[WN] Verschil zero score and DQ

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Verschil zero score and DQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 00:27

Hoi westernbokkers :)

Ik heb een vraagje:
Wat is precies het verschil tussen een zero score en een DQ? Ik weet dat er verschillende zaken zijn waardoor je ofwel 0 krijg ofwel DQ, maar is er een bepaalde manier waarop je uit kunt leggen 'je krijgt een zero score voor dit soort fouten en een DQ voor dat soort fouten'. Een algemene uitleg dus, zonder alle specifieke gevallen op te noemen.

En verder, wat is het verschil in de praktijk? Klopt het dat je (in de WRAN iig) voor een DQ -5 punten op je saldo krijgt en voor een zero gebeurt er niks?

Alvast bedankt!
Groetjes

troi

Re: Verschil zero score and DQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:19

Ik begreep dat het verschil was dat je een DQ krijgt als je een oefening niet uitvoert, dus de verkeerde kant opgaat of slechts 1 spin laat zien ipv de gevraagde 2. En een nulscore voor een wel uitgevoerde maar incorrecte oefening.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:14

Even uitgaande van de reining zoals bij de NRHA:

Een zero score krijg je wanneer je een fout maakt binnen je proef.
- Denk aan spin te veel of te weinig, tijdens de proef op twee handen pakken.. etc.

Een DQ krijg je wanneer je niet voldoet aan de voorschriften.
- Denk aan verkeerd bit, bloed aan het paard, neusriem nog om..etc.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:10

HumbleTalent schreef:
Even uitgaande van de reining zoals bij de NRHA:

Een zero score krijg je wanneer je een fout maakt binnen je proef.
- Denk aan spin te veel of te weinig, tijdens de proef op twee handen pakken.. etc.

Een DQ krijg je wanneer je niet voldoet aan de voorschriften.
- Denk aan verkeerd bit, bloed aan het paard, neusriem nog om..etc.

oftewel bij NRHA
0-score : fout binnen je pattern
no score : illegal equipment, animal abuse, unsportsmanlike conduct, disrespect........
voor elke no score moet de jury en de show representative een verklaring geven en kan dit grote gevolgen hebben voor de deelnemer zoals een boete en/of een schorsing

bij AQHA wordt hierin op de score sheet geen verschil in gemaakt en is DQ gewoon niet geplaatst en gedisqualificeert voor welk rden dan ook.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:25

Kort door de bocht:
DQ: je doet iets niet reglementairs
0 score: je maakt een fout waardoor je niet meer aan het pattern voldoet.

En met een 0 score zou je bij voorrondes in theorie nog door kunnen naar de finales, met een DQ niet.
Ik weet niet hoe dat laatste bij de nrha is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:30

Magrathea schreef:
Klopt het dat je (in de WRAN iig) voor een DQ -5 punten op je saldo krijgt en voor een zero gebeurt er niks?

Nee.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:49

@dofuzz, je hebt helemaal gelijk. Het is geen DQ maar een no-score.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:29

Regelboekje WRAN behandeld de punten per onderdeel. In de trail wordt 0-score genoemd voor een aantal missers en staat het woord dsikwalificatie onderaan in het rijtje bij de dingen die ze niet willen zien tussen de hindernissen. Bij bijvoorbeeld Horsemanship wordt niet gesproken van een 0-score maar wel van diskwalificatie (geen plaatsing). Daar zou je de dingen onder kopje ernstige fouten als 0-score kunnen zien. Dan wordt je nog wel geplaatst maar altijd onderaan. Dat laatste is weer van belang voor de mensen die daarboven eindigen gezien je punten ontvangt voor wie achter je eindigt en een DQ telt dan niet mee.

bv.

1.
2.0-score
3. DQ
Dan heeft de nummer 1 twee punten
Maar:
1.
2. DQ
3. DQ
Is er in die klasse maar 1 punt te vergeven.

Een -5 op je saldo haal je bij de WRAN alleen als je het hele jaar geen punten behaald hebt. En maakt dat je saldo minder dan 0 pnt dan degradeer je een klasse.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:55

dapperdier schreef:
1.
2.0-score
3. DQ
Dan heeft de nummer 1 twee punten
Maar:
1.
2. DQ
3. DQ
Is er in die klasse maar 1 punt te vergeven.

Not so :)

regelboek schreef:
135. De volgende wedstrijdpunten worden toegekend aan de
geplaatsten: een combinatie krijgt één (1) punt voor iedere
combinatie die achter hem geplaatst is, plus één (1) punt. In
het geval dat het aantal geplaatsten door diskwalificaties of 0-
scores kleiner is dan hetgeen in regel 133 is bepaald, worden
de punten aan de geplaatsten toegewezen als of alle
plaatsingen volgens regel 133 bezet zijn.

Zou anders ook wel erg oneerlijk zijn, de winnaars krijgt minder punten omdat zijn tegenstanders fouten maken....

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:59

Sorry @dapperdier maar dat klopt niet.

Regel 133 uit het WRAN regelboek.

"Bij een diskwalificatie en O score komt een deelnemer niet in aanmerking voor plaatsing. Met "Aantal deelnemers" wordt hier het totaal aantal deelnemers bedoeld, dat zich voor een onderdeel had ingeschreven én aan de start is verschenen."

