[WN] inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

watsy

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:05

Ik heb een vraagje in verband met het inrijden van jonge paarden. Voor alle duidelijkheid... ik ben niet van plan dat zelf te gaan doen!
Mijn vraag is simpel en toch krijg ik er geen eenduidig antwoord op.
Rijd je een jong western (reining) paard in met een lange teugel OF rijdt je je paard in met strakkere teugel en daarmee bedoel of je je paard
constant van in het begin "naar beneden rijdt".

Een tijdje geleden kocht ik dvd's van Andrea Fappani, puur om mijzelf wat bij te scholen,uit interesse en om eens te vergelijken met de methodes van mijn eigen trainer.
Nu rijdt fappani in de eerste fase van de training van een jong paard alle oefeningen met een lange teugel. Het paard loopt hierbij niet verzameld en wordt niet naar beneden gereden. In de latere fase van training komt het "frame" zoals dat genoemd wordt in reining er wel bij en dan krijg je dat perfecte plaatje van een verzameld paard aan een uiteindelijk losse teugel.
Ik zie bij veel trainers juist het tegenovergestelde, de paarden moeten van in het begin naar beneden lopen en er is vaak redelijk veel contact met de mond, niet zo veel als in dressuur ofzo maar de teugels hangen zeker niet los. Hoe bekom je dan uiteindelijk met deze methode dat perfecte plaatje?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
De methode van fappani heb ik tot nu toe pas bij één enkele andere trainer gezien.
Wat is nu eigenlijk de correcte methode als die er al is en waarom?

ik hoop dat jullie er een beetje aan uit geraken en snappen wat ik bedoel.

Romkabouter

Re: inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:29

Er zijn nu eenmaal meerdere wegen die naar rome leiden.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:56

Romkabouter schreef:

Amen! (kwou dat meer mensen zo'n open blik hadden)

Ts: Wat versta je onder 'jong inrijden'?

watsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:15

My_Little_P schreef:
Romkabouter schreef:

Amen! (kwou dat meer mensen zo'n open blik hadden)

Ts: Wat versta je onder 'jong inrijden'?

Ik heb het hier zuiver en alleen over de manier van het inrijden, mijn vraag heeft niets maar dan ook niets met leeftijd te maken.
Mijn vraag is evengoed van toepassing op een paard dat pas op latere leeftijd wordt ingereden.

watsy

Re: inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:17

laat anders het woordje "jong" weg in mijn topic, veranderd niets aan mijn vraag :)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:48

Ik ben pro jong inrijden hoor, maargoed, daar ging het niet om :P

Er is niet 1 manier die goed of fout is en er is ook geen paard dat helemaal op 1 bepaalde manier alles goed zal oppakken. Sommige dingen werken wel voor jou en je paard en andere niet. Die trainers laten iets zien op een video, maar ze hebben nog een hele trucendoos vol, mocht het op die manier niet zo lekker aansluiten bij het paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:32

ik kan alleen voor mezelf spreken
als ik een jong paard inleer begin ik ook met zo min mogelijk teugelcontact
paard mag het hoofd houden waar hij wil omdat hij die nodig heeft om zijn evenwicht te behouden
zogauw een paard evenwichtig over 4 benen loopt zakt dat hoofd vanzelf
ik stuur dus alleen bij als het nodig is, probeer gelijk neckreining erbij te gebruiken en rij vooral op zit en beenhulpen
juist een groen jong paard pikt dat heel snel op

is het begin gemaakt en kan het paard ontspannen over 4 benen zijn gangen lopen , ga je meer vragen
door de achterhand er meer onder te drijven, ga je automatisch voor begrenzen om te zorgen dat het paard niet harder maar meer verzameld gaat lopen

het eerste is het echte zadelmak maken, het tweede een jong paard inleren
de balans die een paard van nature heeft of kwa bouw op dat moment heeft, bepaald hoe snel je van stap één naar stap 2 kan

watsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 11:01

nog zoiets, die been en die zithulpen. Fappani zegt dit op de dvd: it is called reining, you ask your question with your reins, your legs
make him do it. Hij vraagt dus eerst met zijn teugels en doet het paard dit niet, dan pas gebruikt hij de rest van zijn lichaam.
Totaal het tegenovergestelde van hoe ik het geleerd heb.

en inderdaad zoals romkabouter zegt " er zijn meerdere wegen naar Rome, maar dit vond ik zo vreemd...
Misschien moet ik ze maar weggooien die dvd's, ben helemaal in de war :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:04

watsy schreef:
laat anders het woordje "jong" weg in mijn topic, veranderd niets aan mijn vraag :)

Veranderd ook niets aan mijn antwoord :D
Maar je hoeft de DVD niet weg te gooien, je moet kijken welke manier het beste bij jou en je paard past.
En misschien maak je wel een combi van methodes, waarmee jij het maximale uit jezelf en je paard kan halen.

Keep an open mind.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:05

ik denk dat je hem verkeerd begrijpt

de bedoeling is op zo min mogelijke hulpen je paard te leren reageren
je hand dus een paar cm naar links of rechts, naar voren of naar achteren zou genoeg moeten zijn om je paard te sturen , uiteindelijk ( als een joystick)
lopen bumpen is niet echt subtiel

wat hij dus bedoeld is dat hij met zijn hand aangeeft waar hij heen wil
vervolgens drijft hij met zijn been om aan te geven met hoeveel power hij de uitvoering wil

er staat niet dat hij pas met benen begint als het paard de teugelhulp niet snapt
je rijdt een paard nu eenmaal niet met alleen been en zithulpen, kan trouwens wel maar dan ben je al heel ver in training met je paard

het is toch ook vrij logisch dat je het hoofd van het paard de kant opleidt waar je heen wil