[WN] Met een western-ras engels rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Met een western-ras engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 14:46

Hey,

Ik heb de onderstaande vraag ook al op en ander deel van het forum staan, maar ik denk niet dat iemand er daar antwoord op kan geven. Ik hoop echter dat jullie dat wel kunnen :j !

Neem bijvoorbeeld een Quarter of Paint Horse.
Ik vind ze werkelijkwaar práchtig. Wat een gigantisch gave paarden zijn dat zeg.
Telkes weer, kwijl ik weg achter de laptop als ik ze voorbij zien komen.
Graag zou ik zo'n prachtig beest willen hebben, maar nu komt de maar...
Ik ben verknocht aan springen en vooral SGW. Mijn vraag aan jullie, is dit te combineren?
Of zijn deze paarden er gewoon niet geschikt voor, vanwege hun bouw of iets dergelijks?
Ik zou 'm niet om willen scholen, want dat zou ik niet kunnen, maar als veulen kopen.

Groetjes,
Marije

troi

Re: Met een western-ras engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:50

Ligt aan het type. De gemiddelde halter quarter (de echte dikbillen zeg maar) is geen spring crack maar een pleasure type met redelijk wat volbloed erin zou zo maar een prima springer kunnen worden. Het is wel zo dat als je een quarter veulen koopt de kans op een goede springer op 3 jaar aardig kleiner is dan dat als je een wpn-er koopt die spring gefokt is. Ik zou het je dus niet aanraden eigenlijk als dat echt je doel is.

Ikku97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:51

Ik liep ook al rond met die vraag... Laat ik het topic eens volgen!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:53

Ik ken een Quarter die door kan gaan voor Okidoki als ze geen buckskin was (volgens mij heet de eigenaresse Buckskey op bokt?), maar ik heb een Foundation Quarter merrie die springen onwíjs leuk vindt. Alleen een beetje jammer dat ze hoger dan een cm of 40 niet gaat redden, er zit gewoon geen techniek/talent in bij haar.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:54

Het zal per paard verschillen; ik heb zelf een heel goed springende PRE lijn, maar ook een andere PRE lijn die absoluut niet geschikt is om mee te springen.
Uitzonderingen zijn er altijd, zelfs binnen een ras. Al zou ik zelf niet op het idee komen om een quarter te kopen om mee te springen; ik denk dat ze hun bouw niet mee hebben. Ik ben benieuwd naar andere reacties.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:55

Een meisje van onze vereniging (en bokker, maar kan ff haar boktnaam niet vinden) rijdt dressuur met een Paint :j
Ik reed vroeger western met onze Paints, 1 ervan kon er leuk springen. Helaas durfde ik zelf niet ermee het echte engelse ermee te gaan rijden, ik was voornamelijk bang voor de reacties van anderen...

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 15:03

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik weet dat het verstandiger is, om 'gewoon' een KWPN-er of iets in die richting te kopen, maar ik vind de westernpaarden werkelijkwaar prachtig :~ . Kan er niks aan doen!
Maar ik denk dat ik dan toch eens door zal kijken naar iets anders.

Roxxiejj schreef:
Een meisje van onze vereniging (en bokker, maar kan ff haar boktnaam niet vinden) rijdt dressuur met een Paint :j
Ik reed vroeger western met onze Paints, 1 ervan kon er leuk springen. Helaas durfde ik zelf niet ermee het echte engelse ermee te gaan rijden, ik was voornamelijk bang voor de reacties van anderen...

Jammer dat je er vanwege deze reden niet mee door ben gegaan! Gelukkig trek ik mij niks aan van de reacties van andere (mits het opbouwend is natuurlijk!).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:04

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 15:07

troi schreef:
Vergeet ok niet dat er veel verschil zit tussen de types quarter, even om mijn eerdere post aan te vullen. Een halter type (3 jaar oud!): http://www.csacres.com/maxilink.html (hier moet je niet mee willen springen). En hier een met veel volbloed erin: http://www.bobettfarm.com/content/view/18/31/

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar die eerste vind ik nieteens mooi :o ... Zo gespierd! Ken je die vleeskoeien, ik zie een kleine gelijkenis :o .
De tweede daarentegen vind ik prachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:11

In de western heb je ook ´springpaarden´ hoor, Google maar eens op hunter hack. Maar... dit zijn geen cross/springpaarden zoals je vaak ziet in de SGW. Het gevaar van het kopen van een veulen is overigens dat je nog niet weet of deze kan springen en of deze er wel lol in heeft. Mijn reining gefokte Paint is bijvoorbeeld dol op springen maar meer dan 40 cm zou ik haar niet aan durven doen omdat ze simpelweg niet gebouwd is om te springen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:36

Marije112 schreef:
De tweede daarentegen vind ik prachtig!

Als je dit type mooi vind dat is het een kwestie van een dergelijk type zoeken en hopen dat ie kan springen :)
Je probleem was groter geweest als je een zwaar gebouwde QH erg mooi zou vinden, omdat die vaak te zwaar zijn om te doen wat jij er mee wilt.

Dus een iets "luxer" (of "ranker") type kan waarschijnlijk wel wat je wilt, maar dat zul je zelf goed moeten bekijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:56

Ik zou het niet willen en lijkt mij ook niet gezond om echt eventing te doen met een quarter.
Ik zou liever paard kopen wat daarvoor gefokt is als je echt de sport in wilt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:14

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:31

tussen "echt" eventing en een SGW zit een heel groot verschil H86 ;)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:41

Ik zou me iig niets aantrekken van eventueel comentaar van anderen :) Gewoon doen wat je leuk vind :j

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:29

Dat is hetzelfde als met een Haflinger of een fjord westernrijden. Ik ben van mening dat het moet kunnen en het is juist de uitdaging in zover met je paard te komen, terwijl iedereen zegt dat kan echt niet.
Ik denk dat het zware type inderdaad lastiger word maar het paard moet het zelf leuk vinden en dan kom je samen al een heel eind als je het mij vraagt!!!! Succes ermee

Groetjes

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:56

Ik denk dat de crux met name zit in het vinden van de juiste quarter of paint binnen Europa.
In Amerika is het een veel meer wijdverspreid gefokt ras waardoor je ze inderdaad hoog in de dressuur en springsport hebt lopen. Hier in NL zijn voornamelijk de rassen naar toegehaald die bedoelt zijn voor de westernsport of een misbaksel zijn en daardoor niet geschikt voor specifiek welke sport dan ook.

Het vinden van een QP die in de richting van de springsport gefokt is binnen Europa gaat een zeldzaamheid zijn. Maar er zijn ongetwijfeld geschikte QP waarmee je leuk in de SGW mee kan doen. Ik heb ook met mijn paint gesprongen en een enkele cross gereden, maar mijn paint was gefokt als renpaard en niet als reiner, pleasure of halterbok.

Het beste ga je zoeken naar een leuke mix van bloedlijnen met redelijk wat volbloed erin en niet voor een specifiek in een richting gefokte QP. Daarbij zou ik het paard niet als veulen kopen, maar als 2 of 3 jarige voor het wordt ingereden zodat je kan zien hoe het paard is uitgegroeid. Een kort op de benen buffel ga je niet ver mee komen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:24