Endurance: info verzamelen - tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Endurance: info verzamelen - tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 02:21

Ik wil volgend jaar een wedstrijd starten in de kennismakingsklasse. :)

Nu kom ik graag goed voorbereid aan de start, ook al is het pas over een poos. Enerzijds omdat ik vind dat je die verplichting hebt naar je paard (netjes voorbereid zijn, niet hoeven stressen over zaken die je niet goed kent) en naar de organisatie (reglementen kennen, weten dat je entingen op orde zijn, enz.), anderzijds is het voor mij onderdeel van de 'voorpret' en vind ik het heel interessant.

Ik lees al veel langer mee op TEN, ken de site van de DER, weet de reglementen te vinden, hoop te kunnen vrijwilligen bij een wedstrijd en zoiets lijkt mij ook interessant. Ook heb ik diverse trainingsschema's gevonden op internet.
Nu vraag ik mij af - wat voor mij nog meer interessante informatie kan zijn. Is er bijvoorbeeld een boek dat écht een aanrader is? (Soms heb je van die boeken die echt standaardwerken zijn haast, bestaat zoiets ook voor endurance?).
Waar vind ik geschikte informatie over verschillende soorten trainingen? Wellicht dat zo een zaken vooral interessant zijn voor hogere klasses, maar ik wil altijd graag meer weten. :+
Informatie mag gerust wat lastiger zijn om door te lezen, ik heb enige fysiologische kennis (humaan). :)

Wie heeft er tips? :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 05:29

Hilli

Re: Endurance: info verzamelen - tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 07:54

Over training kan ik je de website van Tonkie aanraden: http://www.xs4all.nl/~tonkie/

Je zou je verder kunnen aanmelden op het Endurance Forum. In zekere zin komt oom in het huiskamertopic hier op Bokt endurance-informatie voorbij, maar natuurlijk ook een hoop andere zaken dus de directe relevantie daarvan is veel lager.

Verder is het goed om je eigen paard goed te kennen: weet hoe het paard herstelt na inspanning, maar ook hoe je paard is (temperatuur, hartslag, ademhaling, enz.) als 'ie gewoon thuis fit staat te zijn. Die informatie kan je erg goed van pas komen op een wedstrijd.

Als je vrijwilligt bij een wedstrijd kijk dan ook meteen een keer bij de voor-/nakeuring mee, dan heb je een idee hoe dat gaat en kun je dat ook oefenen met je paard.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:40

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:17

Ik kan je aanraden om eens een paar keer iemand te groomen, daar leer je ook heel veel van.

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:57

Hoi stalgenoot! Je mag van mij het enduranceboek van Leonard Liessens wel lenen, hoor... En je mag altijd een keertje mee groomen als ik met Toffie naar een wedstrijd ga! Helaas is haar wond nog niet op tijd genezen voor Katwijk, maar er komen nog genoeg wedstrijden. Snel een trainingsritje doen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 01:05

Bedankt voor de tips over het boek en de sites.
Bedankt ook voor het aanbod om te lenen, maar ik zal het zelf gaan kopen. :)

Ik denk zelf dat ik mijn eigen paard redelijk ken, maar nog meer details moet leren herkennen.
Wij maken namelijk wel al langere buitenritten, maar niet op tempo.

Ik hoop deze winter dressuurmatig bezig te blijven, basiswerk, en ook lsd te trainen zodat ik als het mooier weer wordt mijn training verder kan uitbouwen. Plan is om er regelmatig zelf naast te gaan lopen oa om warm te blijven en extra aan mijn eigen conditie te werken.
Verder laat ik hem graag lopen naast de fiets en wil dat weer oppakken, vind dat een hele fijn manier van onbelast beweging geven. :)

Ik zal ook eens een kijkje gaan nemen op het enduranceforum. :j
Clinics had ik al gezien, thanks!

Voor- en nakeurig is ook een goede tip!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:42

vergeet niet dat ieder paard anders is en dus ook anders kan reageren op "standaard" dingen.

tijdens mijn clinics geef ik veel voorbeelden van eigen ervaringen, maar ook al mijn paarden (ondanks dezelfde opleiding) zijn allemaal anders.

veel lezen/ervaren/uitproberen en dus ook van je fouten leren.....

groomen en vrijwilligen is ook altijd goed