[WN] puntentelling wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

puntentelling wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 10:15

hoi!
ik ben mij een beetje aan het verdiepen in wedstrijden, graag wil ik volgend jaar starten *\o/*
nu was ik bij de drha summer slide, en heb heel veel geleerd! ik snap een beetje de puntentelling daar, je begint bij 70 en je kan aftrekpunten en pluspunten krijgen.
maar nu kijk ik da afleveringen van insidereining.com maar nu komen ze met scores van 224 enzo :? zijn dat een paar patterns bij elkaar geteld of is de puntentelling in amerika anders??

alvast bedankt! :D

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:20

Nee, Amerikaanse shows ( ook wel Nederlandse) hebben altijd meerdere jury's; deze punten worden bij elkaar geteld :D

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:30

Soms staat er in NL ook wel eens: double judged, dan krijg je scores als 146 ( I wish :P )

Alnieno

Re: puntentelling wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 11:07

aha:) dankjullie wel! dan is het dus met 3 jurys ofzo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:11

Ja, scores beginnen bij 70, 140 of 210, afhankelijk van het aantal jury's. Op de echt grote shows zitten 5 jury's, waarbij de hoogste en de laagste score wordt weggelaten. Een 280 zal je dus nooit kunnen krijgen.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:58

Als we het hier dan toch over hebben, heb ik er ook een vraag over. Ik las dat bij een bepaald aantal punten, je geen novice/gag meer mag starten. Waar worden die punten vandaan gehaald. Hoe is de telling daarvan. Kan t ook nergens vinden en ik heb de AQHA-app er op nageslagen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:46

Dat gaat over geld (life time earnings) en niet over punten. De verenigingen NRHA en DRHA (Ladies, gag) houden bij hoeveel geld je verdient hebt in de reining. Ga je over een bepaald bedrag heen (gag = €135) mag je niet meer starten in dit onderdeel. Verder zijn er geloof ik nog punten die je haalt in de jeugd die mee kunnen tellen, maar daar kan hollywood86 je vast meer over vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:33

MissFreubel schreef:
Als we het hier dan toch over hebben, heb ik er ook een vraag over. Ik las dat bij een bepaald aantal punten, je geen novice/gag meer mag starten. Waar worden die punten vandaan gehaald. Hoe is de telling daarvan. Kan t ook nergens vinden en ik heb de AQHA-app er op nageslagen.

Ik denk dat jij NRHA en AQHA door elkaar aan het halen bent. De AQHA is de rassenvereniging, de NRHA is de vereniging die enkel reining wedstrijden organiseert.

Voor NRHA geldt dat er in ieder onderdeel (dus ook op de gewone DRHA- de affiliate van NRHA en organisator van de Nederlandse NRHA shows- wedstrijden in Nederland) prijzengeld wordt uitbetaald. Op het moment dat een ruiter meer dan 200$ heeft gewonnen, mag deze niet meer starten in de Rookie L1, 500$ voor rookie 2. Zo zijn er verschillende soorten klassen, waarbij de verdiengrens steeds hoger ligt.

Een novice is een geval apart, daar gaat het niet om de verdiensten van de ruiter, maar om de verdiensten van het paard.
Een paard is niet meer novice level 1 (bij de NRHA!) op het moment dat ie meer dan 5000$ op naam heeft of 25.000$ bij level 2.

Enkel in de jeugd zijn punten te behalen die op het showrecord van ruiter en paard komen. In deze classen zijn meestal geen geld te winnen en enkel punten. Alle overige classen werken met geld ipv punten.

De AQHA hanteert andere begrippen voor novice paarden en rookie. Simpelweg omdat de AQHA (hoofdzakelijk) met punten werkt en niet met prijzengeld.

Edit; typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 13:47

wat een info,dat wist ik ook niet! heel handig! _/-\o_

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:54

de aqha werkt idd met novice afhankelijk van ruiter, icm een dicipline.
als jij meer dan X punten (geloof 10 of 15) in een bepaalde skill set hebt verdient, mag je in die diciplines geen Novice meer starten maar alleen nog gewoon amateur of jeugd.

in nederland zijn maar weinig shows met weinig deelname dus als je alleen aqha shows in nederland rijd zal het je niet snel gebeuren dat je uit de novice moet.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:15

Hierbij moet je wel rekening houden dat de uitgangsscore van 70 punten alleen geld voor bepaalde onderdelen. Reining, trail, (versatile en westernriding??? ), cutting en het dry work van de working cowhorse worden op deze wijze gejureerd. Pleasure, western horsemanship, showmanship at halter ed. worden op een andere manier gejureerd.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:32

quarterH schreef:
de aqha werkt idd met novice afhankelijk van ruiter, icm een dicipline.
als jij meer dan X punten (geloof 10 of 15) in een bepaalde skill set hebt verdient, mag je in die diciplines geen Novice meer starten maar alleen nog gewoon amateur of jeugd.

in nederland zijn maar weinig shows met weinig deelname dus als je alleen aqha shows in nederland rijd zal het je niet snel gebeuren dat je uit de novice moet.