Dus in jouw voorbeeld hebben beide keren nummer 1 dus 3 punten

Je bent me net voor @Romkabouter :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:00

Uiteraard :P

Ik heb een actieve zoekbot aanstaan met als keyword "regelboek" :))

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:07

Handig. :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:37

Je hoeft bij mij geen sorry te zeggen als je gelijk hebt hoor sliding! :D

Maar dan is er dus niet heel veel verschil tussen o-score en DQ en kan je de termen gebruiken wanneer je wilt?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:01

Het verschil is wel vrij groot, een 0 score is gewoon een fout. Maar een DQ of no-score is een strafmaatregel welke gevolgen kan hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 23:18

Zo even wat interpretaties bij elkaar. Leuk, dat er toch zoveel meningen over zijn.
Ik zou het niet onterecht vinden als je minder punten krijgt als er mederuiters DQ zijn. Dan kan je alsnog winnen ook al rijdt iemand algeheel een betere proef dan jij maar vergeet 1 onderdeeltje, terwijl jijzelf heel slordig rijdt en maar 100 punten hebt ofzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:23

En dat is nu net het moeilijke aan de western. Anky kan met een verknald onderdeel van een dresuurproef dat door de rest van de proef nog redelijk rechttrekken. Bij de western kan dat niet. Een onderdeel vergeten, of een kick bij een changement en je ligt er uit of raakt zover achter dat je een plaatsing wel kunt schudden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 23:29

Niet zozeer moeilijk, ik vind het gewoon erg vreemd. Iemand die een perfecte proef rijdt maar die het paard per ongeluk aanraakt met de hand, eindigt lager dan iemand die algeheel slordig rijdt en diegene krijgt er dan nog punten voor ook.
Dat je een zero hebt snap ik, ik vind het dus alleen onterecht dat je dan dus wel nog winstpunten krijgt voor een gediskwalificeerde deelnemer.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 06:24

Magrathea schreef:
Niet zozeer moeilijk, ik vind het gewoon erg vreemd. Iemand die een perfecte proef rijdt maar die het paard per ongeluk aanraakt met de hand, eindigt lager dan iemand die algeheel slordig rijdt en diegene krijgt er dan nog punten voor ook.
Dat je een zero hebt snap ik, ik vind het dus alleen onterecht dat je dan dus wel nog winstpunten krijgt voor een gediskwalificeerde deelnemer.

wat is daar dan vreemd aan? je hebt gestart in een klas met x deelnemers. ook al hebben 3 van de x deelnemers een o-score, dan nog heb je gewonnen van x deelnemers en moet je daar de beloning voor krijgen.

in NRHA is het misschien simpeler om te begrijpen : het totale prijzengeld is samengesteld door het added money of bijgelegd prijzengeld, plus een percentage van het inschrijvingsgeld van elke deelnemer. stel er hebben 10 combinaties ingeschreven en 4 daarvan rijden een 0-score, dan nog wordt het gedeelte van de 10 betalenden verdeeld, want je hebt wel een klas van 10 ruiters gewonnen. niemand heeft ooit gevraagd aan die 4 om een 0-score te rijden voor wat voor reden dan ook.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 08:08

dofuzz schreef:
niemand heeft ooit gevraagd aan die 4 om een 0-score te rijden voor wat voor reden dan ook.

Dat weet je niet :+

Ghehe nee bij de NRHA is het idd wat logischer. Maar snap je dat ik van mening ben dat iemand winstpunten moet krijgen omdat hij beter is dan de rest, niet omdat de rest slechter is? (Als je begrijpt wat ik bedoel)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:53

Magrathea schreef:
Dat weet je niet :+

Ghehe nee bij de NRHA is het idd wat logischer. Maar snap je dat ik van mening ben dat iemand winstpunten moet krijgen omdat hij beter is dan de rest, niet omdat de rest slechter is? (Als je begrijpt wat ik bedoel)

dat is nu eenmaal competitie. als de rest slechter is dan jezelf, ben je per definitie beter dan de rest. als een green as class gewonnen wordt met een 68 en de open class met een 75 zeg je toch ook niet dat de winnaar van de GAG geen prijzengeld verdient want het was "maar" een 68?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:12

Magrathea schreef:

Wat betreft WRAN wedstrijden ben ik het volledig met je eens :j helaas lenen een aantal takken van de westernsport zich niet voor het systeem van waardering door middel van punten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:43

Magrathea schreef:
Ik zou het niet onterecht vinden als je minder punten krijgt als er mederuiters DQ zijn. Dan kan je alsnog winnen ook al rijdt iemand algeheel een betere proef dan jij maar vergeet 1 onderdeeltje, terwijl jijzelf heel slordig rijdt en maar 100 punten hebt ofzo.

Euh, de punten waar het hier om gaat gaan niet om winnen maar dat zijn punten die bijvoorbeeld meetellen voor de highpointtitel en of je mag promoveren.
Het gaat niet om scores ;)
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 27-09-12 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:44

Magrathea schreef:

Ik vind dat een wel heel rare gedachtengang :D
De winnaar de dupe laten worden van de fouten van een ander.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:43

Romkabouter schreef:
Magrathea schreef:

Ik vind dat een wel heel rare gedachtengang :D
De winnaar de dupe laten worden van de fouten van een ander.

Zo raar is het toch niet? Ik moet zeggen dat ik het allebei niet helemaal terecht vind dus ik lig er ook niet wakker van... Maar het is per geval al dan niet terecht :D

Als je het hebt over de dupe worden van de fouten van een ander, kan je ook wel zeggen dat in een klasse met 3 deelnemers de winnaar toch 10 punten krijgt. Hij kan er immers niks aan doen dat er maar drie starters waren? Dat vind ik ook jammer als iemand een superproef neerzet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:34

Als volgens het regelboek staat dan bij 3 deelnemers de winnaar 10 punten krijgt dan is dat ook helemaal prima.
Als het goed is is dan de rest, zoals promotie/degradatie/staffelverdeling, daar ook op afgestemd in het regelboek

Het zou natuurlijk niet helemaal eerlijk dat een winnaar van een klasse van 3 10 punten krijgt en de winnaar in een klasse van 20 ook slechts 10 ;)