Rijden na gebroken/verbrijzelde ruggenwervels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magaliii88

Rijden na gebroken/verbrijzelde ruggenwervels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 23:49

Hallo!
Ik heb 2 maanden geleden 2 ruggenwervels gebroken. Ik ben direct geopereerd en er zitten nu ijzeren pinnen in. Heb nu al 2 maanden een corset om en miet dit nog 1 maand dragen. Daarna moet ik nog naar de kinesist om te revalideren. Als het 2 mm hoger had geweest, was ik verlamd. Ik vroeg aan de chirurg f ik ooit terug mag rijden en die keurde dat af :(, wat mij heeeeeel verdrietig heeft gemaakt. Zijn er nog mensen die zoiets meegemaakt hebben? En die terug rijden?

Groetjes

narf

Re: Rijden na gebroken/verbrijzelde ruggenwervels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:23

Hoi,

Ja ik heb 8 jaar geleden 5 (lende)wervels gebroken. Mij werd ook afgeraden om weer te gaan rijden. Echter mijn doel was weer te gaan rijden en dat heeft mij zeker zo ver gebracht. Ik dacht ik zit er wel weer binnen 2 maanden boven op. Maar dat viel tegen, na 2 maanden liep ik nog in mijn corsetje achter mijn rollator! Hihi.
Na een jaar kon ik er weer op. En een jaar later mijn eigen paard gekocht. Ik rijd nu ongeveer 5 dagen per week. Het geeft me nog steeds veel pijn, maar bovenal veel vreugde! En daarbij heb ik het idee, dat ik er wel sterker door ben geworden en er meer beweging voor terug heb gekregen.

Ik wil je heel veel sterkte wensen. En blijf doorzetten! Het wordt alleen maar beter!
Mijn artsen en fysio raden het rijden ook af. Maar als je doorvraagt is meer de reden dat ze bang zijn dat er weer iets gebeurd. Ik stap nu dan ook alleen nog op 'veilige' paarden. En ik vind dat als je er aan toe bent en je wilt het graag, dat je het dan in elk geval moet proberen.

Groetjes

Magaliii88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 16:55

Wat lief! Ik probeer zeker positief te blijven, al is dt soms moeilijk. Maar mijn doel is ook om terug te vaan rijden als het goed hersteld is! Bedankt voor de reactie :)

aniek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:02

Ik heb 12 jaar geleden 2 ledewervels gebroken (de 3e en 4e van onderen). Ik zat na een half jaar weer op de pony (2x 6 weken dag en nacht, toen 6 weken alleen s nachts en toen 6 weken afbouwen) Ik ben verder niet geopereerd en heb geen pinnen in mijn rug.

Wel rij ik alleen nog brave paarden, als ze een keer een flinke bok geven voel ik dat nog wel in mijn rug.
Het blijft altijd een zwakke plek.
Ik heb een aantal maanden weer foto`s laten maken en was super mooi hersteld, mede doordat ik paardrij, omdat je daar
enorm sterke rugspieren voor nodig bent.

Heel veel succes!! Liefs Aniek.

Magaliii88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 17:07

Geeft direct wat moed! Bedankt voor je reactie :)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:09

ik rij ook nog met alle tussenwervelschijven in mn nek kapot en n instabiele rug.

Ik rij alleen nog mn eigen paard (terwijl het is gebeurd door een val van hem)
En geen gekke dingen.

Als ik nog een keer zo zou vallen is de kans groot dat ik n hoge dwarsleasie heb of erger.
Toch neem ik het risico omdat er altijd wat fout kan gaan,
Bijv in het verkeer of gewoon uitglijden met dit weer.

De dokter was er ook niet blij mee maar ook hij was van mening dat als je overal bang van bent, je beter alvast in bed kan gaan liggen, en daar gaan de meeste mensen dood.
:)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:10

Hier niets gebroken, wél ben ik inmiddels 'chronisch rugpijn-patiënt'. Ik heb in de loop der jaren vele artsen en therapeuten bezocht en de ene keurde het rijden resoluut af, de andere vond het juist heel goed dat ik het deed, want het is zo goed voor je natuurlijke korset aan lage rug- en buikspieren.
Op het moment heb ik 24/7 pijn, loop ik heel slecht en met een rollator en mijn benen doen met regelmaat niet wat ik wil, maar als het even kan klim ik wel op een paard. Het is zo fijn om te doen en levert me niet meer pijn en ellende op dan wanneer ik het niet doe. Ik zou dat dus ook willen aanraden als graadmeter, en misschien eens een andere fysio/ander soort therapeut raadplegen hierover. Mijn ervaring is dat onbekend onbemind maakt en dat er vele meningen over zijn.

