[WN] Probleempje met barrelrace

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Probleempje met barrelrace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:42

Hoihoi,
Ik doe met mijn kleine pony geregeld aan barrelrace!
Hij is relatief snel maar gaat vaak veel te vroeg de startlijn over waardoor onze tijd verpest is.
Hij word achter die startlijn zo hevig dat ik hem amper kan houden en begint dan te draaien en te trippelen en meestal draait hij dan met zijn kont richting de lijn en zet 1 voet erover waardoor de tijd begint te lopen. Als hij dan mag vertrekken springt hij de 1ste passen zo hard dat hij bijna op zijn plaats in galop zit.
Met het losrijden race ik absoluut niet, ik draai dan ook niet rond de tonnen ofzo, gewoon stap/draf/galop op de grote en kleine cirkel en wat lenigheidsoefeningetjes.
Van zodra hij de bak in komt en de tonnen ziet wordt hij zo hevig dat hij dus fouten maakt ivm de startlijn.

Hoe kan ik dit oplossen?
Heb vandaag gebarreld rond kegels, de eerste 2 in draf en de laatste in galop. Dit gaat redelijk goed, tot iemand op de startlijn gaat staan met een telefoon in zijn hand om de tijd te meten. Dan weet hij dat het menens is, en wil hij winnen en maakt weer die startlijnfout..
We doen ook polebending en vlaggenrace, hierbij heeft hij het niet.

Iemand enig idee??

Narita

Re: Probleempje met barrelrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:44

Ik zou er veel mee gaan oefenen. Dit los je niet 1, 2, 3 op. Doe gewoon eens voor spek en bonen mee aan zo'n race, waar je alleen aan de start mag verschijnen maar niets voor punten doen. Hierbij heb je dus wel dezelfde sfeer waar je paard zo zenuwachtig en opgewonden van wordt. Dan voor die lijn houden en zo lang blijven proberen tot hij/zij netjes stilstaat. Dan belonen met een lekkernij en hem alsnog een paar keer laten rennen, want hij vind het duidelijk leuk. :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:50

Leuk vind hij het zeker! Moet sowieso 1x in de maand barrelen om hem happy te houden, anders blijft hij niet fris in zijn koppie en wordt hij echt heel vervelend.
Gister had ik dus wedstrijd en heb ik meegedaan om hem te testen met die startlijn. Hij begint echter zo te draaien en te trippelen dat hij zelf al naar de rechterton vloog en vervolgens terug naar links de hoek inschoot, maar we waren al over de startlijn, dus de tijd liep al en hierdoor was de tijd meteen verpest. Nou gaat het mij niet om het winnen maar hij moet wel naar mij luisteren, hoe leuk hij het ook vind.
Er is hier eigenlijk maar 1x in de 2 maanden een barrelwedstrijd waardoor ik dat dus eigenlijk niet kan oefenen.. Als ik hem net zolang achter de lijn houd tot hij stilstaat, begint hij gewoon te steigeren of hij vertrekt zelf en dan heb je er gewoon niks over te zeggen..
Als je het parcour in stap doet, is hij wel braaf, probeert hij wel te trippelen maar je houdt hem tegen en dan vertraagt hij ook, dit doet hij ook in draf.
Maar van zodra hij in galop gaat, is hij niet meer te houden achter die lijn.. Hij begint uiteindelijk zo moeilijk te doen, als je hem achter de lijn wilt houden, dat hij over zn eigen benen begint te struikelen en uiteindelijk dus zijn eigen benen opentrapt..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:04

Ik heb geen idee hoe dat werkt hoor, ben zelf geen westernruiter, maar als je nou probeert om hem een paar meter voor de lijn te houden? Dat hij niet zo dicht bij de lijn staat en er dus ook niet makkelijk per ongeluk overheen kan gaan? Geen idee of dat uberhaupt mogelijk is...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:04

Daar staat de muur bij ons :+ Het is echt maar 2,5m waar je achter kan staan..

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:06

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:10

Ooh, das niet handig dan. En als je hem continue op een volte 10 (eeuuh, 2.5 meter dan in jouw geval) zet? Dat hij niets ziet, omdat jij hem op de volte zet?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:11

Dan wordt hij helemaal gek..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:12

Maar dat word hij nu ook toch? alleen nu ziet hij telkens en als je hem op de volte zet ziet hij niks?

Hoelang moet je achter die lijn blijven voordat je mag vertrekken? Of is het net zoals op het filmpje dat je een lijn naar achter moet stappen (stappen? Draven? ) en vanaf daar moet beginnen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:13

Heel heel heel veel oefenen thuis. Hij wordt nu heel hyper en daarna mag hij, hij moet leren dat hij pas mag als hij een beetje stil kan staan. Zodra hij dat door heeft (dus dat dat gespring betekent dat hij gewoon even mag wachten) wordt het een stuk makkelijker :)

Al moet je een halfuur wachten (in een oefensituatie dus), je mag hem niet laten winnen!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:13

Is het puur onder het zadel of ook aan de hand?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:15

Aan de hand kan ik niet barrelracen he, dus dat weet ik niet :+
Oefenen doe ik zeker heel veel, het probleem is echter dat als hij het thuis doet, hij pas begint te ''flippen'' van zodra hij een keer of 4 het parcour heeft gedaan, en dat is eigenlijk al teveel om zovaak te doen...
Op de volte ziet hij ook want dan komt hij alsnog langs de startlijn en glipt er nog overheen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:18

Kan je niet ergens anders gaan oefenen? En dan een wedstrijdsituatie nabootsen?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:22

