[SGW] Welke merken (vijfpunts) voortuigen? En jullie ervaring...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Jojo__

Welke merken (vijfpunts) voortuigen? En jullie ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 13:24

Ik ben sinds kort ook actief met mijn paardje in de eventing en ben op zoek naar een goed vijfpunts borsttuig.

Welk borsttuig hebben jullie?
Welk merk is het?
Wat is jullie ervaring ermee?
Heb je eventueel een foto van je voortuig 'in actie'?
En waar heb je het borsttuig gekocht?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:10

Wij hebben er eentje van Jaguar.
Mijn dochter rijdt geen eventing, springt af en toe wel.
hieronder een link, waarmee je ook de details kunt bekijken.
jaguar voortuig
voordelen van deze: hij is op 5 punten verstelbaar.

Quinn

Re: Welke merken (vijfpunts) voortuigen? En jullie ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:37

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:39

Ik lees even mee, de mijne is aan vervanging toe

boumanrsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:42

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:33

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:53

Ik heb een rossner van divosa. Ben er niet tevreden over, omdat hij afgelopen woensdag tijdens een training kapot ging. Is hooguit anderhalf jaar oud en wordt slechts om de week 1 x gebruikt. Nadere inspectie leverde nog andere plek op waar leer bijna door gescheurd was. Vrees dat de kwaliteit van het leer niet top is. Succes met je speurtocht!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:06

ik heb een devoucoux, super borsttuig waar ook de pro's mee rijden. blijft mooi en gaat lang mee! Maar is dan ook hogere prijsklasse.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:26

Ik verkoop de volgende: http://www.eventingshop.be/catalog/index.php?cPath=8_85
Ik verkoop van Sommer een model met lederen kussentjes ipv lamsvacht om de bovengenoemde reden :j
Het 5-punts borsttuig van Salisbury is van een hele goede prijs-kwaliteit verhoudeing en heeft lamsvacht kussentjes die dmv klittenband bevestigd zijn :)* .
Rij zelf met een 5-punts van Southern Star saddlery, te vergelijken met hetzelfde borsttuig van Jeffries. Deze borsttuigen hebben wat bredere elastiek en dat vind ik voor eventing toch beter :j

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:34

Ik heb een Devoucoux. Top borsttuig! Eentje heb ik nu 6 jaar en is niet uitgerekt op het leer of elastiek, geen stikseltje zit los, na het poetsen weer als nieuw en ook de bontjes kan je goed schoonmaken en slijten niet.
werkelijk geweldige kwaliteit voor toch wel veel geld. Reken snel op een 260,-€. Maar hij is onverwoestbaar, houdt zich geweldig en is echt heel mooi. Kan je beter 1 hele dure hebben waar je 15 jaar mee doet dan een goedkope die na 3 jaar versleten is.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:54

xxitsmexx schreef:
ik heb deze
http://www.ej.nl/products/10000018/2280 ... QUUR+EVENT
mooi soepel leer. Bontjes zijn bij mij goed schoon te houden. als ze nat zijn eerst laten drogen daarna met borstel weer beetje opkloppen (of tja hoe noem je zoiets)

Valt deze groot Mendy ?
Ik zoek er 1 voor Fjordy, maar die valt net in Grote Cob of Kleine Full..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:53

http://www.loesdau.de/Vorderzeug-%275-P ... -ausbinder

Deze heb ik, in het zwart en ook besteld bij Loesdau die overigens prima service hebben. Bestelling heb je snel in huis. Heb 'm al drie jaar en hij ziet er nog als nieuw uit, ook de bontjes die je makkelijk kunt schoonmaken met een beetje afwasmiddel. Prijs kwaliteit is prima!
Hij is inmiddels wel wat duurder geworden (ik betaalde 69 euro0.

CaKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:58

Mag ik even inhalen wat jullie primaire doel is van het borsttuig? Zadel op de plaats houden of de martingaal functie? Want wat ik mij afvraag, waarom gebruik je niet gewoon een martingaal.

