ik wil in contact komen met ruiters met een beenprothese

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auks

ik wil in contact komen met ruiters met een beenprothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:16

Omdat mijn dochter te groot geworden is voor onze shetlandpony is ze overgegaan naar een c pony.
Voor de shet heb ik een ruitertje gezocht.
Sinds vorige week heb ik die gevonden.
Het is een meisje van 6 jaar met een beenprothese onder de knie.
Ze heeft nu al 3 keer gereden.
En naast dat je als 6 jarige sowieso moet wennen aan hoe je moet paardrijden heeft zij natuurlijk nog een extraatje.

Ik begeleid haar samen met haar ouders in het begin, we gaan ook rustig aan opbouwen. De pony is superbraaf dus dat is fijn

Nu ben ik op zoek naar andere ruiters die rijden met een beenprothese, ik zou graag eens sparren wat voor mogelijkheden er zijn om dingen aan te passen etc. Of tips mbt rijden noem maar op.

Zijn er mensen die me een beetje op weg willen helpen? graag een PB dan kunnen we verder overleggen.

Ik zou het erg waarderen want wil dit graag goed laten slagen. Heb er zoveel plezier in dat zowel het meisje als de pony lekker bezig zijn.

Angela

Re: ik wil in contact komen met ruiters met een beenprothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:18

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 19:01

ik kon zo snel geen andere ruiters vinden met een beenprothese. dus ik hoop dat ze dit alsnog lezen en zullen reageren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:42

Geen beenprothese en ook geen ervaring mee, maar als vrijwilliger bij het paardrijden voor ruiters met een handicap reageer ik toch maar, ook omdat het hier anders zo stil is :)
In elk geval leuk dat jullie deze mogelijkheid bieden. :j

Belangrijk is denk ik dat jullie kijken waar je tegenaan loopt, en niet bang zijn om eens wat durven uit te proberen. Je merkt dan aan de ruiter en de pony al vrij snel of het werkt of niet, als het niet werkt zie je dat meestal al snel terug in de balans van de ruiter of de gang van de pony :) Mocht je wat willen veranderen aan zadels, wrongen, beugels of andere dingen, dan zou ik eerst eens kijken of je wat tijdelijks in elkaar kunt klussen om het uit te proberen, en daar later een zadelmaker bij zoeken die het geheel wat permanenter en eleganter in elkaar kan knutselen. 't Is ook een beetje experimenteren of ze bv fijner zit op een zadel met diepe zit (er zijn boomloze zadeltjes die veel steun voor en achter geven en ook op een shet passen) of juist niet diep - als je die kant op wilt.

Iets waar je zeker naar zou kunnen kijken is hoe het gaat met de stijgbeugels. Ik kan me voorstellen dat het erg lastig is om een voet goed in de beugel te houden als je geen controle over je enkel hebt. Mogelijkheden zijn bv toestoppers, verende beugels of veiligheidsbeugels, een paar voorbeelden staan op http://www.ncpg-kenniscentrum.nl/harnachement.php

Maar misschien is dat ook helemaal geen probleem. Of misschien is het wel veel fijner om zonder beugels te beginnen, zodat ze nog extra leert vanuit haar zit haar balans te zoeken. Aan die balans zou ik in elk geval wat extra aandacht besteden, door er wat centered-riding dingen in te stoppen. ( Een boel leuke visualisaties en ideetjes kun je wel vinden in Basis rijkunst van Anne Muller. )

Verder zou ik vanaf het begin ook duidelijk stemhulpen erbij gebruiken, en aandacht voor leuke dingen, want ontspanning is de basis van het paardrijden tenslotte. :) Veel plezier!

Ik wil ook best mijn gedachten over een concreet probleem laten gaan trouwens, dus als je interesse hebt, pb maar :)

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:22

Leuke reactie, Natuurlijk proberen we zelf ook van alles uit, het is ook nog heel vers natuurlijk dat ze bij ons nu rijdt. Ik zal haar inderdaad eens zonder beugels laten uitstappen eerst, misschien mijn longeersingel ervoor om vast te houden.

De pony loopt ook voor de kar en kent de stemhulpen al, dus dat komt goed uit.

Ik zal je linkjes zeker nog ff doorspitten.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:12

RT-P >> AP

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:45

Wat lief van je dat je daar moeite in wilt steken! Zou je niet misschien een keer kunnen gaan vragen bij een manege voor mensen met een beperking? Want ik denk dat ze er daar wel ervaring mee hebben en misschien is er daar wel iemand die ook een beenprothese heeft en zelf bijv. dingen heeft bedacht om zich beter te kunnen redden.
Succes! En ik vind het echt top van je!

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:45

Mijn echtgenoot heeft ook een onderbeenprothese en gebruikt een postelastiek voor zijn kunstvoet zodat hij netjes in de beugel blijft zitten maar niet zo sterk dat als hij valt zijn voet niet weg kan. Stiek om voet doen , voet in juiste positie in beugel zetten, Elastiek 1 x draaien en om de teen weer slaan. (werkt ook perfect bij beginnende ruiters die nog weinig voetbalans hebben)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:17

Idd een elastiek om de beugel om de voet erin te houden. Werkt heel goed, ook voor mensen die geen kracht hebben in het been. Wel even draaien voordat je 'm om de teen doet. Dus dat je een soort 8tje krijgt :)