Bedankt Hollywood voor je uitleg, maar dat van die verdienste (lifetime earnings) dat wist ik. Maar zoals QH hierboven schrijft idd, dat van die 10 punten. Hoe zit dit, dat was eigenlijk mijn vraag, sorry als het niet duidelijk was. Hoe kom je dus aan die tien punten.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 21:47

Oeps, ik had er idd bij moeten zeggen dat het om reining ging;) dankjewel!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 06:50

MissFreubel schreef:
Bedankt Hollywood voor je uitleg, maar dat van die verdienste (lifetime earnings) dat wist ik. Maar zoals QH hierboven schrijft idd, dat van die 10 punten. Hoe zit dit, dat was eigenlijk mijn vraag, sorry als het niet duidelijk was. Hoe kom je dus aan die tien punten.

Dat is afhankelijk van welke plaatsing je behaalt en hoe groot het deelnemersveld is. Ik geloof trouwens dat het iets van 20 of 25 punten zijn die je mag halen voor je de novice uit moet. In ieder geval kan je dit allemaal gewoon nalezen in het AQHA handbook dat te downloaden is van hun website. In het hoofdstuk Showregulations of Showrules zal het ongetwijfeld allemaal staan.

Verder worden alle uitslagen geregistreerd bij de AQHA zij houden bij hoeveel punten paard en ruiter verdienen. Voor de novice geldt trouwens dat het punten per ruiter is. Dus als je met 2 of 3 paarden start zal je waarschijnlijk sneller aan die punten komen.

@TS verdere aanvulling: Je hebt plus en minpunten en daarbij ook nog penalty's die afgetrokken kunnen worden van de score.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:02

En dan nu wellicht een domme vraag...
Als je met een bij de APHA geregistreerde paint start mag je dan ook uitkomen voor de AQHA shows? Of op andere reining shows?
En hoe gaat het dan met punten?
Ik bedoel in de reining... :D

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:35

Op een rassenshow mag je alleen met een voor dat ras geregisteerd paard showen. Dus met een paint alleen op een apha show. Vrij voor alle rassen zijn wran wedstrijden en NRHA en de 'wilde' wedstrijden, dit zijn oefenwedstrijden die ook regelmatig georganiseerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:37

AQHA is voor de AQHA, dus enkel quarters.

Voor de reining is de NRHA veruit het belangrijkste, dus dan zal je daar moeten starten. Dat kan met ieder ras.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:50

AQHA staat voor American Quarter Horse Association. Je mag daar alleen met geregistreerde quarter horses starten. Je mag met een Paint wel NRHA (http://www.nrha.com), APHA (http://www.apha.com), DPHC (http://www.dphc.nl), WRAN (http://www.wran.eu) en PRAB (http://www.prab.be) wedstrijden rijden.
NRHA is een organisatie die toegankelijk is voor alle rassen en die alleen Reining shows organiseert (National Reining Horse Association).
APHA is hetzelfde als de AQHA, maar dan voor paints haha. DPHC is de Dutch Paint Horse Club, hier mag je ook alleen met een paint starten.
WRAN is een Nederlandse organisatie die alle klasses voor alle rassen uitschrijft en de PRAB is ongeveer hetzelfde, maar dan in België.

En over de puntentelling, dit stukje komt van de site: http://www.westerntoday.nl/westernrijde ... es/reining

"Iedere deelnemer moet de gevraagde proef apart en alleen rijden. Een paard berijden betekent niet alleen het te leiden, maar ook iedere beweging te beheersen. Het goed gereden paard moet gewillig geleid en beheerst zijn, met weinig of geen weerstand en moet volledig gehoorzaam zijn aan de ruiter. Pluspunten kan men verdienen met een snelle, soepele, mooie en foutloze uitvoering van de manoeuvres van de proef. De gemiddelde en uitgangsscore is 70 punten. Afhankelijk van de uitvoering kan men bonus- of minpunten scoren en voor fouten worden strafpunten (penalties) toegekend."

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:11

Thanks allemaal!
YR, ik bedoelde eigenlijk de puntentelling in totaal. Bij een bepaald aantal punten moet je over naar een volgend level?
En telllen dan de punten van bijv. een dpha show en een wran show samen?