[WN] Bitgebruik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Proudy_

Bitgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 17:38

Hey,
denk wel dat het hier thuis hoort :).
het gaat namelijk over bit gebruik of toch zoiets ongeveer.
1 jaar geleden toen ik mijn paardje kocht was ze nogal hard in haar mond, en voornamelijk op kantelbit gereden buiten.
Toen ik haar had ben ik over gegaan op aanraden van mijn trainer op een correctional snaffle, om haar zo wat zachter te krijgen.
Nu 2 maanden geleden ben ik overgeschakelt op een dikke enkelgebroken snaffle vanwege brevetten.
Ik heb (nu nog altijd) enorm enorm gewerkt op nageefelijkheid, vele mensen raade me aan om te gaan 'zagen' om de kop onderin te krijgen en dan zacht met de kuit te tikken (als ik het juist zet). Ik ben ondertussen ook veel gaan leze hierover. o.a. bij dressuur kwam ik tegen dat je helemaal niet moest 'zagen' enzo om hen te verzamelen, maar vooral veel cirkelwerk, en overgangen en dat het aandrijven van de kuiten voornamelijk was dus om de achterhand aan te drijven, meer actiever te krijgen. Wat ik dus ook meer deed dan dat zagen, ze liep veel beter vond ik persoonlijk, veel ontspannder. Ze is echt heel zacht geworden in haar mond, nu nog niet alles is perfect, vb. haar stops zijn rampzalig ze heeft enkele meters nodig om echt tot stilstand te komen. Ze raden me dus aan om op een zwaarderbit over te gaan, dat als ik op snaffle blijf het te lang zou duren om haar vb. stops aan te leren. Nu dat is iets gevoelig bij mij. Ik heb ondertussen al echt veel bereikt vind ik met haar, en ik hoef geen wedstrijden te rijden ik wou gewoon goed kunnen rijden maar niet ten koste van mijn paard. Ik ben bang dat ik mijn paard pijn ga doen als ik op een zwaarder bit ga rijden. en ik weet het is de ruiterhand die bepaalt hoe zwaar een bit is maar toch. Ik kan haar ook bereiden zonder bit en dan loopt ze vind ik ook heel goed en ontspannen. mijn vraag is eerder zijn er mensen die iets soortsgelijk hebben meegemaakt? Mensen die hun mening hieromtrent kwijt willen. Ben gewoon een beetje in de war, ...

Alvast hartelijk bedankt,
ik weet het klinkt misschien wat zagerig maar ...

Blanket

Re: Bitgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:06

Nou.. ik hoop niet dat je je paardje gaat bereiden.. ;)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:12

Dominique, dat "zagen" wordt heel verkeerd aangeleerd. In mijn les zou je zoiets nooit op die manier aangeleerd krijgen :) !

Je kan een twisted gebruiken, en dan zal je paard misschien sneller stoppen...offf...je paard zal zijn hoofd omhoog doen en er toch nog doorlopen. Dan zullen ze je een martingaal of tie down aanraden, en zo blijft het spelletje bezig.

Jouw paard rijdt heel ontspannen, omdat je inderdaad veel cirkel werk doet en er meer routine in komt. Op een gewone snaffle ga je ook aan je stops kunnen werken, maar je gaat met meer contact moeten rijden.

Proudy (ik heb er nog nooit mee gereden, dus baseer me enkel op wat ik zie) loopt ontspannen, maar er wordt ook niets gevraagd. In die zin dat jouw teugels loshangen. Als je jouw teugels opneemt, vecht ze tegen het bit (ook probleem met de stop dus). Ze moet dus leren nagefelijk te worden, de druk van het bit te accepteren. Dat "zagen" is daar een methode voor, maar is een manier die voorzichtig toegepast dient te worden. Een paard leert namelijk meer uit beloning (release) dan uit straf...

Als je wil leg ik dat graag uitgebreid uit op de manege?

Wat betreft dat "kuitgebruik". Normaal zou je paard van je bit moeten wegkomen als je nog maar je teugels opneemt (zal dat laten zien met montana). Als je dan gaat "bumpen", probeer je op die manier de buikspieren te activeren, waardoor rugspieren op hun beurt ook weer worden aangesproken.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:07

Blanket schreef:

:D
Maar áls je het dan doet, doe het dan zeker zonder bit! *\o/*

Sorry ts, da's heeel erg offtopic!

