[WN] Western techniek en commando's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femkedolle

Western techniek en commando's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 13:17

Sinds een paar maanden hebben wij een eigen paardje waarmee we western rijden. Hij is eind vorig jaar western beleerd en kent de basis. Nu moeten we beide nog veel leren, dus we doen ook veel grondwerk naast het rijden. Op internet vind ik weinig info over hoe je western moet rijden. Dus wat voor oefeningen zijn er, hoe leer je dat aan en wat moet je zelf doen. Een paard laten halthouden kun je op commando doen, maar je neemt ook een bepaalde houding aan. We zijn nu bezig met commando's zoals walk, trot, whoa etc. dit kan ik ook nergens op internet vinden. We leren het nu van onze instructrice. Informatie over de verschillende onderdelen/disciplines van western zijn zat te vinden op internet, maar dat is wat ik niet zoek.
Om boeken heb ik nog niet gezocht, maar het moet toch mogelijk zijn om informatie over western techniek iets te vinden? Wie kan mij helpen?

F_Orumster

Re: Western techniek en commando's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:18

Dit zijn onderdelen die in je lessen vanzelf aan bod gaan komen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:21

als het goed is ga je dit allemaal van je instructrice leren, ook gewoon lekker veel vragen tijdens de les ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:34

western leren via het internet is onmogelijk. Zoek een goede westernleraar/es dan gaat het zeker goed komen. Volgens mij is er trouwens een vrij actieve westerngroep in friesland (tenminste zo oogt het via i-net), wellicht leuk om je bij aan te sluiten?
hier een topic: [WN-AM] Westernles in Fryslan en hoeveel mag het kosten ?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:57

helaas, er zijn geen schriftelijke cursussen westernrijden.
voor je paardje veel beter, als je een goede instructeur zoekt !
veel succes .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:51

er zijn wel leuke boeken waar eea in staat over western rijden (Antje Holtappel Go West! is er een van) uiteraard leer je dan niet rijden maar wel de termen en er staan ook wel oefeningen in. Er wordt veel in uitgelegd en het leest makkelijk.

Jliiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:26

Volgens mij kan je dressuur, springen, .... ook niet leren via het internet of via schriftelijke cursussen, dus waarom western wel?
Lessen, lessen en nog eens lessen is het beste wat je kunt doen om te leren rijden in welke discipline dan ook.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:03

troi schreef:
western leren via het internet is onmogelijk. Zoek een goede westernleraar/es dan gaat het zeker goed komen. Volgens mij is er trouwens een vrij actieve westerngroep in friesland (tenminste zo oogt het via i-net), wellicht leuk om je bij aan te sluiten?
hier een topic: [WN-AM] Westernles in Fryslan en hoeveel mag het kosten ?

he bummer.. vandaar dat het me niet lukt.. ik kijk alleen maar Warwick Schiller via internet :P

glapje..

nee lessen moet je! is onmisbaar. heel veel lessen.

de WRF is een cluppie mensen die gezamelijk traint en elkaar helpt tijdens shows enzo.. daar zijn ook instructiemensen te vinden. ( oa Colin Rietdijk, Silvia Schoenmaker, euh..

en verder heb je nog een manege waar je lekker relaxed lessen kan (Silver ranch, Oosterwolde) en zijn er trainers die niet bij de WRF horen, maar wel in Friesland aan huis komen (o.a. Willem Odendaal)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:43

Ik houd de theorie er alleen bij naast mijn les. Dus als mijn instructrice iets uitlegt, moet ik heel snel doen en reageren, en snap ik t nog niet helemaal. In de theorie kan ik het dan nog even nalezen en samen valt het kwartje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:00

Het boek Go West van Antje Holtappel is erg leuk om te lezen en een echte aanrader voor als je wat meer van de theorie wil komen te weten. Voor de rest kan je natuurlijk ook met je instructrice overleggen over de theorie achter bepaalde oefeningen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:08

Ik heb thuis verschillende 'Hoe rijd ik western' boeken maar ga met de anderen mee dat Go West van Antje Holtappel de meest duidelijke en lekker leesbaarste is. Maar dat idd als achtergrondinfo voor wat je tijdens de lessen leert. Lessen, vragen (heb zelf ook heel wat mensen de oren van het lijf gevraagd, meestal vinden ze dat alleen maar leuk), rijden en voelen (liefst ook op een goed leerpaard zodat je het juiste gevoel leert) dat is nu eenmaal de beste manier om het rijden onder de knie te krijgen.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:13

Je kan op youtube met de zoekfunctie filmpjes van lessen opzoeken. Zoek op de startlijsten naar westerninstructeurs en probeer gewoon wat combinaties; "Ricky Burgmeijer clinic" etc. Of bijvoorbeeld gewoon: "westernles" (op youtube). Dan krijg je vast hits.