Diep respect!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovewidy

Diep respect!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 20:02

Ik wil even zeggen dat ik echt respect gekregen heb voor mensen die goed endurance kunnen rijden met hun paarden. Ik wil het zelf al super lang, maar ik onderschatte het eerst enorm. Ik dacht: 30 km, dat is toch niet zo heel verschrikkelijk ver? Maar nu ik op trektocht ben geweest en we ook zo'n 30 km per dag reden, snap ik hoe zwaar het is. En wij reden maar hooguit de helft in draf, ik weet nu dat ik nog hard moet trainen voor ik bijna de hele weg in draf kan.

Maar toch wil ik het zeker graag een keer gaan proberen volgend jaar, want het lijkt me wel een onwijs gave uitdaging. Op trektocht heb ik ondekt dat mijn pony nogal een 'spaarlamp' is. Ze doet de hele weg rustig aan, soms leek het zelfs alsof ze super moe was, terwijl ze dan nog geen 10 min later, zonder dat er iets veranderd was of wat dan ook, ze in eens weer vol pit door liep. Het leek dan weer net alsof ik net opgestapt was en ze wilde het liefst weer zo hard mogelijk. Terwijl ze 10 min daarvoor nog met dr hoofd bijna op de grond aan het sloffen en niet vooruit te branden was. Maar daardoor vind ik het nu wel heel lastig om te bepalen of mijn pony moe is of niet. Hoe kun je duidelijk vaststellen dat je paard zo moe is dat je beter stoppen kunt?

En kunnen jullie mij uitleggen hoe ik het beste trainen kan. wat voor afstanden en dat soort dingen?

alvast bedankt!

arun

Re: Diep respect!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:08

Ah valt wel mee hoor je groeit daarin. De eerste keer ben je bekaf maar voor je 't weet rij je 3 zo'n toerkes na elkaar :) . Pony's niet onderschatten die tonen zich soms lui maar moe zijn ze zeker niet. Beste monitor is een hartslagmeter en ervaring natuurlijk.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:44

bedankt voor je reactie _/-\o_

het stappen maakt het vermoeiend, als je een lekker drafje hebt kun je dit gemakkelijk volhouden en je paardje ook. dit afwisselen met een galopje en dan heb je zo de 30km volbracht ;)

ik merk hoe verder de paarden komen, dus vanaf klasse II het gemakkelijker wordt omdat je niet meer zo "langzaam" hoef te rijden. dit jaar heb ik met Karrimh in apr de CEI*** 160km met 17km/uur gereden en dit was eigenlijk de fijnste wedstrijd ooit, het ging zo makkelijk en we hadden allebei nauwelijks spierpijn hierna :j

oefening baart kunst ;)

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 09:05

oke, maar hoe trainen jullie je paarden daar dan voor? maken jullie vaak lange ritten of maar af en toe?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:02

Ik kan me alleen maar bij de rest aansluiten. Het went inderdaad en oefening baart kunst :)

Ook wordt het steeds minder vermoeiend naarmate het tempo hoger ligt.

Er is al héél veel informatie te vinden met de zoekfunctie over het trainen voor de klasse 1. Misschien dat je daar eens naar kan kijken?

Op deze site kan je ook veel beginnersinfo vinden: http://www.pendurance.nl/

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:58

Zeer basic uitgelegd :

Je doet uw 30km nu 50% stap - 50% draf en einddoel moet zijn dit volledig in draf te doen om ca 13km/h te halen. Dus je moet elke rit minder gaan stappen en meer draven. Belangrijk is ook dat je constant tempo rijd. Versnellen is vermoeiend. Volgende stap is afstand terug verhogen en tempo gelijk houden om dan terug tempo op te trekken ...

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:51

ik organiseer regelmatig endurance clinic, ook voor beginners en mensen die weinig of nog totaal geen ervaring hebben ;)

ik post dit altijd hier en op www.freewebs.com/stalnorwind :j

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 19:10

bedankt voor de reacties! een jaar geleden wilde ik nog heel graag afgelopen jaar een endurance wedstrijd rijden, maar omdat Widy een veulen kreeg zou pas de laatste wedstrijd van het jaar gekund hebben. Veel mensen zeiden dat het niet kon, maar er waren ook veel mensen die zeiden dat het prima kon. Zelf dacht ik dat het wel zou kunnen, maar ik besloot het gewoon een poosje af te wachten en kort van te voren pas beslissen of ik het zou doen of niet. Uiteindelijk heb ik t niet gedaan, niet omdat mijn pony niet fit was, want ze had duidelijk al lang geen last meer van de bevalling en ze had prima conditie. Maar omdat het me gewoon beter leek om in het nieuwe seizoen te beginnen.

nu kan ik echt niet wachten tot ik het eindelijk voor het eerst kan gaan proberen. Ik ben benieuwd of het net zo leuk is als het me al heel lang lijkt. Alleen wel jammer dat ik pas echt kan beginnen met trainen zodra het weer wat langer ligt is. Want de komende tijd heb ik helaas maar 2x per week tijd om te rijden, vanwege mn stage en omdat ik geen verlichte rijbak heb.

weet iemand wanneer de kalender van 2013 uitkomt?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:25

alle wedstrijden zijn (onder voorbehoud) bekend, nog niet alle afstanden .....

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:21

waar kan ik die vinden?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 08:57

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:16

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 17:13

bedankt! Ik denk dat ik het in leersum ga proberen, dat is namelijk maar 5 km bij mn huis vandaan, dan hoeven we tenminste niet zo lang met de trailer

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:48

Leersum heeft meestal wel alleen een hele lange afstand, namelijk 37 km in de klasse 1. Misschien wel wat ver voor een eerste wedstrijd?

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 20:17

oh dat is jammer! ik wilde het liefst een van 20 km als eerste doen, maar volgens mij waren die allemaal erg ver weg, in belgie enzo. kootwijk is ook niet erg ver weg maar die is 26 km... maar ik zie mn vader nog niet helemaal naar belgie op en neer karren...

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 20:18

oh nee, ik zie net dat kootwijk maar 21 is. maar dat is op zondag en vanwege mijn geloof rij ik niet op zondag...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:47

20 of 26 km maakt niet zoveel uit toch? die 6 km heb je ook zo gehad.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:48

Er zijn meer wedstrijden dan Kootwijkerbroek, al zal je soms een stukje moeten reizen...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:19

In België is het altijd op zondag met uitzondering van Bierbeek en Beernem.