al medoen aan endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveNappi

al medoen aan endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 19:06

hoi,
ik weet niet of het hier goed staat, maar anders graag verplaatsen.
ik heb sinds twee maanden een haflinger en hij houd heel erg veel van buitenrijden en heeft een goede conditie.
op de pensionstal word een officiele endurance wedstrijd geoganiseerd, zal ik daar aan meedoen of niet? ik moet me erst nog inschrijven voor de KNHS. wat zouden julie doen?
even wat info:
de laagste klasse is 30 km.
het is over ongeveer 3 weken.

ik heb echt advies nodig.
mijn pony is nu 4 jaar en word 5/6 keer per week gereden.

laat een berichtje achter.

Maureen95

Re: al medoen aan endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:08

probeer eens een rit uit te stippelen en een constante km te houden. misschein helpt dat

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 19:14

gaan we morgen doen!
zal ik wel of niet meedoen aan de wedstrijd op stal?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:20

ik zou eerst nog gewoon oefenenen. je het nog een heel leven voor je!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:21

Dit hoort thuis op het stukje Endurance dus ik zal even temmen.

Hoeveel km rijd je nu ongeveer buiten? En hoe lang doe je daar over?
Gaat het over de wedstrijd in Renkum?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:22

Ik zou gewoon meedoen, waarom niet? Je beleeft er alleen maar lol aan, als het niet goed gaat dan pech.
De laagste klasse moet elk paard met een goede conditie dat regelmatig buiten gereden wordt wel aankunnen hoor!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:22

Je pony is ook nog erg jong! Ik zou lekker veel oefenen met hem, en je hebt hem ook maar pas, dus lekker van elkaar gaan genieten en leren kennen. En over een jaartje of 2 eens meedoen! Je hebt nog tijd zat! En voorlopig is een "gewone" buitenrit toch ook afdoende? Lekker paadjes verkennen, ontdekken wat hij leuk of eng vind en daar wat mee doen. En steeds langere afstanden gaan draven.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:24

44Myrthe44 schreef:
Ik zou gewoon meedoen, waarom niet? Je beleeft er alleen maar lol aan, als het niet goed gaat dan pech.
De laagste klasse moet elk paard met een goede conditie dat regelmatig buiten gereden wordt wel aankunnen hoor!

Waarom niet? Er kleven genoeg risico's aan het over de grenzen van het paard heen gaan. (Peesblessures, spierbevangenheid etc).

Elk paard moet dat inderdaad aankunnen, míts er rekening gehouden wordt met de snelheid, leeftijd, afstand, weer etc.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:27

SplashIsLief schreef:
44Myrthe44 schreef:

Waarom niet? Er kleven genoeg risico's aan het over de grenzen van het paard heen gaan. (Peesblessures, spierbevangenheid etc).

Elk paard moet dat inderdaad aankunnen, míts er rekening gehouden wordt met de snelheid, leeftijd, afstand, weer etc.

Het is de laagste klasse, en ze zegt toch dat ze al regelmatig buitenritten maakt en dat het paard een goede conditie heeft?
Met dat aantal km's ga je bij een gezond paard echt niet snel over de grens heen hoor, zeker niet omdat ze hem gewoon 5/6 keer in de week rijdt.
Ik zie het probleem niet.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:29

"Een goede conditie" is nogal een subjectief begrip. Er zijn veel mensen die zeggen dat een paard dat 10 km kan stappen een goede conditie heeft. Maar dat is niet voldoende voor de endurance.

