[WN] Western voor beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hetkoetje

Western voor beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 09:01

Hallo allemaal :) Ik lees al een hele tijd mee op Bokt.nl, maar omdat ik nu een vraag heb waar ik na veel zoeken niet echt een antwoord op kon vinden, heb ik me toch maar eens geregistreerd om een topic te plaatsen. Ik ben pas geleden, op mijn 23e, eindelijk begonnen met paardrijden. Het is echt een droom die uit komt en het jarenlange wachten is het honderd procent waard geweest, want ik geniet echt van iedere seconde op de manege. Ik heb een tijd geleden een pakket van twaalf groepslessen aangeschaft, maar heb toch eerst maar een aantal privélesjes genomen. Vanaf morgen begin ik dan eindelijk aan mijn groepslessen! Sinds ik de stap heb gezet toch op les te gaan, heb ik alweer aardig wat gelezen. In één van de boeken die ik heb gekocht stond een mooi stuk over western rijden en ik ben hier meteen meer over gaan uitzoeken. Het lijkt me echt fantastisch! Nou vroeg ik mij het volgende af: is het verstandig eerst een langere tijd 'normaal' te lessen, voor ik overstap naar Western, of is het juist handig snel over te stappen, omdat ik lees dat je bij Western toch eigenlijk alles opnieuw moet leren? Ik moet dus sowieso die 12 lessen op de manege afronden, voor ik überhaupt aan iets anders kan denken en ik heb ook wel het idee dat het western rijden vele malen prijziger is dan de manege lessen die ik nu draai, maar toch kriebelt het ontzettend! Ik ben best bereid wat meer te betalen, vooral als dat betekent dat ik met iets minder 'afgematte' paardjes te maken krijg dan op de manege, maar kan je een goed westernpaard zo'n beginner als ik wel aandoen? En zijn er wel plaatsen in mijn omgeving (Nijmegen of Dieren) waar je zonder eigen paard western lessen kan volgen? Ik heb al in het topic gekeken met western manages, maar ik word er niet heel erg wijs uit, omdat sommige links niet werken en andere maneges geen website lijken te hebben. Ik heb een autootje dus een beetje reistijd is geen probleem. Ok, veel vragen, sorry! Hopelijk kan iemand mij hierin adviseren!

trustHim

Re: Western voor beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:10

Ik zou anders kijken of je ergens een proefles western kan doen, dan kan je ervaren hoe je het vind en een keus maken

Aan een plek waar je kan lessen kan ik je helaas niet helpen

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:01

Mijn dochter is enkele jaren geleden overgestapt naar de western wereld, na bijna 10 jaar "engels" rijden en zij heeft daar nog geen seconde spijt van gehad alhoewel het in het begin best frustrerend was.
Wij hebben de overstap als volgt aangepakt : we zijn begonnen met info te zoeken op internet en zo hadden we al een beetje een idee wat het inhield.
Daarna zijn we enkele wedstrijden gaan bekijken en waren we zeer gecharmeerd door gans de sfeer .
Een volgende stap was op zoek te gaan naar een goede trainer, ze heeft bij verschillende trainers een proefles genomen en daarna hebben we een trainster gekozen en is mijn dochter verder gaan trainen.

Terwijl je de groepslessen afwerkt kan je misschien ook ons traject afwerken en zo binnenstappen in de western wereld, maar let op .......western rijden is zeeeeeeer verslavend.
Western lessen zijn meestal duurder omdat het meestal voor 1 of twee ruiters is ipv voor een groep maar je leert zo wel veel meer, sneller en beter.
Voor een trainer kan ik niet helpen, ik woon in Vlaanderen.

Veel succes met je zoektocht

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:13

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:33

Ik zou van allebei een paar lessen proberen, met 1 les heb je nog niet door wat western en wat dressuur is. Verder is het geen must om eerst te kunnen rijden op de engelse manier.

Ik rijd bij trainingsstal Starnmeer, een groepsles is daar 16,50 oftewel vele malen goedkoper als dat ik gewend ben. En door mijn onzekerheid loop ik nog regelmatig te klungelen. Ik heb engels gereden en geef vaak nog onbewust verkeerde hulpen. Maar mijn instructrice heeft hele goede paarden die absoluut niet afgestompt zijn, integendeel, ik denk en zij doen al bij wijze van. Maar ze zijn ook wel wat gewend waardoor ze niet van slag raken als ik naar links wil maar perongeluk aangeef dat ik naar rechts ga bij wijze van (Of waar ik gisteren last mee had: Ik wilde cirkeltjes stappen maar gaf blijkbaar aan dat ik wilde spinnen. Gaaf natuurlijk, maar niet de bedoeling hihi)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:21

Zou meteen overstappen op western omdat je anders bepaalde dingen toch echt weer anders moet aanleren. Velddriel, kings-crossings is aan te raden voor lessen.

hetkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 07:21

Bedankt allemaal voor de reacties! Het lijkt mij zeker een goed idee om eens een wedstrijd te bezoeken en sfeer te proeven, maar is dat allemaal vrij te bezoeken? (Ik heb écht nog geen ervaring in de paardenwereld, op wat ik lees en die paar manegelesjes na!) En kunnen jullie mij dan iets aanraden?

