Dressuurzadel voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Dressuurzadel voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 13:41

Na veel zadels gepast te hebben, heb ik de beslissing genomen voor mijn 5 jarige arabier een nieuw zadel aan te schaffen. Ik rijd mijn arabnier sinds een jaar onder het zadel met rustperiodes ertussen. Met hem wil ik in de nedurance gaan starten.

Hiervoor heb ik al 5 jaar endurance gereden op mijn nu 23-jarige paard. Neem elke week 2x dressuurles. Heb altijd met veelzijdigheids- en/of springzadels gereden. IK rijd ook vaak trektochten. Van mezelf vind ik dat ik geen goede ruiter ben (rijd wel 30 jaar). Ik heb de neiging wat krom te zitten, zoals een gans :D . Zeker als ik zelf moeier word, ga ik nog krommer zitten. Ik heb veel houvast aan het zadel (kan onafhankelijk zitten, maar merk dat ik in sprinzadel veel beter zit dan bv een boomloos. Na veel overleg met bevriende amazones, overweeg ik een dtressuurzadle te nemen, omdat ik daar beter en rechter op zit.

Wat zouden jullie in mijn situatie aanraden? Waarom? Rijden hier mensen endurance met een dressuurzadel?

Alvaron

Re: Dressuurzadel voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:03

Voor endurance geldt maar een ding: dat het paard en ruiter goed/fijn moet passen. En als je paard en jij een dressuurzadel het fijnste vinden voor lange ritten, dan rij je daar dus lekker mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:55

Als jij houvast aan je zadel fijn vindt, zou ik dus geen dressuurzadel kiezen. Het moet ook voor jou leuk blijven, juist als je moe wordt.
Heb je al eens aan een Westernzadel gedacht? Geeft houvast, en je kunt er lekker in onderuit zakken (wat iets anders is dan krom).

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:47

ik rijd al 12 jaar endurance met een dressuurzadel, Euroriding Diamant, en bevalt mij super :j

inmiddels 4 160-ers en 6 120-ers meegereden en still going strong, Karrimh is inmiddels 18 en dit jaar zelfs een 160-er met 17km/uur gelopen _/-\o_

als jij prettig zit/rijdt op een dressuurzadel moet je dit zeker doen ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:53

Alvaron schreef:
Voor endurance geldt maar een ding: dat het paard en ruiter goed/fijn moet passen. En als je paard en jij een dressuurzadel het fijnste vinden voor lange ritten, dan rij je daar dus lekker mee.

Daar ben ik het volledig mee eens.

Ik heb zelf jarenlang met een Hulsebos Endurance gereden: KLIK voor foto. De basis van dit zadel is een dressuurzadel, met extra kussens/wrongen en handige ringen op cruciale plaatsen. Ik heb er probleemloos wedstrijden t/m 100 km gereden (plus de nodige trainingskilometers), mijn zusje reed er haar dressuurproeven bij de SGW mee. Helaas groeide mijn paard eruit en kon de boom niet aangepast worden, anders had ik 'm nooit weggedaan. Heerlijk zadel en ik had er veel steun aan. Heb ook de neiging om wat te gaan hangen als mijn lichaam moe wordt. De opvolger werd een Massimo Trail, wat ik inmiddels ook een heerlijk zadel vind, maar het heeft een half jaar geduurd voor ik daar zelf een beetje fatsoenlijk in kon zitten (mijn paard had 'm allang goedgekeurd). ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:36

Ibbel schreef:
Als jij houvast aan je zadel fijn vindt, zou ik dus geen dressuurzadel kiezen.

Volgens mij heeft (het gevoel van) houvast te maken met hoe gesloten de zit van een zadel is. Dat verschilt per merk en per type. De voorkeur voor een dergelijk zadel is persoonlijk en het moet zoals gezegd ook nog eens op je paard passen :j

Voor wat betreft je eigen houding en zit: kilometers maken en af en toe een les/kritische blik van iemand die op je houding let. Ook jij zal uithoudingsvermogen moeten trainen. Succes :)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:22

Ibbel schreef:
Als jij houvast aan je zadel fijn vindt, zou ik dus geen dressuurzadel kiezen.

