zadeltas mee op wedstrijd. welke handig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandyjorgen

zadeltas mee op wedstrijd. welke handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 22:31

ik rij regelmatig in t bos en volgende week voor het eerst KK. edit: endurence wedstrijd, kennismakingsklasse
het lijkt me handig om een paar zadeltassen te kopen.
het liefst niet te duur maar ze moeten wel goed te bevestigen zijn en goed vast zitten/niet hinderen.
iemand een tip/ervaring voor me.
Laatst bijgewerkt door sandyjorgen op 06-09-12 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: zadeltas mee op wedstrijd. welke handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:32

KK?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:36

wij hebben paar jaar geleden eenvoudige stoffen zadeltasjes gekocht aan een stuk. Je legt ze over de kont achter het zadel op het zadeldekje van je paard en trekt de singel door de bevestigingslussen. Eigenlijk voldoet dit al maar ik heb er ook nog extra riempjes aan mochten we ooit heel vergaan en extra bevestigingen willen maar meestal laat ik de riempjes eraf.
Dus zadel op paard, zadeltasjes erachter, singel er door heen en klaar is kees. Het waren geen duren. Je kunt ze ook wassen en ze blijven al lange tijd goed.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:37

KK? vraag het me ook al af...
wat kun je doen met je paard waarbij je zadeltassen nodig kunt hebben....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:42

Ik heb ze van een Bokker, zitten prima. Van ehhh...

Diablo, Do...., dabo, dablo... Kan er niet meer op komen.... :o
Laatst bijgewerkt door Chaos op 06-09-12 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:43

KK is Kennismakings Klasse
15 september endurance wedstrijd: 32 km over de Ginkelse Heide
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 06-09-12 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:43

Als ik mag praten voor TS, ik denk dat KK in dit geval staat voor Kennismakingsklasse endurance, dan is de afstand hetzelfde als de klasse 1 endurance wedstrijd.

Ik heb zelf als ik gewoon buiten rijd en geen vest/jas aan heb een heuptasje voor mijn telefoon, sleutels, geld, kaart en kleine prut. Aan het zadel soms een voortasje met wat eten en drinken, daar hoef je niet voor af te stappen en klappert ook niet zo.

Als je grooms hebt bij je wedstrijd zou ik hooguit een bidon meenemen, geen zadeltas onderweg. Op de p/a kun je ook gauw wat eten en/of drinken meepakken voor jezelf, zonder dat je het mee hoeft te slepen!

edit, blue star was me voor :)
Chaos, bedoel je Dabo?
Laatst bijgewerkt door Castellon op 06-09-12 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:45

Dabo op bokt maakt tassen, fijne tassen..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:48

In mijn profiel staat een foto van mijn paard, met de zadeltassen achter het zadel.
Die bevalt goed, ik kan het goed vastmaken en m'n paard heeft er geen last van gehad.
Ik heb die gebruikt met de Epervierdaagse, het is alle dagen goed blijven zitten.
Mijn stalgenootje had een andere, en die ging steeds scheefhangen.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 22:56

raya00 schreef:
Als ik mag praten voor TS, ik denk dat KK in dit geval staat voor Kennismakingsklasse endurance, dan is de afstand hetzelfde als de klasse 1 endurance wedstrijd.

Ik heb zelf als ik gewoon buiten rijd en geen vest/jas aan heb een heuptasje voor mijn telefoon, sleutels, geld, kaart en kleine prut. Aan het zadel soms een voortasje met wat eten en drinken, daar hoef je niet voor af te stappen en klappert ook niet zo.

Als je grooms hebt bij je wedstrijd zou ik hooguit een bidon meenemen, geen zadeltas onderweg. Op de p/a kun je ook gauw wat eten en/of drinken meepakken voor jezelf, zonder dat je het mee hoeft te slepen!

edit, blue star was me voor :)
Chaos, bedoel je Dabo?

