Mijn paard is snel en kan extreem goed springen. In zijn afstamming komen ook enkele goede eventing verervers voor (Krimh ox en Abgar), dus hij zou het probleem niet moeten zijn (eerder ik
).Nu is er dus een klein probleempje... mijn paard is extreem voorzichtig. Niet zozeer met dingen die je zou verwachten, verkeer enzo is echt geen probleem. Het is meer dat hij echt enorm terughoudend is buiten. Hij loopt wel, maar heeeeeeel langzaam. Als hij schrikt rent hij gelukkig niet weg, maar voor de meest stomme dingen blijft hij stilstaan en wilt hij echt niet voorruit, als ik dan aanspoor omdat hij zich niet zo moet aanstellen steigert hij en draait hij om.
Hij vind het gewoon heel spannend, hoe vaak we dezelfde route ook rijden. Open terrein gaat beter, dan kan hij alles overzien, maar in een bos valt hij elke keer in stap voor een on overzichtelijke hoek. Dan eerst rustig om de hoek kijken voor hij weer wilt draven.
Achter een ander paard aan is geen enkel probleem, dan is alles goed.
Nou is hij natuurlijk gewoon erg voorzichtig, maar hoe kan ik hem duidelijk maken dat er geen tijgers en kabouters zijn?
Ergens vind ik het ook heel vervelend omdat hij mij kennelijk niet vertrouwd, terwijl het voor de rest een heel makkelijk paard is, aan de hand gaat hij bijvoorbeeld wel langs en over enge dingen (maar hij verschuilt zich dan wel achter mij). Op een vreemd wedstrijdterrein loopt hij soms te stuiteren, maar zodra ik erop zit is het goed. De hindernissen zijn verder geen probleem, hij springt graag en eigenlijk alles waar ik hem op afstuur. Rare hindernissen neemt hij natuurlijk wat ruim, maar dat is ook niet zo vreemd of erg.
Maar de drive zit er gewoon niet helemaal in. Of eigenlijk, helemaal niet.
Is hij gewoon helemaal hopeloos als eventing en buitenrij paard? Zal hij altijd zo voorzichtig blijven, of moeten we meer oefenen? Of is het toch een vertrouwenskwestie?