Ooit deed ik vrijwilligerswerk bij de Maartenskliniek in Nijmegen, daar revalideerden mensen zelfs door middel van therapie te paard, het kán dus echt goed zijn, maar ik denk dat je eigen lijf dat het beste voelt..

Enige waar ik telkens voor gewaarschuwd word is eventueel vallen, maar ja, denk ik dan, dat kan ook op straat of in huis gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:11

Misschien is het een optie om met een aibagvest te gaan rijden straks? Dan zijn je rug en nek goed beschermd zijn, mocht je vallen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:12

ik heb ook 2 gebroken lendenwervels gehad, wel stabiele breuk, dus gelukkig geen operaties etc, Ik zat er na 4 maanden weer op, op advies van de fysio, om de rug weer soepeler te maken.
Nooit meer problemen mee gehad, als het aan de chirurg had gelegen had ik ook niet meer gereden, maar dat was meer omdat hij vond dat paardrijden erg gevaarlijk is.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:15

Overigens ken ik idioot veel mensen (stuk of 6) die gebroken wervels hebben opgelopen in verschillende ongelukken en daarvan is er maar eentje slechter aan toe dan ik, zonder breuken. De 5 mensen die altijd paargereden hadden, doen dat nu allemaal weer.

Magaliii88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 17:19

Bedankt voor de reacties! Ik ben van plan zeker zo'n airbagvest aan te schaffen :)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:28

Ik heb een lendewervel gebrokendoor op m'n stuitje te vallen. Ik merk juist dat als ik even niet rijd ik meer last krijg van m'n rug.... Word dan stijver enz. ben er daarna ook wel weer een paar x afgevallen, maar is toch allemaal wel goed gekomen.....
Bij mij zou een airbag vest of bodyprotector niet geholpen hebben....

narf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:34

Ik denk dat je lichaam vanzelf aangeeft of het gaat of niet. Als je het graag wilt, dan natuurlijk gewoon proberen! Mij geeft het zoveel meer geluk, dan dat ik niet meer zou rijden.
Hier in de buurt is 2 maanden geleden ook een meisje van een paard gevallen en 2 wervels gebroken. Ben jij dat toevallig. Ze lag in het Gemini...

Magaliii88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 17:19

Nee dat zal iemand anders geweest zijn denk ik! Groetjes

Magaliii88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 17:16

Nog mensen die zoiets hebben meegemaakt? Groetjes

veradj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:47

woo lijkt me erg vervelend in je ruggewerfels te breken hoe krijg je dat dan voor elkaar :(

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:54

Hallo, ik heb ook een ruggewervel gebroken gehad, was wel een stabiele breuk en ik ben er niet aan geopereerd. Ik zat na 4 maanden weer op het paard. Het is nu 5 maanden geleden en ik ben nog wel een stukje stijver dan ik was maar de bewegingen op het paard maken mij wel soepeler. Ik ben 50+, dus al met al gaat mijn voorkeur wel uit naar een braaf goed gereden paard

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:01

Ik heb ongeveer 2 jaar terug ook 3 T wervels gebroken na de val van een paard. Het waren 2 stabiele en 1 instabiele breuk Daarnaast had ik inzakkingen en een zwaar gekneusd ruggenmerg. Ik heb er veel pijn aan gehad maar zat na ruim twee maanden weer te paard. Het is mijn werk dus ik rijd meerdere paarden per dag. Natuurlijk voel ik mijn rug zo nu en dan wel maar er is mee te leven.. :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:04

Met mij precies hetzelfde. 2 operaties, 3 maanden korset en revalideren maar. Na 8 maanden zat ik er weer op en ik rij nu heel af en toe. Het gaat prima zolang ik het bijhou, als ik een paar weken niet rij merk ik het al snel.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:07

Ik heb op 21 januari van dit jaar mijn rug op twee plaatsen gebroken. B8 en B4. Doordat mijn rugspieren en pezen zo sterk waren + niet zwaar beschadigd, hoefde in niet geopereerd te worden. Ik heb 1 week in t ziekenhuis gelegen en daarna 6 weken met een brace gelopen, daarna afgebouwd. Ik zat 9 weken na mijn val weer op mijn paard. Maar, wel met een Hitair vest. Zgn airbag. Ik heb aan het eind van een lange of zware dag, een stijve rug. verder met rijden geen pijn meer. Ik hoop dat jij dadelijk ook weer kan rijden. Zo'n airbag raad ik je echt aan. Is een investering, maar je paard (en jouw rug) is meer waard. Ik rijd nu altijd met die airbag + een bokriempje.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:10