Ook op 30 km kan je alle grenzen over gaan hoor. Zo was er in Leersum nog iemand met een Metabool probleem op de 34. En een flink aantal uitvallers op kreupelheid. Dit hoeft niet en is ook niet nodig, maar om opeens te bedenken een klasse I wedstrijd te gaan rijden.. Ik vind het een risico. Je kunt beter goed voorbereid op pad gaan en dus ook gericht getraind hebben.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:35

Maarja bovendien:
Citaat:
De deelnemende paarden worden daarom voor, tijdens en na de wedstrijd door een dierenarts gecontroleerd. (Bron: KNHS)

Wat is nou het ergste dat er kan gebeuren? Dat je niet meer verder mag van de DA, nouja, als dat zo is; jammer dan & leuk geprobeerd, weer een ervaring rijker!
Het is juist de bedoeling van de knhs om de laagste klasse laagdrempelig te houden zodat het voor iedereen mogelijk is om er een keer van te 'proeven'. Je paard hoeft hiervoor heus geen wereldconditie te hebben, ik denk dat de meeste gezonde paarden die regelmatig bereden worden dit zelfs zonder training wel aankunnen.

Én ze heeft nog 3 weken om te trainen, wat nog best lang is!

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 20:11

wie heeft er al een keer megedaan aan endurace en weet wat voor training er voor nodig is?
ik ben gewoon nieuwschrierig en weet nog niet of ik het ga doen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:15

[TEN] [END] Wat denken jullie? Is dit genoeg voor klasse I? in dit topic staat veel informatie!
Er staat ook een trainingsschema voor de klasse 1 bij.

Persoonlijk sluit ik mij aan bij Splash, het is wel erg simpel om te zeggen "wat kan er nou gebeuren"..... Genoeg dus wanneer je paardje conditioneel onvoldoende getraind is.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:17

Ik heb mee gedaan en samen met mijn paard 425 goedkeurde wedstrijdkilometers gereden, 2 weken geleden nog een 54 km wedstrijd uitgereden.
En er zitten nog heel veel meer mensen op bokt die langere afstanden hebben gereden en nog meer wedstrijdkilometers hebben gemaakt :j.

Je zult geleidelijk de afstand die je rijdt op moeten gaan bouwen (Maar ik heb geen idee welke afstanden je nu rijdt), als je de afstanden uitgebouwd hebt kun je langzaam aan de snelheid opvoeren. Je moet er rekening mee houden dat je tijdens een wedstrijd ook vaak stil staat (Om te koelen, het paard te laten drinken etc). In deze tijd gaat je rijtijd gewoon door waardoor je gemiddelde snelheid om laag gaat.
Hoe je de training precies op bouwt ligt ook wel heel erg aan je paard, de leeftijd, welke wedstrijd je wilt rijden, met welk doel (Wil je de finish halen, wil je zo hoog mogelijk eindigen etc).
Daarnaast moet je paard leren dat er in zijn mond gekeken wordt, dat zijn hartslag gemeten wordt, dat hij heen en weer moet rennen. Dat zijn dingen die je thuis al heel goed voor kunt bereiden die heel veel stress weg nemen op de dag zelf.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:20

44Myrthe44 schreef:
Maarja bovendien:
Citaat:
De deelnemende paarden worden daarom voor, tijdens en na de wedstrijd door een dierenarts gecontroleerd. (Bron: KNHS)

Wat is nou het ergste dat er kan gebeuren?

Tja, je paard naar de kl*te rijden doordat het een peesblessure krijgt? Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar vooral van een jong paard zijn de banden en pezen nog niet volgroeid en nog kwetsbaar. Je moet het paard goed voorbereiden op een endurance, ookal is het 'maar' 30 km.

TS ik zou nog even lekker wachten. Ga eerst eens kijken bij een wedstrijd hoe het er allemaal aan toe gaat, lees meer op internet, stel vragen tijdens de wedstrijden, ga lekker deze zomer trainen en probeer in het najaar een wedstrijd te pakken of gewoon pas volgend jaar.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:25

44Myrthe44 schreef:
Én ze heeft nog 3 weken om te trainen, wat nog best lang is!

Eigenlijk moet je paard er een maand van tevoren wel klaar voor zijn al. In die 3 weken moet je eigenlijk niet nog verder opbouwen maar de conditie onderhouden.
Tenminste dat is mij verteld.

