[WN] Westernlessen met Arabier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liza1968

Westernlessen met Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 14:08

Een vriendin van mij heeft een Arabier en zij wil graag Westernrijden met haar, nu heeft ze zich aangemeld maar op het moment dat zij vertelde een Arabier te hebben, liepen ze niet over van enthousiasme...

Wie kan mij vertellen wat hier de achterliggende geachte van is, want een duidelijk antwoord hierop blijven ze haar verschuldigd.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:08

Zie mijn onderschrift! Ze is meer dan welkom bij de DAWRA!

En als antwoord op je vraag: tsja, er blijft een hardnekkig vooroordeel bestaan dat alleen Amerikaanse rassen geschikt zouden zijn voor de western. Arabieren hebben nu eenmaal een andere bouw, maar juist door hun will-to-please kunnen ze minstens net zo ver komen als de gedoodverfde rassen. En zeker in de basis kun je met je Arabier alle kanten op in de westernsport!

Kijk maar eens op www.dawra.nl, dan zie je dat ze prima hun mannetje staan!

cissy

Re: Westernlessen met Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:20

Ik zou een andere lesgever gaan zoeken, zeker de basis kunnen arabieren prima, als zij niet overlopen van enthousiasme dan zou ik op zoek gaan naar iemand die dat wel heeft.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:30

Inderdaad, een trainer die er geen heil inziet kan jou ook niks bijbrengen. Het begint bij enthousiasme van ruiter én van trainer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:38

Rije schreef:
. Arabieren hebben nu eenmaal een andere bouw, maar juist door hun will-to-please kunnen ze minstens net zo ver komen als de gedoodverfde rassen.
!

Je maakt zeker een grapje of ben je echt serieus?
Natuurlijk kan je met een arabier western rijden, maar je moet wel realistisch blijven, een quarter of paint is nu eenmaal vele malen geschikter.
Betekent niet dat je niet minder plezier kan hebben met jouw paard etc, maar je moet niet stellen dat ze even ver komen in wedstrijden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:45

Tuurlijk, ze ziet ze op topniveau een stuk minder, maar ik ben er heilig van overtuigd dat dat meer aan andere dingen ligt dan aan de zogenaamde tekortkomingen van de Arabier. En de westernsport is zo breed dat er genoeg disciplines zijn waar je met een Arabier kunt uitblinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:48

Waarom lukt het dan niemand om eens echt uit te blinken?
(oh, en voordat er weer begonnen wordt dat het niet om sport gaat, ik reageer enkel op de opmerking dat arabieren minstens net zo ver als quarters kunnen komen).

Ik zou zeggen, heel veel plezier met je arabier, probeer er leuk mee op show te gaan etc. Kom je vast heel eind mee, zolang je de grenzen van je paard voor ogen houdt. Eerlijker voor zowel mens als dier.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-12 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:55

Volgens mij loopt er op bokt een best groot topic met de verhalen van western arabieren. Er zijn best veel mensen die western rijden met een arabier. En er is in Haarle (?) Hellendoorn een trainingsstal speciaal voor western met arabieren. Schijnt heel leuk te zijn daar.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:56

Pleasure, HMS, zeker trail, maar ook de snellere, zoals westernriding.

En internationaal heb ik geen kijk op, en ik ga er maar even vanuit dat het hier niet om een internationale ruiter met dito ambities gaat, maar nationaal kun je best een heel eind meedraaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:58

En dat is nogal een cruciaal verschil, nationaal en internationaal. In Nederland kan je best een eind komen voor sommige onderdelen, maar de stelling dat arabieren minstens net zo ver kunnen komen, die is daarmee dus al achterhaald.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:02

De vraag van TS is eigenlijk: waarom lopen de mensen niet over van enthousiasme om western te gaan rijden met een arabier. Wat is de achterliggende gedachte?

