[WN] Kan een paard/pony western gereden terug naar engels rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dion1anouk

Kan een paard/pony western gereden terug naar engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 09:22

Hoi allemaal,

vraagje.... Kan een paard/pony dat altijd western is gereden weer terug naar het engels rijden?? Of zou dat te ingewikkeld zijn...
Heb geen ervaring met western rijden dus weet er totaal niets van..
Ben benieuwd naar jullie reactie's! :)

fanci_mike

Re: Kan een paard/pony western gereden terug naar engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:26

Als je van engels naar western kan scholen zal andersom ook wel kunnen. Of het makkelijk wordt weet ik niet. Mijn mening: leer een paard iets en laat het daarbij. Er zijn paarden die totaal geen moeite hebben met de verschillende stijlen door elkaar, andere hebben er wel moeite mee.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:29

Ik heb mijn haf western gereden en ik rijd nu weer engels gaat hartstikke goed, even een omscholing maar ze pakt het goed op.Afbeelding.

Afbeelding

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:30

ik denk dat dat vooral van het paard afhangt. hoe leergierig is het paard? hou oud is het paard? hoe is het paard gereden, wedstrijd gericht of recreatief? wat wil je qua engels rijden bereiken?

ik denk dat als je een heel gemotiveerd leergierig paard hebt, het best mogelijk is om hem nog om te scholen. maar heb je een paard van ouder dan 10 die goed western gereden is het wel mogelijk is, maar moet je dat willen? en wat wil je er qua engels rijden mee bereiken? zou dat alleen recreatief zijn dan kun je misschien een tussenweg vinden wat voor ruiter en paard haalbaar is. maar wil je echt wedstrijden rijden met een paard die al jaren western gereden is weet ik niet of dat wel verstandig is.
ik denk dat het vooral aan de combinatie ligt of die er open voor staat om met veel geduld alles opnieuw aan te leren. het paard moet goed gemotiveerd zijn en de ruiter zal er 100% achter moeten staan. en vooral niet boos worden als het allemaal iets langer duurt voor het gewenste gedrag bereikt word.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:35

die van mij is 10, als je gedult hebt en luisterd naar je paard kun je een hoop bereiken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:36

Ik heb twee jaar western gereden, maar de omstandigheden gunnen mij het niet meer, dus ben ik weer terug aan het overschakelen naar dressuur. Nou, gaat prima hoor! En springen ook.
Gewoon tijd en moeite voor geven en niet boos worden.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:38

Ja hoor.. Ik heb een NL kampioen western pony onder mijn kont, en daar kan ik ook prima engels mee rijden.. Al is het wel ff moeizaam gegaan hoor..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:45

hoeft geen enkel probleem te zijn
hangt er natuurlijk wel van af wat je verwachtingen zijn

bouw van het paard kan meespelen of het er ook echt geschikt voor is, maar dat geldt andersom natuurlijk ook

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:42

Ik rijd mijn arabier 2 dagen engels en 3 dagen western per week :D _/-\o_
Bij het engels doe ik veel conditiewerk, stellingen en buigingen en in de western zoek ik vooral de ontspanning op.
Hij heeft geen enkel probleem met omschakelen van engels naar western. Ik denk zelfs dat hij het heel leuk vindt de afwisseling.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:56

Judith_VB schreef:
Ik rijd mijn arabier 2 dagen engels en 3 dagen western per week :D _/-\o_
Bij het engels doe ik veel conditiewerk, stellingen en buigingen en in de western zoek ik vooral de ontspanning op.
Hij heeft geen enkel probleem met omschakelen van engels naar western. Ik denk zelfs dat hij het heel leuk vindt de afwisseling.

Maar waar zit het verschil dan? Je hebt alleen ander tuig die 3 dagen? Er zijn verschillen, maar die hoeven niet in genoemde te zitten.
Ik ben altijd bezig met stelling, buiging, overgangen, conditie etc. Uiteraard willen we altijd zo liefst mogelijk de ontspanning erin hebben.
In het bos werk ik ook regelmatig aan stelling, zijgangen en overgangen. Dat heet dan boscrossen, maar beestje kan alle namen hebben, het is gewoon je paard correct rijden.
In de engelse sport kun je ook ontspanning vinden.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:45

Het is niet alleen een ander tuig :+
Western rijden doe je vanuit een natuurlijke verzameling en wordt het paard lager ingesteld. De gangen zijn anders.
In de dressuur heb je geen jog en lope. Daarbij rijdt ik in de western andere figuren en doe ik andere oefeningen en wil ik hem absoluut niet aan het bit voelen.

In het engels stel ik hem hoger in en moet hij er achter verder onder komen. Ik merk echt het verschil met draven en galopperen.
Sinds ik hem ook Engels rijd merk ik dat hij veel ruimer in zijn gangen wordt maar ook meer balans krijgt in de langzamere gangen in de western.
Hij heeft wat moeite met het bit (de aanleuning) maar daar zoeken we de middenweg in.
Als je beiden wilt doen moet je ook in beide disciplines wat toegeven.

Bijkomend voordeel is dat hij het erg leuk vindt dat er afwisseling is, hij de overtollige kilo's aan het kwijtraken is en ik nu mijn punten bij elkaar kan gaan rijden in de dressuur om mijn hengst te kunnen starten :D *\o/*

Wat begonnen is als een lolletje (starten in de ridden class op de NK AVS om de veelzijdigheid van de Arabier te laten zien) heeft nu voor ons beiden een positief gevoel gegeven.