Thanks ladies.
Idd kennismakingsklasse, en ik heb een groom. ik denk idd dat ik voor een heuptasje ga. het gaat idd om telefoon, kaart en pleine prut. misschien nog een zakje caprisonne erbij.
Ik had nog niet aan een heuptasje gedacht omdat het zo klots aan je lijf. ik denk toch wel behoorlijk wat te moeten draven in die 32 km. wel schiet me nu te binnen dat ik ook nog een documenten tasje heb (=plat buidel/heuptasje voor paspoort ed.) die ga ik maar eens opsnorren :D

mika: mooie tassen maar zijn voor mij te groot.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:05

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:10

heuptasje hoeft niet te klotsen hoor, hier ook een pony die vooral draaft en ik heb er nooit last van!

Heb een hele fijne uit Spanje, maar hier niet verkrijgbaar.
De ander, ook fijn, lijkt op onderstaande, maar dan zonder bidonhouder in het midden. 2 kleine vakjes en een vlak achtervak voor platte dingen dus. Die klotst echt niet.
https://static.bever.nl/productimages/big/Art_Klr-29130-634044350124320018.jpg

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:23

Of een wielrenshirt aan, die hebben ook van die achterzakjes op de rug :)*

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:43

Of een reportersvest, die van mij heeft ook een vak op de rug en heeel veel vakjes voorop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:36

mika11 schreef:
In mijn profiel staat een foto van mijn paard, met de zadeltassen achter het zadel.
Die bevalt goed, ik kan het goed vastmaken en m'n paard heeft er geen last van gehad.
Ik heb die gebruikt met de Epervierdaagse, het is alle dagen goed blijven zitten.
Mijn stalgenootje had een andere, en die ging steeds scheefhangen.

Ik heb de zelfde Sandyjorgen dus voor jou niet interessant want zoals je al aangaf dan zijn ze te groot. Succes met zoeken!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:26

Hoe groter de zadeltassen, hoe minder je paard zijn warmte kwijt kan. Ik zou dus ook gaan voor kleine tasjes of een heuptas.
Zelf neem ik vaak de kleine voortas van Dabo mee, hierin passen 2 kleine flesjes water. Mijn vetkaart gaat in een plat buiktasje als ik zonder jas rijd!
Enne, heel veel plezier natuurlijk volgende week :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:03

Ik zou echt geen zadeltassen meenemen, alleen maar meer zooi op je paard, waardoor de warmte minder goed weg kan. Enneh, het is geen picknick ritje hoor! :D
Drinken kan je ook gewoon meegeven aan je grooms, die kom je onderweg wel regelmatig tegen. Veel meer dan een vetkaart en telefoon heb je echt niet nodig onderweg.

Mijn vetkaart en telefoon gaan gewoon in een buiktasje (deze heb ik, mocht je nog fijne modellen zoeken; http://www.sportxl.nl/merk/deuter/deute ... neo-belt-i ). Hij klappert niet en ik voel hem eigenlijk helemaal niet zitten.

Heel veel plezier en succes volgende week ;)

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:12

Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van heuptasjes, maar dat komt omdat een bekende van mij ooit een rugwervel heeft gebroken met zo'n tasje.
Het heuptasje was naar zijn rug gedraaid tijdens motorcrossen en toen hij ten val kwam brak hij er een wervel op: hij is overigens goed hersteld.
Maar als het tasje zéker aan de voorkant blijft zitten is het een optie.

Meeste enduranceruiters die ik ken rijden zonder zadeltassen. Vaak wel met heuptasje.
Aan het zadel hangt hooguit een bidon, maar zeker als je grooms hebt, is het eigenlijk niet nodig om water mee te nemen.
(Als je koelflessen schoon zijn, en gevuld zijn met kraanwater, kan je daar eventueel ook een slok van nemen voordat je ze leegschudt over je paard).
Ik heb zelf wel altijd een flesje water bij me in een bidonhouder (ook met langere buitenritten). Het zit voor tegen het zadel aan.