De vraag is niet: kan ze wereldkampioen worden met een arabier in het western. Of heel ver komen in de westernsport met een arabier.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:06

Zoals gezegd: ik nam vanuit de OP aan dat het niet ging om een ambitieuze young rider oid, dus wat mij betreft hebben we het dan automatisch over nationaal. En wat mij betreft zou het de sport alleen maar verrijken als iedereen met een open mind kijkt naar sportieve prestaties van een combinatie, en niet bij voorbaat wegkijkt omdat het geen Quarter of Paint is in de arena :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:08

Helemaal mee eens, Rije. Met een open mind kijken zouden meer mensen moeten doen.

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:20

Dank jullie wel voor de adviezen!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:25

hollywood86 schreef:
En dat is nogal een cruciaal verschil, nationaal en internationaal. In Nederland kan je best een eind komen voor sommige onderdelen, maar de stelling dat arabieren minstens net zo ver kunnen komen, die is daarmee dus al achterhaald.

een arabier kan verder komen dan de meeste ruiters hier.

hier in het bezit van een western arabier,niets minder dan de meeste andere.
veel plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:56

mariska32 schreef:
hollywood86 schreef:

een arabier kan verder komen dan de meeste ruiters hier.

Dat zegt alleen iets over het niveau van dit forum, niets over het niveau van de arabier zelf. :)*

Oh, en Rije; als er eindelijk eens een arabier in de showpen komt die even een 75 rijdt bij de NRHA, dan zal ik net zo hard juichen als ik voor de quarters doe. Het is echter alleen nog nooit gebeurd dat een arabier zo'n run voor mijn ogen neerzet.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:02

Kijk da's fijn om te horen! :D

En er is meer in de westernwereld dan alleen reining ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:15

wat heb je aan een topper als het niveau niet meer is dan het forum hier hollywood.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:22

Sommige mensen hebben nu eenmaal de ambitie om wel verder te komen, dan is het toch wel prettig om een paard te hebben wat dit kan. Helpt echt :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:28

ja en heel nederland moet totilas onder zijn kont.
hou het reeel.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:31

en niet heel nederland wil een talentloze schillenknol.( en hier bedoel ik niemand mee!)
er zijn wel meer soorten van talent als een totilas.zelfs als je kleine shows wil rijden,moet je paard toch iets van talent hebben. en er zijn zat ruiters met ambities, die willen kijken hoever je kan komen..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:37

Maar ieder paard heeft zijn max. En of die voor Quarters en Paints nu per definitie hoger ligt dan voor andere rassen, dat vraag ik me serieus af.

Talent komt in veel verschillende gedaantes. Ook met een niet-Amerikaans ras kun je prima kijken hoever je kunt komen, en dat zou iedereen nog wel eens kunnen verbazen...!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:56

Toch zou ik iemand die wedstrijden wil gaan rijden eerder een daarvoor gefokt ras aanraden. Ook al denk je dat je nooit zo fanatiek wordt, dan is het nog wel fijn als je uiteindelijk niet tegen de beperkingen van je paard loopt waardoor je niet verder komt.

Sterker nog, zelfs binnen de western zou ik dat doen. Leuk als je een pleasuregefokte quarter/paint/app hebt, maar als je er mee wilt gaat barrelracen is dat toch niet handig :D.

Ik heb zelf een cuttinggefokte quarter gestart in de reining en dat was bepaald geen succes. Natuurlijk kan dat zeker aan mijn kwaliteiten liggen, ware het niet dat ie dezelfde trukendoos wagenwijd opentrok bij mijn trainer.

Dus antwoord op vraag TS: de kans dat haar arabier net zover komt als een qua/app/paint is maar klein en sommige mensen vinden het dan een mindere uitdaging om les te geven. Niet oké, maar wel realiteit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:00

My_Little_P schreef:
Dus antwoord op vraag TS: de kans dat haar arabier net zover komt als een qua/app/paint is maar klein en sommige mensen vinden het dan een mindere uitdaging om les te geven. Niet oké, maar wel realiteit.

Ik zou dan juist willen stellen dat de uitdaging voor de lesgever juist groter is...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:04

Ik heb afgelopen nrha in Wanroij anders nog een Arabiertjes zien starten en dat was wel erg leuk om te zien. Super braaf liep hij zijn pattern.

Wat de score was weet ik niet maar dat maakt ook geen moer uit want de ruiter had een hoop schik en dat is het belangrijkste wat telt :)