Bedankt ook voor de manege tips! Die staan zeker op mijn lijst voor als ik een plaats ga zoeken voor een proeflesje. Ik zag in het topic manege/trainers nog wel een aantal adresjes dichter in de buurt. Daar werken dus sommige links niet meer van, maar misschien weet een van jullie er wel meer van. Dus heeft er iemand ervaring met / kennis van de volgende maneges / trainers?

Ruitersport Centrum Bemmel
The Millranch, Ede
Versatile trainingstables, Lochem
RC Team Spirit, Brummen
Western Riding Achterhoek, Barchem
AM Horsestraining, Otterlo
Roelie Muller, Harskamp

Erika_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:37

Ik zie Harskamp op je lijstje staan van wat dicht in de buurt is. Toevallig wordt daar aanstaande zondag een clinic gehouden, door de Quarter Horse (een van de westernpaarderassen) vereniging:
[WN-EV] NQHA/AQHA Clinic zondag 1 juli - Showen

Ik denk, dat je op de clinic andere enthousiastelingen kunt ontmoeten en ervaringen kunt horen.

Ik sluit me aan bij wat anderen zeggen: neem ook (op verschillende plaatsen) wat proeflessen western, en ga dan verder met de manier van rijden die je het meest aanspreekt, en bij de trainer die je het meest aanspreekt.

Veel succes,

Erika

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:36

Erika_Z schreef:
Ik zie Harskamp op je lijstje staan van wat dicht in de buurt is. Toevallig wordt daar aanstaande zondag een clinic gehouden, door de Quarter Horse (een van de westernpaarderassen) vereniging:
[WN-EV] NQHA/AQHA Clinic zondag 1 juli - Showen

Helaas kreeg ik vanmorgen een mailtje dat de clinic niet doorgaat.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:45

Citaat:
is het verstandig eerst een langere tijd 'normaal' te lessen, voor ik overstap naar Western, of is het juist handig snel over te stappen, omdat ik lees dat je bij Western toch eigenlijk alles opnieuw moet leren?

Het is verstandig om nu te gaan kijken wat je leuker vindt. Hoe minder bagage je hebt des te makkelijk is het. Die 12 lessen die je nu geplant hebt staan gaan het verschil niet maken hoor, want als je niet eerder gereden hebt kom je in het begin toch niet veel verder dan blijven zitten :D
Die lessen kun je gewoon af maken. Maar mijn advies is ook ga in de tussen tijd wel een keer kijken en les nemen op een westernstal.

Succes en vooral veel plezier!

hetkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 14:46

Ah, jammer dat die clinic niet door gaat! Al had ik er wat niveau betreft niet bij gekund, was het misschien een mooie gelegenheid om in ieder geval eens ergens te gaan kijken en van de sfeer te proeven. Ik zal de evenementen in ieder geval goed in de gaten houden. Al vind ik dat toch een beetje een vreemd idee, om zonder enige kennis van zaken of zonder iemand te kennen zomaar op een of ander evenement binnen te wandelen. Weet iemand iets laagdrempeligs / informeels qua wedstrijden, clinics o.i.d. waar ik gewoon een keer zou kunnen komen kijken? Ik moet trouwens zeggen dat ik me wel heel welkom voel met al deze vriendelijke berichtjes en adviezen! Als dat een voorproefje is van de sfeer in de western wereld, dan zie ik het nog weer meer zitten :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:49

Wij organiseren elk kwartaal een onderlinge wedstrijd voor de lesklanten.
Dat is altijd erg gezellig en laagdrempelig. Misschien leuk om een keertje te komen kijken?
En dan 'ken' je mij alvast :)

http://www.lonestar-westernstable.nl
(wel een beetje uit de buurt ben ik bang, maar voor een keertje misschien te doen?)

hetkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 14:57

Rumpleteaser schreef:
Wij organiseren elk kwartaal een onderlinge wedstrijd voor de lesklanten.
Dat is altijd erg gezellig en laagdrempelig. Misschien leuk om een keertje te komen kijken?
En dan 'ken' je mij alvast :)

http://www.lonestar-westernstable.nl
(wel een beetje uit de buurt ben ik bang, maar voor een keertje misschien te doen?)

Ja, voor een keertje zou dat zeker te doen zijn, zeker nu de vakantie net is begonnen! (Een van de grote voordelen van lesgeven, de laaaange vakanties :D) Ik zag op de website alleen geen precieze data staan voor de wedstrijden, heb ik met mijn neus gekeken of zijn die niet bekend?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:01

We hebben er net eentje vorig weekend gehad :o

hetkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 15:49

Haha, helaas, misschien de volgende keer dan!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:23

hetkoetje schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties! Het lijkt mij zeker een goed idee om eens een wedstrijd te bezoeken en sfeer te proeven, maar is dat allemaal vrij te bezoeken? (Ik heb écht nog geen ervaring in de paardenwereld, op wat ik lees en die paar manegelesjes na!) En kunnen jullie mij dan iets aanraden?

