[SGW] SGW ruiterfitheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evony

SGW ruiterfitheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:25

Een begrip wat steeds meer naar bovenkomt in de hedendaagse ruitersport!
Hoe blijven jullie als ruiter lichamelijk maar ook geestelijk fit?

Doen jullie speciale oefeningen of alleen hardlopen/fietsen of een andere sport?

Hier een topic om het daar met elkaar of te hebben/discussiëren maar ook voor tips en trics te delen!

Ik zelf voetbal naast het paardrijden om aan mijn conditie te werken, probeer zo nu en dan op de hometrainer te fietsen en probeer middels rompstabiliteitsoefeningen mijn lichaam maar ook geest in balans te krijgen!

sanurie

Re: SGW ruiterfitheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:15

Ik doe een sportopleiding dus ik zal bijna nooit een dag niks doen. Dus dat is wat lastig te vergelijken soms.

Zo fiets ik standaard naar school. (45 min per dag) Dan doe ik sinds kort weer hardlopen er bij. Heb diteen jaar niet gemogen door een blessure. Maar nu weer aan opbouwen. Zit nu op 6,8 km in 40 min.

En dan is trampoline heel goed voor balans en conditie. Door de vele spieren die je moet aanspannen en balans die je moet hebben in de lucht. Heb dit als vak gehad op school. Dat merk je best tijdens het paardrijden. Nu heb ik thuis niet de mogelijkheid om het te doen. Want je hebt wel een grote trampoline nodig. Minimaal een diameter van 3 meter.

Verder zijn heel erg op je houding letten. Wat doe je fout tijdens paardrijden. Dat doe je vaak ook met andere dingen in dagelijks leven fout. Ik zat op paard altijd er ver naar voren met me schouders. Dit deed ik ook heel erg als gewoon zat op een stoel, aan het lopen was en op me fiets zat. Door je zelf steeds te controleren en corrigeren kan je dit ook verbeteren.

Dit is wat ik doe aan me ruiterfitheid!

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:39

Ik voetbal ook naast het paardrijden en ben ook het hardlopen wat meer aan het oppakken :)

Waar ik nog wel graag oefeningen voor zou willen hebben is voor balans in de verlichte zit. Dus als iemand goede tips heeft! :)

Sanurie: Welke oefeningen zou je dan kunnen doen op de trampoline? Wij hebben er namelijk wel 1 thuis staan dus dat is het proberen waard!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:00

Leuk topic saar!
Vooral het geestelijk in balans zijn is (voor mij) iets om goed bij stil te staan. De afgelopen jaren is dat door diverse omstandigheden eigenlijk niet het geval. Sommige dingen knik wel zelf veranderen,m aar niet alle factoren die voor een geestelijke onbalans zorgen heb je zelf in de hand.

Qua lichamelijke fitheid werk ik aan mijn conditie en ademhaling door hardlopen drie keer per week. Daarnaast doe ik workouts die uit kracht- en cardio oefeningen bestaat.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:15

Gewoon recht springen. En dan hoogte maken. Maar ook springen, zitten, en weer op staan zonder handen. Eerst met handen. En je kan ook op je knieën doen. En ik kon ook salto vooruit en achteruit en schroef. Maar dat moet je zelf niet willen aanleren. Wij zaten vast aan plafond dus kon er niks gebeuren. En dan hadden wij op school ook echte turn trampoline en die veren ook nog wat beter.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:33

Inderdaad een leuk topic Saar :) En inmiddels een onderwerp wat ook steeds belangrijker wordt in de sport.

Ik probeer 3 keer per week naar de sportschool te gaan. 2 keer doe ik een combinatie van kracht- en cardio training en 1 keer in de week spinning. Tot nu toe bevalt me dat erg goed.

Wat betreft mijn geestelijke fitheid zou ik daar wel graag nog wat aan verbeteren :o Ik heb er wel over na zitten denken, maar heb hier nog geen passende invulling voor gevonden :+ Dus mochten er nog goede ideeën zijn :o

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:43

Wat ik al zei denk ik dat je geestelijke fitheid van meer factoren afhangt. Als bv eea tegen zit in je persoonlijke situatie, of je zit met emotionele zaken die spelen, gzondheids issues, dan gaat dat ten koste van je geestelijke fitheid en dus je prestaties.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:53

Afgelopen jaar heb ik naar mijn zin te weinig gedaan, het jaar daarvoor zt ik regelmatig fanatiek op de racefiets (of aan het spinnen binnen). Wie weet van de week maar op de racefiets stappen :o

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 07:37

Ik wil het hardlopen weer oppakken, maar in mn eentje stranden die plannen altijd. Hopelijk vind ik straks een fijn loopmaatje op mm werk. Verder heb ik echt geen tijd om te sporten na mn werk met twee paardjes...

