[WN] paard laat hoofd teveel zakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

easy1

paard laat hoofd teveel zakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 13:56

Wie heeft hier ervaring mee?
Mijn paardje laat haar hoofd en hals tijdens het rijden helemaal zakken. Ik heb haar geleerd om op lichte druk na te geven. Dit doet ze ook netjes , maar vervolgens laat ze het liefst haar hoofd helemaal zakken . Zo ongeveer bijna met haar neus op de grond. Ze doet dit vooral in draf/jog .

Zelf heb ik het idee dat ik dan niet een mooie voorwaarts / neerwaartse buiging stelling heb... alhoewel ze is wel volledig ontspannen. Veel voorwaarts rijden heb ik al geprobeerd, zonder resultaat. Druk op het bit zetten om haar omhoog te krijgen lijkt mij totaal onjuist. Heeft iemand hier ervaring mee ? Is dit juist goed of slecht als ze dit doet en moet ik haar gewoon de vrijheid geven om uit te vinden wat voor haar het lekkerst loopt. Ze is verder wel goed aan de hulpen .

Ik rijd haar trouwens op een snaffle en ze is 4 jaar.

Anoniem

Re: paard laat hoofd teveel zakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:32

Doe eens een filmpje zodat we kunnen zien wat er gebeurt en waarom?

easy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:58

Dat is idd wel handig , maar die heb ik niet en i.v.m. de vrieskou zal ik die de komende dagen ook niet kunnen maken
. De bodem is bevroren...
Misschien komt het iemand bekend voor. Als jullie rijtechnisch vragen hebben , hoor ik dat graag ! Alvast bedankt !

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:03

Meestal is dit een teken van onbalans of missende kracht in de buikspieren of achterhand. Door de bovenlijn te 'overstrekken' maken ze die spieren strak waardoor het makkelijker is om het gewicht te dragen.

Trainen trainen trainen dus. Rechtrichten, balkjes, heuveltraining etc. Als je zonder of met heel weinig teugeldruk rijdt en je instructrice ziet het ook zitten kun je kijken of je met shanks wat meer oprichting kunt krijgen.

easy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:04

Het lijkt trouwens een beetje op de houding van een pleasure paard , maar ik rijd reining en zo is ze ook gefokt
.. reining / cutting. In de engelse sport zou je zeggen voldaan en ontspannen.
. Maar moet ik dit tijdens het trainen gewoon accepteren en belonen of moet ik toch meer naar de buiging werken en zo ja , heeft iemand tips ?

easy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:08

Dankje Nelleke , dat zou best eens kunnen. Heb de laatste tijd wat minder fanatiek getraind. Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit is aan de longe! Dan hoeft ze alleen haar eigen gewicht te dragen. En als het ontspanning is zou ze jet dan dus ook moeten doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:11

Dit "zandhappen" kan je corrigeren door iets actiever te gaan rijden.
Dus de achterhand moet stuwend worden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:13

Ariebren, achterhand moet juist meer dragend worden lijkt mij. Door stuwen krijg je geen gedragenheid en zelfhouding.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:15

_Nelleke_ schreef:
Ariebren, achterhand moet juist meer dragend worden lijkt mij. Door stuwen krijg je geen gedragenheid en zelfhouding.

Dat bedoel ik ook.
Paard moet gaan werken en niet gaan slenteren.

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:20

mijn pony doet dit ook best vaak en bij haar is het vooral ontspanning.want ook aan longeer lijn loopt ze eerst met haar hoofd in de lucht en dan op een gegeven moment laat ze haar hoofd langzaam een beetje zakken. Als ik erop zit geef ik meestal even een schopje of kriebel even met de zweep achter mijn been zodat ze even weer wat dat ze aan het werk is. Want ze wil haar hoofd steeds meer laten zakken en gaat ook steeds langzamer lopen dan. Dat werkt bij haar maar elk paard is natuurlijk anders.

easy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:33

Bedankt voor de reacties! Het lijkt me een goed idee om de hoofd- / halshouding even met rust te laten , te negeren en meer aan de draagkracht van haar beide achterbenen te gaan werken. D.m.v. schouder binnenwaarts , travers en vooral het terug rijden na het voorwaarts rijden. Als ik het logisch bekijk zal er na een meer dragende in balans zijnde achterhand vanzelf meer oprichting in de hoofd en huishouding moeten komen...
Leuk dat ik door jullie reacties weer even een helder inzicht van onze trainingpunten krijg :)
Mijn aandacht lag even op het verkeerde punt... Haha.. al doende leert men :)

easy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:37

Bedoel halshouding ... i.p.v. huishouding... :/

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 07:32

Haha huishouding.. :+

Ik denk dat dat de juiste instelling is inderdaad. Het proberen 'op te tillen' van je paard heeft geen nut, dat voegt niks toe in de training behalve dat je een paard krijgt die 'hard' in de mond word.