Alle wedstrijden zijn vrij te bezoeken ook de inrijpiste en de stallen, hier in Vlaanderen zijn de alle wedstrijden gratis uitgezonderd de reining wedstrijd georganiseerd door Western event.
Ik vermoed dat in Nederland de meeste ook wel gratis zullen zijn.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:33

hetkoetje schreef:

Bedankt ook voor de manege tips! Die staan zeker op mijn lijst voor als ik een plaats ga zoeken voor een proeflesje. Ik zag in het topic manege/trainers nog wel een aantal adresjes dichter in de buurt. Daar werken dus sommige links niet meer van, maar misschien weet een van jullie er wel meer van. Dus heeft er iemand ervaring met / kennis van de volgende maneges / trainers?

Ruitersport Centrum Bemmel
The Millranch, Ede
Versatile trainingstables, Lochem
RC Team Spirit, Brummen
Western Riding Achterhoek, Barchem
AM Horsestraining, Otterlo
Roelie Muller, Harskamp

Deze 2 ken ik.
Bij versatile heb ik een tijd het paard van de instructrice gereden.
Western riding achterhoek heb ik nog regelmatig contact mee.

Zelf rijd ik alleen nog buitenritjes met mijn oude merrie en mijn 3 jarige heeft een jaar de tijd om eerst rustig de stap draf galop onder de knie te krijgen dus ook met hem les ik nog niet. Je mag mij pben met vragen ;)

hetkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 19:27

Ik heb vandaag voor het eerst op een westernpaard gezeten! :D Wat is dat prachtig zeg! Nou zat ik ook wel op een super braaf, goed getraind paardje, maar wat een verschil met de manegeles! Ik ben om, geloof ik ;) Deze zomer maar eens rond gaan kijken voor wat proeflesjes hier en daar en dan als ik mijn 12 lessenkaart op heb de overstap maken :D Als iemand dus nog meer tips heeft voor western stallen, blijven die erg welkom!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:47

leuk! western is ook super leuk :D waar heb je je proefles gereden?

hetkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 21:42

Ik heb geen proefles gehad, maar mocht van Jolanda (van hier op bokt) een testritje maken op haar super lieve Joker! Ze heeft me ook het een en ander laten zien en door die schatten van een paarden die ze heeft staan word ik alleen maar enthousiaster! Ik heb nog elf lessen te goed op de manege waar ik een paar weekjes terug begonnen ben, dus ik ga eerst even goed vergelijken voor ik aan echte proeflessen begin. Spannend allemaal!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:50

Leuk! Veel plezier ook op je zoektocht naar een geschikte trainingslocatie. Ik heb geen ervaring met de door jou eerder genoemde stallen want je woont aan de andere kant van het land maar kan je wel aanraden om op de site www.wran.eu te kijken om te zien waar wedstrijden gehouden worden die je eens zou kunnen bezoeken. Je bent van harte welkom en het westernwereldje is - in mijn optiek maar ik ben wel een beetje bevooroordeeld - laagdrempelig dus schroom niet en ga er gewoon heen.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:52

Je zou kunnen informeren voor les mogelijkheden bij SE stables te Heumen (= nabij Nijmegen)
http://www.se-stables.nl/

Saskia geeft leuk en goed les! ('Deurne' instructrice zowel dressuur als western gediplomeerd!)

maxfrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:24

Ik ben bekent met western riding achterhoek.
Rijd er zelf twee maal per week.
Er word op een prettige manier les gegeven en de sfeer is lekker relext.
Ze heeft op dit moment zelfs een aanbieding van drie proeflessen voor de prijs van twee.
Moet je alleen even naar vragen,staat namelijk niet op de site maar ik heb het persoonlijk van Laja zelf gehoord.

www.swra.nl

hetkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 09:49

Alweer een tijdje later, leek het me leuk even te vermelden hoe het verder is gegaan met mijn western avontuur. Ik ben mijn reguliere manegelessen aan het afronden en heb inmiddels twee lessen gedraaid bij Wendy van Osch. Wat is dat FANTASTISCH zeg! Na de eerste les had ik al het gevoel dat ik in dat half uurtje meer geleerd had dan in al mijn voorgaande manegelessen bij elkaar. Mijn eerste galop los van de longeerlijn was echt zo'n briljant moment, dat vergeet ik denk ik nooit meer :) Ik ga dus lekker door met de lessen bij Wendy en heb sinds gister ook een prachtig paar laarzen gekocht in Arthur's Western Store. Dit weekend ga ik misschien een kijkje nemen op een wedstrijd. SmidjeJollie en kimvicious hier op bokt hebben me geweldig geholpen bij mijn 'intrede' in de westernwereld en ik wil nooit meer terug! ;)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:03

Super leuk dat je nog even een update geeft en fijn dat het goed gaat bij Wendy!
Veel succes en plezier met je verdere western avontuur! :)