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:04

Ik moet ook meer aan mijn ruiterfitheid doen, vooral lichamelijk, heb een slechte conditie op het moment.

Ik heb een tijd fanatiek gemountainbiked, maar dan moet het eerst weer beter weer worden, en langer licht...

Verder moet ik hard aan het werk aan mijn balans, heb zitten denken om dat te gaan trainen met zo'n fitnessbal, maar weet nog niet goed hoe... Dus Sanurie, jij als sportvrouw onder ons, is dat een optie?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:50

Ik heb een sportschool waar ik ongeveer 30 uur per week zelf in de fitness zaal sta en geef 8 uur in de week groeplessen. Met de conditie en de lichamelijke gesteldheid zit het hier dus wel goed :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:41

En je geestelijke gesteldheid, Kris?
Valt me op dat weinigen daar iets over zeggen. :D

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:46

Ik fiets elke dag 11 km heen en terug naar school, dus dat is op zich al wel goed. 1x per maand doen we voor de crossles een half uurtje fitness :P

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:47

_Sim_ schreef:
En je geestelijke gesteldheid, Kris?
Valt me op dat weinigen daar iets over zeggen. :D

Hoe meer ik sport hoe meer ik me geestelijk ook fit voel. :j

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:49

Inderdaad Splash. Ik maak hier de hele dag endorfine aan en voel me geestelijk best oké. Ongeacht wat anderen hierover te melden hebben ;)

Dit heeft overigens ook heel erg met je karakter te maken denk ik. Ik ben best energiek en positief ingesteld, kan dus makkelijk met (geestelijke) tegenslagen omgaan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:51

Helpt zeker mee, splash, maar zoals ik ook al eerder zei ben je ook afhankelijk van bepaalde factoren die je zelf niet of nauwelijks kunt beïnvloeden. Ik heb daar zelf mee te maken op meerdere fronten. Het beïnvloedt echt alles.

Als je bijvoorbeeld met lichamelijk beperkingen kampt waardoor je niet alles er uit kunt halen wat er in zit, emotionele dingen en andere zaken die al heel lang spelen.... Kun je nog zo positief ingesteld zijn, maar het houdt een keer op, ook al kan ik best tegen wat tegenslag.
Laatst bijgewerkt door Sim op 28-01-13 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:53

Dat snap ik Sim :j Maar ik merk dat ik tegenslagen op andere vlakken makkelijker kan verwerken door mijn hoofd leeg te maken in de sport. (Heerlijke buitenrit, of een lekker ritje op de fiets om uit te waaien). Dat geeft me de mogelijkheid om de tegenslagen te relativeren en een plek te geven.

En juist daarom frustreert het me zo dat ik nu niks aan sport doe naast het paard rijden. Als het morgen niet glad is maar eens op de racefiets stappen :o

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:14

Ik moet weer meer aan mijn conditie doen. Ik was begonnen met hardlopen maar dat heeft door de sneeuw stil gelegen.v verder ben ik echt net begonnen aan hetzelfde programma van cardio en krachttraining van sim. Dus ik hoop in elk geval fitter aan de start te verschijnen in chaam

Maar ik merk dat mijn zenuwen me ook blokkeren want in de cross is mijn conditie bijna slechter dan normaal

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:45

Interessant! Ik doe naast paardrijden eigenlijk niets, maar wil er wel graag iets naast gaan doen vooral om mijn conditie te verbeteren en mezelf soepel te houden. Ik heb een tijdje gezwommen vanwege een schouderblessure, dat was wel goed, maar op een gegeven moment werd het baantjes zwemmen een beetje eentonig. Dus toen mijn schouder weer goed was, ben ik er mee gestopt.
Omdat ik nu toch wel weer wat wil gaan doen, ben ik op zoek naar wat leuks. Hardlopen vind ik niet leuk en een sport waarbij ik aan vaste dagen/tijdstippen gebonden ben, is voor mij niet handig. Dus zo valt er al veel af. Fietsen vind ik wel leuk, al twijfel ik of dat niet te eenzijdig is. Het is goed voor de conditie, maar verder train je er behalve je beenspieren niet veel andere spieren mee. (of heb ik het mis?) Hebben jullie nog goede ideeen?