Ik gebruik beide niet, aangezien mijn paard redelijk goed te rijden is in de cross en mijn zadel perfect blijft liggen... Maar zie iedereen er mee rijden, dan vraag ik mij toch af waarom... haha!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:42

Ik gebruik hem zonder martingaal en puur voor extra fixatie van mijn zadel. Er kan in de cross altijd wat gebeuren met je zadel, ook al ligt die perfect. Gewone martingaal geeft niet zoveel fixatie als een vijfpunts die op meerdere punten vast zit. Mijn zadels liggen ook perfect, maar zonder borsttuig ga ik de cross niet in.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:51

Lelemaal met Lautje eens :j mijn zadel ligt ook netjes zonder borsttuig maar rij altijd met. Bovendien heeft een borsttuig mij in Vrouwenpolder ook al eens geholpen om terug in het zadel te komen na een vervelende sprong :D Aan een normale martingaal heb je in zulk geval helemaal niets. Martingaalvork laat ik er trouwens ook af.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:57

Amber_ schreef:
xxitsmexx schreef:
ik heb deze
http://www.ej.nl/products/10000018/2280 ... QUUR+EVENT
mooi soepel leer. Bontjes zijn bij mij goed schoon te houden. als ze nat zijn eerst laten drogen daarna met borstel weer beetje opkloppen (of tja hoe noem je zoiets)

Valt deze groot Mendy ?
Ik zoek er 1 voor Fjordy, maar die valt net in Grote Cob of Kleine Full..

ik heb voor ol gewoon een full, Deze is voor bay dan wel weer veel te groot (bay is wel groter dan ol maar een stuk smaller)
dan zou je denk ik een cob kunnen nemen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:42

Itsme, kan deze met een clipje aan de springsingel of heeft die alleen een lus?

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:40

Ik heb verschillende:

Omdat ik voor mijn paard zonder bontjes wilde omdat ze zo enorm zweet heb ik toendertijd een Salisbury gekocht wel een soort vijfpunts maar dan combi voortuig en jachtmartingaal. Heel tevreden over de pasvorm en leerkwaliteit echter na 2 jaar wedstrijdgebruik al helemaal versleten waardoor paard wondjes op borst krijgt.

Ik heb inmiddels een LJ gekregen van iemand en die was al wat jaartjes oud, ziet er nog steeds uit als nieuw en bontjes zijn makkelijk schoon te krijgen.

Voor mijn schimmel heb ik 4 jaar geleden een gekocht van Equilook, ziet er nog steeds heel goed uit en is kwa leerkwaliteit te vergelijken met Jeffries. Enkele topruiters waar ik op stal heb gewerkt dachten dat het hun devoucoux was :+ Soepel leer ziet er nog altijd uit als nieuw elastiek is niet uitgerekt hooguit de bontjes die wat slijten. Ben er erg tevreden over en verbaas me nog altijd over de prijs. Geloof dat ik er 75 euro voor neergelegd heb.

Ik ga ook voor de 5-punts voor de veiligheid, ik heb genoeg ongelukken gezien/gehoord door een zadel wat in de lies hangt. En het heeft ook mijn leven "gered" toen mijn singelaanhechting van mijn zadel brak.

"better safe than sorry"

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:56

Het enige nadeel van mijn 5 punt vind ik het gepriegel met de lussen bij mijn singel.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 05:33

Met springzadel is dit inderdaad een heel gepriel met aansingelen maar met eventingzadel monoblad zit hij er zo aan. Voordeel van springzadel is dan wel weer dat je de lus om en om kan doen met de singelstoot. Dus 1e de lus onderdoor en de tweede stoot de lus aan maken.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 00:22

Ik heb twee haakjes aan mijn springsingel zitten aan de zijkant. Ik heb ook twee haakjes aan mijn borsttuig laten zetten, en nu klik ik hem dus gewoon zo vast!
Mijn borsttuig is van Euroriding trouwens :)