[WN] hoofd omlaag tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

hoofd omlaag tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 18:58

Hoi allemaal,

Ik oefen al een hele tijd op het doorzitten en krijg dit nu eindelijk goed onder de knie. Ik probeer tijdens het "opwarmen" vooral op mij te concentreren zodat ik mijn zit goed krijg en daarna focus ik op mijn paard. Het is allemaal in een zeer rustig tempo, ben een recreatief ruiter en wil voor alles goed mijn tijd nemen. Het is nu zo dat ik geleerd heb om hem mooi bol te rijden, dus vraag ik mijn paard soms om zijn hoofd omlaag te doen. Nu ik in evenwicht zit gebeurd dit eigenlijk bijna automatisch. Ik hoef dit eigenlijk maar 1 of 2 keer te doen omdat hij soms de aandacht verliest. Nu, ging het vandaag heel erg goed, lekker ontspannen en genieten met een mooie lange teugel. Maar hij deed zijn hoofd wel heel erg laag, bijna op de grond. Nu, ik weet dat dit typisch is voor Quarters maar hoe diep mogen zij eigenlijk lopen? Terwijl hij dit deed liep hij nog altijd zacht maar ik vroeg me dit gewoon af zodat ik ook niks verkeerd doe. Mijn lesgever was er vandaag niet bij :)

groetjes

ElineMeike

Re: hoofd omlaag tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:38

Ik heb dit ook wel eens als ik aan het rijden ben, ik vind het altijd wel knap van mezelf dat ik haar hoofd zo laag krijg, maar op een gegeven moment heb ik het gevoel dat ze gewoon aan het slapen is...
Ik heb altijd geleerd dat je paard in een rechte lijn moet lopen zeg maar.
Dus op de hoogte van zijn schoft.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:26

Stofzuigen is niet de bedoeling. De hoofdhals houding bij quarters ligt wel laag, maar altijd in "frame" (nageeflijk door zijn lijf heen). Mijn bijrijdpoown loopt ook het liefst naar geld te zoeken, maar dan loopt hij teveel op zijn voorhand en treedt hij niet meer onder. Je voelt het ook. Laat hem maar eens lopen (ik voel het in draf het best) hou het maar eens een rondje vol en vraag hem na dat rondje weer naar de nageeflijkheid toe. Je voelt meteen aan zijn takt dat hij beter ondertreedt vanachter.

Hier loopt hij laag, maar teveel uit frame. (was tijdens mijn eerste wedstrijd... :+ )
Afbeelding

Hier loopt hij mooi in frame (met iets naar binnen gebogen stelling)
Afbeelding

Als je goed kijkt zie je dat hij op de onderste afbeelding wat fijner door zijn lijf loopt.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:31

Ow even kleine toevoeging, Fuego is geen quarter, maar een western gereden CriolloxEngels Volbloed. Gefokt voor de polosport. Criollo's zijn echter wel de ranchwork paarden voor de Gaucho's in Argentinië.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 07:27

zolang de schouders omhoog zijn en het paard diep blijft onder treden met veel impuls van achter naar voren (dus verzameld is of goede "self-carriage" heeft) mag hij zijn neus door de grond trekken. gaat hij op de voorhand hangen is het niet goed.
let wel, in pleasure, horsemanship, e.d. wordt in wedstrijden wel bestraft voor "te laag" lopend. hier is het ideaal beeld "level topline" zoals getoond op de eerste foto in de post van gimme spurs.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 09:34

Ok, bedankt ik zal het hierover nog hebben met mijn lesgever maar het is al een pak duidelijker ik zal het hem eens vragen de volgende keer :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:48

ook op passen dat je paard niet in een sukkel drafje gaat lopen met zn hoofd erg laag want dan gebruikt het de rug niet. Lekker tempo blijven houden (en ja dan kan doorzitten wat lastiger zijn) dan zal je zien dat het moeilijker word ze met de neus laag te vragen!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:50

rapido schreef:
ook op passen dat je paard niet in een sukkel drafje gaat lopen met zn hoofd erg laag want dan gebruikt het de rug niet.

