[WN] Enkel in piste rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CriolloJan

Enkel in piste rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:10

Hey,

Vroeg me af of er mensen zijn die enkel western rijden in een piste (binnen of buiten) en die nooit met hun paardje buiten (bos, heide, straat, ... ) rijden ?
Ik heb vroeger vaak buiten gereden, maar de laatste tijd rij ik liever in de piste. Voel me niet meer zo op mn gemak buiten :(:)

Groetjes

Duke

Re: Enkel in piste rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:29

Ik geloof dat ik juist meer in de bak moet gaan rijden. Ben eigenlijk juist veel op pad. Van de 4x dat ik in de week rijd, rijd ik 1x buiten (vanaf het erf de straat op), 1x met de trailer op pad (dus naar bos, strand, heide) en 2x in de bak. Tot nu toe vind ik dit juist een prima mix, soms denk ik dat ik niet zo snel in training vooruit ga, omdat ik zo weinig in de bak rijd. Ik merk dat hij een goede conditie opbouwt met de langere buitenritten waarin aardige galopjes getrokken worden, en dat hij in de bak daardoor juist meer werkwillig is en sterker is geworden in zijn achterhand.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:34

Yep, ik reed regelmatig buiten maar na eerst een geintje met een cross brommer waarbij ik ook gevallen ben en dit [VVDD] En dan wordt je gebeld........ verhaal is mijn merrie niet meer ontspannen buiten en mijn ontspanning is dan ook weg wat een gevaarlijke combinatie geeft

CriolloJan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:47

idd, hetzelfde probleem als ik heb. Ga jij dan nog buiten rijden ? Of helemaal niet meer ?
Ik nog steeds wel, maar ben niet meer op mn gemak. En dan enkel in de piste rijden is meer het probleem uit de weg gaan dan het oplossen ...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:51

Wat lastig dat je het vertrouwen kwijt bent!
Is het niet een idee om dan eens rustig opnieuw te beginnen met je paard wennen aan het buitengebeuren?
Alsof het als het ware voor het eerst is dat hij naar buiten gaat?
Of misschien eerst iemand anders er een paar keer op naar buiten laten gaan, zodat je zelf wat meer vertrouwen krijgt?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:52

Ik rijd niet meer buiten, ernaast wandelen nog wel eens,

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:39

Dan ga je eerst toch lekker met haar wandelen, beetje weer ontspannen worden. Daarna wandelen met een zadeltje erop. Daarna keer wandelen en kleine stukjes erop, misschien gewoon met iemand ernaast die haar aan een touwtje vast heeft. Of misschien is ze relaxter als er een ander paard mee is?
Ik rij voornamelijk buiten, weinig in de bak.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:22

Ik rij ook niet buiten . Ik ben te gespannen . En dat breng ik over op mijn jonge paard.
Dat is dus geen goede ontwikkeling. Ik zit niet te wachten op ongelukken . Misschien komt het nog en anders
maar niet . Mijn paard die ik hiervoor had had alleen wedstrijden gelopen en toen ik haar kreeg
wilde ik met haar naar buiten . Dat deed ik ook , ze vond het zo leuk dat ze altijd vol gas wilde en voor mij
alleen nog maar terug te nemen was met een "one rein stop ". Moet zeggen is ook niet leuk.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:25

Als ik niet meer buiten zou kunnen/willen rijden, waren mijn paard en ik binnen 2 weken allebei zo gek als een deur.... %) 3 keer in de week binnen vindt ik meer dan genoeg!
Heel jammer als er zo weinig vertrouwen is tussen baas en paard dat je niet meer durft....toch maar weer rustig aan beginnen, net als er gezegd wordt; wandelen, als is het maar 10 meter, steeds verder uitbouwen en probeer zelf eens op 'n rustig paardje, samen met een andere rustige ruiter, een stapritje te maken! Het is veel te fijn voor ruiter én paard om samen buiten te zijn! *\o/*

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:11

Met mijn vorige paard heb ik ontzettend veel buiten gereden.
Maar door een paar ongelukjes (met andere paarden) durfde ik het niet meer met m'n huidige paard.
Langzaamaan toch gedaan, met behulp van een vertrouwd ander paard en nu krijg ik steeds meer vertrouwen terug en ga nu ook heerlijk alleen op pad.
En we komen nog steeds wel spannende dingen tegen (gisteren bv een vrachtwagen geladen met varkens waar we vlak langs moesten), maar doordat ik meer vertrouwen heb en zekerder ben breng ik dat op m'n paard over en die heeft daardoor ook meer vertouwen en wordt steeds zekerder.

Ik zou zeggen, neem de tijd. Ga in het begin met een vertouwd iemand op pad en ga het langzaam uitbouwen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:44

ik train in de binnenpiste voor het showen maar afgelopen maand heeft mn paard lekker vakantie gevierd thuis op de wei en dan houd ik haar op conditie door lekker buitenritjes te maken. Heerlijk!! Ik moet er niet aan denken alleen maar te trainen in de binnenpiste, zowel zelf als je paard stompt zo ernorm af.