[WN] Topvererver High Brow Cat Verkocht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Topvererver High Brow Cat Verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 23:37

Bron: http://allaboutcutting.net/?p=2426

Jack Waggoner verkoopt High Brow Cat aan Darren en Julie Blanton.

De cuttingindustrie's "leading sire" is verkocht in een paket incl zijn kloon, het frozen semen, de Waggoner Ranch en de meeste van de paarden.

Het was geen normale dag, het was de dag dat bekend werd gemaakt dat High Brow Cat, de leading sire of cutting horses, verkocht was door Jack Waggoner, de "industry's leading breeder" aan Colt Ventures, een bedrijf gevestigd in Dallas, Texas. Met als eigenaar Darren en Julie Blanton.

High Brow Cat, 1988 hengst, is de leading sire of cutting horses en is volgens Waggoner, de 2e leading sire van alle Quarter horses, Waar de leading sire First Down Dash is. Maar die zou volgend jaar ingehaald kunnen worden aldus Waggoner.

Jack Waggoner kocht High Brow Cat in 1988 van de fokkers Hanes Chatham en Stewart Sewell als deel van een aantal paarden, waarbij ook de moeder (Smart Little Kitty van Smart Little Lena) van de hengst zat. De hengst zijn vader is High Brow Hickory van Doc's Hickory. En vanaf dat moment is Waggoner al 2 decenia bezig met de fokcarriere van High Brow Cat.

Al is vandaag een bitterzoet moment, Waggoner is enthousiast over de toekomst van de hengst. "Dit nieuwe eigenarenschap is het toppunt van precies de goede groep mensen die begrijpen, en de verantwoording durven nemen van de toekomstmogelijkheden de beste presterende atleten te fokken, zegt Waggoner. "Ik ben bijna een kwart eeuw samen met High Brow Cat geweest, en deze zijn de beste jaren uit mijn leven geweest. Maar nu heb ik een aantal gezondheidsproblemen en het was gewoon tijd. Tijd om dit speciale paard verder te laten gaan met een nieuwe eigenaar. Een eigenaar die de tijd, investering en energie wil steken in de High Brow Cat "Brand". Dat is wat deze grote hengst verdient".

Blanton, de nieuwe eigenaar, is van plan de hengst voor een handjevol geselecteerde merries van buitenaf beschikbaar te stellen. Dekgeld 22.500 Dollar voor 2013. (Leuk detail: de hengst is dus blijkbaar vrijwel steriel).

Paintless

Re: Topvererver High Brow Cat Verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:17

hoop geld voor een bijna steriele hengst... oef.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:21

Ja steriel, maar geleverd met lopend spermafabriekje in de vorm van de kloon..
Krijgen de nakomelingen van de kloon trouwens ook vol papier?
Voor zover uberhaupt te bewijzen is dat een veulen van de kloon is en niet van het origineel natuurlijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 17:29

Ik weet het niet 100% maar meende ergens te hebben gelezen dat er rechtzaken lopen over het wel of niet registreerbaar maken van klonen. Zover ik weet kan het nu nog niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:30

Volgens het AQHA-regelboek is het idd nog niet toegestaan, omdat een veulen een vader én een moeder dient te hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:36

Maar de nakomelingen van de klonen zullen toch wel papier krijgen? Al is het maar resultaat van het niet kunnen bewijzen dat het veulen van de kloon komt ipv het origineel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:39

Nee, want als de ouders van een veulen niet ingeschreven zijn zal het veulen ook geen papier krijgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:57

Als je eerlijk toegeeft dat het veulen van de kloon is ipv ban het origineel.. Tegendeel is onbewijsbaar tenzij origineel de pijp uit is en geen rietjes achterliet...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:01

Het bewijs is wel degelijk te leveren als er getest wordt op Mitochondrisch DNA. Maar dat doet de AQHA dus niet :)
Overigens mag je met een kloon en kloonkinderen wel NCHA starten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:13

Uit het online-regelboek..

Citaat:
REG106. Horses Not Eligible For Registration Includes
Menu

REG106. HORSES NOT ELIGIBLE FOR REGISTRATION INCLUDES:

REG106.1 horses produced by any cloning process. Cloning is defined as any method by which the genetic material of an unfertilized egg or an embryo is removed and replaced by genetic material taken from another organism, added to/with genetic material from another organism or otherwise modified by any means in order to produce a live foal;

•REG106.2 offspring resulting from an Appendix registered sire or dam bred to another Appendix registered horse;

•REG106.3 offspring resulting from an Appendix registered sire or dam bred to a Thoroughbred sire or dam;

•REG106.4 a horse having white markings beyond the prescribed lines as listed in REG109.8 shall be subject to cancellation where the registration application fails to indicate or misrepresents the horse's actual markings and the horse cannot be parentage verified;

•REG106.5 foals born on or after January 1, 2007, and testing homozygous positive for HYPP (H/H).

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:07

Je hebt voor NCHA en NRHA toch geen papieren nodig.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:43

Paintless schreef:

Die 22.500 is DEKGELD dat kost zijn sperma dus, niet hij zelf.. Daar zal heeel wat meer voor neergelegd zijn.
Hier zit toch wel garantie van zwangerschap bij als je deze deksprong koopt dus dat maakt niet uit dan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:06

En hoe kan je het makkelijkst bevruchting garanderen van een bijna steriele hengst als er toevallig een kloon in het stalletje ernaast staat.. Precies ja, het is toch bijna belachelijk als dan iedereen doet alsof dat beest nog echt nakomelingen maakt.. Maar goed ik zal wel naief zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:08

voor 22.5K per sprong.... can you blame them?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:47

Aangezien je maar 1 zaadje nodig hebt om een paard te maken , en ze ook het frozen semen nog hebben, denk ik niet dat ze een kat willen halen bij de AQHA of hun klanten door de kloon het werk te laten doen.
Die paarden gaan om de dag op de fantoom, dus net als bij H dun it en SLL kunnen ze nog jaren verder met het dekken.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:09

quarterH schreef:
Paintless schreef:

Die 22.500 is DEKGELD dat kost zijn sperma dus, niet hij zelf.. Daar zal heeel wat meer voor neergelegd zijn.
Hier zit toch wel garantie van zwangerschap bij als je deze deksprong koopt dus dat maakt niet uit dan.

ik doelde ook op zijn zaad.. daaraan kunnen ze zien dat ie bijna steriel is. en leuke discussie gaande. want krijg je zijn zaad, of dat van zijn kloon...

ik vind het nogal een gok om te nemen. ook met levend veulen garantie

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:10

Een 'levend veulen garantie' is vaak niet meer dan de kans om tegen gereduceerd tarief een herdekking te krijgen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:11

oh. nou ik heb nog nooit gefokt, of ook maar een dekking bij mijn merries gehad. dus daar moet ik nog allemaal achterkomen. mocht ik wel gaan fokken met Luus.