[WN] Warwick Schiller

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

Warwick Schiller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:36

Misschien interessant video-voer voor sommigen onder jullie? Warwick is een Australiër die naar de Verenigde Staten - California geëmigreerd is.

Zijn youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/WarwickSchiller

Heb al een aantal van zijn video's bekeken en vind persoonlijk dat hij best logische tips geeft - z'n manier van doen spreekt me wel aan. Heb al een paar tips in praktijk kunnen brengen en ze hebben tot nog toe steeds het probleem kunnen oplossen.

Paintless

Re: Warwick Schiller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:33

jottum.. wow. dat is inderdaad wat ik hoop te bereiken steeds, maar de weg er naar toe heeft nog al wat hobbels waar ik steeds over struikel.

dit paard doet het allemaal mooi, maar wat doe je als een paard wel vlucht voor het klappen van de zweep, wat als je dier in de round penn niet naar binnen kan laten komen, wat doe je dan. daar ben ik altijd zo benieuwd naar.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 14:31

Warwick zit ook op Facebook - met een persoonlijke pagina en eentje voor z'n stal (Warwick Schiller's Performance Horsemanship). Daar kan je vragen stellen ivm specifieke problemen waarop hij dan een antwoord tracht te formuleren, vaak met video ter illustratie, als hij een paardje kan vinden met soortgelijk probleem. Als je door z'n lijst van geuploade video's scrollt, kom je er zo vast verschillende tegen. Er staan er ook een aantal tussen die hij op clinics liet filmen, soms met de eigenaar in het zadel bv. Of je nu van Californië, Australië of Europa bent, je zal altijd een reply krijgen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:38

oh dat is wel leuk. en interessant. ik zal hem even opzoeken op FB. mocht ik al tegen dingen aan lopen, kan ik altijd kijken of er iets tussen staat, of dat ik het hem vragen kan...

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:33

Ik heb helaas nu geen tijd om te kijken aangezien ik midden in mijn examenperiode zit, maar ik ben wel super benieuwd.
Heb hem alvast geliked op facebook :)

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:50

Ik vind dit filmpje heel erg lijken op de methodes van Monty Roberts...

@Paintless: Als je dit lang genoeg doet (het paard weg sturen) zal hij uit zichzelf naar je toe komen om steun te zoeken.. hij zal je ook volgen. Wanneer hij niet uit zichzelf komt kun je hem opnieuw wegsturen en hem opnieuw de kans geven. Hij zal beginnen om één oortje naar je toe te draaien, de cirkel kleiner te maken en likken&kauwen (teken dat hij nadenkt over wat je van hem vraagt) Als je dan stopt met voorwaartse beweging vragen en je schouder van het paard weg draait zal hij stoppen met rennen en achter je aan komen. Het wegdraaien van je schouder is de uitnodiging om achter je aan te komen.

In paardentaal stuur je hem als het ware weg van de kudde, en laat je hem alleen. (het wegjagen) Als hij gaat accepteren dat jij de leider bent zal hij proberen terug te komen.. als je dit toelaat door je schouder weg te draaien geef je hem de kans jou, de leider, te volgen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:42

Arrows schreef:
In paardentaal stuur je hem als het ware weg van de kudde, en laat je hem alleen. (het wegjagen)

Straffen zonder dat het paard iets fout doet.... hmm, ja de joinup is erg logisch en paardvriendelijk....

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:31

Romkabouter schreef:
Arrows schreef:
In paardentaal stuur je hem als het ware weg van de kudde, en laat je hem alleen. (het wegjagen)

Straffen zonder dat het paard iets fout doet.... hmm, ja de joinup is erg logisch en paardvriendelijk....

Ik weet niet of je het moet zien als straffen, maargoed zo te horen heb je al een uitgesproken mening over join up :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:27

Yes indeed :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:47

Hmm, interessant. Ga binnenkort de filmpjes eens kijken, had hier nog nooit van gehoord (terwijl ik meestal toch redelijk op de hoogte ben van NH en aanverwanten).

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 09:58

Warwick heeft nochtans niet echt iets met de join-up. Jammer dus dat het meteen daarover gaat. Zijn leuze is 'Make the wrong thing hard and the right thing easy'. In praktijk komt dat neer op hele kleine stapjes maken, maar wel 100% zeker zijn dat je die stappen kunt controleren en positief kunt maken. Pas wanneer je zeker weet dat je paard die stap goed begrepen heeft en elke keer juist reageert, kan je hierop verder bouwen en een element toevoegen. Op die manier bouw je de 'druk' maar langzaam op en geef je het paard nooit een te grote opdracht die hij niet aankan. Dit leidt tot een groter (zelf)vertrouwen wegens het aaneenschakelen van succeservaringen, zowel voor ruiter als paard. In die zin lijkt het wel erg op Monty's aanpak bij bv. moeilijk trailerladen.

Problemen lost hij ook met deze filosofie op, in omgekeerde richting dan. Als je paard bv. moeite heeft met het openen van een poort, welk stukje van de training heb je dan - wellicht onbewust - overgeslagen? Hij zoekt naar het ontbrekende puzzelstukje om het zo te zeggen, want dat puzzelstukje is waarschijnlijk makkelijk op te lossen. Het probleem in zijn geheel echter lijkt vaak onoverkomelijk. Het gaat vooral over logisch nadenken, beseffen welke stappen je allemaal zet in een leerproces en alles kunnen 'afbreken' tot de aparte elementjes en die onder handen nemen.

