Donderdagochtend vroeg met Annalynn naar Most vertrokken, mijn andere grooms Priscilla en Stephanie zouden een paar uur later gaan rijden, maar waren er eerder aangezien zij gewoon 160 konden rijden
Na een prima reis zonder files en met een tussenstop van een uur om Bliksem even te laten lopen en grazen goed aangekomen. Bergen op de route

Tussenstop

Op het terrein zelf was het even volledig onduidelijk waar we moesten zijn. De enige stallen die we zagen was bij de Bahreinen dus maar even checken of we daar nou ook moesten zijn. Eh nee, stallen bleken boven te zijn (een stuk lopen en een aardige klim zeg maar
).Stal uitgezocht en Blik erin terwijl wij de boel gingen uitpakken en tent opzetten.
Vrijdags kwamen we Lei tegen. Hij was er al met Aicha en Carmen zou pas 's nachts aankomen. Begin vd middag ben ik met Bliksem een uurtje gaan rijden terwijl de grooms de groomroute gingen verkennen. Blik rijden was wel nodig want hij stuiterde van de energie
Laatste stuk van de groene (laatste) lus gereden zodat ik zou weten hoe dat er zaterdag uit zou zien en daarna rondje renbaan gepakt in wat draf en galop. Prachtig uitzicht daar zo vanaf bovenaan de berg.Groene route (ik reed het laatste stuk pad heen en terug)

Bij regen zou dit heel glad worden (wat voor groot deel van de lussen ook zo zou zijn)
Prachtig uitzicht

Ik keek hier van boven naar beneden, zaterdag zou dit de een na laatste helling zijn (alleen nog 1 het terrein op)

Stukje trainingsrenbaan (zowel grasbaan als zand)

