[WN] inrijden met snaffle, bosal of sidepull?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

inrijden met snaffle, bosal of sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 19:46

Hoewel ik en mijn paard er nog niet klaar voor zijn ben ik me aan het oriënteren op het zelf inrijden van mijn quarter. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat ga doen (so don't ask). Naar aanleiding hiervan en van het artikel over bitten in het laatste quarter magazine vraag ik me af wie er hier paarden start, en of je dit doet op een snaffle, bosal of sidepull... welke en (belangrijk) waarom?

Anoniem

Re: inrijden met snaffle, bosal of sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:30

Sowieso altijd bitloos, en sterke voorkeur voor sidepull. Vind ik het meest logische en duidelijke voor een paard om mee te beginnen, omdat je heel duidelijk de neus kunt vragen. :)
Als de gangen er alle drie op zitten, het beginnetje van de neckreining erin zit en ik dus mooi op combi binnenbeen en ruimte op binnenteugel stelling en buiging kan vragen, begin ik met een snaffletje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:31

Bitloos, en touwhalster. Met nodige voorbereidend werk van de grond. Daarna snaffle.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:43

Knoophalster idd vanuit t grondwerk uitbouwen

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:54

grondwerk met een touwhalster en daarna snaffle erin..

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:07

Ik begin altijd met een side-pull, met voorafgaande heel veel grondwerk (met touwhalster) en longeren en alles op de stem voorbereiden (walk, jog en lope, back up en natuurlijk stoppen, en dit alles "op de grond" en op stem).

De grootste reden voor mij om met een side-pull te beginnen is omdat ze op de leeftijd van inrijden (zo rond hun derde of eventueel vierde jaar, afhankelijk van het paard in kwestie) aan het wisselen zijn met hun gebit.
Ga je er dan een snaffle inhangen en ze hebben/krijgen pijn in hun mond, dan kunnen ze inrijden associeren met een onprettige ervaring, en dat wil je niet.
Verder vind ik persoonlijk een side-pull (met een zacht leren neusgedeelte, dus liever geen rope) erg praktisch en fijn in gebruik.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:32

Ik denk zelf ook dat een sidepull de beste keuze is! Het is een heel duidelijk bitloos hoofdstel en met een zachte neusriem (in plaats van dat harde touw) is het ook zachter dan een touwhalster.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:53

touwhalster voor grondwerk, sidepull voor inrijden, later pas een bitje, gewoon in de combisidepull, kun je op neus rijden en hebben ze alvast een bitje in. later de sidepull eraf.(deed t al zo toen ik nog dressuurtrut was)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:51

Interessante vraag. Waarom oppert niemand een bosal? Ik ken mensen die die gebruiken om jonge paarden te beleren.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:58

Wellicht omdat je wel kundig moet zijn in het gebruik van een bosal.
En de bij behorende trainings technieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:55

Ffortuna schreef:
Interessante vraag. Waarom oppert niemand een bosal? Ik ken mensen die die gebruiken om jonge paarden te beleren.

Ik vind de gemiddelde (lees niet-stikdure) bosal te hard op de neus. En omdat de mecate aan de onderkant van de kin zit ipv bij bv een sidepull de teugels aan de zijkant, vind ik de zijwaartse inwerking zonder de hals te torderen gewoon minder duidelijk.
Bosal is niet verkeerd, maar er is een (voor mij) beter alternatief.
Als ik een jong dier op rijhalster inrij, dan doe ik de teugels ook achter de knoopjes van de neusriem, om het hoofd mooi 'recht' mee opzij te vragen.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:07

En ik doe het met gewoon een halstertouw aan de lus :D of de bosal.
En kijk daar gaan we al ;stikdure, is dat zo?
Wat is stikduur voor een ambachts-hand werk?
En dan heb je er ook nog maten en diktes in ;)
Ik denk dat dit de redenen wel zo'n beetje zijn :D

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:11

Ik vindt een bosal dan juist weer fijner omdat de teugels onder de neus zitten, en er geen druk is als je de teugels loslaat. Ik ben door mijn instructrice begeleid met inrijden, eerst vanaf de grond loswerken en rechtrichten. Daarna erop met een touwhalster om de basishulpen aan te leren, vervolgens alleen met les op de bosal en toen ik daar goed mee overweg kon ook zelf op bosal. Als je stuurt dmv zithulpen en je hand alleen opzij dan 'duwt' de bosal de neus in de goede richting. Als je aan de teugel 'trekt' zoals je dat misschien met andere optomingen zou doen zou hij gaan torderen.

Ik heb wel een hele dure bosal, omdat ik hier later evt. ook mee ga starten. Via eBay zijn ze een stuk betaalbaarder.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:04

Ik heb mijn quarter ook zelf ingereden en ik ben begonnen met veel grondwerk, daarna met sidepull, toen met knevel trens (om aan het bit te wennen en om te zorgen dat ik goed kon sturen, hij kreeg dan een beetje het sidepull idee maar dan met bit) en daarna met snaffle. Soms rijd ik nog steeds met sidepull maar we zijn nu aan het trainen om zijn hoofd beneden te krijgen en te houden (even bot gezegt) en dat gaat niet zo lekker met sidepull :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:19

sonita schreef:
En kijk daar gaan we al ;stikdure, is dat zo?
Wat is stikduur voor een ambachts-hand werk?

