Stappend starten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Stappend starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 18:10

Bokkers!

Misschien een hele vreemde vraag maar kan het nergens vinden.
Mag je starten en finishen in stap?
En mag je langs je paard over de finish komen of moet je erop zitten?

Ik start volgende week namelijk in wanrooij en wil deze rit wat beter starten dan vorig jaar,
Vorig jaar vloog ik vanaf de start namelijk alle kanten op door mijn eigen spanning.
dit breng ik over op mijn paard waardoor de eerste 3km niet echt ontspannen waren.

daarna wel heerlijk gereden, dus ik zou nu graag ontspannen beginnen zodat we rustig kunnen opbouwen.
Thuis en op andere locaties gaat alles prima, het is gewoon mijn eigen spanning die ik overbreng helaas.

alvast heel erg bedankt!
groetjes Sanne

Ibbel

Re: Stappend starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:14

Je moet op je paard door start en finish. Maar of je dat in stap of galop doet is je eigen keuze.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 18:52

oké bedankt voor het antwoord :)
dan kan ik met een gerust hart stappend weg.

Zijn er trouwens veel mensen die bij klasse 1 bij de p/a echt stoppen? of rijden de meeste gewoon door na het paard wat water te hebben aangeboden?

gr. Sanne

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:53

veel succes en plezier in ieder geval! ik ben jaloeeers :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:55

Aangezien je rijtijd doorloopt, is het niet verstandig bij de P/A (of bij de groomplekken) te stoppen. Het gaat allemaal van je tijd af, wat je dan dus qua snelheid moet gaan compenseren. En dat is niet verstandig.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:09

dan heb ik dat dus vorig jaar verkeerd gedaan :) bedankt voor de snelle antwoorden.
heb er zin in!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:34

Even stoppen voor koelen enzo kan wel natuurlijk. Maar je moet er niet uitgebreid blijven staan kletsen en je paard bijv laten grazen. Dat is inderdaad kostbaar tijdverlies.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:18

maar als je niet stopt bij de P/A hoe meten ze dan je HR?

denk dat ze wat dingen door elkaar haalt, P/A of GP .....

misschien verstandig eerst eea door te nemen zodat je de regels kent, want alles staat overal beschreven

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 15:35

Ik heb vorig jaar al een wedstrijd gereden maar die dingen waren me nog niet helemaal duidelijk.
ik bedoel de middelste stop waarbij de hartslag ook wordt gemeten...p/a/ toch? Daar stopte vorig jaar verschillende mensen vandaar dat ik dat toen ook maar deed. Dit jaar ben ik van plan meteen aan te bieden en verder te rijden. Vorig jaar ben ik daar namelijk heel wat tijd verloren. Soms is het lastig omdat je snel doet wat de rest ook doet. Veel mensen voor mij startte in draf dus durfde de gok niet te nemen. Dus wilde het nu even zeker weten. Heb de reglementen e.d. allemaal goed doorgelezen dus dat is verder allemaal duidelijk.

maar bedankt voor alle antwoorden!

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:03

Als je het hele regelement hebt gelezen dan heb je vast over het stukje dat je te paard moet finishen heen gelezen (A)

En niet vergeten dat als je meteen aanbied en de hartslag is niet 60 of lager dat je dan 10 min. Moet wachten, niet flauw bedoelt maar ik zag in je profiel dat je een fjord hebt en die hebben meestal wel wat tijd nodig om hun hartslag omlaag te krijgen omdat in verhouding het hart klein is tot het lichaam, dus veel werk alles rond te pompen = hogere hf (hoop dat je het een beetje begrijpt) ik neem aan dat je impuls start maar als je echt start dan ben je ook een winstpunt kwijt als de hartslag te hoog is.

Hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is en in endurance is het motto: to finish is to win, dus vooral fit finishen is belangrijk, heb veel plezier en leer vooral je paard goed inschatten (toch wel de grootste en naar mijn mening ook de leukste/interressantste uitdaging) :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 18:26

Dat heb ik inderdaad gewoon gelezen maar dacht vraag het voor de zekerheid nu ik de rest ook vraag.
Ik train altijd met hartslagmeter dus weet ongeveer hoe snel mijn paard hersteld.
Dit keer start ik klasse 1 vorig jaar impuls, daar waren nog onduidelijkheden vandaar dat ik die nu hier in het topic zet. Vorig jaar was ik inderdaad één "winstpunt" kwijt doordat ik in draf over de finish kwam en dus geen goede hartslag had, dat had ik dus al begrepen :)

Gelukkig heb ik me goed voorbereid en hebben we beide een goede conditie, daarnaast heb ik ervoor gekozen mijn Fjord te scheren dus hij kan in ieder geval zijn warmte goed kwijt. Dit is vaak het probleem waardoor de hartslag lang hoog blijft.

En inderdaad ik doe vooral mee voor mijn plezier, maar het daarnaast ook nog goed doen is altijd leuk meegenomen. Bedankt voor alle antwoorden en tips!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:37

Soms kan je er beter voor kiezen om toch heel even te koelen en te laten drinken bij de pa, want daar zakt de hs mooi van. Als je meteen aanbied en je hs is te hoog dan heb je meteen 10 min te pakken. Dan zijn die paar min die je zelf neemt dus voordeliger :)

Let erop dat je niet laat eten, dat verhoogt de hs

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:42

Het is meer dat sommige mensen ná goedkeuring bij de p/a nog gaan staan pauzeren. Dat zou ik niet doen ivm tijdverlies. Maar je hebt inderdaad max 10 minuten om aan te bieden daar en als koelen ed nodig is zou ik die tijd zeker nemen.

Bij drukkere paarden kan een hapje eten juist soms wel helpen de hartslag omlaag te brengen. Zeker als ze daardoor het hoofd omlaag brengen, dat geeft meer rust dan een paard dat staat te hyperen en alles wil zien.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:57

Djilna, dat wist ik niet, weer wat geleerd :)

Hoe denken jullie trouwens over het losser van de singel voor de p/a en finish? Dat werd ons de afgelopen wedstrijd dringend geadviseerd namelijk, maar ben bang voor drukplekken als de singel weer vast moet (zweterige haf)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:17

Voor de P/A deed ik de singel nooit los, omdat je er dan weer snel op moet (maar ik kan me voorstellen dat het kan helpen om wat rust te creëren). Voor de vetgate wel, het zadel gaat er dan toch af. Voor de finish lijkt me lastig, omdat je rijdend moet finishen :D.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:20

Voor de finish had ik het wel gedaan :j stukje ernaast gelopen met singel wat losser en toen via een bankje er weer op
Of al rijdend de singel wat losser doen :) 1 á 2 gaatjes he, geen hele stukken haha

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:23

Drukplekken van even singel een gaatje losser en dan weer vastmaken? Dan zou je toch ook nooit onderweg na kunnen singelen? Bovendien kun je in theorie tot 5 meter voor de finish er naast lopen, daar weer aansingelen, stappend over de finish, en doe je na de finish je zadel er meteen af. Voor die 5 meter zou ik het knap vinden dat je dan een drukking veroorzaakt :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:32

Het gaat mij met name ook bij de p/a, na de finish kan het zadel er inderdaad meteen af :j
Maar volgens jou dus geen kans op drukplekken bij tussentijds singelen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:35

Ik zou niet weten waarom. Als je zadel goed past, en je de benen zo nodig nog even naar voren trekt?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 23:11

bedankt voor de fijne antwoorden, maakt me toch weer een stukje zekerder.
nu nog hopen dat mijn hartslagmeter meewerkt...

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:06

toen ik voor de eerste keer startte (in 2009 was dat) was dat in katwijk en die begon op het strand. ik stapte ook weg net als ik altijd doe als ik ga rijden. ik werd door heel wat ruiters ingehaald maar het boeide me niet, ik dacht eerder: wat een gekken waar ben ik aan begonnen!! maar nu heb ik in totaal 5 wedstrijden gereden en draaf nu ook meteen weg hahaha