Wat wel allang duidelijk was en Lei ook zei was dat Most makkelijk wordt onderschat en zeker geen vlakke of makkelijke route is. Nergens plat, alles gaat van vals plat tot zelfs een pittige klim+ afdaling ivm een berg in de blauwe lus van 36km die Carmen 1x had, maar ik 2x! Ik had dus bedacht dat ik de 1e en 3e ronde (36km) rustig zou rijden en dan de 2e (gele lus van 31km) en laatste (groene lus van 19km) sneller.
Voorkeuring ging prima dus laatste dingen doorspreken, vetgate opbouwen (en omdat Lei nog alleen was even beide vetgates met elkaar gedaan) even langs de kermis (ja op het terrein en druk!!), eten en naar bed. De start zou om 7 uur zijn, maar omdat Carmen haar start was verschoven van 6 naar 7 uur gingen wij naar half 8. Ik had besloten te proberen aan te haken bij andere ruiter(s). Ik heb nu een 120km in Compiègne zo goed als alleen gereden en de 160km van Luhmühlen op ronde 1 na ook en het leek me goed om eens samen te rijden.
Start op de renbaan, kijken wat Bliksem zou doen. Nou met losrijden was hij wel wat druk, maar met de start zelf was hij super. Geen gestuiter, wel heel voorwaarts. En dat met 43 starts en op zo'n renbaan, super dus. Ik haakte al snel aan bij een leuke bruine arabier type pony die aan het gillen was naar onze voorgangers. Bleek een hengst te zijn met daarop een Duitse YR. We besloten nog op de baan om aan te haken bij elkaar, ook omdat je al snel aan de klets raakt op zo'n simpel rondje renbaan
en we beide veel wilden galopperen.Al snel bleek dat er toch best veel bordjes met !!!WARNING!!! op de route stonden. Korte opstapjes, afwateringsgeultjes bij de racebaan (in blauwe lus dus ik moest het 2x) waar je net niet overheen kon springen, maar half met 1 been in moest met weer opstap, klauterstukjes met modder (1e lus nog modder, 3e lus moeras), uitgesleten paden, soort bruggetjes met steenpuin enz.. Technisch dus. En daar waar we het eerste stuk redelijk konden galopperen kwam de berg + afdaling en daarna vals plat terug omlaag. De berg omhoog in stap. Het begon met een zigzag en daarna nog een stuk recht omhoog! Nele haar hengst stapt veel langzamer omhoog dan Bliksem en met ook ruiters achter ons vond Bliksem dat NIET leuk
. Dus hij kwam wat geïrriteerd boven.. Het valse plat omlaag gedraafd, maar Bliksem heeft sinds het standje galop er is een duidelijke voorkeur daarvoor en met draven wordt hij vervelend. Laatste stuk 1e lus was voor mij zacht gezegd niet leuk. Hij wordt dan steeds fanatieker en ik moet steeds meer inhouden. Nele (Duitse YR) en ik hadden afgesproken bij elkaar te blijven, ook met aanbieden in de vetgate. Toevallig stonden onze koelstraten naast elkaar dus prima. In deze 1e vetgate was Bliksem nog hyper en dus ging de hartslag wel omlaag, maar niet snel en bleef daardoor wat op het randje. Daarnaast was het weer nogal frisjes en dat maakt koelen bij Bliksem lastig. Bij hem kun je toch beter gewoon 21-24 graden hebben, zon en beetje wind dan bewolking, veel wind en fris (onder de 18gr). Want gaat hij nou rillen omdat hij het koud heeft of uit stress. Soms kan ik dat net niet genoeg zien. Na 8 minuten vond ik hem stabiel genoeg en gingen we naar binnen. Snelheid deze ronde was 14,12km/h. Nele haar hengst was nu eerder goed, maar ze had dus op mij gewacht. In de restarea was Blik ook nog niet heel erg rustig en dan moet je hem dwingen zijn neus in de mueslibak te stoppen en heel duidelijk zijn dat grazen mag, maar niet een excuus is voor een paar snelstap rondjes.
2e ronde was de gele van 31km. Deze was makkelijker dan de vorige, maar er zaten ook hier wat venijnige stukjes in. Oa een steile afdaling net na een bocht (ook hier een warningbordje) die in het midden nu goed te doen was, maar bij regen spekglad zou worden. Verder stukken met veel grove stenen (gelukkig had de hengst zooltjes en Bliksem goede hoeven en kunststofbeslag) en een heel lang stuk over betonplaten. Hier zakte Nele haar paard wat terug in tempo, draven was niet leuk. Ook haar galoptempo lag net wat lager dan dat van Bliksem dus ik moest alsnog veel inhouden. Ik verbaasde me trouwens ook over onze totaal tegenovergestelde manier van koelen. Ik zo'n 2-4 flessen per GP, zij helemaal niet + 2 en later zelfs even 3 uitrijdekens :shock: Ondanks dat we deze ronde meer konden galopperen was door het lage galoptempo de snelheid niet heel veel hoger dan de 1e ronde, we hadden nu 14,65 gereden. Wel was Bliksem nu binnen 4 minuten goed en hebben we gewacht op Nele waardoor we op 7 minuten aanboden. Bliksem was deze vetgate al wat rustiger en at goed gras, maar krachtvoer mocht beter. Hij dronk wel goed dus daar maakte ik me niet druk om. Annalynn, Priscilla en Stephanie deden het super en alles verliep heel vlot en goed.
3e lus dus weer die blauwe van 36km. Op zich ging het deze ronde lekkerder omdat Bliksem de ergste drukte in zijn hoofd kwijt was, maar gingen we wat langzamer omdat de hengst van Nele nu meer moeite had met de berg. Ik was veel sneller boven en wachtte steeds op haar. Maar haar dappere en brave paardje vocht zich omhoog en daarna ging het weer omlaag. Bliksem vond dat hij de rest wel weer kon galopperen dus maar toegestaan, Het ging hem ook zo makkelijk af. Hij verbaast me nog steeds. Hij vindt harde ondergrond ook steeds minder erg, harde gravelpaden en asfalt worden zonder probleem in beheerst galopje genomen, geen greintje pijn
Ik merk dat ik er daardoor ook steeds makkelijker in wordt. Scheelt natuurlijk ook gewoon heel erg dat hij kunststof onder heeft. De berg (smal paadje omhoog)

Nele achter me (helaas wazig door weinig licht)

