[WN] Zit in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Teteltee

Zit in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 02:29

Oké, ik plaats dit topic midden in de nacht in de hoop dat zo min mogelijk mensen me uitlachen :+ Ik heb een heel kort filmpje van mezelf en mijn paard in galop in het bos, en ik vind het wel zo ontzettend moeilijk om te beoordelen hoe ik zit! Zeker in een westernzadel, vandaar dat ik het topic hier open. We rijden eigenlijk alleen maar buiten aan een lange teugel, in galop op 2 handen, waarom weet ik nieteens, en daar gaat het me niet zozeer om, meer om mijn zit dus. Ik vind zelf dat ik nog best wat stuiter in het zadel, maar nogmaals, vind het erg moeilijk om mezelf zo op film te beoordelen dus vandaar dat ik jullie mening vraag. Ik rijd maar 1 keer in de week ongeveer, paard staat dag en nacht buiten met inloopstal (met vriendjes, veel hooi, liefde, bewondering, etc., etc.. ;)). Ik heb van mijn 5e tot mijn 10e ongeveer gereden (Engels), daarna zo'n 14 jaar niet, en nu sinds een jaar weer denk ik. Paardlief hoeft dus alleen maar af en toe mee op buitenrit, verder vraag ik niks serieus van haar en dat blijft ook zo, vind de omgang met en het zorgen voor net zo leuk. Wel zou ik het leuk en nuttig vinden om weer wat te gaan lessen, maar vind het dus erg moeilijk om een niveau aan mezelf te plakken. Vind zelf de balans tussen hakken uitdrukken/op de beugels steunen en juist op m'n kont zitten lastig (vooral in galop), en dat zie ik ook wel in dit filmpje. Verder is het contact op de teugels minimaal, maar dat is bewust (of het goed is, is een tweede ;)), heb hier eigenlijk m'n teugels veel meer op maat dan gewoonlijk. Nouja, genoeg woorden van mijn kant, ik ben erg benieuwd naar jullie tips!

http://www.youtube.com/watch?v=ui7HfD4dCJc&feature=plcp

annebe

Re: Zit in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 03:36

Nog een nachtbraker hier...

Je hebt een nette meegaande zit, maar toch zou ik je als tip willen geven je onderbenen iets naar achteren te leggen en je bekken wat naar voren (je komt wat achter de beweging aan)
Over je hakken uit drukken hoef jij je geen zorgen te maken, dit geeft extra spier spanning, iets wat alleen maar averechts werk.
Welke knurft dit ooit uitgevonden weet ik niet, snap al helemaal niet waarom niemand zelf eens gaat voelen wat het effect hier van is.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 05:01

Ik vind het er wel netjes uitzien eigenlijk :o misschien bovenstaande tips opvolgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:33

Ziet er zeker niet slecht uit! Het enige dat ik vind opvallen is dat je behoorlijk achterin het zadel zit en (mede daardoor misschien) behoorlijk in stoelzit. Daardoor blijf je wat achter in de beweging. Ik denk dat als je beter in lijn zit je dat probleem kwijt bent en nog lekkerder in de galop zit.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:45

Vind het er ook wel netjes uitzien. Lekker relaxed galopje aan een lang teugeltje.
Wat mij opvalt is dat je benen wat te ver naar voren liggen en je bovenlijf wat naar achter kantelt. Als je probeert om wat meer recht te zitten ( = dus meer naar voren) komen je benen waarschijnlijk ook wat rechter. Waarschijnlijk zit jij dan in het begin voor je gevoel veel te ver naar voren, maar dat komt omdat je het niet gewend bent. Succes :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:47

Rechterop zoals gezegd. Vaak zonder beugels rijden kan een goede zitoefening zijn. En ik zou naar de kwaliteit van je zadel kijken. Dit soort '' nep'' westernzadels zitten gewoon niet lekker, hebben geen goede vorm en dat werkt ook tegen je. ( naast dat het heel slecht is voor je pony )
Je wil met teugels los rijden, maar goed rug gebruik van je pony zit ook stukken beter en dat krijg je niet door teugels los te gooien. OOk buiten kun je dingen doen om te ''trainen''. Als laatste toch km's maken. Met 1x pw rijden wordt je zit niet snel beter.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:41

Dat teugels losgooien hoorde ik gisteren ook. Heb soms het gevoel dat ik contra zit, maar dat komt omdat mijn paard helemaal uit elkaar valt in de galop. De galop vind ik echt heel moeilijk, ik moet altijd mijn heupen loslaten, maar hoe?? Wel handig zo'n filmpje, kun je precies zien wat er te verbeteren valt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:34

@sirius, het is belangrijk dat je paard zijn lijf goed gebruikt. Zelf kun je aan je zit werken. Dat begint al in stap. In mijn lessen laat ik mensen veel in stap voelen hoe ze zitten en wat ze doen. OOk is goed ademen belangrijk en ontspanning. Dat is even heel kort gezegd natuurlijk en het een gaat eigenlijk niet zonder het ander. Maakt overigens niet uit of je engels rijdt of western of alleen recreatief. Je gaat op een paardenrug zitten.