[WN] Paard springt standaard foutief aan (contra galop)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RobRose

Paard springt standaard foutief aan (contra galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 09:14

Zijn er mensen die wellicht tips hebben . op het gebied van oefeningen hiervoor.het gaat alleen om de rechter gallop
wat werkt is een volte pakken , de rust pakken . goede stelling nemen en dan aanspringen dan is het wel zo dat het paard dan enorm naar binnen valt om goed aan te springen . het rechter S.I gewricht heeft vast gezeten . en sinds dit los is springt hij wel steeds vaker goed aan .

b.v.d.
Laatst bijgewerkt door RobRose op 17-10-12 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Re: Paard springt standaard foutief aan (contra galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:14

Op beide zijden?

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 09:15

alleen de rechter gallop

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:17

Ik heb er ook last van gehad, voornamelijk rechts om. Nog steeds wil hij het soms doen maar nu springt hij meestal goed aan. Ik heb het gedaan met de dingen die jij aan geeft en door hem telkens terug te nemen en meteen weer aan te springen als hij verkeerd aansprong. En natuurlijk belonen als hij het goed doet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:20

Dan zou je paard nog wel eens scheef kunnen zijn. Rechtrichten dus!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:22

Het paard valt waarschijnlijk op het binnenvoorbeen, het been waarmee het aan springt, dus voor het paard dan logisch om op het andere voorbeen aan te springen. Kunst is dus als eerst om jou gewicht niet ook op het binnen voorbeen te laten rusten, en daarna om het gewicht van het paard zoveel mogelijk naar achter te krijgen voor je aanspringt. Wat je niet naar achter krijgt moet verdeelt worden over beide voorbenen en zeker niet meer op het binnen als op het buitenbeen.
Het is dus misschien handig lichte contra stelling aan te nemen of het paard recht te maken tijdens het aanspringen en als het sterker word en beter de achterhand erbij krijgt het weer beetje bij beetje naar binnen te stellen?

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 09:27

in het begin werd ze dan ook heel erg heet (als ze goed zat zeg maar nu onstaat er meer rust, op het bit werk ik meestal in 3 fase vast vast vast los los los op die manier komt ze er mooi onder en gaat het goed .
die spieren moeten waarschijnlijk sterk worden en vanzelf gaan . dit kost vast ook wat tijd .
Ik dacht misschien zijn hier mensen die er ervaring mee hebben , met andere oefeningen die je erbij kan doen om het process wat te versnellen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:29

Ik heb dit probleem ook goed, simpele tip van een mede stalgenoot: Buitenstelling pakken als je aan wil springen, dan kan het paard zijn binnenschouder vrij maken en zodoende op de juiste manier aanspringen :) Na een tijdje oefenen bij mij ging dit super en springt mijn pony nu ook met losse teugel goed aan op rechts. ( 11 jaar mee liggen kloten := )

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:35

Heb je les? Iemand die kan zien wat hij doet kan je denk ik beter helpen dan via het internet.
Springt hij aan de longe wel goed aan? Als hij hierbij ook verkeerd aanspringt is hij nog niet sterk genoeg of te scheef in zijn lijf. Ga hem dan sterker maken door hem veel voorwaarts op zijn eigen benen te laten lopen en ga hem rechtrichten. Doe dit in stap en draf. Daarnaast regelmatig longeren waarbij je hem laat galopperen in de goede galop (als dit lukt)

Daarnaast ga hem loswerken door buigoefeningen, hierbij niet alleen stelling vanaf zijn hals gaan vragen, maar zet ook eens zijn schouder naar binnen/buiten en hierna zijn heup (als je niet weet hoe neem dan les)
Als je gaat aanspringen in galop vraag je zijn heup naar binnen met een lichte stelling naar binnen. Hiermee zorg je ervoor dat hij ook van achteren gaat wegspringen. Maar hier moet je paard wel eerst sterk genoeg in zijn lichaam voor zijn.

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 12:15

Ik heb les daar heb ik ook wat mooi oefeningen voor gekregen sinds ik deze toepas springt ze in de roundpen al helemaal niet verkeerd meer aan tenzij je er te veel op zet dan pakt ze de sterke kant automatisch.

ik merk ook dat het echt een kwestie is van sterkte en onder ontwikkeling in die spiergroep .
die buig oefeningen kan ik wel wat mee het zal gewoon tijd vergen . , ik doe nu meestal eerst schouder oefeningen en vervolgens de heupen en deze kan ik dan ook gaan combineren.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:14

Oplossen in stap en draf. Rechtrichten door schouderbinnenwaarts en travers op rechte lijn, maar ook op cirkels. Oefenen met stelling en contrastelling op de volte in stap en draf en zo kan je het uitbouwen naar galop. Eerst aanspringen galop beheersen vanuit draf stap en stilstand op de volte (dan heb je immers de stelling al bevestigd) en daarna op rechte lijnen.
Dit gaat niet van de één op de andere dag goed, maar als je controle hebt over de schouders en heupen in stap en draf en dmv wijken op de volte ook de stelling kan beheersen dan is aanspringen appeltje eitje!

