[WN] 'Australisch rijden'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

'Australisch rijden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 23:50

In Australië bestaat er aangepast tuig (hoofdstel en stockzadel) en nu ben ik benieuwd of er ook verschil in rijden is. :D

Iemand die hier meer over weet?

Het oogt als een werkdiscipline, wat mij logisch lijkt met vee. Maar meer weet ik er eigenlijk niet vanaf. :)

quarterH

Re: 'Australisch rijden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:44

lijk me bij western niet helemaal de juiste plek om te vragen.... is een heel ander continent :p

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:47

Maar wel dan? Ik vind het een interessante vraag dus lees mee!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:35

Ik vind het ook een interessante vraag en ben heel benieuwd of iemand er antwoord op weet.

Enige wat ik je kan vertellen is dat als op IJsland de kuddes paarden en schapen worden opgehaald voor de winter de zadels er weer heel anders uitzien :P Ik denk ook wel dat de spullen die veedrijvers gebruiken in eerste instantie praktisch moeten zijn, en dus zijn aangepast aan het terrein en de (bouw van de) paarden. En natuurlijk het vee wat gehoed moet worden, een schaap is wat anders dan een jonge stier natuurlijk.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:52

ik heb 3 jaar een australian stockzadel gehad, dit staat nu te koop vanwege overstap op boomloos. dit omdat stockzadel te groot is voor mijn dochtertje. het zadel is heerlijk voor lange trektochten of langere ritten. je zit erin als een fautuil. heb het zelf als positief ervaren. je zit anders als op een engels zadel. meer ontspannen en relaxt.heerlijk om op door te zitten. ik had hem zelf op een haflinger liggen.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:50

Waar ze in Amerika het westernzadel hebben 'uitgevonden' voor het werk op de ranches, hebben ze in Australie het stockzadel 'uitgevonden' voor het werk op de farm. In principe met dezelfde uitgangspunten dus.

Ik heb alleen het idee dat het rijden in Australie wat minder ver ontwikkeld is, al ben ik geen kenner van het western rijden zoals op de echte ranches gebeurde. De stockhorses in Australie worden functioneel en redelijk simpel beleerd. Vooruit, achteruit, stops, rollbacks en neckreining en nog wat dingen die nodig zijn om met vee te kunnen werken. De sport die ze met deze paarden beoefenen heet campdrafting, beetje te vergelijken met de Amerikaanse rodeo's.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:52

quarterH schreef:
lijk me bij western niet helemaal de juiste plek om te vragen.... is een heel ander continent :p

Alsof een manier van rijden continent-gebonden is :=

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 02:33

Wat betreft het tuig: het is zeker functioneel, want het is comfortabel en dus geschikt voor langere ritten. Je kunt gemakkelijk zaken aan het zadel maken, enz - het zal inderdaad hun variant op westerntack zijn, als het ware, passend bij hun australian stockhorses. (En ja, ik vind het mooi! Ik ben uiteindelijk toch voor een westernzadel gegaan voor mijn haf maar ik heb zeker over een stockzadel nagedacht.)

Het stamboek zegt zelf:
Australian Stock Horse Society schreef:
Sport

There is no equestrian sport that the Australian Stock Horse will not excel at, given equal opportunity and training. The breed has many excellent proven bloodlines for Eventing, Showjumping, Dressage, Endurance, Polo, Polocrosse, Pony Club, Campdrafting, Hack, Ridden Classes, Riding for the Disabled, Sporting and Working.

dus dat geeft wellicht een indruk wat betreft het rijden en de disciplines.

Je kunt vanuit de pagina waar dat wordt vermeld ook doorklikken naar 'disciplines' maar dat opent nu niet...
Later nog eens proberen, welllicht interessant!
http://www.ashs.com.au/sport/default.asp

quarterH schreef:

Tsja, het moet ergens... Western heeft ieg nog een 'werkpaardgerelateerde afstamming'. Buiten WN is Western bij wijze van al alternatief, laat staan dit topic. :P
Waar zou het volgens jou beter staan? :)

Voor wie het interessant vind:
stockhorse in de wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Australisch_veedrijverspaard
stamboek: http://www.ashs.com.au/website/default.asp

Campdraft in de reguliere wiki (niet die van Bokt):
http://en.wikipedia.org/wiki/Campdrafting

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:25

Goh, ik wist niet eens dat er een apart Australian stock horse bestond. Eigenlijk best logisch ja :P

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:49

Zelf rijd ik al jaren western en met die bagage ging ik werken op een cattlestation in het noorden van Australie. Nu wil ik geenszins beweren dat wat wij daar deden 'het Australische rijden' is, ik weet niet eens of dat uberhaupt bestaat.
Wat mij opviel tijdens het werken is dat het rijden vooral fuctioneel moest zijn. Waar ik gewend ben dat het er ook nog een beetje netjes uit moet zien, kreeg ik daar te horen: Teugels korter anders kun je niet snel genoeg sturen, hoofd omhoog houden anders gaan ze bokken (paarden werden slechts 1 mnd per jaar bereden, rest vh jaar leefden ze soort van in het wild). Ik ben het wel met iedereen eens dat je heerlijk zit in een stocksaddle!!!

Ter illustratie een foto van mij tijdens het musteren:
Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 15:41

Bedankt voor je reactie! :)

Interessant om te lezen (en zoiets meegemaakt te hebben, denk ik).

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 06:55

De australische stijl is waarschijnlijk ontwikkeld door de britse invloed. Engels zadel begonnen, maar vervolgens meer comfortabel en functioneel gemaakt voor de lange dagen die de australische cowboys maakten.

Ik ken een aantal australier waarmee ik gereden heb, en ze gebruiken veel meer direct contact (rijden ook wel op 1 hand, maar dan vaak evengoed op 1 hand met kortere teugels). Je zou misschien kunnen zeggen dat ze western rijden met een engelse invloed.

Wat betreft teugels korter anders kun je niet zo snel sturen, en hoofd omhoog houden anders bokt ie heeft niets te maken met het australisch rijden, meer met de plek waar je geweest bent en hun manier van trainen/rijden. (In de states en canada zijn genoeg ranches met paarden die puur voor het werk zijn, en veel zullen bokken als je er de eerste keer op gaat omdat ze inderdaad niet het hele jaar door worden bereden en voor de rest van het jaar gewoon 'wild' leven en de paarden nog half wild zijn. Maar je zult de meeste cowboys om deze redenen niet met een korte teugel zien rijden)

En ook Australie heeft erg goede horseman, ik denk niet dat je het minder ver ontwikkeld kunt noemen.
Hier nog een filmpje van een australier en z'n stockhorses: http://www.youtube.com/watch?v=6rKEQQiq7G4

En campdrafting is inderdaad erg populair, maar iets totaal anders dan de noord-amerikaanse rodeos. Het is meer gerelateerd aan cowhorse/cutting/penning.