Mijn paardje is een noordzweeds koubloed en nu vind ik het ontzettend lastig om een passend zadel voor hem te vinden. Ik heb contact met mensen in Zweden en daar zeiden ze dat westernzadels het best passen, maar... ik rij geen western! Dus ik wil een dressuurzadel! Nu zat ik daar gister nog eens over na te denken vroeg mezelf af waar dat op sloeg. Ik ben nl. recreatieruiter en hij is niet bepaald een dressuurpaard. Ik rij denk 1 x per week in de bak en verder doen we allemaal andere dingen (longeren, buiten rijden etc.). Ik heb mijn brein erover gebroken en ik denk dat ik me zelfs best wel heel goed in de westernstijl kan vinden. Volgens mij wordt er meer op gewicht van de ruiter gereden en met minder druk op de teugels? (ik weet dat western niet betekent dat je je teugels los gooit, zover ben ik hoor
). Waar moet ik allemaal op letten? Kunnen jullie tips geven? Mijn paard is nog niet eens klaar met de basis en hij rijdt het best op een halster en ik heb hem ook zonder bit ingereden. Dus ik zat er dan aan te denken om met een sidepull of bosal te gaan rijden (zo hoort het toch ook in het begin?). Hij is nu 6 jaar oud trouwens. Hij staat in de buurt van Leiden, weet iemand of daar in de buurt een goede instructrice is?
En als laatst... zijn er goede zadelpassers met verstand? Want ik heb totaal geen verstand van westernzadels. Ik ben er alleen achter dat ik billy cook vaak voorbij zie komen en wil dan ook het liefst een goed tweedehands zadel voor max 700,- . Als ik wedstrijden zou gaan rijden ooit dan zou ik het liefst die met die oefeningen doen (trail?), heb ik daar een speciaal soort zadel voor nodig?
Zo een heleboel vragen van een leek.... ik hoop niet dat ze al te dom zijn
. Voordat ik echt de overstap maak zal ik er nog wel wat beter over nadenken, maar in principe is het vooral voor buitenritten en mijn paardje wordt nogal snel dik dus we moeten afstanden maken. Een goed en lekker zadel (voor zowel hem als mij) is dus eigenlijk het belangrijkst, maar ik wil hem ook wel af en toe een beetje africhten in de bak want hij heeft erg veel moeite met rechtsom lopen in de bak en ik wil niet dat hij blessures krijgt omdat ik daar niks aan doe. Hierbij een foto van ons:

Alvast bedant!
. Ik zie wel heel veel zadels online tweedehands en niet eens zo heel erg verschrikkelijk duur. Oa continentals (met flexibele boom?) en billy cook's. Om de een of andere reden denk ik dat dit goede merken zijn. Ik zal eens een shop bellen om wat vragen te stellen en ook over die flexibele boom. Blijven deze zadels ook makkelijker passen als je paard verandert in gewicht en bespiering dan dressuurzadels? Want dat is het voornaamste probleem bij het ras dat ik heb. En ook het naar voren schuiven van zadels.
.Ik merk idd dat je wel weet wat je wil . Ik heb altijd een pro-reinig zadel gehad/gereden. Heerlijk om te reinen , en ik dacht dat ik er geweldig fijn op zat. Jawel 20 jaar geleden. Nu twee kinders later en een totaal ander figuur en intresse van westernriding. Ben ik over gestapt op een ropper. Zit ik rechter in , heb ik meer ruimte in . Haha het is ongeveer net of je naar 20 jaarweer in je trouwjurk wil proppen.