[WN] Mijne 4 e x Poging tot westernriding.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Mijne 4 e x Poging tot westernriding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:24

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik begonnen met wat western te rijden.
Ik rij momenteel 3 Quarters voor iemand. Samen met hem willen we graag uiteindelijk weer wat wedstrijdjes mee rijden.
Maar daar nemen we ruim de tijd voor.
Ik ben ermee begonnen Eind november.
Deze foto's zijn genomen 11 Dec, ondertussen bijna 2 maand verder en 2 x per week lessen verder ziet het wel al ' ietsje' beter uit.

Voor dat ik commentaar krijg over het feit dat ik met 2 handen rij, en niet met losse teugel,
de eigenaar van de paarden wil graag dat ze ' dressuurmatig' gereden worden.
Hij wil ze graag een beetje met contact gereden hebben. Vooral Deze knappe dame is redelijk streng zadelmak gemaakt
en had nogal de neiging ( nogsteeds) om achter het bit te kruipen en volledig op de voorkant te vallen.
Nu zijn we wel zo ver dat ik haar eerst met losse teugel , erna een beetje terug met contact en dan weer los rijd.
Paardje is 4 jaar en met 3 zadelmak gemaakt :)
Punten voor op te letten :
- mijn handen
-mijn zit en benen , ik moest toen enorm wennen aan een 17 inch zitvlak . Ik heb zelf altijd engelse zadels gehad in 17 inch met heel veel steun.
Nu zit ik ineens helemaal los, en mijn zitvlak van het zadel is te groot voor me.
Maar er word aan gewerkt.

1) Stappen, een beetje op de voorkant, maar ik probeer haar dan uiteindelijk wel los te laten als ze zoekt en vraagt.

Afbeelding

2) Drafje, ook weer wat te erg op de voorhand.
Afbeelding

3) Drafje

Afbeelding

4) Drafje

Afbeelding

5) Drafje, hier mag mijn binnen hand iets rustiger. En mijn stoelzit is hier enorm extreem.
Afbeelding

6) Galopje, is nog erg spannend voor haar, maar ook voor mij , omdat deze jonge merrie veel power heeft.
Afbeelding

7) Effe lekker rollen.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken :)
Ps: Tips zijn zeker welkom! hoe meer hoe liever. Er is inderdaad nog super veel werk aan de winkel, maar ik doe enorm mijn best.
Commentaar is ook welkom , wel graag met uitleg erbij. Schreeuwen dat het niet uitziet od heb ik niets aan.
Ik zou mijn rijden graag verbeteren :) dus rijtechnische tips bij de commentaar zou super zijn.

Dankjewel!

Jetta

Re: Mijne 4 e x Poging tot westernriding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:27

Ziet heel gezellig uit. Lekker les nemen en aan de punten werken die je zelf ook wel noemt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:31

Erg leuke foto's ! Jullie gaan vooruit

en was is dat een mooie merrie <3 !

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:40

Dankjewel :) er word zeker aan gewerkt. We zijn ondertussen ook weer een stuk verder dan deze foto's.
Als de eigenaar eens tijd heeft zal ik huidige foto's laten maken

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:45

Als eerste de tip, doe je beugels zeker 1, als niet 2 nodig zijn, gaten zijn langer. Je zit met veel te korte beugels, bijna in springhouding. Westernzadels moet je ontspannener en met lange benen zitten. Dit zou een cowboy geen daglang vol kunnen houden ;)
Kwa rijden en paardje wat achter de loodlijn gaat. Ik zou het bit er eens uithalen en een poosje op sidepull gaan rijden. En ik zou daarna eens een ander mondstuk proberen. Kan het niet echt goed zien, maar heb je er een engelse trens in hangen??? Heb de ervaring dat paarden die achter de loodlijn gaan het vaak veel beter doen op een ongebroken mondstuk. (ook het streng aangepakte type ;) )
Aanleuning rijden is helemaal niet slecht, met name niet voor 1 die erg makkelijk achter de loodlijn gaat. Maar in dit geval kan je eens het over een andere boeg gooien (als je kunt hoor). Laat dr gewoon eens los en op het moment dat ze teveel zakt aan de voorkant en dus op de voorhand gaat lopen, niet trekken maar je hand optillen. In het begin echt behoorlijk hoog, optillen en loslaten zodra het hoofd omhoog komt. Haar dus alleen maar vertellen dat die houding niet gewenst is en daarna weer loslaten. Dit zul je echt een paar dagen door moeten zetten, maar je hebt kans dat ze dan begint te snappen dat zo diep gaan geen optie is. En ze van zichzelf de goede houding op gaat zoeken.

Ik vind het er verder best netjes uitzien. Erg leuk paardje, hoe is die gefokt???
En als laatste, en dit is weer een vermoeden, denk een beetje aan je rechterhand. Zo op de verschillende foto's lijkt het of je die een ietsje vastzet en laag houd tenopzichte van je andere hand. Maar het kan ook net het moment van de foto zijn ;) Sucses.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:52

Klopt ik ben op rechts ENORM sterk. Daar word ook altijd opgehamerd.
Dit bitje is een ongebroken stangetje dus. Ik ben gewisseld een maand geleden naar bitloos , en nu zit er een Snaffel in.
Ik heb het inderdaad aangepakt zoals jij hier beschrijft :) , heb haar los gelaten aan de lange teugel laten lopen, op haar eigen pootjes. En ze is ook een stuk zelfzekerder geworden. Ze durfde namelijk niet meer omhoog te komen.
Ze loopt nu ook niet meer ' weg' ze loopt nou op 1 tempo .
Bedankt! Goh, hoe ze gefokt is :p zal ik eens vragen, smokey is de vader ( hoe hij volledig heet GEEN IDEE)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:01

Grinnik dat hoe gefokt is mijn tik :D Heb zelf gefokt en vind het nog steeds erg interessant.

