[WN] Staartjes vs knotjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

Staartjes vs knotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 19:28

Helaas kan ik nergens de "toiletteerregels" vinden voor de ColorClass en de Hunter Under Saddle bij de APHA. Nu begreep ik al dat er geen echte regels zijn, maar nu vraag ik me af wat is done en absoluut not-done?

Onze Mylo start op het NK eerst (verwacht rond 12:30) in de APHA Color Class, daarna start hij rond 15:15 in de APHA open HUS. Nu zijn knotjes met de HUS hip :D Na de HUS is hij klaar, dus kroeshaar is dan even geen probleem. Probleem is wel dat we tussen de CC en de HUS geen tijd hebben om te knotten (stress vermijden :D ), dus moet ie de CC met knotjes in. Of de CC en de HUS gewoon met staartjes.

Kortom, zijn knotjes done in de CC?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:58

Hmm, lastige... Ik neig er naar om dan de voorkeur te geven aan stieken en te hunteren in westernlook, maar wel alleen als je ook echt een mooie korte 'halterlook' maakt en strak stiekt. Kies wat het best bij je paard past en waar z'n hals het best bij uit komt.
Wat je ook kunt doen is de stijl kiezen van de klas waar je paard het best in is of die je het belangrijkst vindt. Als je gaat om te Hunteren maar je doet de CC er bij voor fun, dan zou ik knotten maken, maar denk je een goede kans te maken in de CC en ga je hunteren 'omdat je dan mooi even legaal in de ring kunt rijden', dan zou ik stieken.

Meest ideaal zou zijn als je een ervaren knotjesnaaister ;) hebt die tussendoor van gestiekte manen mooie knotjes maakt. Op zich is daar tijd voor maar dan moet je óf zelf koelbloedig genoeg zijn óf een goede groom hebben die dat voor je kan doen.

Hier een antwoord van een judge op een vergelijkbare vraag: http://openhorseshowjudge.blogspot.nl/2 ... -show.html

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:27

Je mag gewoon halteren met hunterknotjes hoor! Een tijdje terug heeft er in 'De Quarter' een artikel gestaan over hunterknotjes!

Buitenzorg

Re: Staartjes vs knotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 20:31

Serieus? Kan ik dat artikel ergens terugvinden op internet? OF kan iemand t inscannen en mailen voor me? :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:35

Natuurlijk 'mag' dat... je 'mag' ook hunteren met stieken. Je 'mag' ze ook los laten hangen...
Maar je staat op een NK en dan wil je ook doen wat een judge 'graag ziet'. En dan zijn manen in de stijl van de klas het 'meest wenselijk'.
Maar alles mag... zelfs dit:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0044_n.jpg

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:07

@ buitenzorg, ik zal het artikel zo even opzoeken en proberen naar je te sturen :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:40

wow, das mooi gedaan ! :oo

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:31

Ik blijf erbij tussendoor knotten en red je niet alles dan toch de rest afscheren 8-) 8-) 8-)
sorry even een grapje tussendoor :D :D

Kun je niet nog even oefenen met het knotten en kijken hoelang je nodig hebt :o

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:19

Francis schreef:
Natuurlijk 'mag' dat... je 'mag' ook hunteren met stieken. Je 'mag' ze ook los laten hangen...
Maar je staat op een NK en dan wil je ook doen wat een judge 'graag ziet'. En dan zijn manen in de stijl van de klas het 'meest wenselijk'.
Maar alles mag... zelfs dit:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0044_n.jpg

wauw, dat is gaaf!

meestal doe ik dus gewoon witte stiekjes in zijn witte manen. Maar mag je dus ook bv zwarte stiekjes in witte manen doen? Of bijpassend in de kleur van jeo outfit? Of is dat weer not-done?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:21

of je maakt een matje

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:25

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:27

_Maureen_ schreef:

Ik denk ook zeker dat dit gaat lukken bij het desbetreffende paard :+ :+ Vaak bij de halter zijn de manen maar een handbreedte dus dan gaat dit zeker niet lukken en ik denk ook niet dat het gewaardeerd wordt in de HUS.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:30

_Maureen_ schreef:
of je maakt een matje

Jaaaaaa! BLUF! :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:51

sorry :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:56

ik vind een matje sowieso niet mooi voor western.
is meer voor penny's :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:02

Of Hagenezen!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:04

Jetta schreef:
Of Hagenezen!

_O-

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:26

hiphopje schreef:
meestal doe ik dus gewoon witte stiekjes in zijn witte manen. Maar mag je dus ook bv zwarte stiekjes in witte manen doen? Of bijpassend in de kleur van jeo outfit? Of is dat weer not-done?

Nee, zou ik zéker niet doen bij een Paint of Quarter halterklas. Ook in de rijonderdelen trouwens niet, deze foto is van een arabier en ik weet niet wat voor show het was, kan net zo goed een 4-H show zijn, daar mag vanalles.
Op een een rassenshow zou ik gewoon netjes stiekjes in de kleur van de manen doen, het is echt not done om leuke kleurtjes te gebruiken of wit in zwarte manen, glitterlak op hoeven of glitterspray op je paard... allemaal NIET doen als je serieus over wilt komen.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:32

dat dacht ik al. Maar ik dacht, vraag het toch even :o
Gibbs heeft ze altijd op handbreedte, met witte stiekjes. (en twee zwarte, eentje in zijn voorpluk, en eentje in zijn eerste staartje)
Nee, hier ook geen glitterspray oid. Wel zwarte hoevenlak en wat glos om de ogen/neus. (zie je alleen niet zoveel van bij zijn witte hoofd)

Maar ik vroeg me laatst dus ook af hoe de huntermensen dat dan doen, van knotjes naar staartjes (of andersom)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:33

Buitenzorg, succes, en we willen wel foto's he?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:56

Francis schreef:
hiphopje schreef:

Nee, zou ik zéker niet doen bij een Paint of Quarter halterklas. Ook in de rijonderdelen trouwens niet, deze foto is van een arabier en ik weet niet wat voor show het was, kan net zo goed een 4-H show zijn, daar mag vanalles.
Op een een rassenshow zou ik gewoon netjes stiekjes in de kleur van de manen doen, het is echt not done om leuke kleurtjes te gebruiken of wit in zwarte manen, glitterlak op hoeven of glitterspray op je paard... allemaal NIET doen als je serieus over wilt komen.

Foto is niet van een Arabier, maar van een heuse QH. Op de AQHA World Show... waar ze toch maar mooi World Champion werd in de Select Western Pleasure met die "not done" manen :)) ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:51

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:11

Oh cool Blanket, dat wist ik dan weer niet. Ja, zo zie je maar, als je paard maar gewoon goed is maakt 't niet uit hoe z'n manen er uit zien ;)
Overigens maakt 't wel uit of 't een rijonderdeel is of halter. De korte manen in de Halter hebben wel een functie, het is de bedoeling dat de hals (die ze zo slank mogelijk willen) er goed uit komt en met lange manen werkt dat niet helemaal. Een paard met dergelijk lange manen zou je in de Halter dus wel bijv. beter een hengstenvlecht in kunnen doen dan zo los laten hangen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:14

plus lange manen wiegen gauw met beweging, en doet je paard a.h.w. sneller lijken. vandaar dat het in reining wel graag gezien word.
maar met een steady hals valt het wel mee. al zie ik in de pleasure veel ja-knikkers, en lange manen zouden die beweging benadrukken.