis komt rond noord-drenthe zodat ik in ieder geval een keer een proefles kan doen of zo?

Bedankt voor het lezen van mijn vragen,, ik ben benieuwd naar de reacties!
PS; voor een foto van mijn paard, zie profiel :)

tamary

Re: Omscholen van dressuur naar western, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:36

Een appie geen western paard?

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 00:03

Tja t is maar hoe je het wil zien. Ik vind hem op het eerste gezicht niet meteen western-paard ogen. Hij is niet aan de kleine kant en compact wat je vaak wel ziet. Maar aan de andere kant is hij wel vre-se-lijk wendbaar := nouja, ik weet er denk ik ook te weinig van om te kunnen zien wanneer een paard geschikt is voor western.
Dus ja misschien ook wel, alleen is ie van wat ik begreep niet voor dat doeleinde gefokt, en er zit ook een beetje kwpn in. (Niet dat dat hem dan compleet anders maakt natuurlijk ;) )

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:53

Waarom probeer je het niet gewoon! Is toch hardstikke leuk!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:13

Mijn dochter heeft enkele jaren geleden de overstap gemaakt naar de western wereld, misschien heb je iets aan ons verhaal.
Wij zijn begonnen met internet af te schuimen op zoek naar info zo hebben we enkele adressen van trainers gevonden en datums van wedstrijden.
Vooreerste hebben we enkele wedstrijden bezocht en zo kregen we een idee wat we konden verwachten en hoe de sfeer was.
De volgende stap waren een aantal proeflessen bij verschillende trainers en bezoek aan enkele western stallingen.
Hierna hebben we een trainster gezocht en daar is mijn dochter dan beginnen trainen.
We hebben ons toenmalige paard verkocht en zijn op zoek gegaan naar een quarter.

Als je de overstap maakt denk ik dat je een onderscheid moet maken tussen jouw omscholing op een getraind western paard en de omscholing van jouw paard.
Wij hebben nog geen seconde spijt gehad van onze overstap, na enkele weken training zei mijn dochter "papa, dit zoek ik al jaren in het paardrijden".

Kijk eens voor info op www.aqha.com, www.apha.com, www.dequarter.nl en op www.thinklikeahorse.org hier krijg je een idee hoe de meeste western trainers en ruiters omgaan met hun paarden, let wel op met de filmpjes er zijn er "how to do" en andere 'how NOT to do"

Veel succes in je zoektocht maar let op western is verslavend :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:19

Ik ben net begonnen met omscholen met mijn haflinger. Of nou ja, heb 1 les met hem gehad, maar het is wel goed bevallen, dus ik denk dat ik wel ga overstappen.
Ook geen westerngefokt paard, maar hij pakt het wel leuk op. Hij is in ieder geval een stuk sneller met omschakelen dan ik :D
Heb je wel eens op een ervaren paard gereden? Ik mijn 1e les, en dat is echt een aanrader. Omdat je zo kunt voelen wat je doet en hoe een paard moet reageren.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:23

Hoi!
Ik ben met mijn "gewone" NRPS- merrie ook met western begonnen, en ik moet zeggen dat het paard er een stuk relaxter onder geworden is (ik ook)
We hebben er allebei heel veel plezier in, dus ik zou zeggen, gewoon doen.
(wel met behulp van een goede instructeur uiteraard.......)
Leuk dat je ook de overstap gaat maken!
Ik wens je er veel plezier mee! :j

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:39

Met het paard uit je profiel kun je prima westernrijden.
Ik denk dat voor reining je paard een iets te stijl achterbeen heeft en het onderbeen wat te lang is. Ook de natuurlijke hoofdhouding is wat te hoog. Dit kan ook voor pleasure lastig zijn.
Hoofdhouding is op zich geen belemmering trouwens, maar wel iets wat je niet moet proberen af te dwingen omdat het in de western gewenst is. Dan zou je allerlei andere rijtechnische en lichamelijk problemen kunnen krijgen.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:08

ik wilde ook graag de verandering maken naar western. ik vond dat ook leuk! maar mijn paard.. een heel ander verhaal.. mijn merrie houdt van flink doorlopen en vind springen leuk en tja.. dat ging met western niet. dan ligt het er natuurlijk ook aan welke lessen je volgt. ik zat constant in gevecht met mijn merrie. ze moest alsmaar langzamer en langzamer, terwijl ze van zichzelf een beste pas heeft. ze werd hier erg vervelend door. mijn gevoel was daardoor niet meer goed. en aangezien ik verder niet de mogelijkheid heb om in de buurt westernlessen te volgen, ben ik weer terug gegaan naar engels. mijn paard is weer veel beter te pas! neem het mee. maar nogmaals, het ligt ook aan waar je de lessen volgt!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:12

jouw paard lijkt me prima geschikt! ik weet ook niet hoe serieus je ermee bezig wil gaan? als je niet al te hoge wedstrijdambities hebt, denk ik dat je met ieder paard prima western kunt rijden. mijn paard deed het verder ook prima, ondanks dat ze grote passen maakt en vrij hoog opgooit