Als het voor m'n eigen beest is, lig ik daar ook niet zo wakker van. Maar ik kan dat niet voor een ander bepalen, en als ik een rijklusje voor een ander doe, is vereiste nummer 1 dat ik achter het materiaal sta waarmee ik moet werken. Of dat nou over het paard, de bodem, of het te gebruiken tuig gaat ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 13:26

Bijzonder dat veel mensen nog even zeggen 'eerst grondwerk met touwhalster'... dat lijkt me logisch? Ik zou zelf in geen geval zomaar op en paard gaan zitten zonder grondwerk vooraf! Da's vragen om ongelukken lijkt me. Of zijn er ook nog mensen die grondwerk met een gewoon halster doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:44

Ik. Tenminste, ik doe grondwerk zonder halster of wat dan ook en als ik een halster nodig heb gebruik ik mijn gewone halster (waarbij ik overigens geen druk op de neus leg of whatever, ik bedoel het dan meer om mijn paard bij me te houden) :)

Overigens heb ik wel een touwhalster waar ik nog mee wil gaan werken maar dat ik nu nog wat te groot.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:46

volgens mij worden er nog steeds 1000den paarden ingereden die het weekend daar voor nog op een wei stonden waar ze 3 jaar gewoond hebben.
het lijkt wel of alleen westernruiters de tijd nemen om grondwerk met een paard te doen en het dier langzaam te introduceren aan het werken.

iemand keek me zelfs belachelijk aan, omdat ik zei dat zijn (ondertussen heel sterk geworden en onhandelbare hengst, zoon van Okidokie) aan t werk moest. t beestje was immers nog maar 2 !!!!
ja en? hij loopt je nu ook zomaar omver, houdt totaal geen rekening met je en je moet hem slaan en tegen hem schreeuwen om hem 10 meter te verplaatsen.

dus ja, zo raar is het niet dat mensen zeggen eerst grondwerk te doen.

ik rij overigens gewoon in met bitje. heb er nooit zo bij stil gestaan. maar Nevada zei wel een goed iets.. dat ze rond 3 a 4 jaar aan het wisselen zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 13:54

Ffortuna schreef:
Ik. Tenminste, ik doe grondwerk zonder halster of wat dan ook en als ik een halster nodig heb gebruik ik mijn gewone halster (waarbij ik overigens geen druk op de neus leg of whatever, ik bedoel het dan meer om mijn paard bij me te houden) :)

Overigens heb ik wel een touwhalster waar ik nog mee wil gaan werken maar dat ik nu nog wat te groot.

Mijn dametje heeft me afgelopen zondag nog het touw uit de hand getrokken (ja dom, weet ik en aiii wat doen dat soort brandwonden pijn) dus ik ben er nog lang niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:58

Oooeeiiii ja mijne is lief en volgt me (ook op het erf - doe ik alleen als het afgesloten is :P ) met het touwtje over haar hals. Nou ja, tot ze iets leukers ziet :+

Hoe wij het gaan doen qua inrijden weet ik niet, ik denk dat ik haar laat inrijden door een pro en dan mag die beslissen hoe het te doen, uiteraard wel na overleg :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 14:05

nou ik wilde d'r uit het weiland pakken toen alle andere paarden ineens begonnen te rennen... tsja toen was zij ook weg!

Sorry offtopic!!!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:06

heb ik geluk dat als dat gebeurt bij de mijne, ze het niet in dr hoofd haalt me in te halen. scheelt een hoop brandwonden :P

maar ook ik zal weer ontopic

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:15

Bij de mijne heb ik het (onder begeleiding als volgt gedaan): grondwerk met touwhalster, longeren met dubbele lijnen met bit, daarna het zadel er op en rijden met bit. Het sturen was al bekend, omdat ik dat vanaf de grond had aangeleerd, dus uiteindelijk was de overgang naar het rijden ook heel simpel.

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:47

Wendy schreef:
Bij de mijne heb ik het (onder begeleiding als volgt gedaan): grondwerk met touwhalster, longeren met dubbele lijnen met bit, daarna het zadel er op en rijden met bit. Het sturen was al bekend, omdat ik dat vanaf de grond had aangeleerd, dus uiteindelijk was de overgang naar het rijden ook heel simpel.

Maar waarom dan toch wel inrijden met een bit?
Zoals ik al aangaf, paarden zijn ontzettend aan het wisselen tegen hun 3e/4e levensjaar en dat is nu juist de leeftijd om zo'n diertje te gaan inrijden.
Juist DAAROM gebruik ik dus een sidepull bij een jong paard (kan dus, mits je competent genoeg bent, ook een bosal o.i.d.), net zoals ik voor mijn 21 jarige Paintdame nu ook een sidepull of bosal gebruik, simpelweg omdat zij een slecht gebit heeft (helaas... Ondanks regelmatige paardentandarts... |( ) en een bitje haar dus pijn doet in de mond...
Een paardje dat aan het wisselen is, vind een snaffle vaak niet fijn omdat deze eventueel pijn kan gaan doen en het dus met iets onprettigs kunnen gaan associeren.
Zelf zou ik pas op een snaffle overstappen als ik zeker weet dat het paardje op dat moment niet aan het wisselen is...

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:14

Nevada schreef:
Maar waarom dan toch wel inrijden met een bit?

Heel veel mensen denken tegenwoordig nog steeds dat je met een bitloze optoming niks te vertellen hebt. Met een bit hebben ze een groter (vals) gevoel van veiligheid.

ben zelf regelmatig uitgemaakt voor onverantwoordelijk/dom/naief/eigenwijs etc. omdat ik een jong paard voor het eerst buiten onder het zadel had met een simpel touwhalstertje of een sidepull (vaak door boeren maar ook door mensen met veel ervaring in de rijpaardenwereld). Levensgevaarlijk vinden ze dat. 8)7

Ik ben dus begonnen met touwhalster, daarna overgestapt op sidepull, en ben pas met 5,5 jaar een simpele snaffle gaan gebruiken. Is erg goed bevallen en zou het weer precies zo doen. :)