advies gevraagd 3 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

advies gevraagd 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 10:41

Hallo hallo, ik wil hierbij tips en advies vragen en jullie mening over het volgende.
Ik las zojuist de mail over de eersel postelrally dat de inschrijvingen weer geopend zijn.
In mijn ogen valt het onder endurance.
Vorig jaar kon ik helaas niet meedoen want mijn paard toen was te gevaarlijk om mee te nemen.
Dit jaar zou ik wel graag weer meedoen en heb ook een paard onder mijn kont die dit zou kunnen
Maar het gaat om een dan 3,5 jarige haf, ze is nog jong dus.
Vinden jullie dit jong om deze rit mee te rijden.
ik heb eventueel de volgende punten:
-ze is goed op conditie getraind want word nagenoeg bijna alleen nog maar buiten getraind. (vind ze geweldig)
-ze is goed verkeersmak en bomproof
-eventueel voortijdig stoppen zou geen probleem zijn want we hoeven niet te winnen (meerijder ook niet) we doen het puur voor ons plezier en omdat de paarden het leuk vinden om op pad te zijn.
-ze loopt op ijzers dus snel slijten hoeven gebeurd niet (misschien belangrijk?)
-ze word nu een x of 4 gereden per week waarvan 1x bak en 3x buiten.
Dit is variërend van een uurtje tot 3 uur en ze kan het makkelijk aan.
Ze is super sterk en loopt graag zolang ze haar gang een beetje kan gaan.

Dit was het dus zon beetje, ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Heb tot nu toe variërende meningen gehoord en bokt heeft ook altijd wel een mening en advies dus kom maar op

Djilna

Re: advies gevraagd 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:55

Ik zou zelf nog een jaartje wachten..
Als ik het zo lees vind ik sowieso dat ze voor een 3 jarige al aardig aan het werk is. Ben ik zelf geen voorstander van, ik begin zelf pas vanaf dat ze 4 zijn.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:59

Wauw.. Idd.. Je doet nu al erg veel, ik reed op mijn paard nieteens zoveel toen ie al 5 was..
Zou het niet doen dus en misschien je 'normale' schema ook aanpassen
Dat je niet ziet dat ze er last van heeft wil niet zeggen dat ze het niet heeft..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 11:11

Erg veel? Ze loopt 5 uur per week en de rest van de tijd rent ze rond in de wei dus in deze vind ik 5 uur "werken" op 168 uur per week niet het uiterste? Ik ken menig paard die meer doet op deze leeftijd. Ik zie dat op maneges etc en in omgeving. Ze loopt haar eigen tempo en doet haar eigen ding en ik dwing haar tot niets, ben geen beul. En nee ze heeft idd nergens last van word regelmatig van top tot teen gecontroleerd en alles gaat geleidelijk dus liever niet beginnen over een 3 jarige onder het zadel want daar doel ik niet op eigenlijk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:34

Het is niet voor niets dat je in de endurance pas met een 4-jarige mag starten.
Is dat niet voldoende antwoord op je vraag?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 11:43

In deze wedstrijd mag je dus wel starten met 3.. Ik vind het verwarrend. Wat is het verschil met daar een paar uurtjes bos ipv hier? Ik rag mijn pony niet af en in de winter staan ze altijd 4 maanden op rust... Lijkt net of ik zo slecht voor mijn pony ben zeg..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:45

Vergeet niet ook de mentale ontwikkeling en dat een wedstrijd stressvoller is dan gewoon ern ritje.

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:48

ik vind dat je gerust kan rijden met die haflingers, zoiezo zijn ze sterker. En wat denk je van al die sportpaarden, die zo vroeg ingereden worden en onderhand met hun 2,5 jaar al zz oefeningen?! Dan lijkt me zo'n ontspannen lange buitenrit niet zo erg, aangezien je ook nog eens zelf kan bepalen hoe je rijd. Veel plezier justin4ever, geniet ervan!

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:49

RianneH schreef:
Vergeet niet ook de mentale ontwikkeling en dat een wedstrijd stressvoller is dan gewoon ern ritje.

TS geeft toch aan dat het niet wedstrijdgericht is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:52

Een haf kan dat wel aan, maar ik vind ook dat je er al aardig mee bezig bent.Ik zou lekker nog even wachten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:53

Djilna schreef:
Als ik het zo lees vind ik sowieso dat ze voor een 3 jarige al aardig aan het werk is. Ben ik zelf geen voorstander van, ik begin zelf pas vanaf dat ze 4 zijn.

Dat wou ik ook al zeggen, Haflingers is een laatrijpe ras.

Maar goed zelf weten toch, lekker kapot gereden met 10 jaar zoals zoveel paarden zijn overkomen tegenwoordig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:54

Mijn haf is net 3 maar die moet nog onder het zadel, ik wacht daar nog even mee.

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:56

:?
Ragdollcat schreef:
Djilna schreef:

Dat wou ik ook al zeggen, Haflingers is een laatrijpe ras.