Wat betreft de mentale fitheid wil ik graag nog een keer een workshop volgen over wedstrijdvoorbereiding/concentratie/omgang met zenuwen. Ik ben nooit zo zenuwachtig voor wedstrijden, maar wel redelijk snel afgeleid. Dus ik denk dat daar bij mij nog wel wat winst te behalen is.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:52

Ik heb vorig jaar tijdens het crossen gemerkt hoe belangrijk het is dat je goed in conditie bent. Ben begonnen met een jong paard, en zeker mijn concentratie begon parten te spelen zodra ik lichamelijk moe werd, en dat is dus iets wat je niet wilt met een jong paard :+ (sowieso niet, maar paard wat ik hiervoor reed deed t nog wel op de automatische piloot)

Ik ben dus begonnen met hardlopen en loop nu 1x en soms 2x per week 45 min hard. Daarnaast doe ik een keer in de week pilates, wat ook heel goed is voor je rompstabiliteit. Ik probeer ook nog een keer in de week een uur flink banen te zwemmen en zodra het weer beter weer wordt, gaat de trampoline ook weer naar buiten.

Ik merk dat mijn concentratie en geestelijke gesteldheid steeds beter wordt naarmate ik zelf ook fitter word, dus ik ga lekker nog even verder trainen ;)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 07:44

hetismij schreef:
Ik heb vorig jaar tijdens het crossen gemerkt hoe belangrijk het is dat je goed in conditie bent.

Haha, ja toch wel he? Ik kwam in mn eerste cross echt compleet dood over de finish. Maar volgens mij was ik ook gewoon vergeten adem te halen :P

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:05

Ik vergeet ook adem te halen, inmiddels ben ik zover dat tijdens gewone springparcoursen het goed gaat nu. Maar met de indoorcross merkte ik dat ik mn ademhaling veelste hoog en oppervlakkig hou, waardoor je onwijs buiten adem raakt. Dus ik ga ook kijken of ik ademhalingsoefeningen kan doen om dat te verbeteren.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:49

O dat niet ademen ken ik. Daarom blijf ik tegen mijn paard praten in de cross. Dan adem ik tenminste.

Mijn conditie is op moment nog niet goed. Door ziekte mis ik echt flink aan conditie en kracht. Daar ben ik hard voor aan het trainen nu met cardio en krachttraining.
Geestelijk was mijn fitheid ook slecht. Als je lijf je in de steek laat is het erg moeilijk om vrolijk en gemotiveerd te blijven. Maar nu dat mijn conditie enzo beter wordt gaat het geestelijk ook beter.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:32

Hee wat een leuk topic Saar!

Vorig jaar was ik volop aan het trainen voor een 1/8ste triatlon én de Dam tot Dam loop. Buiten adem aan de finish komen was er (bijna ;) ) niet meer bij, behalve bij mijn overstap naar het M. Maar dat heeft dan ook weer met spanning te maken.
Op dit moment doe ik 1 keer per week aan bootcamp, ben ik nu tijdelijk aan het shredden en loop ik 1 keer per week hard. Dat wil ik straks weer opvoeren naar 3 keer per week sporten (rennen/fietsen/zwemmen).

Geestelijk.. Mmmm ja. Wat dat betreft vorig jaar niet zo'n best jaar gehad eigenlijk. 2011 kwam in 2012 ook nog even lekker door, laten we het zo zeggen.
Ben het met je eens Sim, je geestelijke voorbereiding/gesteldheid hangt van verschillende dingen af: niet alleen spanning maar ook je emotionele gesteldheid op dat moment. Zit je lekker in vel? Zit het allemaal een beetje tegen? Ik heb in ieder geval met mezelf afgesproken dat als ik niet lekker in mijn vel zit, ik niet op mijn paard stap. Daar wordt het niet gezelliger van :Y)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:10

Saar @ kan Alice daar niet iets over zeggen of anderen uit die regionen ?? die hebben volgens mij hele programma's?? Alice ook op de trampoline en Adelinde stond laatst een heel stuk van in de Paard en Sport dat zij lest bij een zeer erkende turn leraar, daar stond ik echt van te kijken.....

kwa fysieke gesteltheid hoef ik me nergens druk om te maken en doe ik zeker geen programma's maken, maar dat zal voor mij ongeveer zo zijn als bij Kris gok ik zo. Alhoewel ik extreem warm weer en zenuwen nog nooit samen heb gehad, want daar kun je ook wel even flink niet lekker van worden geloof ik. :D