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 14:15

Het lijkt me wel leuk om op wedstrijdjes een beetje goed te kunnen presteren. Om een resultlaat te hebben na het trainen e.d. Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is met Fresco, en of hij dan door zijn bouw belemmert gaat worden. Ik wil niet helemaal in het begin blijven steken. Dat vind ik zonde van onze 'moeite'.
Maar ik hoef echt niet naar het top niveau of zo. Ik vind het belangrijk om van het paardrijden te genieten, en ik wil dat hij er ook van geniet. Daarom trekt western mij meer omdat ik het er op de een of andere manier vriendelijker uit vind zien.
Fresco is alleen wel erg kwiek en alles is leuk, dus pleasure is denk ik voor ons bijna onmogelijk behalve thuis in de bak als hij een keer in een rustige bui is := (en het zal met de jaren ook wel minder worden, hij is immers nog maar 4).

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:25

tamary schreef:
Een appie geen western paard?

Nee, niet elke 'appie' is per definitie westerngefokt. Dat geldt alleen voor de Amerikaanse Appaloosa voor zover ik weet. Net als dat bonte pony's ook niet per definitie geschikt zijn om western mee te rijden, en American Paint Horses wel.

Antwoord op de bovenstaande vraag: bedenk je zelf eerst wat je wil. Pas als je je bedacht hebt waarom je western zou willen rijden en wat je ermee wil/hoopt te bereiken kun je een gedegen keuze maken of dit iets is voor je. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf over ben gegaan op een westernras toen ik western ging rijden, ik heb mijn KWPN-er in elk geval gauw verkocht. Dit omdat ik denk dat het eerlijker is tegenover het dier om er iets mee te doen waar zowel het paard als de ruiter gelukkig van worden. Maar jij kijkt goed naar je ambities zo te lezen en wil weten of die te rijmen zijn met wat je paard aan kan - super! Bedenk je rustig wat je wil want overstappen kan altijd nog.

marisseudine schreef:
ik zat constant in gevecht met mijn merrie. ze moest alsmaar langzamer en langzamer, terwijl ze van zichzelf een beste pas heeft.

Dit is echt zo typisch... helaas denken veel mensen dat western rijden (althans pleasure/hunter) per definitie langzaam rijden is. Dat is het dus niet, het gaat er bij de pleasure bijvoorbeeld om een verzamelde doch natuurlijke gang te laten zien. Er is een verschil tussen sjokken en joggen (haha)!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:27

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:50

ik zou zeggen, gewoon doen. als je er aan zit te denken, moet je het gewoon proberen. je bent niet te oud en je paard kan het (tot op zekere hoogte) zeker.

gewoon proberen, een lesgever zoeken en samen het westernpad betreden. je zal zien dat het je hart steelt en je paard meer kan dat jij voor mogelijk houdt....

en het is zo'n heerlijke kant van de hippische sport..

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:28

Oké! bedankt voor de reacties. ik ga in ieder geval een les proberen. wie weet wordt het wat voor ons.
Ik vroeg me alleen wel af, hoe vind ik instructie?
klinkt misschien een beetje stom maar ik kreeg zelf altijd gewoon een instructrice onder mn neus geschoven, dus heb nooit echt hoeven zoeken. Waar vind je een goede instructeur/trice die aan huis komt? :o (en weet toevallig een van jullie in noord drenthe?)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:32

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:58

Waar zit je precies?

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:12

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:39

zitten barrie en mehlika niet ook in die regio? dan weet ik zeker dat ze nooit meer anders wil ;)

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:32

Paintless schreef:
zitten barrie en mehlika niet ook in die regio? dan weet ik zeker dat ze nooit meer anders wil ;)

Klopt in Zuidwolde, alleen hebben die geen accomodatie aan huis. Dus is les op locatie, op zich ook prima

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:37

Even een stipje :o , ik twijfel idd ook!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:28

Irene18 schreef:
Oké! bedankt voor de reacties. ik ga in ieder geval een les proberen. wie weet wordt het wat voor ons.
Ik vroeg me alleen wel af, hoe vind ik instructie?
klinkt misschien een beetje stom maar ik kreeg zelf altijd gewoon een instructrice onder mn neus geschoven, dus heb nooit echt hoeven zoeken. Waar vind je een goede instructeur/trice die aan huis komt? :o (en weet toevallig een van jullie in noord drenthe?)

http://www.ruitersopzoek.com ?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:40

Wat een handige link! Geeft een mooi overzicht van hoe ver :P trainers/ instructie bij mij vandaan zitten :)

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:20

@kattekind, bedankt voor het meedenken, maar ik woon in noord-drenthe, dus dat is dan iets te ver weg :+
@storrum, bedankt voor de link! Echt heel erg handig!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:43

Mijn zusje heeft haar Amerikaanse Appaloosa juist omgeschoold van western naar engels :) Dat heeft best nog wat moeite gekost... maar dat is denk ik mede door zijn karakter.
Redenen... goed western rijden is schaars... dus goede instructeur... en goed zadel etc etc... er is gewoon veel meer keus als je engels rijdt en er zijn ook veel meer wedstrijden in de buurt.