[WN] Loslaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solanos

Loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 16:11

Hoi,

Graag zou ik tips ontvangen mbt loslaten. Loslaten van de teugels welteverstaan. Mijn paard valt meteen uit elkaar als ik teveel loslaat. Waar ik naartoe wil, is lange teugel, terwijl mijn paard toch ontspannen en verzameld blijft lopen. Ik rijd zowiezo niet met strakke teugel, maar ik wil een boogje in de teugels ;-). Het is ook een kwestie van vertrouwen natuurlijk. Maar ik wil niet constant aan de teugels zitten. Heeft iemand nuttige tips, zodat ik en mijn paard dit zsm onder de knie krijgen? Alvast bedankt voor het meedenken!

troi

Re: Loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:52

Tja, ben verre van een expert maar ik heb geleerd om op te pakken en te verzamelen en vervolgens meer teugel geven. Valt paard uit elkaar opnieuw oppakken en verzamelen. Dit circeltje blijven volhouden en paardlief zal vanzelf leren om langer verzameld te blijven.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:04

wat troi zegt, zo is het mij ook geleerd.
verder kan een (goede) instructeur je hier beter mee helpen ;)

Solanos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 08:12

Dank jullie voor jullie reacties. Ik doe het al precies zoals jullie schrijven. En ik heb ook een goede instructeur. Maar dacht...misschien heeft iemand nog meer handige tips. ;-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:12

een goede instructeur kan je precies uitleggen hoe je daar komt..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:15

Eens met de voorgaande reacties. Vooral in het begin is het soms (frustrerend) veel oppakken en loslaten. En dan wordt het stapje voor stapje beter. Goede instructie is belangrijk, maar ook het leren aanvoelen...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:22

Ik heb het ook op de manier geleerd zoals hierboven aangegeven. In het begin vond ik het ook lastig omdat het paard dat ik reed zodra ik los liet weer uit elkaar viel. Gewoon consequent blijven en iedere keer weer oppakken, dan zou het steeds beter moeten gaan.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:06

een paard wat ik rijd viel in het begin ook steeds uit elkaar zodra ik losliet. daar moest ik de eerste paar keer ook meer druk op zetten dan dat ik prettig vond, maar als je op het juiste moment loslaat ga je al snel verbetering merken. voor je het weet hoef je alleen je been er nog maar aan te leggen en dan komen ze al naar beneden :j
gewoon veel geduld hebben en opbouwen, bij veel paarden (en mensen :+) duurt het vaak even voordat het muntje valt ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:23

Van voren los laten zal niet tot verzameling leiden als je aan de achterband niks doet :)

Erika_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:05

Veel werken op cirkels en rijden over balkjes helpen je paard zich te verzamelen, waardoor het paard zichzelf (meer op de achterhand) draagt. Het loslaten van de teugels, zoals je het noemt, leidt dan niet tot het uit elkaar vallen van het paard. Het blijft een kwestie van veel trainen.

Groet,

Erika

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:43

Wat ook wel wil helpen is als je bij het aangalopperen verzameld in de galop aan springt. Dus niet vanuit het uit elkaar vallen aangalopperen maar echt vanuit de verzamelen zodat ze goed de galop in gaan zeg maar.

Solanos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:58

DAnk jullie voor jullie reacties!

@romkabouter...zo dom ben ik niet :-)
@rebel_gloe....doe ik! Dat gaat super!

Hij loopt verzameld, maar blijft zo niet lopen als ik de teugels langer (heb ze al niet kort, maar wil het boogje) maak. Dat is jammer. Maar ik begrijp dat ik gewoon meer geduld moet hebben en doorgaan met waar ik mee bezig ben ;-) THANX!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:09

Vooral niet vergeten je benen te gebruiken tijdens het op pakken. De rug moet immers omhoog komen en dat gebeurd niet door alleen maar aan de teugels te jengelen!
Doe je het goed dan hoef je uiteindelijk alleen nog maar been te geven om verzameling te vragen.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:50

Wij leren dit d.m.v. het zgn. 1,2-tje. Je teugels hangen los, vervolgens pak je de teugels met 1 hand op en laat je 1 voor 1 je handen naar de goede hoogte zakken en drijf je met je benen. Je pakt je paard dus op die manier op. Zodra je paard dan het bit loslaat laat je de teugels helemaal vallen als beloning (dus dit is aan te raden met touw/trainingsteugels). Als hij dan weer met zijn hoofd omhoog komt herhaal je de oefening.
Als je dit een tijd lang tot in den treuren doet gaat je paard door hebben dat als hij mooi verzameld loopt en het bit loslaat hij ook niets voelt in zijn mond. Dit gaat je niet lukken in een week maar als je dit consequent altijd doet gaat het werken als een trein en ziet (en is) het een heel vriendelijke manier van paardrijden.
Zoveel trainers zoveel manieren, maar dit werkt voor mijn paard heel erg fijn. Hij weet wat ik van hem verwacht op het moment dat ik mijn teugels alleen maar oppak en hoef inmiddels niet eens meer aan zijn mond te zitten. Voor ons beide erg prettig!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:20

Frustrerend ja, ik ben er ook een tijd mee bezig geweest.
Ik leer het ook op die manier, oppakken tot paard loslaat en dan LANGZAAM loslaten. Dus niet ineens de teugels laten zakken, maar heel rustig terug naar je zadel brengen.
Op het moment dat hij altijd direct weer omhoog komt, is ons verteld dat je hem af en toe wel een halve circel mag blijven vasthouden en dan weer rustig laten zakken.

Wat wij ook krijgen als oefening, is vanuit stilstand paard omlaag vragen en hierbij een beetje "bumpen" met je benen. Als paard dan lekker ontspannen nageeft loslaten en vanuit hier wegrijden. Uiteindelijk zou het de bedoeling zijn dat het paard het bumpen gaat associëren met nageeflijkheid en zou hij moeten loslaten. ( ik hoop dat ik het zo goed uitleg)