Volgens mij is dat heel persoonlijk. Ik zit veel steviger op een dressuurzadel (zonder diepe zit!) dan op een spring- of een veelzijdigheidszadel. Ik wil graag steun aan m'n bovenbenen, niet bij m'n knieen. Doet een paard in galop een zijpasje dan lig ik er met een spring- of veelzijdigheidszadel direct af. Met een dressuurzadel blijf ik zonder problemen zitten.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:54

Ik heb tot vorig jaar met een (hulsebos) dressuur zadel in de klasse 1 gereden. Helaas paste dit zadel mijn paard niet meer. Dit jaar rij ik met mijn hulsebos springzadel (easy jumper) in de klasse 1 en dit gaat ook prima, eerdaags gaan we hiermee klasse 2 starten. Het zadel heeft een iets diepere zit en lijkt op een veelzijdigheid vind ik zelf.

Volgens mij kan je het best rijden met een zadel wat je paard goed past én waar jij lekker op zit. Ongeacht of dat een spring VSD of dressuur is.

Bij de CEI in Leersum dit jaar heb ik vooral gelet op welke zadels er gereden wordt, en dat zijn echt allemaal verschillende types.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:44

Ibbel schreef:
Als jij houvast aan je zadel fijn vindt, zou ik dus geen dressuurzadel kiezen. Het moet ook voor jou leuk blijven, juist als je moe wordt.

Ligt eraan, als je een dressuurzadel met veel wrong hebt, kun je zeker wel houvast vinden in een dressuurzadel :j

Het is inderdaad wat jij en je paard fijn vinden.
Ik heb in onze begin periode endurance wedstrijden met een dressuurzadel gereden, toen deze niet meer paste heb ik een aantal wedstrijden met een springzadel gereden, maar ik heb toen weer een dressuurzadel gekocht speciaal voor de endurance omdat ik het echt mistte. Het was wel weer even omschakelen, dus ik ben er eerst gewoon lekker mee gaan trainen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:52

Het belangrijkste voor de endurance is de pasvorm voor het paard, die moet uitstekend zijn. Daarna ook jouw comfort. Voor de doorbloeding zal ik je geen zadel aanraden met een zeer gedwongen zit. Je zit welliswaar vast in het zadel en wordt in de correcte houding gezet, maar je kan je niet verzitten en je hebt minder bewegingsvrijheid in je benen. Als je dus voor een dressuurzadel gaat, dan raad ik aan een zadel met kleine wrongen en een halfdiepe zit te proberen.

Overigens hebben onder andere Podium, Massimo en Sommer ook enkele endurancezadels met een stevige zit in het assortiment. Als je geen Engelse wedstrijden overweegt kan je die altijd een keer testen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 07:17

Een van de grootste endurancestallen hier in Oz gebruiken allemaal dressuurzadels. En hun young rider, Alix Jones, won silver afgelopen jaar bij de World Endurance Championships for Juniors and Young Riders Dubai, in een wintec Isabell dressuurzadel :)
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:52

En hier een goedwillende recreant & af en toe endurance rijder die met veel plezier rijdt op haar dressuurzadel een Euroriding Diamant.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:38

Als dressuur zadel fijn is: doen. Bij emdurance is het belangrijk dat je enfijn zadel hebt ook voor het paard. Je doet weet toch lange afstanden nee

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 18:11

Bedankt voor jullie tips. Heb voor een dressuurzadel gekozen, omdat ik dan duidelijk beter zit. Dat het zadel natuurlijk uitstekend op mijn paard moet passen, is een must. Ik vind het fijn om mijn benen lang te houden, want dan heb ik ook duidelijk minder last van mijn knieen en ik zit gewoon beter.