vraagje.... Kan een paard/pony dat altijd western is gereden weer terug naar het engels rijden?? Of zou dat te ingewikkeld zijn...
Heb geen ervaring met western rijden dus weet er totaal niets van..
Ben benieuwd naar jullie reactie's!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Judith_VB schreef:Ik rijd mijn arabier 2 dagen engels en 3 dagen western per week![]()
![]()
Bij het engels doe ik veel conditiewerk, stellingen en buigingen en in de western zoek ik vooral de ontspanning op.
Hij heeft geen enkel probleem met omschakelen van engels naar western. Ik denk zelfs dat hij het heel leuk vindt de afwisseling.

)
mirijam schreef:Wat onzettend interressant om dit allemaal te lezen. Ik rijd western met mijn kruising Appaloosa/Tinker en heb dit zo een 4 jaar gedaan. We hebben aardig wat wedstrijden gereden en tot de L4 gekomen met bijna genoeg punten voor de L3. En opeens heb ik erg geen zin meer in. We lopen toch tegen een paar dingen aan die alleen goed te krijgen zijn met wekelijks les. En dat is erg moeilijk gezien mijn werktijden een ook zijn westernlessen erg prijzig. In onze regio ongeveer 35 euro voor een uur.
Nu wil ik haar wat meer dressuurmatig oppakken heb ook een ander zadel hiervoor gekocht en dit gaat prima.
Ik heb zelf het idee (weet niet of dit klopt) maar dat ik haar meer aan het werk kan zetten wanneer ik haar wat meer dressuurmatig oppak. Veel lichtrijden lekker aan het been en ze is dan ook echt actiever voor mijn gevoel. Dan wanneer ik haar (veelal rondjes) in rustige jog laat lopen en vooral zonder weinig bit te voelen.
Ook is mijn pony wat lastige in haar aanleuning en als ik haar wat vrije laat loopt ze ook niet netjes. Echt uit elkaar gevallen en als ik haar wat meer druk geef gebruikt ze alles veel beter.
Ik rij ook licht en laat mijn pony zeker ook oed voorwaarts draven. Tempowisselingen kun je prima doen binnen een gang. Misschien dat ik het meer op mijn zit doe dan de gemiddelde dressuurruiter, maar het zou beiden moeten kunnen.
Als ze nog niet toe is aan ''loslaten'' moet je daaraan werken. Elk paard kan wel leren waar hij moet blijven lopen. Hier moet je heel consequent in zijn. Voor dat gedeelte gaat dressuurles je denk ik niet helpen.
Toch zijn er veel goede dressuurruiters die ook prima en correct rijden en de western ''snappen''.
Hebben jullie dit ook? Of lopen jullie ook tegen dit soort dingen aan.