[SGW] Zadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HumbleTalent

Zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 14:09

Ik ben me langzaam aan een beetje aan het oriënteren op SGW en ik had daarbij een vraag over welke zadels jullie gebruiken.

Zo vraag ik me af of jullie meteen vanaf het begin zijn begonnen met het gebruiken van verschillende zadels voor dressuur en cross/springen? Zo niet, vanaf welk niveau ben je een ander zadel gaan aanschaffen en met wat voor een soort zadel ben je begonnen?

Rijden de meesten van jullie met een dressuurzadel en met een springzadel of rijden jullie alle onderdelen met een veelzijdigheidszadel?

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:20

De Kieffer Norbert Koof AT (dus niet de FL) is eeen heel fijn cross- en springzadel. Je hebt toch iets meer steun als bij een gewoon springzadel, door de grote kniewrong.

Loetie84

Re: Zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:17

Met t ene paard rij ik met een vzh, het andere heb ik een dressuur en springzadel voor. Alleen moet je bij een springzadel zelfs nog erg opletten dat je geen onvoldoende voor de stijl krijgt omdat je beugels te lang zijn. Dus als je toch voor twee zadels gaat, is een dressuur en eventingzadel misschien de beste optie...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:49

ik rijd beide paarden met een dressuur- en een springzadel. Een vzh zadel vind ik het net niet, al heb ik er in het verleden wel mee gesprongen en gecrosst. De opmerking van Loetie herken ik niet, ik kan prima mijn beugels erg kort maken (op een stubben siegfried).

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 08:13

@ Loetie84, bedankt voor je reactie. Hoe bedoel je een onvoldoende voor stijl? Krijg je lagere punten als je met te lange beugels in de cross rijdt, begrijp ik dat goed? Hoe bevalt je het rijden met een vzh vs. een springzadel in de cross?

@ Lielle, tot welk niveau heb je nog met een vzh gereden en wat vond je er zoveel minder aan? Ik neem aan dat het voornamelijk zal zitten op de ondersteuning van het zadel bij de sprong?

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:15

Heb de cross altijd gereden met springzadel en meestal reed ik de dressuur ook gewoon op het springzadel ( Stubben siegfried). ( hou er niet zo van om in die badkuipen opgeloten te zitten :+ )

Het nadeel van die diepe kieffer NK-AT vind ik dat je boven of in de landing altijd een duwtje van die hoge lepel meekrijgt en daardoor altijd wat voorover valt in de landing. In een platter springzadel kun je veel beter je balans houden.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:27

Ik heb heel lang met VZ kiefferzadel gedressuurd en gesprongen wegens veranderingen overgestapt op dressuurzadel en springzadel van mijn zus gaan gebruiken. ik reed toen M dres/spr

Jaren met een oud Stubben-zadel gesprongen en gecrosst. Toen een kleiner zadel aangeschaft voor de kortte rug van mijn andere pony. Was echt een heel fijn plat hard zadeltje met voldoende wrong en steun. M/Z spr en cross pony's

Toen ik uit dit zadeltje groeide op zoek gegaan naar nieuw zadel en een HDR -devrel crosszadel aangeschaft. Hier heb ik veel meer balans in en zwaai ik niet zo met mijn onderbeen. Vanaf M/Z paarden. Nu rijd ik B t/m 2*

Heb nog nooit commentaar gehad op lengte van mijn beugels. Ik rijd met hele kortte beugels omdat ik daar meer steun en balans in kan vinden. Overigens is het feit dat mensen van mening zijn dat hun beugels niet korter kunnen afhankelijk van de inch-maat van hun zadel. welke dus in veel gevallen gewoonweg te klein is. Inch maat wordt bepaald aan de lengte van je bovenbeen en niet of je een dikke of dunne kont hebt ;)

En ik moet zeggen dat ik sinds ik met beugels met een heel breed voetbed rijd nog veel meer balans heb en minder belasting in mijn gewrichten.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:40

vera_pino schreef:
En ik moet zeggen dat ik sinds ik met beugels met een heel breed voetbed rijd nog veel meer balans heb en minder belasting in mijn gewrichten.

Scheelt dat brede voetbed zo erg veel?
Ik zit er zelf ook wel over te denken, maar heb er nog nooit mee gereden.
Rij altijd met deze flexibele beugels
Afbeelding

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:57

Ja enorm veel, en heb zelfs nu geen vering meer. Reed voorheen met die jij laat zien. Op advies van alice simpele kunststoffen aangeschaft met breed voetbed.

Doordat ik dat brede voetbed heb worden de schokken breder verdeeld en verspreid. Hierdoor vang je ook minder op een punt de klap op. Je hebt een breder oppervlak om op te steunen. En omdat kunststof een dynamisch materiaal is vloeien de krachten ook via de beugel zelf af en bij metaalsoorten worden de trillingen versterkt. Is een beetje een natuurkundig/materiaalkunde verhaal.

Heb nu "nooit" meer last van mijn knieen en voorheen heel veel. Mijn variant kun je ook wel met vering krijgen maar heb het dus niet echt meer nodig. Bijkomend voordeel is het kostenplaatje :D
Wil wel kijken voor de COMPOSIT REFLEX hier zit dus klein beetje vering in en kost rond de 20 euro t.o.v. sprenger wel een leuk prijsje

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:33

Ik ben beginnend sgwer maar ik kan al niet fijn springen op een veelzijdigheidszadel dus ik heb meteen een springzadel gekocht. Wel een zadel wat me nog erg helpt door de grote wrongen een Passier Marcus Ehning. Zelfs als mijn paard uit stilstand wat springt zorgt het zadel dat ik boven mijn paard blijf en in mijn zadel landt.

Voor de dressuur heb ik een dressuurzadel. Ik kan niet dressuren op een springzadel en zeker niet met de grote wrongen van mijn zadel

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:47

@HumbleTalent: ja dat is mijn ervaring wel. Ik reed eerst tijdelijk met een vzh, met zo kort mogelijke beugels, zonder over de wrong te gaan, altijd commentaar... Nu heb ik hetzelfde nog steeds met mijn springzadel, terwijl ik ook daar moet oppassen dat ik niet over de wrong schiet.
@vera_pino: ik heb ook altijd last van mn knieeen met rijden, bedankt voor de tip!!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:58

@vera_pino inderdaad goede tip nu eens kijken waar ik ze vinden kan ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 13:42

Bedankt voor alle reacties. Wat ik hier vooral uit opmaak is dat het allemaal wel kan met een vhz, maar dat een spring/eventingzadel veel comfortabeler is in de cross. Voor mij een duidelijke keus dus. Twee zadels.