Als de wedstrijd toch op je stal is kun je ook komen vrijwillgen? Leer je veel van en je ziet veel.
Ik weet dat ze nog mensen nodig hebben en er zijn vast wel ruiters die je vragen daar willen beantwoorden als ze de tijd hebben.
Kijken is ook leuk. En vrijwilligen zou helemaal top zijn!
Laatst bijgewerkt door kim345 op 27-05-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:26

Wat ik zou doen? Heel veel informatie lezen (kijk maar eens op het tabblad TEN hier oo Bokt), een keertje gaan helpen, rustig aan gaan trainen (je pony is pas 4!) en volgend jaar lekker meedoen :j

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:27

Hilli schreef:
Wat ik zou doen? Heel veel informatie lezen (kijk maar eens op het tabblad TEN hier oo Bokt), een keertje gaan helpen, rustig aan gaan trainen (je pony is pas 4!) en volgend jaar lekker meedoen :j

:)* Misschien kun je tijdens de aankomende wedstrijd wel iemand gaan groomen, die persoon kan je misschien wat dingen bijbrengen en het is een leuke manier om kennis te maken met de sport.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:39

WD-V -> TEN

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:53

Ik zou zeker nog wachten, waar om zo'n haast. Ga eerst eens lekker kijken op een wedstrijd. Daar leer je het meeste van. En 5 of 6 keer per week rijden op zo'n jonge pony vind ik wel heel erg veel. Wat doe je allemaal met je pony?

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 07:09

ik doe meestal 15 tot 30 minuten dressuur en dan nog rijden op de veldje, even in draf het pad af (ze hebben een pad dat naar het bos gaat.) en in stap weer terug.
maar met deze warmte doen we ook wel is gewoon vrijheidsdressuur in de roundpen (of hoe je dat ook schrijft). na het rijden even lekker afspuiten (al het zo warm weer is als vandaag) en soms doen we in plaats van dressuur een buitenritje.
(we gaan ook longeren niet op de zelfde dag als het rijden hoor :P) ik ga idd niet meedoen met de wedstrijd maar ik ga wel kijken, is er hier iemand die meedoet?
het is de wedstrijd op 17 juni in renkum op pensionstal Mariahoeve (waar mijn lieve haffie ook staat <3)
ik heb nog even een vraag hoe zet ik hier een foto van mijn paardje bij?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:37

volgens mij is je pony sowieso te jong om mee te doen, en mag hij pas starten als hij 5 is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:40

Je rijdt op die manier nog niet genoeg kilometers om goed genoeg voorbereid te zijn voor de wedstrijd van 17 juni. Natuurlijk is het wel een basis waar je verder mee kunt als je pony wat ouder is.

Milanka, 4 mag in klasse 1 of Impulsrubriek.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:29

Ik vind zelf dat je minimaal een half jaar moet trainen om je paard goed (endurance)wedstrijd fit te krijgen voor de eerste keer.

5x per week een uurtje dressuren staat niet in verhouding tot 30 km draven en galopperen. Je paard moet deze km's in de benen krijgen en lange afstandlopers trainen heel andere spiergroepen als dressuurpaarden.

Probeer eerst maar eens een route van 15 km uit te stippelen en die moet je dan in 1.5 uur afleggen. Heeft je paard daar nog moeite mee dan zul je veel meer moeten trainen op afstanden, doet je paard dit wel goed dan ga je de afstand verlengen. Het is voor de berekeningen het makkelijkst om aan te houden dat 5km in een half uur gereden moet worden en op afstandmeten.nl kun je makkelijk een route maken en 5 km punten aangeven zodat je weet waar je ieder half uur moet zijn.

Veel succes met trainen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:44

Persoonlijk vind ik dat je paard minimaal 3 uur moet kunnen lopen. En dan minimaal 30 min aan een stuk kunnen draven, met hooguit 5 min stappen tussendoor om weer 30min te draven.
Ga dat eerst maar oefenen.

en persoonlijk vind ik ook dat je veel doet met een 4 jarige... Maar dat is je eigen keuze natuurlijk...