Het ligt ook een beetje aan het paard wat voor bit hij het prettigst vindt. Sommige reageren heel heftig op een correctional (correctional snaffle heb ik nog nooit van gehoord, maar je zult wel shanks bedoelen?), maar andere lopen er lekker op. Gewoon een kwestie van proberen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:22

Ze bedoelt een twisted wire snaffle, een correctie bitje dus.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:28

Blanket schreef:

Ze rijdt haar paardje al. En kan jij niet vriendelijk reageren? Ze wikt enkel tips en ziet ook in hat haar stalgenoten het fout hebben. Lijkt me dus dat ze eraan wilt werken..

:roll:

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:38

Het gaat hier niet over stalgenoten, maar soit. En ik vind het geen onvriendelijke reactie, eerder een grappige ;-)...maar dat heb jij duidelijk niet begrepen :p (er zit nochtans heel wat biefstuk aan haar paard hahaha! ;-) )

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:45

Gleyla schreef:
Het gaat hier niet over stalgenoten, maar soit. En ik vind het geen onvriendelijke reactie, eerder een grappige ;-)...maar dat heb jij duidelijk niet begrepen :p (er zit nochtans heel wat biefstuk aan haar paard hahaha! ;-) )

Ah, mijn excuses, ik zag de humor er niet van :P

ts, als je zelf zegt dat je paardje beter loopt zonder bit, waarom zou je dan geen bitloos rijden?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:57

Gleyla schreef:
Ze bedoelt een twisted wire snaffle, een correctie bitje dus.

Dat hoeft niet. Ze zegt correctional, dus zal een snaffle bedoelen met correctional mondstuk, die bestaan inderdaad.

TS, je moet ergens anders gaan lessen. Ga ergens kijken en trek zelf je conclusies.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:15

superpony, ik vind jou ook wel heel snel conclusies trekken. Trainer op zich is niet slecht, maar misschien moet (nu spreek ik in het algemeen) de ruiter zelf die dingen bespreekbaar maken met de lesgever. Als zij hun klanten willen houden, gaan zij zich echt wel schikken naar de "eisen" van de ruiter.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:26

TeckTonie schreef:
Gleyla schreef:

Ah, mijn excuses, ik zag de humor er niet van :P

http://www.encyclo.nl/begrip/bereiden Bereiden en berijden zijn twee hele verschillende dingen. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:29

Gleyla schreef:
superpony, ik vind jou ook wel heel snel conclusies trekken. Trainer op zich is niet slecht, maar misschien moet (nu spreek ik in het algemeen) de ruiter zelf die dingen bespreekbaar maken met de lesgever. Als zij hun klanten willen houden, gaan zij zich echt wel schikken naar de "eisen" van de ruiter.

Ts snapt de instructie niet, dus dat gaat al niet goed. TS moet bij trainer vragen hoe en waarom. Maar trainer moet er attent op zijn dat er een goede basis gelegd wordt en de klant het goed begrijpt. Les heb je niet elke dag meestal en je klant moet er zelf mee verder kunnen.

Op je eigen paard moet je toch ook wel weten wat voor bit je erin hebt hangen en waarom je die gebruikt. Een ander bit om dingen '' gedaan'' krijgen werkt meestal niet. En er is duidelijk geen basis gelegd. Anders snap je zelf ook waar je mee bezig bent en hoe en waarom.

Het fijnste bit bij je eigen paard vinden is een kwestie van zoeken en uitproberen. Trainer heeft misschien een aantal bitten om te proberen. Een beetje trainer kan ook wel beetje in de mond kijken naar oa het gehemelte. Daarnaast zie je of het paard een smal monje heeft, groot, klein etc etc.

Maar dan nog gaat een bit niet de oefeningen voor je doen.

