[SGW] Eerste keer crossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Eerste keer crossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:23

Hee,
Ik zou graag een keertje crossen met mijn verzorgpaard, om te kijken of het iets is. (ben een keer naar een cross wezen kijken, en kijk ook al jullie foto´s en mén wat ziet dat er gaaf uit :D)
Alleen...ik ben dus echt een groentje op dat gebied...dus ik weet ook niet of ik me zomaar in mag schrijven voor een oefencross. En welke dingen we sowieso moeten kunnen?
Sowieso springen we netjes een hoogte van 80cm, alleen nog niet geprobeerd hoe dat in parcours vorm is. Dat ga ik sowieso nog een paar keer oefenen voor dat ik ga crossen!
En is het misschien een idee om als het weer, weer goed is een oefen cross op eigen terrein uit te zetten? Dan had ik in gedachte, in de bak twee hindernissen, en daarna hebben we een paadje naar de weide. En in de weide staan dan nog hindernissen. En je kan het zo wel uitdenken ;)

Ik heb dus echt even info nodig haha.

Kris

Re: Eerste keer crossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:50

Cross les nemen! Dat sowieso voor je mee gaat doen met een oefencross. Verder zijn er een boel terreinen in nl waar je al dan niet tegen betaling kan trainen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 10:28

Oke dankje!

Horsemaniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:53

ff een domme vraag misschien tussendoor ;) mag je de cross verkennen met een pitbike (mini cross motor)

ik adviseer ook eerst les en dan verschillende terreinen bezoeken om ervaring op te doen! kun je dan eens een keertje een vriendelijke oefencross mee rijden! of oefencrossen die in groepen gereden worden zijn ook altijd erg leerzaam voor onervaren paarden en rijters ;)
succes!

chiara95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:13

Ik ben een paar jaar geleden met mijn toenmalige verzorgpaard op verplaatsing naar een cross terrein geweest om te kijken hoe ze het deed.
Ik denk dat je eerst netjes hogere sprongen moet kunnen springen die 'los' staan, want als een paard blijft hangen aan een vaste crosssprong, kan het wel gevaarlijk zijn... Ik zou zeker beginnen met crosshindernissen uit de reeks 60 cm... Dus boomstammetjes, afsprongen (die zijn trouwens heel leuk! Let wel dat je dan achteruit leunt en je kin tegen je borst duwt), opsprongen, waterbak,... Eenmaal dat lukt kan je je inschrijven voor een oefencross, en zal je vanzelf wel zien wanneer je een reeks hoger kan! Vooral conditie van paard EN ruiter is belangerijk. Bij mijn paard was dat geen probleem, maar mezelf had ik de 1e keer wat overschat :+

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 08:26

Horsemaniac schreef:
ff een domme vraag misschien tussendoor ;) mag je de cross verkennen met een pitbike (mini cross motor)

Vaak staat er op de startlijst dat je niet met gemotoriseerd vervoer de cross mag verkennen. Lijkt me ook niet zo handig, aangezien er verkend mag worden terwijl anderen al bezig zijn... :Y) Sommige crossen mag je zelfs niet met een fiets verkennen, maar moet verplicht te voet.