[WN] Mijn eerste westernles, chaos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Preludia

Mijn eerste westernles, chaos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 16:11

Hallo lieve western-bokkers!

Gistermiddag heb ik mijn eerste western proefles gehad in Huis ter Heide! Na een lange tijd Engels te hebben gereden trok de western wereld me toch wel erg aan, vandaar de keuze om het eens anders te proberen. Ik had er enorm veel zin in, en het avontuur begon al goed toen ik op de parkeerplaats aankwam en ik me in Canada waande. De ranch was prachtig, de paarden waren stuk voor stuk plaatjes, en de medewerkers waren heel erg gezellig.

En toen de les! Het beviel me heel erg, de instructrice nam overal goed de tijd voor. Het enige probleem was dat mijn paard driekwart van de tijd stilstond! Ik zou graag zeggen dat het paard moe was, maar ik geef toe dat mijn lichaam complete chaos was van de omslag naar een andere rijstijl! Gelukkig had ik op dit forum al gelezen dat het vrij gebruikelijk is dat je je als een kleuter voelt, de eerste keren dat je op een westernpaard zit. Nou, niets gelogen! Maar ondanks de moeilijkheidsgraad (of juist dankzij), heb ik heel erg veel zin in de volgende les!

Ik na deze les wel een vraag voor jullie ervaren western ruiters. Ik moest namelijk met iedere stap die het paard deed mijn benen 'bumpen', en daarmee tikte ik dus de sporen die ik omkreeg iedere keer in zijn buik. Is dat gebruikelijk, of verschilt dat per paard of per manege?

Groetjes!

Dieselpaard

Re: Mijn eerste westernles, chaos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 16:15

wat is dit herkenbaar :+
ik was gewoon bang om op het paard van een vriendin van me te stappen. Zij rijdt al jaren western en ze heeft echt een onwijs braaf paard, maar omdat ik niet wist hoe het paard zou reageren op mijn zit was ik gewoon bang. Uiteindelijk niks aan de hand natuurlijk.
Met bumpen is het toch niet gebruikelijk dat je de sporen in zijn buik prikt? dat doe je toch juist met je kuiten? (is me toevallig van de week verteld :D)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:04

Elke stap bumpen is volgens mij niet zo gebruikelijk. Maar goed iedereen heeft natuurlijk een eigen stijl. Leuk dat het je beviel!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:53

Wat leuk! Ja, de eerste keer was voor mij ook een ramp! Kon nog geen cirkel rijden.. Veel plezier en succes hoor!

Ik bump alleen om te verzamelen, eerst met kuit, geen reactie dan met spoor, wanneer ie verzamelt loopt doe ik helemaal niks meer.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:50

Echt bumpen is denk ik eigenlijk niet het juiste woord. Meer zou je kunnen proberen om druk te geven met je kuiten .Soms kan het nodig zijn om dat bij elke stap te doen. Beter is je benen te ontspannen en door de beweging van je paard krijg je een soort bump effect. Ene zeker niet met je sporen.
Leuk ik heb ook heel lang daar gereden. En naar mijn zin ;)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:20

Leuk op welk paard heb je gereden?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:03

bumpen doe je als je paard vooruit moet. rijden doe je op de druk van je kuiten. sporen doe je pas om als je meerdere lessen heb gehad en je de rijstijl onder controle heb.
nu heb je het paard alleen zitten pesten in plaats van te leren rijden.
niet jou fout maar de fout van de lesgever en dat is een min punt voor hem of haar

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:28

Ik herken me absoluut niet in je verhaal :D

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:11

oh ehh ja, ehh ik ook hahahahha
kon en kan er geen hout van, was een echte dressuurmiep, en toch maar goed lesgenomen om het echt te leren, en wat denk je, krijg der niet eens in galop.
tjoh schaamrood op mijn kaken en mijn vent een rooie kop van het lachen!
maar ik vind het geweldig om te doen, en ga zeker door!

succes verder..

gr
an(highwood)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:35

Maar je kan toch gewoon vragen hoe het paard de galophulp heeft geleerd en die dan toepassen?
Dat heb je ook met een ander dressuurpaard toch?

Het is maar net welke knopjes er op je paard zitten. Het kan best zijn dat bij een volgend westernpaard juist weer niet werkt wat je nu leert, maar dat je weer dezelfde hulpen geeft als wat je geleerd hebt met dressuur :)

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:41

klopt ook hoor, het is een prive paard waar ik op les.
maar het is gewoon te komisch voor woorden, rij vanaf mijn 9e, heb Z dressuur gereden, en kabam...kreeg der niet eens in galop!
tranen met tuiten gelachen, en zo zie je maar weer, elke tak is anders, als je de 1 denkt te beheersen, kan je automatisch bij het volgende opnieuw beginnen.
en dat...vind ik zelf het leukste, en er de spot mee drijven!

Preludia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 11:37

sontana schreef:
Echt bumpen is denk ik eigenlijk niet het juiste woord. Meer zou je kunnen proberen om druk te geven met je kuiten .Soms kan het nodig zijn om dat bij elke stap te doen. Beter is je benen te ontspannen en door de beweging van je paard krijg je een soort bump effect. Ene zeker niet met je sporen.

Ah, dan heb ik dat gewoon verkeerd begrepen. Maar ja, je hoeft toch niet alles meteen te snappen in de eerste les? :D

IJp schreef:
Leuk op welk paard heb je gereden?

Op Bo :)

Leuk om alle reacties te lezen!!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:39

Mijn ervaring is dat het héél erg aan het paard ligt. Ik ben de eerste lessen begonnen met privéles, en in de groepsles met zweepje, maar qua sturen en alles ging het eigenlijk wel. Ondertussen ken ik ook de beginselen van de spin bijvoorbeeld. Nu 4 maanden later rijd ik met spoortje en niet meer met zweepje. Het westernrijden was voor mij iets logisch, instinctief, al val ik soms nog terug op het engels (hand naar achter ipv naar voren)

Op vakantie heb ik op andere paarden gereden in italie, en tóen was het echt even alsof ik nog nooit eerder had gereden :+ Het paard waar ik op ben begonnen met western, en zeker mijn huidige leasepaard, zijn ontzettend goed getraind en fijn gereden :D

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:16

Preludia schreef:
sontana schreef:

Ah, dan heb ik dat gewoon verkeerd begrepen. Maar ja, je hoeft toch niet alles meteen te snappen in de eerste les? :D

Nee dat is ook niet echt waar . ;) Ik weet dat je daar leert om ech nadrukkelijk te bumpen. :j Daar kan jij niets aan doen . Alleen leer ik nu anders.