Zo bedoelde ik 'm eigenlijk niet, ben geen barrelracer maar tot zo ver reikt mijn kennis nog wel :+
Net voor de race van start gaat, kan je dan niet even aan de hand gaan wachten? En kijken hoe hij reageert?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:23

Ik zou thuis gaan oefenen met een startwoordje bv ja en dan vertrekken? Als hij voor het woord vertrekt halt houden en eventueel terug achteruit laten stappen of omwenden als hij niet wil stoppen. Daarna het woordje pas gebruiken als hij rustig is. Laat iemand je in het begin eventueel helpen om hem even vast te houden en/of als hij rustig staat een snoepje of stukje wortel te geven. Maar vooral regel je eigen ademhaling adem traag in en blaas langzaam uit, zuchten helpt ook om een paard rustig te houden alsook krabbelen in de manen op de schoft. Na een paar keer duidelijk herhalen zou je al resultaat moeten zien. Hij zal dan leren om rustig op het startwoordje te wachten. Succes.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:33

Verplaatst van [WN-ITP naar WN-AM]

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:42

Narita schreef:
Zo bedoelde ik 'm eigenlijk niet, ben geen barrelracer maar tot zo ver reikt mijn kennis nog wel :+
Net voor de race van start gaat, kan je dan niet even aan de hand gaan wachten? En kijken hoe hij reageert?

Nee dat mag niet op wedstrijd dus dat gaat niet veel uithalen..

@Magrathea: we hebben geen trailer dus dat gaat niet lukken..
@Inn: Ik heb een startwoordje :) Hem helemaal stil laten staan voor de startlijn is dan juist weer niet handig omdat hij dan niet genoeg snelheid kan maken, het mooiste zou zijn om hem op een volte te kunnen laten draven. Dat is ook het probleem, hij kan niet tegen die volte's daar wordt hij heel druk van, waardoor hij zo gaat doen..
De pony krijgt geen eten uit de hand ivm bijten dus belonen met voer is geen optie :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:56

Lastig hoor!

Heb je geen les? In elk geval van iemand die zelf ook een bekwaam barrelaar is? Of een keertje iemand laten kijken die jullie niet (goed) kent? Misschien kan zo iemand dingen zien die je zelf of je instructeur al tijden over het hoofd ziet...

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:02

Maar hoe moet je hem dan op de volte houden als je maar 2,5 meter hebt? Ik zou proberen om het nu te leren vanaf stilstand. En wanneer dit goed gaat gaan stappen, en dan draven.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 18:07

Jup heb les, heb er al 2 verschillende mensen naar laten kijken maar allemaal zeggen ze, zet hem met zn neus tegen de wand en draai hem dan om en vertrek meteen, maar ik vind dat hij ook gewoon ff moet kunnen wachten.
Ja niet echt een volte meer een grote ovaal zeg maar, als je snapt wat ik bedoel?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:38

Barrel racen is een waanzinnige leuke western wedstrijd sport.
Voor paard en ook het publiek.
Het publiek hard gillen ter aanmoediging en gaan met het paard.

Helaas, de paarden gaan het zo leuk vinden dat ze vaak niet meer te houden zijn als ze een ton in de bak zien staan.
Vandaar dat western ruiters met een goed getraind reining, enz paard er niet aan mee doen.

Het systeem van Barrel racen is dat er drie tonnen in de bak staan.
Het paard moet om elke ton een driekwart ronde maken
Er is een startlijn die tevens de finish lijn is.
Hierop wordt geklokt.
Start en terug.

Afbeelding

Voor deze start lijn moet er toch een redelijke ruimte zijn om de aanloop te kunnen doen.

Ga eerst eens leren om je paard onder de man gewoon stil te staan. (HMS ? ) :7
Steek een sigaret op.
Voordeel van roken is, je ontspant jezelf, maar ik zal het niet adviseren.
Probeer wanneer je aan de beurt ben, zolang als mogelijk is op verre afstand te blijven.
Al start je vanaf de wei, de tijd gaat tellen als je de rode lijn passeert.
En staat hij nog te stuiteren ??
Een flinke ruk aan één teugel wil ook wel eens helpen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:02

Mijn paard kan onder de man perfect stilstaan, al moet het uren aan een stuk, geen probleem, op buitenrit vanuit een volle galop omdat er achter me iemand van zn paard sodemietert, 1x ho en hij staat stil.
Gewoon tonnen in de bak, of kegels? 1x ho en hij staat stil. Hij stopt op ieder moment als ik ho zeg, waar ook, zelfs al zijn we op buitenrit in een rengalop, ik zeg ho en hij gooit alle remmen dicht.
Tot hij achter die lijn staan ;)
Ik wil hem op een normale manier leren dat hij daar moet wachten en niet met rukken en plukken. Als ik hem in zijn mond ga trekken, kan ik het helemaal vergeten want dan doet hij niks meer voor me ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:05

One rein stop aanleren?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:06

Ik heb hier geen verstand van hoor, dus weet ook niet of het toegestaan is maar kun je niet gewoon heb een metertje of 4 met zijn kont nar de lijn laten staan, als hij dan achteruit hopt kun je dan niet gewoon been geven zodat hij van de lijn wegloopt? En dat je hem dan omdraait net voordat je mag starten.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:07

Kent hij, maar niet als hij achter die lijn staat ;) Daar schort het aan, achter die lijn vergeet hij alles, het enigste wat hij kan denken is: rennen
hannah41: Nee been geven helpt dan niet, omdat hij al zo hevig is dat hij daar heel gevoelig op reageert en dus meteen zn eigen omdraait en wegvliegt