Mijn veelzijdige Bolleke _/-\o_
Afbeelding

Tijdens de NK, net 3 weken onder een engels zadel. Heel veel spanning door de omgeving en mij (ik heb vreselijke wedstrijdstress :P )
Afbeelding
En ja, hij is hier te dik. Hij staat sinds een half jaar op dieet en is al ruim 50 kg kwijt *\%/* :)) :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:11

Het was meer een vraag wat jij het verschil vindt met de voorbeelden die je eerder gaf. Dat buigen bijvoorbeeld doe ik in de western juist veel. Conditiewerk komt er vaak wel bij. ( ook omdat mijn meneer erg moet afvallen )
Niet persoonlijk bedoeld, maar veel mensen gooien teugels los, rijden ontspannen en zeggen dat ze dan ook western rijden of proberen de ''trucjes'' te doen.
Ik wilde alleen aangeven dat je ook in de western alle dressuurmatige oefeningen kan laten voorbij komen.

Mooie foto's! Leuk paardje.En veel plezier met beide disciplines.

Given

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:59

Mijn mening is dat de basis van Western en dressuur wel aardig gelijk zijn. Natuurlijk zijn er een aantal verschillen in de uitvoering.. Maar Communicatie, voelen, houding en gehoorzaamheid zijn dingen die belangrijk zijn bij elk paard en ruiter. Ik denk juist wanneer het paard een goede western basis heeft, je dat in je voordeel kunt gebruiken in de Dressuur. Zelf geef ik veel demonstraties Western vs Dressuur, Hierbij merk ik samen met de dressuur ruiter dat we vaak toch hetzelfde doel hebben. En de hulpen niet heel erg verschillen. Het enige is dat er met de dressuur meer op contact word gereden, misschien dat het paard daar aan zou moeten wennen.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:13

Wat onzettend interressant om dit allemaal te lezen. Ik rijd western met mijn kruising Appaloosa/Tinker en heb dit zo een 4 jaar gedaan. We hebben aardig wat wedstrijden gereden en tot de L4 gekomen met bijna genoeg punten voor de L3. En opeens heb ik erg geen zin meer in. We lopen toch tegen een paar dingen aan die alleen goed te krijgen zijn met wekelijks les. En dat is erg moeilijk gezien mijn werktijden een ook zijn westernlessen erg prijzig. In onze regio ongeveer 35 euro voor een uur.

Nu wil ik haar wat meer dressuurmatig oppakken heb ook een ander zadel hiervoor gekocht en dit gaat prima.
Ik heb zelf het idee (weet niet of dit klopt) maar dat ik haar meer aan het werk kan zetten wanneer ik haar wat meer dressuurmatig oppak. Veel lichtrijden lekker aan het been en ze is dan ook echt actiever voor mijn gevoel. Dan wanneer ik haar (veelal rondjes) in rustige jog laat lopen en vooral zonder weinig bit te voelen.

Ook is mijn pony wat lastige in haar aanleuning en als ik haar wat vrije laat loopt ze ook niet netjes. Echt uit elkaar gevallen en als ik haar wat meer druk geef gebruikt ze alles veel beter.

Hebben jullie dit ook? Of lopen jullie ook tegen dit soort dingen aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:00

mirijam schreef:
Wat onzettend interressant om dit allemaal te lezen. Ik rijd western met mijn kruising Appaloosa/Tinker en heb dit zo een 4 jaar gedaan. We hebben aardig wat wedstrijden gereden en tot de L4 gekomen met bijna genoeg punten voor de L3. En opeens heb ik erg geen zin meer in. We lopen toch tegen een paar dingen aan die alleen goed te krijgen zijn met wekelijks les. En dat is erg moeilijk gezien mijn werktijden een ook zijn westernlessen erg prijzig. In onze regio ongeveer 35 euro voor een uur.

Nu wil ik haar wat meer dressuurmatig oppakken heb ook een ander zadel hiervoor gekocht en dit gaat prima.
Ik heb zelf het idee (weet niet of dit klopt) maar dat ik haar meer aan het werk kan zetten wanneer ik haar wat meer dressuurmatig oppak. Veel lichtrijden lekker aan het been en ze is dan ook echt actiever voor mijn gevoel. Dan wanneer ik haar (veelal rondjes) in rustige jog laat lopen en vooral zonder weinig bit te voelen.

Ook is mijn pony wat lastige in haar aanleuning en als ik haar wat vrije laat loopt ze ook niet netjes. Echt uit elkaar gevallen en als ik haar wat meer druk geef gebruikt ze alles veel beter.

Ik rij ook licht en laat mijn pony zeker ook oed voorwaarts draven. Tempowisselingen kun je prima doen binnen een gang. Misschien dat ik het meer op mijn zit doe dan de gemiddelde dressuurruiter, maar het zou beiden moeten kunnen.

Als ze nog niet toe is aan ''loslaten'' moet je daaraan werken. Elk paard kan wel leren waar hij moet blijven lopen. Hier moet je heel consequent in zijn. Voor dat gedeelte gaat dressuurles je denk ik niet helpen.
Toch zijn er veel goede dressuurruiters die ook prima en correct rijden en de western ''snappen''.

Hebben jullie dit ook? Of lopen jullie ook tegen dit soort dingen aan.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:37

Tnx voor je advies superpony !