En dit is een vrij land en ik geef gewoon mijn mening. Beter is als TS wat meer om d'r heen gaat kijken, dus meer mensen ziet trainen. Bij andere trainers gaat kijken hoe zij lesgeven etc etc.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:38

met geen enkel bit ga je de stops kunnen maken , zonder de basis.ieder paard moet je ook weer op een snaffle'tje kunnen rijden.zagen met een correctional is uitermate pijnlijk voor het paard, en een enkele reis DQ in de ring.en je moet je paard niet stoppen op het bit,maar de zit. en dan doet het er niet toe, wat er in zn mond hangt.

en een snaffle met een correctional mondstuk bestaat niet !de definitie van een snaffle is een enkel gebroken bit, zonder leverage.
ook baby shank, en shank snaffle is eigenlijk een foutieve benaming, maar zeer gangbaar.shanked snaffle is beter.maar een snaffle is altijd enkel gebroken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:50

@SG, Even voor het beeld, kun je een bit kopen met ringen wat een correctional mondstuk heeft. Die heeft geen scharen. Omdat men de ts niet begreep en ik het bit ken beeldend uitgelegd. Want een twisted wire is weer heel wat anders en dat werd niet genoemd door ts.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:55

die heb ik nog nooit gezien.
linkje ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:59

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 06:26

spicegirl schreef:
met geen enkel bit ga je de stops kunnen maken , zonder de basis.ieder paard moet je ook weer op een snaffle'tje kunnen rijden.zagen met een correctional is uitermate pijnlijk voor het paard, en een enkele reis DQ in de ring.en je moet je paard niet stoppen op het bit,maar de zit. en dan doet het er niet toe, wat er in zn mond hangt.

en een snaffle met een correctional mondstuk bestaat niet !de definitie van een snaffle is een enkel gebroken bit, zonder leverage.
ook baby shank, en shank snaffle is eigenlijk een foutieve benaming, maar zeer gangbaar.shanked snaffle is beter.maar een snaffle is altijd enkel gebroken.

een snaffle met een correctional mondstuk bestaat WEL. toen mijn dochter nog hunter under saddle showde reed zij met een dergelijk bit.

nog een kanttekening : ik zie veel mensen bij trainers lessen en toch merk je dat ze toch menen beter te weten en doen ze de opgelegde niet correct of niet helemaal, dus niet alle schuld in de schoenen van de trainers schuiven aub. . anderzijds besef ik ook wel dat er heel wat mensen zijn die 2 x in de top 5 van green as grass eindigden en zich gelijk trainer noemen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 06:33

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 06:52

Arabesk schreef:
western rijden kan zelfs zonder bit: http://www.parelli.nl incl de stops :-)

laat ik die nog nooit enige wedstrijd van betekenis zien winnen hebben. sterker nog, hij laat zijn reiners trainen en showen door Craig Johnson, net zoals Clinton Anderson zijn reiners laat trainen en showen door Shawn Flarida

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 07:16

een correctional bestaat idd als snaffle (van die kimblewick of myler bitten), maar ik weet dat zij met een correctie snaffle reed, nl een twisted wire.

Wij hebben trouwens 8 lesgevers op de manege, met ieder een andere manier van lesgeven en ook gericht op een bepaalde tak in de westernsport. Er is echt wel sprake van een andere aanpak.

Het gaat hier ook niet over jantje en mieke, maar er zijn er bij die echt wel weten met wat ze bezig zijn.

Ik zeg enkel, als ze het niet eens is met de aanpak van haar trainer, dat ze die dingen misschien bespreekbaar moet maken met hem.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 07:24

Gleyla schreef:
een correctional bestaat idd als snaffle (van die kimblewick of myler bitten), maar ik weet dat zij met een correctie snaffle reed, nl een twisted wire.

Wij hebben trouwens 8 lesgevers op de manege, met ieder een andere manier van lesgeven en ook gericht op een bepaalde tak in de westernsport. Er is echt wel sprake van een andere aanpak.

Het gaat hier ook niet over jantje en mieke, maar er zijn er bij die echt wel weten met wat ze bezig zijn.

Ik zeg enkel, als ze het niet eens is met de aanpak van haar trainer, dat ze die dingen misschien bespreekbaar moet maken met hem.

uit interesse, wie zijn "niet jantje en mieke"?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 07:51

dofuzz schreef:
spicegirl schreef:

een snaffle met een correctional mondstuk bestaat WEL. toen mijn dochter nog hunter under saddle showde reed zij met een dergelijk bit.

nog een kanttekening : ik zie veel mensen bij trainers lessen en toch merk je dat ze toch menen beter te weten en doen ze de opgelegde niet correct of niet helemaal, dus niet alle schuld in de schoenen van de trainers schuiven aub. . anderzijds besef ik ook wel dat er heel wat mensen zijn die 2 x in de top 5 van green as grass eindigden en zich gelijk trainer noemen

Ik vind dat een trainer wel moet kunnen overbrengen, ongeacht titels......TS stelt hier zulke vragen en daar maak ik uit op dat de uitleg hoe en waarom niet zo best is.