Rij je weleens buiten? Daar hebben ze meestal minder de neiging om te stofzuigen. Fijn voor de afwisseling ook, kan ook weleens werken.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:42

ik heb het met die van mij ook gehad, geprobeerd om hoog 'te tillen' maar daar werd die alleen maar chagarijnig van. Ik heb toen besloten om zijn hoofd te laten voor wat het was. Om ervoor te zorgen dat ze hoofd niet zo laag ga doe ik veel afwisseling in mijn oefeningen en veel gericht op het laten werken van zijn achterbenen. Oefeningen die ik doe zijn schoudersbinnenwaarts, zijwaarts, veel tempowisselingen, ook iets in de trend van schijnovergangen. Ook veel cirkels rijd ik met hem, maar als je reining rijdt doe je dat waarschijnlijk al.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:24

als je reining rijd en ze doet het in de draf zou ik er geen probleem van maken. draven is alleen even voor opwarmen en misschien wat buigen, verder werk je toch alleen maar in de galop.
(of draf bij spinoefening maar dan werk je ook met het bit voor buiging en zal ze dus niet zo laag lopen).
je ziet veel reiners dit doen en ik heb nog nooit een trainer gezien die er een probleem van maakt. gewoon lekker relaxed zo laten lopen in de draf en werken in de galop.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 07:55

easy1 schreef:
Het lijkt trouwens een beetje op de houding van een pleasure paard , maar ik rijd reining en zo is ze ook gefokt
.. reining / cutting. In de engelse sport zou je zeggen voldaan en ontspannen.
. Maar moet ik dit tijdens het trainen gewoon accepteren en belonen of moet ik toch meer naar de buiging werken en zo ja , heeft iemand tips ?

Het klinkt mij alsof je paard alleen maar heel licht op het bit wil zijn en veel reiners/cutters worden gefokt op low-headed. sterker nog, ik ken heel wat trainers die maar wat graag een paard hebben dat zo reageert. het lijkt mij daarom geen probleem maar een luxe. eens je doortraint en je paard moet zichzelf meer gaan gebruiken komt ie vanzelf wel een beetje hoger.

easy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 13:32

Oké ! Goed om te horen ! Het is een dochter van Tabasco Tari , als ik daar filmpjes van kijk ,die loopt ook vrij laag . En ze doet erg goed dr best , daarom wist ik ook niet zo goed wat ik er mee moest . Het voelt opzich wel goed . Van de lente weer lekker gaan lessen. Lijkt of mn paardje verder is dan ik. Heb er zelf beleerd en getraind , geloof dat ze me in gaat halen.... hahaha !

easy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 13:42

En heb er van het begin af aan idd getraind op zo weinig mogelijk teugeldruk ,ze gaat zelfs op stemcommando nageeflijk lopen ,tuurlijk rijdt ik wel voldoende op mn been en geef ook wel eens een duidelijke teugel correctie ,maar dat is een seconde om dan los te laten ,kan ze lekker beetje zelf uit vogelen ,ze houd ook niet van gepluk of een bellemerde ruiter ,wordt ze alleen maar chagrijnig van haha . Ben dr nu een jaartje onder het zadel aan het rijden en de laatste tijd gaat het gewoon heel snel . Heb vd zomer ook veel getraind . Deze winter maar even rustig aan . Ik heb geen haast en dat is denk wel goed omdat ze nog zo jong is ! Wil ook graag richting cutting dus hou dat eigen willetje en vrijheid er lekker in ,lekker relaxed zelfverzekerd laten worden en met plezier trainen en uitdagingen zoeken . Dat merk ik wel , ze houdt echt van nieuwe spannende indrukken