Persoonlijk begrijp ik Monty Roberts wel en een deel van zijn ideeën zijn heel goed, maar ik mis de link met de alledaagse praktijk soms een beetje. Zelfs vind ik die link makkelijker terug in Warwick's manier van werken en de dingen uitleggen. Bv: http://www.youtube.com/watch?v=AtYnq8BZJU4&feature=relmfu We staan er vaak niet bij stil in hoeverre we soms zelf verkeerd gedrag uitlokken bij paarden. Warwick bewaakt gewoon heel erg goed deze fouten te vermijden of tijdig te corrigeren.

Ik denk niet dat hij zichzelf persé ziet in het NH-licht, maar als een gewone trainer met een heel logische visie op hoe paarden kunnen getraind worden op een manier waarop zowel ruiter als paard er plezier aan beleven. Hij werkt dan ook echt met alles, zowel recreatie-, werk- als competitiepaarden en is heel bereikbaar en niet overwegend commercieel ingesteld, zoals sommige anderen die denken het warm water opnieuw uitgevonden te hebben... Maar dat is natuurlijk mijn aanvoelen en er zijn - gelukkig - zoveel mensen die ondertussen al op een heel positieve manier bezig zijn met paarden en hun training.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:49

Romkabouter schreef:
Arrows schreef:

dat wil ik ook niet doen. ik doe de join up echt veel strenger.. en een zout op! gegeven. dan stuur ik haar echt weg weg.. dit vind ik niet echt weg sturen, meer in beweging zetten. maar ik ben er al een poosje over na aan t denken en ga even spelen zondag. probeer er niet te veel druk op te leggen, dat als iets niet lukt, het niet erg is. ze is pas 2 en het moet leuk blijven.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:31

Je had de cynische ondertoon niet begrepen merk ik?
De join-up is namelijk alles behalve paardvriendelijk.

Denk er maar eens aan wat het voor een paard betekend om uit de kudde gejaagd te worden.
En dat zonder aanleiding.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:09

ik ken de join up, dat is een doodvonnis voor een paard. in het wild uit een kudde gegooit worden betekend een zekere dood. ook voor de "tamme" paarden geld dat. weet zij veel dat je dr wel terug neemt en beschermd..

daarom doe ik het alleen in uiterste gevallen. (als ik aangevallen wordt oid, en dat gebeurt niet meer)

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:35

ben nu alles van hem aan het bekijken, en ik kom uit de tijd van de hype van monty roberts en emiel voest.
vind het bij deze meneer wat beter onderbouwd.
maar komt allemaal op hetzelfde neer, kijk naar je paard, interpreteer en denk, hoe gaat het in een kudde.
lijkt simpel, reallity little bit diffrent!!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:12

Inderdaad. Maar zoals je zegt, al wat beter onderbouwt. Uiteraard doen paarden het bij deze trainers persoonlijk altijd beter dan wanneer je de technieken zelf in praktijk probeert te brengen. Het gaat hem dan ook nog steeds over JUIST observeren, oog voor detail, JUISTE timing, etc. En dat is een aanvoelen dat je niet kan leren, hoeveel filmpjes je ook ziet. Een aanvoelen dat deze grote meneren dus meestal wel hebben en vandaar hun succes. Vraag is hoe goed ze dit aanvoelen kunnen uitdrukken in woorden, vertalen naar de praktijk en overbrengen op anderen. Voor ons: alleen jarenlange praktijk in het zo goed mogelijk toepassen en zo logisch mogelijk leren nadenken vanuit het paardenstandpunt zullen je toelaten in dit aanvoelen vooruitgang te boeken. Wat ik zo leuk vind aan Warwick, is dat hij openstaat (voorlopig toch nog - hopelijk wordt hij niet te populair) voor elke vraag. Hij blijft ook doorvragen tot hij zekerheid heeft dat je het juist begrepen hebt en dat er geen ontbrekende puzzelstukjes meer zijn. Zelfs als hij weet dat hij nooit commercieel voordeel uit je zal halen, want geef toe: wat zal hij ooit in Californië aan mij verdienen?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:27

en dat commerciele zie je wel aan een pirelli of een roberts. Robers is nog erger, want zijn pa heeft alles gedaan, hij heeft het alleen heel handig opgeschreven en is er rijk mee geworden. warwick zet zijn filmpjes op een gratis kijksite.. (youtube,) ik zie dus geen commerciele handelingen bij hem.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:29

commercieel worden ze allemaal.
wij zien het gebeuren bij de honden, je hebt Cesar Milan...en verdomd er bestaan nu allemaal hondenfluisteraars hier.
allemaal dat stukje meeliften.

En laten we het ook simpel bekijken, deze mensen werken er veel voor, mag dat niet uitgedrukt worden in een bepaalde beloning(om hun termen te blijven gebruiken)
Heb er zelf niks op tegen, als ze 100% achter hun ding staan, heb ik er bewondering voor.
Hoeveel mensen halen een bepaald niveau en gaan dan ook zelf lesgeven....

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:18

ik zie anders nergens waar je Warwick shiller moet betalen. zijn FB is gratis, YouTube is gratis... en je kan hem gewoon mailen via FB en een vraag stellen. dan probeert hij er antwoord op te geven. no charge.. lijkt me niet erg commercieel. hij wil gewoon doen wat ie leuk vind.

dat ie dan op een 2 jarige zit en de verzameling vraagt, vind ik niet oke. maar dat is mijn mening. dat was het enige minpuntje wat ik vinden kon.

nee, ikke is om.. is wel een goeie :P