Het is ook een feit dat mensen die western willen gaan rijden het soms saai vinden, ook eerst aan de basis te moeten werken. Niet allemaal, maar wel vaak kom je dat tegen.

Nu ik lees dat ze ook nog eens met een twisted wire rijdt, staan mijn haren helemaal recht overeind, want dat mag alleen in hele kundige handen worden gebruikt en is zeker niet een bit om dagelijks mee te rijden. Als je dat bit gebruikt, moet je zo ver zijn dat je deze vragen hier al niet meer hoeft te stellen.

Erika_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:44

TS: Als ik je verhaal goed lees, dan schrijf je eerst, dat je trainer je een bepaald bit aanraade en voor je brevetten ben je op een ander bit overgeschakeld. Je schrijft, dat je inmiddels al een heel eind gekomen bent. En nu raden 'ze' je vanalles aan, waardoor je in de war raakt.

- Ik neem aan, dat je nog steeds een trainer hebt, heeft hij/zij geen passend advies voor je?
- 'Ze' zijn vele mensen, en iedereen heeft nou eenmaal een andere mening. Wat hieronder staat, is de mijne:

Je wilt nu verder gaan met stops (dan lees ik: vanuit hogere snelheid halthouden, waarbij de achterbenen ver ondergebracht worden en de voorbenen 'doorlopen', als in de reining), maar misschien bedoel je wel het halthouden. Laten we daar vanuit gaan.
De route die ik zou volgen is: eerst aan de hand halthouden op stemcommando, vervolgens aan de longeerlijn. Dan heb je in ieder geval een rem erop zitten.
Onder het zadel zou ik beginnen te kijken of ik haar vanuit mijn zit kan laten halthouden, zonodig ondersteund met het stemcommando. Dit is wat lastig in een paar woorden uit te leggen, maar in het kort: volg eerst de beweging van het paard vanuit je heupen/zitbeenknobbels, 'loop mee met de achterbenen', bedenk dan waar je stil wilt gaan staan, adem uit, beeld je in dat je zwaar wordt, zet dan eerst het ene achterbeen stil, door je ene zitbeen te stoppen, dan het andere. Stopt ze dan niet, gebruik dan je stemcommando.(Zoals gezegd: dit is wat lastig in het kort uit te leggen, een goede Centered Riding Instructor kan je hiermee helpen. Je mag me ook een PB sturen voor uitgebreidere uitleg/vragen.)
Dit kost tijd, maar werkt uitstekend. Een teugelhulp is dan niet nodig, dus een specifiek bit ook niet. Halthouden op je zit is een voorwaarde om een stop aan te leren.

Wat betreft nagefelijkheid in het algemeen: Ik denk, dat je met je cirkelwerk, je overgangen op de goede weg bent. Zagen is geen manier om je paard te verzamelen (in mijn opinie helemaal gen manier om ene paard te rijden), het brengt alleen het hoofd naar beneden.

Blijf geduld houden.

Vriendelijke groet,

Erika

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:57

dofuzz, ze heeft al les gehad van Quentin Galliere, wat niet "zomaar iemand" is, maar wel lang de rechterhand van Bernard Fonck.

Verder krijgt ze les van mensen die al menig paarden hebben zadelmak gemaakt, getraind, en echte allrounders "maken" die een goede basis hebben.

Erika, ze bedoelt net dat haar trainer een straffer bit aanraadt
Laatst bijgewerkt door alyel op 18-09-12 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:58

Gleyla schreef:
dofuzz, ze heeft al les gehad van Quentin Galliere, wat niet "zomaar iemand" is, maar wel lang de rechterhand van Bernard Fonck.

Verder krijgt ze les van mensen die al menig paarden hebben zadelmak gemaakt, getraind, en echte allrounders "maken" die een goede basis hebben.

Quentin is gekend, mag ik dan vragen wie "mieke" is?