Blik houdt wel van een stukje klimmen

Bij binnenkomst in deze vetgate was Bliksem binnen 6 minuten goed en hij was duidelijk rustiger in zijn hoofd, maar Nele haar paard zakte niet. Toen we op 10 minuten zaten wilde ik toch wel graag gaan aanbieden en na even overleg met Nele inderdaad gegaan. Nele bood geloof ik hier op 14 minuten aan. Deze ronde dus wat teruggezakt en 12,95 km/h. Omdat Nele de RE wilde afwachten om te bepalen of ze doorging, ik eerder weg mocht en ze, toen ze besloot door te gaan, aangaf langzamer te willen gaan rijden, besloot ik om het laatste rondje alleen te doen en weer wat meer tempo te maken, zoals gepland (mijn fanatieke grooms vonden dat ik dat al veel eerder had moeten doen
). Dan kon ik ook Bliksem weer wat meer zijn eigen tempo laten lopen. Hij had nu ook beter krachtvoer gegeten en was metabool prima, dus dat moest kunnen.Nu we alleen die ronde over de renbaan moesten doen trok Bliksem bij het langs de Arrival komen wat die kant op, maar na een kleine aansporing gingen we vlot verder. De groene route rustig ingegaan en na wat stukken asfalt omlaag weer een galop opgepakt die nu wat meer op Bliksem zijn tempo lag. Moest nog steeds inhouden, maar Blik vond dit duidelijk prettiger. Na nog wat steile afdalingen in een jogje omlaag (hoezo 'makkelijk' rondje??), weer dat stuk met de betonplaten, nog een hele steile afdaling en weer en wat hellingen omhoog (gewoon in draf en galop) inmiddels 2 anderen ingehaald en lekker in galop verder. Laatste stuk was voor ons bekend en de laatste die ik had ingehaald probeerde nog aan te haken, maar liet me gaan. Niet dat ik persé voor wilde blijven (stiekem beetje wel
), maar Blik was nog steeds lekker fanatiek en had er een lekker tempo in. Laatste afstapjes en opstapjes en we kwamen het terrein weer op.Rustig galopje naar de finish dacht ik, maar Bliksem dacht anders en maakte steeds meer vaart. Dus ingehouden t/m de finishlijn

Alwaar de waterstraten al stonden te wachten

Deze ronde 15,68km/h gereden.
Bij het afremmen na de finish gleed hij achter wat weg en liep hij even wat stijf. Stephanie maakte daar meteen werk van en met een A en goede waardes kwamen we door de finishkeuring! Dus weer een 2* erbij!
Priscilla en Stephanie namen Bliksem na even bijkomen en wat eten mee terug naar stal en Annalynn ging bij de finish van Nele nog even helpen omdat Nele maar 1 groom had. Kon ik ook nog even bijkomen.
Even later finishte Carmen op haar 160km en daar moest ik natuurlijk bij zijn. Net voor het donker binnen en met een super gereden wedstrijd met een prachtige 5e plek als resultaat! Zo gaaf
Volgende dag prijsuitreiking, netjes in het oranje

Deze helling namen we dus meerdere keren per dag..
En de prijsuitreiking!

Van de 43 starts zijn er 29 in de uitslag geëindigd en zijn we 19e geworden met een gemiddelde snelheid van 14,1 km/h. Wat langzamer dan vooraf gedacht, maar ik vond samenrijden met iemand anders dit keer belangrijker (moet Bliksem ook leren..). Wel doelstelling gehaald 1e en 3e ronde rustiger, 2e en 4e ronde sneller

En dan weer terug (780km in 12 uur incl 1 uur pauze)!

Puntjes:
- Van mijn grooms moest ik volgende keer toch echt maar in het oranje gaan rijden, ik viel helemaal niet op. Reden teveel schimmels mee
Ook Carmen herkende me pas toen ik haar toeriep onderweg. Dus maar wat oranje spul aanschaffen.- Een borsttuig is ook wel heel handig als je zulke hellingen hebt als hier. Ondanks strakker aansingelen gleed het zadel toch wat naar achteren.
- En kijken waarom ik hem op nationale wedstrijden in NL en Dld altijd veel sneller kan aanbieden dan op CEI. Oa eens kijken of het aan mij ligt.
- Wedstrijden zijn leuk! Althans, ik merk dat ik meer spanning heb bij CEI's en soms wat opzie tegen een voor mij soms vermoeiend te rijden Bliksem en dat gaat soms wat ten koste van het plezier. Annalynn sprak me daarop aan en terecht
Nu lekker vrij voor meneer (al vindt hij dat helemaal niet lekker
) en dan eens kijken wat we volgend seizoen gaan doen!
Gefeliciteerd met je resultaat!

Alleen soms voor mij (en vooral mijn armspieren) best vermoeiend