niet noodzakelijk

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:55

dofuzz schreef:
rapido schreef:
ook op passen dat je paard niet in een sukkel drafje gaat lopen met zn hoofd erg laag want dan gebruikt het de rug niet.

niet noodzakelijk

Tuurlijk wel, een paard moet toch zijn rug gebruiken?! Anders zal hij nooit verzameld worden en als hij zijn rug eruit drukt zullen rugproblemen sneller voorkomen..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:39

Nou niet helemaal. Ook in een sukkeldrafje kan een paard actief ondertreden. Mits er sprake is van nageeflijkheid. Ik oefen dit juist met mijn poown om zijn achterhand te verstevigen. Eerst kleine stukjes, nu kan hij al een aantal rondjes actief sukkelen :+

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 07:16

Gimme_Spurs schreef:
Nou niet helemaal. Ook in een sukkeldrafje kan een paard actief ondertreden. Mits er sprake is van nageeflijkheid. Ik oefen dit juist met mijn poown om zijn achterhand te verstevigen. Eerst kleine stukjes, nu kan hij al een aantal rondjes actief sukkelen :+

:j _/-\o_

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:33

Ik had het idee dat Dofuzz het niet noodzakelijk vond als het paard zijn rug gebruikt..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:47

Nee wat dofuzz denk ik bedoelt is dat het niet noodzakelijk is dat als een paard een sukkeldrafje heeft zijn rug niet gebruikt (dat kan dus wel). Ze bedoelt niet dat het niet noodzakelijk is dat een paard uberhaupt zijn rug gebruikt, want dat is het juist wél. En dat is precies het verschil tussen beweging geven en trainen. Als je het paard beweging geeft hoeft het zijn rug niet te gebruiken. Trainen daarentegen vraagt daar juist wel om.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:34

Klopt Doffuz heeft gelijk.
Het kan mits je het paard wel actief laat onder treden maar eer dat je dat kan mét een losse teugel in een langzame jog ben je heel wat lesjes verder!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:55

Uit de opening maak ik op (correct me if I'm wrong) dat TS nog niet op het punt aangekomen is dat ze de voor- en achterhand van haar paard in balans kan houden terwijl de hals heel laag gestrekt is. Dus eerst een paar stappen terug, want je paard op z'n voorhand gooien is uiteraard niet de bedoeling. Eerst zorgen dat je paard voorwaarts en verzameld is met zijn oren niet lager dan ter hoogte van de schoft, daarna pas proberen om je paard terug te nemen in tempo terwijl je hem in dezelfde frame houdt (gelifte rug, gewicht gelijkmatig verdeeld over de voor- en achterhand is je streven), hier is al behoorlijk wat training voor nodig. Hetzelfde geldt voor het 'stofzuigen' met tegelijkertijd een actieve achterhand en gelifte schouders, dan vraag je wel wat van je paard hoor ;) Lekker blijven lessen dus en onthoud dat ontspanning niet je enige doel is!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:09

Klimop schreef:
Uit de opening maak ik op (correct me if I'm wrong) dat TS nog niet op het punt aangekomen is dat ze de voor- en achterhand van haar paard in balans kan houden terwijl de hals heel laag gestrekt is. Dus eerst een paar stappen terug, want je paard op z'n voorhand gooien is uiteraard niet de bedoeling. Eerst zorgen dat je paard voorwaarts en verzameld is met zijn oren niet lager dan ter hoogte van de schoft, daarna pas proberen om je paard terug te nemen in tempo terwijl je hem in dezelfde frame houdt (gelifte rug, gewicht gelijkmatig verdeeld over de voor- en achterhand is je streven), hier is al behoorlijk wat training voor nodig. Hetzelfde geldt voor het 'stofzuigen' met tegelijkertijd een actieve achterhand en gelifte schouders, dan vraag je wel wat van je paard hoor ;) Lekker blijven lessen dus en onthoud dat ontspanning niet je enige doel is!

:j

Ik heb het ook wel heel makkelijk met die stippel van mij hoor!