Ik neem zelf mee voor onderweg:
- kaarten & kopie ID (aan het zadel & in jaszak)
- GPS (aan het zadel)
- Bidonhouder + fles (aan het zadel)
- Mes & touwtje & inklapbare hoevenkrabber (in jaszak)
- telefoon (in jaszak)
- geld (in jaszak)
- vetkaart (in jaszak)

Een aantal zaken wil ik bij me hebben als je van je paard valt: kopie ID-kaart, kaart van de omgeving en telefoon.

Als het heel warm is, gebruik ik een beentasje in plaats van een jas.
Zie onderstaande website van Euro-horse (tasje heet Ankle Safe):
http://euro-horse.nl/eurohorse/index.ph ... &Itemid=32

Welke keuze je ook maakt: probeer het thuis eerst uit in draf en galop.
Dan kan je eventueel nog aanpassingen maken indien het teveel beweegt.
Tijdens een wedstrijd is daar geen tijd voor.

Veel plezier tijdens de wedstrijd! Ginkelse Heide toch?
Misschien zie ik je daar wel rijden, wij starten zelf in de klasse 1.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:20

Ik heb zelf heel simpel zadeltasjes gemaakt, je kiest een washandje in een leuke kleur.
Rijgt aan de bovenkant een stuk elastiek door het boordje heen die een 10/15 cm breder is dan het washandje rondom, en daar doe je dan een aantrekgesp aan (weet geen betere benaming, die zitten oom vaak aan fleecetruien)

dan pak je 2 lange veters en die knoop je op 1/3 van de bovenkant door het washandje heen aan de kant waar het washandje dubbel gestikt is en de 2de op 2/3 en voila http://www.mijnalbum.nl/Foto-8ZWYBSCY-D.jpg

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:31

Hey risky, wat een ontzettend leuk idee!
Heb je meteen je eigen kleur :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:40

Risky, heb je een wat duidelijke foto. Idee is erg leuk!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:37

annebe, geen probleem
Afbeelding

De bovenste veter is korter omdat deze aan de ring van het zadel geknoopt zit en de langere veter zit onder het zadelblad aan de singelstoot geknoopt.
Voor mijn vriendin heb ik er 2 in het paars gemaakt (zie foto van mijn vorige post), zijn ze kapot dan heb je voor een paar euro weer een nieuwe ;)
en als het regend dan doe ik er een diepvrieszakje in zodat mijn mobiel/ kaart ed droog blijven.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 23:48

das een goede tip risky. ga ik voor thuis nog wel eens een keer in elkaar knutselen.
Jazzit, idd ginkel zaterdag in de KK.
moet om 12.08 starten (voorlopig).
Heb vorige week een generale repetitie gereden door de loonse en drunense duinen. 32 km met een snelheid van 11,30 km per uur en een hartslag na ca. 2 km stappen op het einde van 48 *\o/* wij zijn er klaar voor.
heb je site bekeken en ga je paklijst eens als voorbeeld nemen. zie allemaal dingen die ik niet had bedacht.

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:16

Alvast veel plezier morgen!
Mocht je nog een zadeltasje zoeken voor een volgende wedstrijd (en trainingen): ik vind de voortas van Dabo`s design een aanrader! Een flesje/pakje drinken doe ik er zelf niet in, maar verder kun je er alles in kwijt dat je nodig hebt. En voldoende wortels en/of kleine appeltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:51

Zo'n 'kinderportomonee' of toeristen portomomonee die aan een touwtje om je nek zit. Geen idee of daar een naam voor is. :') Ooit een keer gekregen op de rabovechtendal rit en hij is bijzonder handig. :) Lekker licht, klotst niet en je vetkaart, telefoon en eventueel wat kleingeld/idkaart/ s.o.s gegevens of sleutels passen er ook bij. Meer heb je imo niet nodg voor 35 km, helemaal niet als je grooms hebt.

Zadeltassen ben ik zelf niet zo'n fan van. Ook op buitenrit hou ik het eten of drinken gewoon in een buideltasje zodat het mijn paard niet in de weg zit. Zadeltassen zijn imo heel fijn voor een trektocht, maar daarbij ligt het tempo een heel stuk lager.