Een goede oefening is bijvoorbeeld op de volte in draf met contrastelling. Check of je binnenteugel daarbij los kan zijn en het paard zijn stelling behoud en dan aanspringen in galop en van cirkel veranderen. een soort 8 rijden dus met de ene helft in contrastelling draf en de ander helft in galop met normale stelling.

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 15:22

jah precies dat is een goede thx Dapperdier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:38

Neroo schreef:
Ik heb dit probleem ook goed, simpele tip van een mede stalgenoot: Buitenstelling pakken als je aan wil springen, dan kan het paard zijn binnenschouder vrij maken en zodoende op de juiste manier aanspringen :)

Sinds wanneer begint de galoppade met het voorbeen dan :?

Ik snap dergelijke adviezen nooit zo. Dom gewauwel wat maar in stand gehouden wordt...

TS neem gewoon goed les van een instructeur die je kan vertellen wat de voorwaarden zijn om goed aan te springen.
Je paard is waarschijnlijk gewoon scheef, niets geheimzinnigs/engs/vreemds aan. Rechtrichten is je toverwoord.

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 13:43

Ik lees dat niet, alleen op het juist been , waarbij neroo het paard licht mee helpt met zijn gewicht verplaatsing, of het gaat om de achterwaartse gelopade,

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:48

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:12

Vierkantjes rijden in stap en draf, hierdoor wordt ze losser en sterker in haar schouders.
Die vierkantjes steeds wat kleiner maken zodat het wat moeilijker wordt.
Ook veel haar heup/kont naar binnen en buiten vragen. Hierdoor wordt ze los en sterk
In haar rug.
Dan eerst die kont naar binnen duwen en dan door "duwen" naar de galop.
Je stimuleerd het binnen achterbeen om eerst naar voren te gaan en hierdoor leert ze in de goede galop te gaan.

Succes!

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:55

ik heb precies hetzelfde met mijn paint en heb hiervoor hele handige tips gekregen!
je kan proberen om op de rechter hand je paard met stelling naar buiten te laten kijken en dan aanspringen.
als dat niet gaat kan je ook links op een volte ( kleine volte ) draven en dan als het paard goed ontspannen met stelling naar binnen loopt hem ineen keer omstellen naar rechts en aanspringen in de galop :)
Dit zal wel een tijdje duren voordat je paard het gaat snappen zoals ik heb met mijn paardje maar het zal langzamer hand steeds beter gaan! :D

succes! ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:57

Klinkt als scheefheid inderdaad, de mijne met een behoorlijke scheefheid had het ook, gelukkig bijna geen last meer van met aanspringen

rechtrichten dus....En daar zou ik wel hulp bij vragen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:07

Dit is een balansprobleem.
Zeker als het merendeels, of voornamelijk, op 1 hand voorkomt.

Makkelijk gezegd, maar zoiets is natuurlijk meervoudig: hoe goed is het paard doorgetrained? Heeft de (vaste) ruiter zelf welicht onbewust een balansprobleem? Gebeurt ditzelfde aan de longe ook (als het paard ooit al aan de longe loopt?) Dat alles is van hieruit niet te beoordelen.

Zeker is wel, dat het voor- binnenbeen inderdaad "vrij" moet zijn, dat is waar, maar de "aanspring" zou toch van achter moeten komen, zo niet, dan "valt" het paard in galop ipv "aan te springen".
Om vanuit achter juist aan te springen moet enige kracht, en balans aanwezig zijn, dat is bij een normaal gezond paard altijd wel het geval, maar nu ook nog eens ONDER DE RUITER.

Die kan onbedoeld een houding hebben, of een onwillkeurige gewichtsverplaatsing uitvoeren, waardoor het paard het makkelijker vindt om anders "verkeerd" aan te springen.

Ogen op de grond van iemand anders, om te zien (of te filmen) WAT er precies gebeurt op het moment van in galop overgaan, is meestal ook een echte "eye-opener" (dat was het bij mij in elk geval wel).

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 18:34

ijn trainer heeft een paar tips gegeven nu 3 week verder en sinds afgelopen week echt een enorm verschil aan het ontstaan , ze spring goed aan komt er onder en blijft zeer rustig en beheerst , vanuit die stelling naar buiten aanspringen heeft zeer goed geholpen ,je merkt nu dat het iedere keer , beter vlotter en fijner gaat en op een bepaalde manier is het paard ook trost dat ze er doorheen is lijkt het.
in het begin wou ze wel.... afijn top bedankt voor de vele reacties !