Pas aanvragen voor aangepaste dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

Pas aanvragen voor aangepaste dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 22:40

Hallo allemaal,

Sinds een aantal jaar ben ik in bezit van de stempel reuma, en heb ik in het dagelijks leven behoorlijk last van.
Nu heb ik het paardrijden 2 jaar in de ijskast gezet, maar sinds een half jaar ben ik het terug aan het oppakken en wil ik terug wedstrijden gaan rijden.
Nu heb ik wel een probleem. In de proeven word doorzitten gevraagd, nu is dat in de B en L nog minimaal, maar M en Z is het vrij wel de gehele proef. Nu kan mijn rug de schokken niet aan en wil ik graag blijven licht rijden (maar dan uiteraard zonder puntenaftrek ;) )

Daarnaast kan ik niet meer rechtop zitten, en zit dus altijd naar voren (zo groeit mijn rug langzaam vast).
En heb ik zeer regelmatig een peesontsteking in mijn duim waarvoor ik een brace draag.

Hoe werkt zo'n pas voor aangepaste dressuur sport?

Wat zijn de minimale eisen?

Alvast bedankt

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:07

Hoihoi!
Hoe precies de eisen zijn weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de aangepaste sport is ingedeeld in vijf grades: 1A, 1B, 2, 3 en 4. Met 1a als zwaarste beperking en 4 het lichtste. Het kan zijn dat je niet in aanmerking komt voor de aangepaste sport. In dat geval kan je toch een speciale pas aanvragen, waarop staat aangegeven van welke hulpmiddelen of regels je gebruik mag maken.. Alsik het goed heb.
Verder even googlen. Kijk maar eens op de site van de KNHS of de vereniging fpg

Succes

PinkyPie

Re: Pas aanvragen voor aangepaste dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:13

Er zijn 2 opties: 1) je laat je keuren voor de gehandicaptensport in de Grades (zie post ievie). Meer informatie is te vinden op www.gehandicaptensport.nl. Daar kun je ook een inschrijfformulier aanvragen. De kosten bedragen E 50,- voor een keuring en je moet naar Ermelo voor een classificatiekeuring. De Grades zijn ingedeeld in aparte competities waar geen "reguliere" ruiters aan meedoen.

2) je laat je keuren voor dispensatie in de reguliere wedstrijdsport. D.w.z. dat je dus mee mag rijden in de reguliere wedstrijden, alleen heb je een pasje waarop staat welke dispensatie je hebt (ik hoef bijv. niet door te zitten, mag met mijn zweep altijd rechts rijden en heb een aangepaste teugel). Met een dispensatie ben je dus niet ingedeeld in de aangepaste sport (gehandicaptensport).

Mocht je willen weten of er een kans bestaat dat je met jouw beperking een dispensatie, danwel indeling in Grades kunt krijgen, dan kun je het beste een mail sturen naar info@gehandicaptensport.nl. Zij kunnen je er alles over vertellen.

Op een keuringsdag moet je in Ermelo op het KNHS centrum verschijnen en wordt je door 2 zgn Classifiers (dat zijn speciaal opgeleide mensen) gekeurd. Voor de Grades worden er bij mijn weten ook bepaalde testen uitgevoerd om te kijken wat je wel en niet kunt. Mocht je meer willen weten stuur me dan een PB. Ik ben onlangs op zo'n keuring geweest ;-)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:15

Dank je wel voor jullie reactie's !!

En wat zijn de minimale eisen?
Ik zit bijvoorbeeld deeltijd in een rolstoel (met name op school, tijdens winkelen, pretparken, hond uit laten, wat langere stukken lopen, en soms als het heel slecht gaat een hele dag)
en zit daar in ivm pijn en vermoeidheid.
Maar ik rij dan wel weer paard, stap zelf op (wel met trapje ;) ) En longeer ook gewoon.
maar ik kan dan weer niet doorzitten of volledig recht zitten...

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:24

edit, ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en een mail gestuurd.

Dank je wel voor de duidelijke uitleg PinkyPie! :D

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:45

O wat goed zeg ! Veel succes ! Gaat helemaal goed komen !
Laat je weten hoe het verder is gegaan ?