4jarige doet 1maal per week rit van 30 km.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

4jarige doet 1maal per week rit van 30 km.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 11:38

Op de andere fora werd me aangeraden om het hier eens aan de endurance mensen te vragen:
Mijn merrie van 4 jaar heb ik nu 1 jaar en we doen enkel rijden 1 keer in de week, we maken dan een tocht van zo'n 30 km. Daar doen we 5 u over en het tempo mag ze zelf aangeven en 15 min pauze. In de week staat ze elke dag van s'morgens tot 5-6u op de weide met haar maatje.
Door het westernzadel heeft ze witte plekken die ik vandaag door de dierenarts heb laten checken. Volgens hem komen deze door een normale hoeveelheid wrijving en niet door een niet passend zadel. De plekken zijn nooit dik, pijnlijk of kaal of wonden geweest. er was eerst kleur verschil en dan steeds meer witte haren.

De laatste tijd durft ze bokken en laatste liep ze achteruit de struiken in met me :( . De dierenarts heeft vandaag de tanden geraspt omdat ze doppen had vorige maand en hij wijt het bokken aan de gevoelige mond op dit moment (tandvlees wat pijnlijk).

Nu is mijn vraag mag je met een paard van 4 jaar ritten maken van 30 km op een tempo dat ze zelf kiest? De afstanden zijn wel opgebouwd over een jaar tijd en we doen vnl stap en op zandweggetjes wat draven of galop.
Zou ik haar in de week nog moeten longeren of is het voldoende dat ze hele week alle dagen op weide mag bewegen?

Aelin

Re: 4jarige doet 1maal per week rit van 30 km.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:41

Het is per paard verschillend. een paard van vier jaar mag best ritten van 30 km maken, je mag immers vanaf het vierde jaar meedoen aan de endurance.

Maar een x in de week 30 km is misschien wel zwaar, als je de rest van de week helemaal niets doen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:43

Ik zeg driewerf nee. Of ze nu zelf het tempo mag aangeven of niet, het is een aanslag op de spieren en zeker als je de rest van de week helemaal niets doet. Niet slim!

En witte haren zijn NOOIT goed, zadelmaker bellen dus!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:19

Gulpje, dierenarts heeft al naar de plekken gekeken en zijn geen drukplekken, wel gevoelige huid.
Zie ook:
[OPG] merrie van 4 jaar maakt tochten van 30 km. Teveel?

TS. ik had al in je andere topic gerageerd en ben enduranceruiter, vandaar dat ik hier ook reageer ;)

Sowieso niet rijden op tempo dat ze zelf kiest. Het vele stappen dat je doet kan trouwens wel de oorzaak zijn van de witte plekken. Misschien iets meer stap/draf afwisselen?

En dus zeker door de weeks ook beweging geven. Alleen weidegang en dan 30km in het weekend is niet verstandig.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:23

De witte plekjes kunnen ook komen door een verkeerde chabrak. Een wollen chabrak moet dat tegengaan.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:34

Ik vind het totaal plaatje ook niet lekker klinken, dat ze door de weeks niets doet en dan ineens die 30 km..

Witte plekken zijn inderdaad nooit goed, dus ik zou proberen te kijken naar een ander chabrak/zadel. 30 km an sich lijkt me niet heel erg, al vind ik 4 jaar toch nog wel erg jong hoor

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:41

Ik heb paar maanden gereden met een dunner pad met aan onderzijde teddy (ziet eruit als nepwol). Denk dus dat het daardoor is want plekken zijn echt noooooiiiiitttt open geweest! ook niet pijnlijk. Wel 1 keer dikker en oedeem op plek van singel maar dat kwam dus door te hard aansingelen (regenweer en nat van opzadelen). Met dikker pad nooit gezwollen plekken of warme plekken. rij nu met dikker pad van wool wear met wolvilten onderzijde
Oké bedankt voor de info, dacht dat weidegang genoeg was want staat enkel snachts op stal. Foutje dus en ga ze dus longeren in de week.
Echt bedankt voor de info, ga het aanpassen en dan lekker genieten.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:42

witte plekken zijn zoals je inmiddels weet, goed trouwens dat je er naar hebt laten kijken, niet goed - zou inderdaad de zadelmaker bellen

door de weeks niets doen en dan 1x in de week 30 km rijden is niet goed, het paard zelf het tempo laten bepalen al helemaal niet. je paardje is nog jong en weet totaal niet wat hij wel of niet kan, daarvoor zijn wij. wij bepalen welk tempo en moeten leren het paard aan te voelen, wordt hij moe oid.

probeer 2 / 3 in de week wat met hem te doen, je kunt hem ook gebruiken als handpaard / longeerwerk / naast de fiets meenemen enz ;)

misschien ook handig om naar een clinic van mij te komen, 7 okt is het voor beginners en is alleen theorie (staat ook hier, mijn topic)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:55

sjojo schreef:
Ik heb paar maanden gereden met een dunner pad met aan onderzijde teddy (ziet eruit als nepwol). Denk dus dat het daardoor is want plekken zijn echt noooooiiiiitttt open geweest! ook niet pijnlijk. Wel 1 keer dikker en oedeem op plek van singel maar dat kwam dus door te hard aansingelen (regenweer en nat van opzadelen). Met dikker pad nooit gezwollen plekken of warme plekken. rij nu met dikker pad van wool wear met wolvilten onderzijde
Oké bedankt voor de info, dacht dat weidegang genoeg was want staat enkel snachts op stal. Foutje dus en ga ze dus longeren in de week.
Echt bedankt voor de info, ga het aanpassen en dan lekker genieten.

Succes ermee! En misschien wel een leuk idee om de clinic bij te wonen van Karrimh?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 14:24

zou wel willen maar ga 7 okt dus rit de 4 landsheren meedoen.
doe je nog andere clinics?
ja oké dan ga ik haar dus 2-3 keer in week longeren.
bedankt voor tips

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:25

Je hebt precies dezelfde antwoorden al in je andere topic gehad, en dubbele topics mogen niet, daarom hier een slotje.