4 jaar geleden 12de wervel gebroken. Een jaar gerevalideerd ( 3 maanden corset) en daarna weer voorzichtig begonnen, wel met bodyprotector trouwens. Maar ik stap niet meer op 'vreemde' paarden die ik niet helemaal vertrouw. Ben wel voorzichtiger en iets angstiger geworden door het ongeluk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:17

Geen gebroken wervels, maar de haakjes die ervoor zorgen dat je wervels op z'n plek blijven afgebroken. Hierdoor gleden de wervels tav elkaar af.
Dit is in 2 operatie's hersteld. Bij de 1e operatie hebben ze via de rugzijde plaatjes en schroeven geplaatst. 5 Dagen later via de buikzijde, kooitjes geplaatst o pde plek waar de tussenwervelschijf zit. Deze is gevuld met bot uit m'n bekkenkam.
3 Maanden in een gipscorset gezeten.

Ondertussen zijn we 3.5 jaar verder en ik mag van de orthopeet weer paardrijden. In mijn geval is alles weer goed vast gegroeid (botaangroei om de gehele plek heen).

Hij vertelde wel dat een grote groep ivm klachten gewoon niet meer kan rijden, mede doordat ze erg veel last krijgen (oa ook uitval verschijnselen).

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:22

Wat een verhalen komen er hier voorbij :oo !

Ik ben zelf 2 1/2 jaar geleden met paard en al over de kop geslagen en heb daarbij mijn linkerpols en twee wervels verbrijzeld (en had een longcontusie). Ik moest met spoed worden geopereerd en ze hebben de verbrijzelde wervels vastgezet met een titanium constructie. Ik had mazzel in die zin dat het de wervels zijn die op dezelfde hoogte zitten als je borstbeen en die dus heel weinig draaien zodat ik er niet zo heel veel van merk dat die nu met zijn 4-en aan elkaar vast zitten (ik kan alleen bv niet meer zo goed over mijn schouder kijken).

Doordat de wervels gefixeerd waren mocht ik alles wat ik binnen mijn eigen pijngrenzen kon zei de chirurg +:)+ . Ik zat dus met twee maanden (meen ik; herinneringen vervagen snel!) weer te paard, maar meer dan dat was het ook niet en het voelde niet goed om met zo'n beperking alweer te gaan rijden, dus ik heb nog een maand of wat gewacht om het rijden echt weer op te pakken. Maar dat ging goed, zij het vooral in het begin uiteraard niet geheel pijnvrij. Het ongeluk was in Augustus 2010 en in het voorjaar van 2011 heb ik mijn eerste wedstrijdje weer gereden. De beschadiging in mijn rug kan natuurlijk niet meer worden teruggedraaid en er blijven altijd wel gevolgen van merkbaar, maar ik kan nu eigenlijk vrijwel alles weer wat ik voorheen ook deed - zonder pijnstilling. Wel moet ik elke 2 maanden naar de osteopaat, anders loop ik vast omdat mijn lijf op andere plaatsen gaat compenseren voor het stuk dat vast zit. Maar als dat alles is ... prijs ik mezelf gelukkig !

Heel veel succes met je revalidatie! Elk geval is anders, dus probeer te werken binnen de grenzen die je eigen lijf je aangeeft, dan boek je de beste resultaten. Sterkte!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:48

Mijn man zou zeggen "ook jij bent in waarde gestegen met al dat titanium". Deze opmerking vonden veel mensen overigens niet grappig, maar ik kan er wel om lachen hoor. Titanium is nu eenmaal niet goedkoop!

In mijn geval zit het een stuk lager op L4 en L5.
De 3 maanden in het gips corset vond ik echt een drama. Nu kon deze gelukkig wel af, wat ook mocht met slapen en onder de douche. Nou ja onder de douche, lees: op een krukje goed stilzitten en alles laten doen -O-

Anderhalf jaar na de operatie zat ik voor het eerst weer op een paard. Dit beviel totaal niet, en had in 1 been direct krachtverlies+doof gevoel. Nu was dit wel een paard dat heel hoog opgooide....
Daarna ben ik op m'n eigen 3.5 jarige gestapt en had totaal geen last.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:52

Ik heb geen wervels gebroken maar wel mijn tussenwervels versleten in mijn onderrug en juist door het paardrijden zijn mijn spieren in rug en buik sterker zodat ik er minder last van heb
Enige waar ik last van heb is het klussen rondom stal, zoals water slepen met dagen zoals afgelopen 2 weken, maar met rijden kijk ik gewoon wat mijn lichaam aangeeft en spring ik niet meer