En kijk zag ik het dus toch goed van je hand. Blijf eraan denken hoor. Dat niet meer omhoog durven komen ken ik, heeft echt tijd nodig en rustig doorgaan zoals je nu dus al bezig bent. Net wat je zegt vertrouwen geven, dan komt het echt wel goed.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 21:06

vertrouwen komt zeker goed :) we beginnen meer en meer een team te worden. Ze was eerst ook enorm bang van veel.
Nu gaat ze vrijwel overal langs door met me . Ik beloon haar ook overdreven.
Aan mijn hand werk ik zeker, ik probeer om de 2 passen mijn hand even te openen en te lossen.
Alleen als het effe spannend is denk ik er niet meteen meer aan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:09

Ik vind het er keurig uitzien hoor, perfect niet (maar wie wel) maar nette 'work in progress'

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 21:13

sorry ik vergis mij, Links is mijn sterke hand.. :p maar ik zie dat ik nu rechts idd mijn vingers vrij gespannen heb. Maar ik probeer wel altijd te lossen met mijn teugel.

Dankjewel @ trol

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:13

Jullie hebben heel veel vooruitgang gemaakt op zo'n korte tijd!!!
Btw: dat is een heel mooi paardje!

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:28

Dankjewel Chiba! Ze is inderdaad enorm mooi.
Zalig dier, zo lief en eerlijk.

Nog veel werk aan de winkel :) maar ik doe mijn best. Zij ook overigens.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 08:58

Papa heet Smokey, de bouw bekijkend en in een ander topic noemde je een trainer uit Brunssum die voornamelijk cutting en teampenning doet.... zou papa Haida Little Smoke kunnen zijn?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 10:42

nee dat is hem niet. zowiezo heeft die trainer niets met de fokker van dit paard te maken hihi

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:46

Mooie plaatjes hoor ik vind het er niet zo
Heel verkeerd uitzien beter als je vorige plaatjes met
Dat andere paardje eigenlijk :)

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:00

Dankjewel Fabske, deze is ook ' makkelijker' dressuurmatig te rijden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:52

Je hebt het over je stoel zit. Als je eens wat meer je benen gebruikt om het paard te laten na geven dan word die zit ook al beter. Daar komt bij een 17" western zadel aan de ruime kant is.
,,Western,, rijden (wat ik overigens een stom woord vind) is ook hard werken al denken sommige van niet!

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:58

Klopt Rapido. ik zit nu Lees* Twee maand later* ook wel 2 gaten langer dan toen de foto's gemaakt zijn.
Dit was mijn 2e keer op dit paard. En ik heb 16 jaar als springruiter ( nogsteeds) mee gedraaid. Ook op een dressuur zadel zat ik vrij kort. Beetje een slechte gewoonte van het vele springen. Ik had mezelf ok wijs gemaakt dat ik kort steviger zat.
Ik gebruik mijn benen wel degelijk. Maar omdat dit zadel zo een gigantisch zitvlak heeft heb ik als ze ' versnelde ' ( ze had toen nogal de neiging om gewoon enorm te gaan versnellen en een beetje te paniekere) nogal de neiging om achteraan tegen de ' lepel' steun te gaan zoeken. Met als gevolg dat ik ook mijn benen wegsteek, mededankzij het feit dat ik ook nog eens te kort zat.
Ik ben helemaal niet van mening dat ' western' appeltje eitje is hoor , en dat ik niet hoef te werken. In tegendeel moet ik op deze paarden een pak meer moeite doen dan op mijn ' spring' paarden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:09

Is dat die kleine die je bij je eerste topic aan de lange lijn had? Je hebt zeker vooruitgang geboekt al. Ik ga inderdaad met Rina mee: je beugels kunnen langer. Daarbij zou ik inderdaad flink van achter naar voor gaan rijden, zonder gelijk de aanleuning in te rijden. Paint van mij lesgeefjuf heeft dat ook heel erg. Die krult helemaal achter de loodlijn en wordt veels te kort. Van achter naar voor rijden is de oplossing!

Succes verder!

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 18:09

Gimme_spurs: nee deze is de 3e van de drie.
mijn beugels zijn ondertussen al 2 gaatjes langer , en dat zit inderdaad al een stuk beter.
Vanachter naar voor rijden ging helaas niet, dan sloeg ze helemaal in paniek en ging ze in protest. Ik heb gewoon de teugels los gegooid en op haar eigen benen laten lopen. Ze loopt nu 2 maand later al een stuk beter :)

Dankjewel!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:46

Papa heet Smokey, dat gaat op voor Sonitas Black Gold, van hagenbeck, uit limburg , denk ik .

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:20

MidnightPSan schreef:
Papa heet Smokey, dat gaat op voor Sonitas Black Gold, van hagenbeck, uit limburg , denk ik .

Mijn tweede gedachte... :j

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:42

Of smokey dun it

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 12:35

Nope geen van beide hoor. Niet dat afstamming van belang is.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:37

ziet er leuk uit, veel succes verder