Maar goed zelf weten toch, lekker kapot gereden met 10 jaar zoals zoveel paarden zijn overkomen tegenwoordig.

Overdrijven is ook een vak zeg.. Als je ziet hoe haar normale week met die haf eruit ziet, valt dat reuze me. Hoor en ie vaak genoeg dat er al met 2 jaar voor de kar gereden wordt, en met 3 jaar elke dag een uur moeten werken. Dan valt dit echt wel mee.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:02

Dankjewel rianneh, dat is tenminste een normaal en eerlijk antwoord.

@Marsha, het is idd niet in wedstrijdverband. Heb meer medelijden met een totilas als die van mij... Die van mij kan dan nog echt paard zijn en hoeft niet een paar uur per dag te dansen.

@ragdollcat, zulke antwoorden tsja, kinderachtig noem ik ze. Zoals ik al zei, ze rijd hooguit 5 uur per week en in de winter vakantie, als ze ouder word heeft ze dit schema ook en ze word regelmatig doorgelicht op problemen dus ik zie het punt niet. Zij wil graag lopen dus mag ze dat ook die paar uur per week. Als ik haar kapot zou willen rijden deed ik dat wel anders

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:06

Als jij denkt dat ze het aan kan zou ik het gewoon doen. Zoals je als zegt je stopt wanneer het niet meer gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:07

Kortom, je wilt alleen maar horen dat het kan. Waarom stel je de vraag dan? Er hebben hier een paar doorgewinterde endurance-ruiters, die jonge paarden hebben opgeleid, geadviseerd het niet te doen. 5 uur werken in de week, ritten van soms 3 uur, is domweg te veel voor een 3,5 jarige, van een laatrijp ras. Maar jij wilt dat niet horen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:10

Waarom wil je zo snel?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:12

Maar onderschat een niet-wedstrijd niet Marcha777. Alles is anders dan normaal, meer paarden, drukte, andere omgeving, grote organisatie, enz. Alles maakt indruk op zo'n paard en dat kost energie.

Ik zou ervoor kiezen niet te gaan en lekker zelf die dag een ontspannen ritje te doen, thuis. Juist de jonge paarden die alles zo gemakkelijk oppakken wilje nog wel eens onbedoeld overbluffen en dat us zonde.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:12

justin4ever schreef:
Zij wil graag lopen dus mag ze dat ook die paar uur per week. Als ik haar kapot zou willen rijden deed ik dat wel anders

'Willen lopen' hoort bij een werkwillig paard. Dat is fijn. Maar wat een paard niet weet is hoeveel werk er nog komt, ook op de lange termijn. Daarom: voorzichtigheid loont. Ik zou het daarom niet doen, maar nog een jaar op een rustiger tempo dan je nu doet verder werken met je haf. Dan kun je volgend jaar overwegen om mee te doen :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:13

Mijn paard wil graag dus die kan het wel aan, helaas werkt het zo niet.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:18

Nee ik wil niet horen dat het kan.
Ik wil gewoon opbouwende antwoorden en ik wil geen verwijten horen.
Het gaat nu alleen om het feit lijkt het wel dat ik haar überhaupt al rijd en dat vind ik vervelend.
Mij hoor je ook niet zeggen dat ze alle kilometers aan kan, ik denk erover na dat is wat anders.
Ik ga alleen alle punten na en af qua voor en nadelen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:22

Ik denk niet dat men valt over het feit dat je haar nu al rijdt, maar over de intensiteit waarmee. Je schrijft in je OP dat ze 4x in de week wat doet, variërend van 1-3 uur (buitenrit neem ik aan). Die intensiteit vind ik persoonlijk voor een jong paard aan de hoge kant. Mijn advies zou dan ook zijn om tot volgend jaar te wachten en het dit jaar over te slaan, zodat je paard mentaal en fysiek sterker kan worden dan het nu al is.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:28

Ik zou het ook nog niet doen.

Overigens: Vorig jaar kon je niet meedoen omdat je paard te gevaarlijk was.
Mei 2009.. Mei 2010 is ze 1 jaar, Mei 2011 2, Mei 2012 is ze drie jaar oud.
Betekent dus ook dat je haar met 2,5 al hebt ingereden.

Vind ik persoonlijk geen puik idee, en als ze dan als standaard schema 4 keer in de week loopt, varierend van 1 tot 3 uur lang :\ Als 3,5 jarige is dat veel. Als 2,5 jarige is dat not done.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:35

Ik zou het inderdaad niet doen, ik denk dat je paard langer en beter zou kunnen gaan presteren wanneer je het rustig aan doet. De botten van je paard zijn namelijk nog niet volgroeit, kijk hier maar voor een schema en uitleg: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html (Wel even voor gaan zitten, maar dan kun je zelf zien hoe ver je paard is en hoe je 'm zou mogen belasten.)

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:43

Ik ken de eersel-postel rally, maar ik persoonlijk zou nog een jaartje wachten. Maar ik denk dat je zelf het best in kan schatten of je paard het aan kan. Heb je hem al ooit mee gereden?