2 jaar geleden heb ik dan ook eens deelgenomen aan een kennismakingsklasse met mijn pony.
Pony was in vrij goede conditie, we hadden wel vaker ritten van 30km gemaakt en dit was er eentje van 'maar' 23km.
Maar ik had het toch zwaar onderschat, de snelheid lag een pak hoger dan wij rijden.
Dus waren we net buiten de tijd aangekomen (wat op zich niet zo erg was) en mijn pony was toch wel moe (tijdens het rijden blijft ze doorlopen en toont ze niet wanneer ze moe is, heel moeilijk om in te schatten wanneer het te zwaar wordt voor haar)
Een weekje daarna was ze heel lichtjes mank, ze had tijdens de endurance haar been overstrekt (ze heeft een heel ruime draf
) en er was een botje beginnen te ontkalken, ook was er een pees wat verrokken wat niet zo erg bleek te zijn.3 maanden rust voor het botje.
De laatste dag van deze 3 maanden staat ze plots op 3 benen, ik kon wel janken. (ze stond gewoon in de wei en daar heeft ze haar waarschijnlijk bezeerd)
Diagnose: Pees ontstoken doordat er 2 pezen aan elkaar waren gegroeid door littekenweefsel
Na weken rusten geen verbetering, dierenarts heeft als laatste tip om haar gewoon een jaar op de wei te zetten en te zien hoe het zal vorderen. Ze heeft er niet veel hoop in dat ze ooit nog beter wordt.
Dit was vreselijk nieuws, al mijn plannen met haar vielen in duigen.
Ik was zo boos op mezelf, allemaal omdat ik zo graag een endurance wou meerijden terwijl ze er niet helemaal klaar voor was.
Mijn ouders wilden haar weg doen, maar dat vond ik erg oneerlijk tegenover haar.
Ik heb een jaar lang bijna elke dag (weer of geen weer) haar been afgespoten en dan aan de hand gaan stappen op het harde (ze mankte ondertussen enkel licht in draf).
Dit opgebouwd van 10 minuten naar 10 km. (ik zat er ondertussen ook wel terug op, omdat ze in stap geen last had)
Ik liet haar ondertussen ook soms een stukje draven en ik voelde dat ze niet meer mankte (of ik wilde dit geloven)
Maar na bevestiging (en verbazing) van de DA mogen we dus terug beginnen en is ze weer gezond verklaard.
Natuurlijk moet ik nog steeds er voorzichtig blijven en ik heb mijn les wel geleerd (en ik vind het ontzettend erg dat dit ten koste van mijn pony moest gaan)
Maar ik wil dus terug graag eens een endurance meerijden, het is niet echt een doel meer iets dat ik graag zou doen als het mmogelijk zou zijn. Dus wil ik rustig de training wat opvoeren en zien waar we binnen een half jaartje stranden.
Dus nu mijn vraag, zou het verstandig zijn om dit te doen?
En hebben jullie zelf ook ervaring met een paard dat in de endurance loopt na een zware peesblessure?
Alvast bedankt om alles te lezen.